Beantwoord

Mediabox Next: minder scherp HD beeld


Reputatie 2
Vorig week de Mediabox Next geïnstalleerd. Prima verbetering ten opzichte van de Horizon box echter niet qua beeld. Wat mij direct opvalt is het HD beeld wat van mindere kwaliteit is. Het lijkt een mindere resolutie en een wat valig beeld. Niet wat ik gewend ben van de vorige box. De programma's die in HD worden uitgezonden geven minder detail. Ik heb de connectbox aangesloten en de Mediabox Next. Hier hangt een Samsung full HD TV aan van 6 jaar oud. De TV heeft geen 4K /UHD. Verder geen andere apparatuur aangesloten. Deze TV gaf altijd prima HD beeld en dat doet ie nog steeds als ik vanaf bijvoorbeeld USB een bestand afspeel. Ik heb nog aan de afstelling zit pielen of aan de mediabox instelling maar krijg het niet beter helaas. Weet iemand wat het probleem hier kan zijn? Erg jammer want de Mediabox is verder echt een dikke verbetering. Hoe ervaren jullie dit?
icon

Best beantwoord door Mark Ziggo 1 augustus 2019, 14:24

Dankzij jullie input hebben we in software-update 4.17 onder andere de optie HDMI-CEC automatisch aan- of uitzetten (van de randapparatuur) toegevoegd, is de framerate van Netflix in te stellen en kunnen de resolutie-instellingen goed opgeslagen worden.

Nu zien we dat er nog gezonde discussies zijn over de beeldkwaliteit waarvoor nog geen aanpassingen zijn gedaan in software-update 4.17. Met de Mediabox Next kunnen we frequent updates doen. Niet elk veelbesproken topic op de Community komt direct aan bod. Er is ook tijd nodig om met aandacht naar een onderwerp te kijken.

Onze video engineers kijken goed naar jullie feedback. Jullie berichten gebruiken we dankbaar om in kaart te brengen of we de beeldkwaliteit verder kunnen verbeteren. Binnenkort gaan we ondersteuning vragen van kritische gebruikers binnen ons klantpanel om o.a. de specifieke meldingen over de beeldkwaliteit op die manier zo goed mogelijk aan te pakken. We houden jullie op de hoogte.
Bekijk origineel

1647 Reacties

Reputatie 3

De hele zaak rond de beeldkwaliteit staat in elk geval nog op de radar en wordt niet plots genegeerd door meldingen dat het bij enkele gebruikers veranderd lijkt. ​

We hebben de beeldkwaliteit allemaal op de radar, maar alleen jullie kunnen daar iets aan verbeteren. Zo'n nietszeggend bericht belooft niet veel goeds. Na zoveel maanden mag je toch wel iets concreters verwachten. Wordt er ook aan de beeldkwaliteit gewerkt en brengt een volgende update verbetering, of blijven we de beeldkwaliteit voor altijd alleen maar op de radar hebben?

Reputatie 4
Badge +2

Ik heb nog eens wat amateuristisch getest.

Bijgevoegd een reclamefoto van de Octavia. Ik heb de Next (op HDMI1) daarbij vergeleken met mijn oudje Samsung C7140 (op HDMI2).

Als je inzoomt op bv. de letters, zie je nog steeds een wereld van verschil helaas. Ten nadele van de Next.

De foto's:

Foto op de C7140: C7140

Foto op de Next: Next

Vergelijking van de S van het woord IS: De S van IS

Vergelijking van het woord DE: Het woord DE

Duidelijk zijn vooral de gekartelde randen op de Next. En bij het woord DE de extra omlijningen voor en achter het woord. 

 

Reputatie 3
Badge

Maare….. @ Lycke Ziggo  is er nog iests van een status update o.i.d.????

Begin me namelijk mateloos te irriteren aan het niet geven van updates vanuit Ziggo!

Reputatie 1

Ik begin me eigen steeds meer te ergeren aan de lip sync van opgenomen programma’s. Eigenlijk nog meer dan de mindere beeldkwaliteit.

Je kunt vlgs mij proeven dat de hypothese dat er iets aan de input streams zou zijn gewijzigd onjuist is.

Uit reakties van mij en enkele anderen hier, werd al duidelijk dat dit niet het geval kon zijn resp de kans daarop buitengewoon klein was.

Reputatie 7
Badge +3

De hele zaak rond de beeldkwaliteit staat in elk geval nog op de radar en wordt niet plots genegeerd door meldingen dat het bij enkele gebruikers veranderd lijkt. ​​​​

 

Proef ik hier, dat jullie je vraagtekens bij hebben bij hun ervaring, of is het gewoon een verkeerde woorden keus ? Ben een ieder geval blij dat jullie de beeldkwaliteit niet van hun ervaring laat afhangen en deze blijven onderzoeken en hopelijk met de tijd ook gaan oplossen….

Reputatie 4
Als sw update 4.19 wederom geen aanpassing brengt, zal er weer een extra storm aan kritiek opsteken in dit topic.


Nu de hardware ( eindelijk ) up-to-date is, is het jammer dat de software het laat afweten. Natuurlijk is goede software niet zo 1-2-3 te schrijven, maar ik heb nog wel een oude ( maar prima werkende ) Humax 5000 op zolder liggen, die mogen de software engineers van Ziggo wel even lenen. Dan kunnen ze kijken hoe het  moet. Nu maar hopen dat ……….

Dat is een goed idee. Ik zou niet de MBXL als voorbeeld nemen.:yum:

 

Mwa.. MBXL is sloom, maar beeld kwaliteit is zoveel beter! Van mij mogen ze deze ook lenen :P 

Reputatie 7
Badge +5

We zullen met deze beeldkwaliteit moeten leren leven. Of een kleinere tv aanschaffen, 23 inch of zo dan valt het minder op.:computer:

:thinking::grin: hoop ok toch niet twigger…..

We zullen met deze beeldkwaliteit moeten leren leven. Of een kleinere tv aanschaffen, 23 inch of zo dan valt het minder op.:computer:

Reputatie 7
Badge +5

Blijkbaar steekt Ziggo de laatste tijd meer tijd in het verwijderen van berichten, dan in het verbeteren van de beeldkwaliteit, want die is hier nog altijd slecht in vergelijking van mijn extra Ci+ module. Het zou ook fijn zijn als er is een moderator hier informatie zou geven of er sinds 8 oktober (waar opeens mensen verschil zien in de beeldkwaliteit) iets is veranderd aan de kant van Ziggo ? Want ik vind het wel heel vreemd dat sommige wel en andere geen verschil zien in de beeldkwaliteit….

 

Ook wij zien sinds een paar dagen tegenstrijdige berichten over de beeldkwaliteit. Voor ons en de ontwikkelaars is het nog onduidelijk waar deze verandering/tegenstrijdigheid vandaan komt. Helaas is er dus weinig zinvols te zeggen op dit moment. De hele zaak rond de beeldkwaliteit staat in elk geval nog op de radar en wordt niet plots genegeerd door meldingen dat het bij enkele gebruikers veranderd lijkt. 
​​​​

 

Dat hopen we toch zeker het moet opgelost worden, blijft de vraag van velen van ons warom het zolang duurt ?

Het zou fijn zijn hier eens wat meet informatie over te geven als jullie hierover beschikken wat Don Papa hier ook al aangeeft.Kortom wij zijn nu al zoveel manden verder en er is kwa beeldkwaliteit niets verbeterd dit is op zijn minst toch wel zeer bedenkelijk en roept veel irritatie en dito frustratie op getuige dit uit zijn voegen barstende topic. 

Reputatie 7
Badge +3

 

Ook wij zien sinds een paar dagen tegenstrijdige berichten over de beeldkwaliteit. Voor ons en de ontwikkelaars is het nog onduidelijk waar deze verandering/tegenstrijdigheid vandaan komt. 

 

Nou hieruit kan ik dus wel opmaken dat er geen veranderingen (stille firmware update of signaal verbeteringen) zijn toegepast door Ziggo, anders hadden jullie dit wel geweten. Het moet dus een andere oorzaak hebben dat er sommige mensen nu ervaren dat ze een betere beeldkwaliteit hebben sinds “ongeveer” 8 oktober. 

 

bedankt trouwens voor je snelle antwoord :wink:

Reputatie 7

Blijkbaar steekt Ziggo de laatste tijd meer tijd in het verwijderen van berichten, dan in het verbeteren van de beeldkwaliteit, want die is hier nog altijd slecht in vergelijking van mijn extra Ci+ module. Het zou ook fijn zijn als er is een moderator hier informatie zou geven of er sinds 8 oktober (waar opeens mensen verschil zien in de beeldkwaliteit) iets is veranderd aan de kant van Ziggo ? Want ik vind het wel heel vreemd dat sommige wel en andere geen verschil zien in de beeldkwaliteit….

 

Ook wij zien sinds een paar dagen tegenstrijdige berichten over de beeldkwaliteit. Voor ons en de ontwikkelaars is het nog onduidelijk waar deze verandering/tegenstrijdigheid vandaan komt. Helaas is er dus weinig zinvols te zeggen op dit moment. De hele zaak rond de beeldkwaliteit staat in elk geval nog op de radar en wordt niet plots genegeerd door meldingen dat het bij enkele gebruikers veranderd lijkt. 
​​​​

Hier ook nog steeds dezelfde bagger kwaliteit, ik heb nog eens vergeleken met de tv tuner, maar daar is de kwaliteit gewoon optimaal.

 

 

*offtopic content verwijderd*

 

Reputatie 7
Badge +3

Blijkbaar steekt Ziggo de laatste tijd meer tijd in het verwijderen van berichten, dan in het verbeteren van de beeldkwaliteit, want die is hier nog altijd slecht in vergelijking van mijn extra Ci+ module. Het zou ook fijn zijn als er is een moderator hier informatie zou geven of er sinds 8 oktober (waar opeens mensen verschil zien in de beeldkwaliteit) iets is veranderd aan de kant van Ziggo ? Want ik vind het wel heel vreemd dat sommige wel en andere geen verschil zien in de beeldkwaliteit….

Reputatie 4
Badge +2

Die UPDATE verwacht ik MINIMAAL, vind het al raar dat dat niet van begin af aan is, en er een update voor nodig is.
Kom op, gewoon dynamische schakeling 4K en 1080 P/I is geen hoogstaande techniek voor nodig.

 

Ja dat zeggen wij steeds, niet zo moeilijk, gewoon een schakelaartje enz. Blijkbaar is dat toch erg complex, anders zou het toch geen jaar duren!?

Reputatie 7
Badge +4
Als sw update 4.19 wederom geen aanpassing brengt, zal er weer een extra storm aan kritiek opsteken in dit topic.


Nu de hardware ( eindelijk ) up-to-date is, is het jammer dat de software het laat afweten. Natuurlijk is goede software niet zo 1-2-3 te schrijven, maar ik heb nog wel een oude ( maar prima werkende ) Humax 5000 op zolder liggen, die mogen de software engineers van Ziggo wel even lenen. Dan kunnen ze kijken hoe het  moet. Nu maar hopen dat ……….

Dat is een goed idee. Ik zou niet de MBXL als voorbeeld nemen.:yum:

Reputatie 3
Badge +1
Als sw update 4.19 wederom geen aanpassing brengt, zal er weer een extra storm aan kritiek opsteken in dit topic.


Nu de hardware ( eindelijk ) up-to-date is, is het jammer dat de software het laat afweten. Natuurlijk is goede software niet zo 1-2-3 te schrijven, maar ik heb nog wel een oude ( maar prima werkende ) Humax 5000 op zolder liggen, die mogen de software engineers van Ziggo wel even lenen. Dan kunnen ze ‘kijken’ hoe het  moet. Nu maar hopen dat ……….

Reputatie 7
Badge +5

Omdat men nou eenmaal vaker zapt van zender dan dat men van netflix serie/aflevering switcht. Althans dat denk ik.

En volgens geeft het switchen van resolutie dezelfde handshake effecten als het switchen van FPS/HZ. M.a.w. de hele HDMI connectie wordt opnieuw opgezet. Heb dat ooit ervaren met mijn humax 5050 decoder die het originele beeld kon doorgeven.

Iemand mag mij verbeteren als ik er naast zit.
@superaart
Je overtuigt me. Enigszins dan, ik blijf een vreselijke scepticus. Excuus😉.
Mijn Humax geeft altijd 1080i naar mijn TV. Dus ook bij een binnenkomende SD zender.
Dat wilde ik testen/veranderen, maar dat kon niet.
Jammer, want dan had ik meteen meer geweten/begrepen alvorens ik mijn vorige reaktie opschreef.


Dat schakelen heeft voordelen en nadelen. De nadelen zullen zichtbaar zijn en klachten geven voor de meeste abonnees. Ik had dit weekend de volg functie van Netflix ook bijna uitgezet voor een tijdje. Je begint je te ergeneren aan het omschakelen als je door de films bladert. Steeds tussen 24p en 50i geschakel. Maar ik zou de optie niet willen missen.

Idem voor 720p zoals in Duitsland gebruikt wordt en 1080i voor NL tv. Dan hou je nog 4K over voor 2160i (of p). Daar zal niet zoveel geschakeld worden tijdens normaal gebruik.

Ik ben voor een optie, net als nu voor Netflix, die je beeldfrequentie volgt en je resolutie. Dus eigenlijk wat al steeds gevraagd wordt. Uitsturen zoals het ontvangen wordt of binnenkomt.
Dus ook voor youtube en alle apps. Standaard zo als het nu is. Voor de meeste abonnees acceptabel maar wel de keuze geven om de source te volgen voor degenen die er last van hebben en het beste beeld willen.
Idem voor het geluid. Wil je altijd DD of alleen als het ook echt uitgezonden wordt. Daarbij krijg je Netflix ook weer in DD+. Speelt dat niet af dan is dat jammer. Dan kun je de optie niet gebruiken tenzij je je apparatuur aanpast. De optie is dan: Altijd Stereo/DD of Volgsource.

Ik had op mijn MBXL geen enkel probleem met DD+. Sommigen wel. Door die sommigen lijkt het voor iedereen uitgezet te zijn op de Next.

 

Jazeker hier zou ik ook blij mee zijn eens.....😉 goed en duidelijk statement lijkt mij dus ziggo.....

Reputatie 1

Volg dit topic al geruime tijd, heb ook sinds de Next hier in huis staat (begin mei) slecht beeld.

Mijn tv is een Sony 55XE9305.

Heb niet eerder gereageerd, omdat ik in de veronderstelling was dat dit probleem snel opgelost zou worden, maar helaas.

Afwachten maar weer?

Reputatie 7
Badge +5
Ik volg met veel interesse de laatste berichten in dit topic en ik vind de informatie best wel interessant.

Maar jullie hebben het wel over instellingen op de Next en eigen tv's bij een bewerkte beelddoorgifte van de Next. Met prima bedoelingen om er qua beeldkwaliteit met de nodige bijstellingen nog het beste resultaat te kunnen verkrijgen. Dat begrijp ik best.

Jullie zijn echter goed op de hoogte van de analyses in dit topic van@Jantje51 en weten hoe simpel een software aanpassing zou kunnen zijn om de beeldkwaliteit van de Next op minimaal hetzelfde niveau te brengen als de XL en de Humax.
Wanneer dat eindelijk eens een keer door Ziggo wordt aangepakt, kan dit topic op slot.
Als sw update 4.19 wederom geen aanpassing brengt, zal er weer een extra storm aan kritiek opsteken in dit topic.

 

Helemaal mee eens zo is het het zou zo simpel opgelost kunnen worden zeker weten ......tja...🤔

Reputatie 7
Badge +4

Omdat men nou eenmaal vaker zapt van zender dan dat men van netflix serie/aflevering switcht. Althans dat denk ik.

En volgens geeft het switchen van resolutie dezelfde handshake effecten als het switchen van FPS/HZ. M.a.w. de hele HDMI connectie wordt opnieuw opgezet. Heb dat ooit ervaren met mijn humax 5050 decoder die het originele beeld kon doorgeven.

Iemand mag mij verbeteren als ik er naast zit.
@superaart
Je overtuigt me. Enigszins dan, ik blijf een vreselijke scepticus. Excuus😉.
Mijn Humax geeft altijd 1080i naar mijn TV. Dus ook bij een binnenkomende SD zender.
Dat wilde ik testen/veranderen, maar dat kon niet.
Jammer, want dan had ik meteen meer geweten/begrepen alvorens ik mijn vorige reaktie opschreef.


Dat schakelen heeft voordelen en nadelen. De nadelen zullen zichtbaar zijn en klachten geven voor de meeste abonnees. Ik had dit weekend de volg functie van Netflix ook bijna uitgezet voor een tijdje. Je begint je te ergeneren aan het omschakelen als je door de films bladert. Steeds tussen 24p en 50i geschakel. Maar ik zou de optie niet willen missen.

Idem voor 720p zoals in Duitsland gebruikt wordt en 1080i voor NL tv. Dan hou je nog 4K over voor 2160i (of p). Daar zal niet zoveel geschakeld worden tijdens normaal gebruik.

Ik ben voor een optie, net als nu voor Netflix, die je beeldfrequentie volgt en je resolutie. Dus eigenlijk wat al steeds gevraagd wordt. Uitsturen zoals het ontvangen wordt of binnenkomt.
Dus ook voor youtube en alle apps. Standaard zo als het nu is. Voor de meeste abonnees acceptabel maar wel de keuze geven om de source te volgen voor degenen die er last van hebben en het beste beeld willen.
Idem voor het geluid. Wil je altijd DD of alleen als het ook echt uitgezonden wordt. Daarbij krijg je Netflix ook weer in DD+. Speelt dat niet af dan is dat jammer. Dan kun je de optie niet gebruiken tenzij je je apparatuur aanpast. De optie is dan: Altijd Stereo/DD of Volgsource.

Ik had op mijn MBXL geen enkel probleem met DD+. Sommigen wel. Door die sommigen lijkt het voor iedereen uitgezet te zijn op de Next.

Reputatie 7
Badge +4
Ik volg met veel interesse de laatste berichten in dit topic en ik vind de informatie best wel interessant.

Maar jullie hebben het wel over instellingen op de Next en eigen tv's bij een bewerkte beelddoorgifte van de Next. Met prima bedoelingen om er qua beeldkwaliteit met de nodige bijstellingen nog het beste resultaat te kunnen verkrijgen. Dat begrijp ik best.

Jullie zijn echter goed op de hoogte van de analyses in dit topic van @Jantje51 en weten hoe simpel een software aanpassing zou kunnen zijn om de beeldkwaliteit van de Next op minimaal hetzelfde niveau te brengen als de XL en de Humax.
Wanneer dat eindelijk eens een keer door Ziggo wordt aangepakt, kan dit topic op slot.
Als sw update 4.19 wederom geen aanpassing brengt, zal er weer een extra storm aan kritiek opsteken in dit topic.
Omdat men nou eenmaal vaker zapt van zender dan dat men van netflix serie/aflevering switcht. Althans dat denk ik.

En volgens geeft het switchen van resolutie dezelfde handshake effecten als het switchen van FPS/HZ. M.a.w. de hele HDMI connectie wordt opnieuw opgezet. Heb dat ooit ervaren met mijn humax 5050 decoder die het originele beeld kon doorgeven.

Iemand mag mij verbeteren als ik er naast zit.


@superaart
Je overtuigt me. Enigszins dan, ik blijf een vreselijke scepticus. Excuus😉.
Mijn Humax geeft altijd 1080i naar mijn TV. Dus ook bij een binnenkomende SD zender.
Dat wilde ik testen/veranderen, maar dat kon niet.
Jammer, want dan had ik meteen meer geweten/begrepen over wat een on the fly wijziging van de Resolutie eigenlijk voor effect kan hebben, alvorens ik mijn vorige reaktie opschreef.

Reputatie 7
Badge +5
'Volg de resolutie van de bron' zou je misschien beter beperkter kunnen omschrijven als:
'volg de resolutie van een 4k-bron tbv van een op de Next aangesloten 4k-TV'.
(voor een HD-TV moet Downscale worden toegepast).
Het lijkt me nl dat niemand behoefte heeft om een SD-bron as is door te sturen naar de TV. Dat zou moeten gebeuren als je 'volg de bron' letterlijk neemt of zo'n feature 'passthrough' zou noemen.
SD mag m.i. best naar 1080i. Een HD-ready TV kan daar ook mee omgaan.

Als je alleen naar inputbronnen kijkt, dan wordt er intern regelmatig 'geschakeld' op de Next tussen HD, SD en soms 4k. Merk je verder niks van.
Eigenlijk weet ik niet eens of voor (een minimaal nodige vorm van) 'volg de resolutie van de bron' op de Next, een zichtbaar omschakelmoment per se technisch noodzakelijk zou moeten zijn. Mijn kennis is daarvoor te beperkt.

Hoe dan ook.
We kennen de kwestie van wel of niet automatische omschakeling tussen 24p en 50p Netflix Content.
Dat heeft niks met resolutie te maken, maar met fps/Hz en omschakeling geeft inderdaad een onderbreking van het beeld. Daar is inmiddels een optie voor. Standaard is er geen omschakeling en vindt zonodig conversie naar 50p plaats, met vervelende effecten voor 24p Content, die niet iedereen ergerlijk vindt.

Als deze aanpak acceptabel is, waarom 'dat andere' dan ook niet?


Yep eens....
Reputatie 7
Badge +1
Omdat men nou eenmaal vaker zapt van zender dan dat men van netflix serie/aflevering switcht. Althans dat denk ik.

En volgens geeft het switchen van resolutie dezelfde handshake effecten als het switchen van FPS/HZ. M.a.w. de hele HDMI connectie wordt opnieuw opgezet. Heb dat ooit ervaren met mijn humax 5050 decoder die het originele beeld kon doorgeven.

Iemand mag mij verbeteren als ik er naast zit.

Reageer