Beantwoord

Mediabox Next: minder scherp HD beeld


Reputatie 1
Vorig week de Mediabox Next geïnstalleerd. Prima verbetering ten opzichte van de Horizon box echter niet qua beeld. Wat mij direct opvalt is het HD beeld wat van mindere kwaliteit is. Het lijkt een mindere resolutie en een wat valig beeld. Niet wat ik gewend ben van de vorige box. De programma's die in HD worden uitgezonden geven minder detail. Ik heb de connectbox aangesloten en de Mediabox Next. Hier hangt een Samsung full HD TV aan van 6 jaar oud. De TV heeft geen 4K /UHD. Verder geen andere apparatuur aangesloten. Deze TV gaf altijd prima HD beeld en dat doet ie nog steeds als ik vanaf bijvoorbeeld USB een bestand afspeel. Ik heb nog aan de afstelling zit pielen of aan de mediabox instelling maar krijg het niet beter helaas. Weet iemand wat het probleem hier kan zijn? Erg jammer want de Mediabox is verder echt een dikke verbetering.
icon

Best beantwoord door Lycke Ziggo 14 juni 2019, 08:30

Hey all. Bedankt voor alle voorbeelden en testen die jullie hier plaatsen!

Wij zijn constant bezig om onze producten en diensten te verbeteren en nemen hierin de klantfeedback heel serieus. Het is ons bekend dat er uiteenlopende meningen zijn over de beeldkwaliteit van de nieuwe mediabox en wij volgen dit op de voet. Deze feedback gebruiken wij om in de nabije toekomst de beeldkwaliteit verder te optimaliseren
Bekijk origineel

807 Reacties

Reputatie 4
Badge +3
@guma
Het is duidelijk een nog niet af product, maar het lijkt mij te kort door de bocht om te zeggen dat er niets meer aan gedaan wordt.


Dat de Next duidelijk 'een nog niet af product' is, wordt hoe langer hoe meer duidelijk.
In dit verband vraag ik mij af: hoe haalt een groot gerenommeerd concern als Ziggo het in hun hoofd om een hardware product vrij te geven voor de markt waarvan de afgelopen 6 weken overduidelijk is gebleken dat het product allerlei gebreken vertoont, waarbij de beeldkwaliteit en synchronisatie beeld/geluid de grootste issues zijn? Naar mijn mening is hier sprake van een nog niet uitontwikkeld product dat te vroegtijdig beschikbaar is gekomen voor de klanten.
Reputatie 2
Badge
@houter Mensen willen terug naar het beeld wat ze hadden met de Mediabox XL, of hetzelfde wat de CI+ module nu geeft. Dat lijkt mij niet teveel gevraagd. Hoe groot is jouw TV en hoe ver zit jij er vanaf?

Een 55" scherm en zit er zo'n tweeënhalf a drie meter vanaf.
Reputatie 7
Badge +35
@guma schreef: "dan snap ik dat Ziggo geen moeite meer doet om de gekozen filters terug te draaien."
Daar ben ik nog niet zo overtuigd van, er komen nog veel updates en ik neem aan dat het een zo goed mogelijk product moet worden om mee te concurreren.

Het is duidelijk een nog niet af product, maar het lijkt mij te kort door de bocht om te zeggen dat er niets meer aan gedaan wordt.
Op een klein verschil in kleurtemperatuur na geeft de Next dezelfde beeldkwaliteit als de CI+ module.

Zou heel misschien Ziggo aan het A/B testen zijn dan? Sommige software updates met, en sommige zonder filter?

Ik ben zelf software developer, en A/B testen zijn vrij gebruikelijk. Een gedeelte van de gebruikers krijgt dan de ene versie, en een ander gedeelte de andere versie. Booking.com gebruikt dit bijvoorbeeld ook erg vaak (en dan A/B/C/D etc).
Ik geeft het op. Als @houter de vertegenwoordiger is van de gemiddelde kijker, en gezien de conclusie over de beeldkwaliteit is hij dat, dan snap ik dat Ziggo geen moeite meer doet om de gekozen filters terug te draaien. Schijnbaar wil de doorsnee kijker graag naar gladgestreken gezichten, dichtlopende details en kunstmatig opgepoetste beelden kijken. Dat is dan waarschijnlijk ook de reden dat deze kijkers veel geld uitgeven voor topklasse schermen zoals bv een Samsung QLED, om met zoveel mogelijk "verbeterings" instellingen de beeldkwaliteit weer de nek om te draaien.

Het is inderdaad om triest van te worden ja. Deze gemiddelde kijker is ook de reden dat DVD nog steeds zo goed verkoopt. Ik zie het om me heen gebeuren, men koopt een 4k UHD OLED voor €3000 want "mooi beeld", en vervolgens gaat men er DVDs op kijken, als het even kan nog via een scart conversie kabel ook. Als ik opmerk dat het beeld er echt belabberd uitziet en dat je via een blu-ray speler met HDMI kabel echt veel en veel beter beeld krijg, is het vaak een opmerking ala Houter: "dat ze geen last hebben van onscherpte". Let wel, dit is dus een lage resolutie DVD via een analoge scart naar HDMI converter op een OLED kijken 😮
Reputatie 4
Badge +2
Nog even een laatste reactie van mij en daarbij spring ik toch even voor Houter in de bres. Ik heb mijn Next aangesloten op een LG OLED55E8 die ook een CI+ module heeft. Ik kan dus wisselen tussen Next op HDMI 1 en LG live TV via CI+. Op een klein verschil in kleurtemperatuur na geeft de Next dezelfde beeldkwaliteit als de CI+ module. En nee, voordat iemand dat begint te roepen, mijn LG live TV laat niet te wensen over maar geeft een prima beeld. En de Next dus ook. Ik herken, net als @houter, dus al die klachten gelukkig niet. Wat mij echt tegen de borst stuit is dat iemand die hier aangeeft de klachten niet te herkennen door een paar mensen direct wordt weggezet als minkukel. Net zoals , volgens sommige klagers hier, al die andere mensen die niet klagen en met hun dure Qled en Oled tv's geen flauw benul hebben van beeldkwaliteit. Ik zou zeggen; klaag als je vindt dat je wat te klagen hebt maar probeer niet mensen die die problemen niet herkennen in een hoek te zetten. Respect voor elkaar en elkaars mening past op een forum als dit en daar hebben sommige reageerders kennelijk een chronisch gebrek aan. Ik ga in ieder geval kijken hoe ik dit topic kan ontvolgen want mijn mailbox wordt inmiddels overspoeld met meldingen over nieuwe reacties die ik niet meer hoef te lezen.
Reputatie 5
Badge
Inmiddels de update gekregen. Moet zeggen dat ik het wel heel fijn vind dat nu de resolutie vast gehouden wordt bij het afsluiten van de Next, heel prettig. Ook kunt je nu kiezen voor het genre waar je naar wilt kijken. Ja en ik moet eerlijk zeggen, dat ik geen last heb van onscherpte... Vreemd dat sommige dit wel ervaren. Mensen die naar het beeld willen zoals de onderstaande foto snap ik niet... Ik vraag me af wat er in godsnaam speelt bij de mensen die dit willen. Mijn beeld is tien keer mooier dan deze foto.



Ik geeft het op. Als @houter de vertegenwoordiger is van de gemiddelde kijker, en gezien de conclusie over de beeldkwaliteit is hij dat, dan snap ik dat Ziggo geen moeite meer doet om de gekozen filters terug te draaien. Schijnbaar wil de doorsnee kijker graag naar gladgestreken gezichten, dichtlopende details en kunstmatig opgepoetste beelden kijken. Dat is dan waarschijnlijk ook de reden dat deze kijkers veel geld uitgeven voor topklasse schermen zoals bv een Samsung QLED, om met zoveel mogelijk "verbeterings" instellingen de beeldkwaliteit weer de nek om te draaien.

Ik heb inmiddels mijn plan getrokken en ben overgestapt naar een (koop) DVB receiver, de Vu+ Uno 4K SE. Een fantastische investering. Werkt met de correcte software probleemloos met de CI+ module. Volledig configureerbaar en supersnel, met 8 tuners. En het belangrijkst, een perfecte beeldkwaliteit, zoals ik gewend was. De Next gebruik ik enkel nog om eventueel een gemiste uitzending terug te kijken
Reputatie 4
Badge +1
natuurlijk het is ook maar en opmerking
Reputatie 5
Badge +6
je kan idd bellen de een zegt nog nooit van gehoord zal er een melding van maken
de volgende is er heel vaag over iedereen houd zich op de vlakte wat de beeldkwaliteit
betreft
of product aansprakelijkheid stellen van de next box die niet aan alle eisen voldoen
zoals geluid beeld en het niet synchroon van spreken met beeld
misschien is er onder de vele testers iemand die het landelijk in de media kan brengen
dan bespeel je een veel groter vlak

Succes ermee. Ziggo heeft een Amerikaanse eigenaar. Denk je niet dat die alles juridisch al dichtgetimmerd hebben 🤔?
@Sparkkk: Ik heb een week of 2 geleden 2 x gebeld naar Ziggo over de slechte beeldkwaliteit van de Next en heb toen 2 verschillende medewerkers gesproken die ook telkens begripvol waren, maar ook niet eerder hadden gehoord van deze klachten. Daarna heb ik hierover nog online gechat met een andere medewerker, die er ook nog niet van had gehoord. Tja, of ze moeten dit zeggen, of de communicatie bij Ziggo is hopeloos.
Reputatie 4
Badge +1
je kan idd bellen de een zegt nog nooit van gehoord zal er een melding van maken
de volgende is er heel vaag over iedereen houd zich op de vlakte wat de beeldkwaliteit
betreft
of product aansprakelijkheid stellen van de next box die niet aan alle eisen voldoen
zoals geluid beeld en het niet synchroon van spreken met beeld
misschien is er onder de vele testers iemand die het landelijk in de media kan brengen
dan bespeel je een veel groter vlak
Ik heb zojuist Ziggo gebeld om een klacht in te dienen over de beeldkwaliteit van de Mediabox Next. Genoemd dat er rondom versie 4.12 (?) zoiets als een scherptefilter is geïntroduceerd die de kwaliteit flink verpest: gezichten 'vlak' maakt, details verloren gaan en witte omlijning ontstaat om objecten die contrasteren met de achtergrond.

Tot mijn verbazing was de persoon aan de lijn erg begripvol, heeft alles netjes genoteerd en begon niet eens over signaalsterkte en/of instellingen van mijn TV. Daarentegen kon hij in het systeem geen andere meldingen vinden over slechte beeldkwaliteit van de Next?!

Je weet nooit hoe een koe een haas vangt (of hoe je weer fatsoenlijk beeld krijgt): misschien is het een idee dat de personen op dit forum die een wat betere kijk op beeldkwaliteit hebben óók even Ziggo bellen om een klacht in te dienen over de Next? Dit topic is inmiddels behoorlijk groot, maar omdat er ook veel snel-tevreden kijkers hier hun zegje doen ("het ziet er prima uit!") zou Ziggo zomaar kunnen concluderen dat het wel in orde is met de beeldkwaliteit.
@Lassy
Dat klopt en daar ben ik ook niet gelukkig mee.
Hier komen meldingen binnen. De Mods doen hun best, denk ik.
Wat nu?
Reputatie 3
Badge +2
@hanh wanneer klachten van testers m.b.t. de beeldkwaliteit al tijdens de testfase niet serieus genomen lijken te zijn, belooft dat niet veel goeds.
Of er duidelijkheid kan worden gegeven over het Updateplan, hangt af van de relatie tussen Ziggo en Liberty Global, de ontwikkelaar van Next & Video Platform. Idem voor UPC in Zwitserland, of Telenet in Belgie, of .......
Daar weten we niets van, maar het lijkt dat (te?) veel geheim moet worden gehouden. Dat is jammer en vervelend.

Volgens mij weten we wel, dat onze Ziggo Mods openheid geven, zodra ze die kunnen/mogen geven.
Ze schrijven niet telkens: hierover is nog niks bekend.
Dat staat altijd al in een Topic met vaak het verzoek te blijven melden om meer probleem cases te kunnen hebben. Dat leest helaas niet iedereen die reageert. Dan ontstaat verwarring en evt ergernis.

Lijkt mij verder een heldere aanpak van de Mods. Is op zijn minst begrijpelijk.
Je kunt dus niet verwachten dat er op elke melding kan worden gereageerd.
Meldingen zijn overigens wel noodzakelijk. Hoe meer hoe beter. Dat kan gewicht in de schaal leggen. De redenering van Liberty Global zal kunnen zijn: relatief weinig meldingen = geen probleem.

We zullen erop moeten vertrouwen dat onze Mods veel meldingen hier over een issue, extra zullen laten onderzoeken te Ziggo en zonodig extra onder de aandacht van Liberty Global zullen gaan brengen. Wat kun je meer doen?
Ik gis nu enigszins over hoe dit gaat. Wat meer algemene info over de aanpak van de Mods bij een issue, zou kunnen helpen. Of niet. Het is maar net of je zoiets bij voorbaat gelezen hebt.
Reputatie 6
Badge +2
Er komen grofweg iedere 6 weken updates aan, hopelijk is daar wel een keer de mogelijkheid bij om de scherptefilter uit te zetten.
Wat, wanneer en hoe blijft nog in nevelen gehuld.


Zolang Ziggo geen duidelijkheid geeft zal het klaaggezang over de slechte beeldkwaliteit aanhouden ben ik bang. Blijkbaar vind Ziggo negative publiciteit geen probleem, dus gaan we weer vrolijk 6 weken door op deze voet, tot de volgende firmware...
Reputatie 7
Badge +35
"Zoals ik al eerder suggereerde in dit topic: het lijkt erop dat Ziggo hier niets aan doet om gezichtsverlies te voorkomen. Wanneer mijn veronderstelling klopt, zou dat wel zeer onprofessioneel zijn. "

Er komen grofweg iedere 6 weken updates aan, hopelijk is daar wel een keer de mogelijkheid bij om de scherptefilter uit te zetten.
Wat, wanneer en hoe blijft nog in nevelen gehuld.
Reputatie 6
Badge +2

Ik dacht dat de NDA niet meer van toepassing was als de betreffende test voorbij is. Welke sancties staan er op het vrijgeven van informatie van de tests?


Nee de NDA blijft van kracht over de test periode, alleen wat ik nu met mijn "klant" Next ondervind mag ik over posten, maar alles over de test periode met de "test" Next mag ik niks zeggen. Ik heb geen idee welke sanctie er op het vrij geven van informatie uit de test periode staat, maar ik heb daar toen der tijd voor gekozen (nu wel spijt van) dus houd ik mij er ook gewoon netjes aan...

Het is een logische gedachte dat een NDA niet meer van toepassing is zodra het product wordt vrijgegeven aan klanten voor gebruik. Dat is met betrekking tot de Next ruim 6 weken geleden. Maar Ziggo denkt daar helaas anders over. Blijkbaar om te voorkomen dat veel adviezen van testers tijdens de testperiode in de wind zijn geslagen.

Spijker op zijn kop 😉
Reputatie 4
Badge +3
Het is een logische gedachte dat een NDA niet meer van toepassing is zodra het product wordt vrijgegeven aan klanten voor gebruik. Dat is met betrekking tot de Next ruim 6 weken geleden. Maar Ziggo denkt daar helaas anders over. Blijkbaar om te voorkomen dat veel adviezen van testers tijdens de testperiode in de wind zijn geslagen.
Reputatie 3
Badge +2
Dat is het slimme van Ziggo, dat schermen ze af door een NDA zodat je dit niet weet of het dus niet mag vertellen als tester. Dat is ook de reden geweest dat ik nu niet meer in het testpanel zit (dat zegt volgens mij wel genoeg) 😉
Ik dacht dat de NDA niet meer van toepassing was als de betreffende test voorbij is. Welke sancties staan er op het vrijgeven van informatie van de tests?
Reputatie 4
Badge +3
@Lassy

Dat gegeven moment is update 4.12 geweest. Toen is in de software een scherptefilter gecreëerd. Volstrekt onduidelijk om welke reden. Waarom knoeien aan het beeld van de Next als dat reeds perfect is?
Testers hebben massal gereageerd met berichten dat het filter de beeldkwaliteit in sterke mate nadelig beïnvloedde en nu we 5 updates verder zijn moeten we constateren dat de software ontwikkelaars niets hebben gedaan met prima adviezen die er merendeels op neerkwamen om in ieder geval de gebruiker de mogelijkheid te geven het filter uit te schakelen en op de eigen tv (die daarvoor veel geavanceerder is uitgerust) de beeldinstellingen naar eigen smaak in te stellen. Zoals ik al eerder suggereerde in dit topic: het lijkt erop dat Ziggo hier niets aan doet om gezichtsverlies te voorkomen. Wanneer mijn veronderstelling klopt, zou dat wel zeer onprofessioneel zijn.
Reputatie 6
Badge +2
@Zeeburgia Ik vraag mij dan wel af of er iets gedaan is met klachten van testers. Op een gegeven moment is er tijdens de testfase een update geweest, waarna de beeldkwaliteit verslechterde. Hoe is dat verder opgepakt?

Dat is het slimme van Ziggo, dat schermen ze af door een NDA zodat je dit niet te weten komt omdat je het als tester niet mag vertellen. Dat is ook de reden geweest dat ik nu niet meer in het testpanel zit (dat zegt volgens mij wel genoeg) 😉
Reputatie 3
Badge +2
@Zeeburgia Ik vraag mij dan wel af of er iets gedaan is met klachten van testers. Op een gegeven moment is er tijdens de testfase een update geweest, waarna de beeldkwaliteit verslechterde. Hoe is dat verder opgepakt?
Reputatie 3
Badge +2
@houter Mensen willen terug naar het beeld wat ze hadden met de Mediabox XL, of hetzelfde wat de CI+ module nu geeft. Dat lijkt mij niet teveel gevraagd. Hoe groot is jouw TV en hoe ver zit jij er vanaf?
Reputatie 4
Badge +3
Laat ik nu in mijn blijkbare naïviteit als niet-gepensioneerde software ontwikkelaar juist voortdurend denken dat een bedrijf pas een nieuw product vrijgeeft voor haar klanten wanneer de software voldoende is uitontwikkeld en er niet via regelmatige updates verder moet worden gesleuteld aan de primaire functies van het apparaat. In het geval van de Next de beeld- en geluidskwaliteit. Dit wringt des te meer in het specifieke geval van de Next dat de beeldkwaliteit bij de start van de testperiode wel perfect was.

Reageer