Beantwoord

Mediabox Next: minder scherp HD beeld

Toon eerste bericht

1812 Reacties

Is het niet verstandig ff te wachten tot de aangekondigde ‘Hotfix’ van 4.19 ivm de beeldkwaliteit wordt uitgerold?
Dat het nu allemaal nog niet ok is, weten we nu wel uit dit lange Topic. Herhaling van zetten is minder zinvol geworden.

Of die Hotfix echt zal brengen wat gewenst is, is een kwestie van afwachten en dan goed testen.
Niks is nog zeker.

Reputatie 5
Badge +2

Beeldscherpte van je Tv behoort normaal eingenlijk op 0 te staan dus uit in mijn ogen en de Next de verscherping eruit uiteraard he…...Lees maar eens Jantje bevindingen en mening hierover elders te vinden.

Helemaal mee eens: scherpte op tv altijd op 0!

Reputatie 7
Badge +4

Beeldscherpte van je Tv behoort normaal eingenlijk op 0 te staan dus uit in mijn ogen en de Next de verscherping eruit uiteraard he…...Lees maar eens Jantje bevindingen en mening hierover elders te vinden.

Als alle tv's gelijk zijn dan zou het kunnen kloppen en zou deze instelling ook kunnen verdwijnen.
Bij mij wordt je niet blij van scherpte op 0. Voor TV en andere ingangen is 5, de middelste stand, een mooie waarde.Net geen oversturing of scherpe randjes. En inderdaad net als bij twigger moet ik de Next al 3 stappen lager zetten om een fatsoenlijk beeld te hebben. De MBXL kon ook gewoon op 5 staan. Als ik na de update onder 0 moet, dan gaat de Next de vuilnisbak in en betaal ik Ziggo wel 10,- Euro voor de onkosten. Zelfs dat is nog te veel  dan.

@bloemen64

Kreeg Email alert dat je hier recent een bericht plaatste, maar ik zie dat niet.
Had je soms na correctie ervan, last van dat het bericht gemodereerd moest worden?
Dan komt het, na een ingreep van een Mod, wel weer terug. Meestal. Niet goed werkend SPAM Filter. Moet ik voor de zekerheid iets gaan melden?

Reputatie 7
Badge +4

Ja ik ben in de spam gekomen. Bericht komt nog wel. 3x ge-edit. Pffffffff

Is lang niet meer geweest. Misschien was mijn reactie niet zo aardig😜

Ik krijg hoe dan ook geen emails uit dit forum. Al heel lang niet. Is misschien maar goed ook. Van andere topics krijg ik meerdere. Dat is ook weer niet de bedoeling. Is wel anders nu dat forum maar beter kan ik niet zeggen.

Ha ha. ja die Community software rammelt op ‘enkele’ punten.

Vlgs mij valt het met onaardigheid van jou wel mee. Daar zal het wel niet aan liggen.
Corrigeren kan linke soep zijn. Tip: voorbereiden in een Text Editor. Wist je waarschijnlijk al.
Zelf ben ik ook wel eens te optimistisch. Nu ja we wachten ff af.

Reputatie 7
Badge +4

Hij staat er. Boven jou reactie.

Toch nog goed gekeurd. Klopt jou email ook weer.

Reputatie 7
Badge +4

Update na software update. Geen verschil in beeld voorzover ik kan zien in de korte tijd dat ik heb gekeken. Heb alleen het geluid op volgen gezet. Dat lijkt te werken. 

Beeld nog net zo goed/slecht als voorheen. Next hoeft nog niet in de vuilnisbak.

Één issue opgelost. Nu het beeld patchen en ik ben tevreden.

Reputatie 4
Badge +2

In de korte tijd dat ik heb gekeken met de 4.19 sw kan ik nog niet zeggen of er met beeld wat veranderd is, zoals nog scherpere lijnen enzo.

Ook ik ben wel benieuwd naar de bevindingen van de speciale test versie, maar dat is geduld hebben.

Reputatie 4

Dus ze hebben in 4.19 niet de optie in de menu geplaatst om te kiezen wat voor of hoe hard je die scharpening wilt (0 bij default en laat je tv de rest doen)?

Reputatie 7
Badge +5

Dus ze hebben in 4.19 niet de optie in de menu geplaatst om te kiezen wat voor of hoe hard je die scharpening wilt (0 bij default en laat je tv de rest doen)?

Nop...beter lezen is duidelijk gecommuniceerd in de topic van de melding over de uitrol 4.19....

…. en een aankondiging van een Hotfix van 4.19 ivm de beeldverbetering, die eerst nog alleen aan testers wordt aangeboden. Dat wordt dus duimen.

En tsja, je moet, als je een lopend probleem hebt, alles wat de Mods laten weten over Updates goed in de gaten houden. Dan zijn vragen meestal niet nodig.
Het gaan Volgen van een Update Topic, houd je bij de les.

Is t mogelijk dat bij bepaalde abonnees er toch een beeldverbetering is mee verzonden bij update 4.19 ? Ik durf t bijna niet te zeggen maar ik heb t idee dat t beeld bij mij toch echt verbeterd is sinds de laatste update.... en ik klaag echt al 4 maanden bij ziggo over de verminderde beeldkwaliteit ....

Reputatie 7
Badge +4

Zou kunnen. Ik heb ook afentoe het idee dat de scherpe randjes die overstuurd werden, en dan met name bij baarden, minder erg zijn. Het is niet weg maar lijkt beter. Aangezien er niets veranderd is kan dit echter niet. Ik zit ook met dezelfde issue dus.

Sommige beelden hebben er nog wel last van. Het lijkt daarom beter. Of dit bij sommige abonnees is weet ik niet. Dat kunnen ze volgens mij niet zomaar sturen. Moet je voor in de test groep zitten. En dat doe ik niet.

Bij veel programma's heb ik de laatste tijd het idee dat ik niet naar FullHD zit te kijken. Na een tijdje komt er meer scherpte in beeld. Of de details zijn er niet. Beetje te glad getrokken gezichten.

Op Discovery branden de ondertitels bijna in het beeldscherm. Dat bevestigd dat het verscherpen er nog wel is. Maar niet overal even erg.

Aangezien er niets is verbeterd zal het wel inbeeldiing zijn. Of gewenning. Totdat je weer kijkt via CI+ of Humax dan merk je dat het beeld "vriendelijker” is. Niet zo vermoeiend voor de ogen. Als ik weer tijd heb zal ik eens weer een paar beelden vergelijken van de Next en Humax. Dat capturen kost enige verbouwing en daarna is de Next van slag en weet mijn TV en Receiver niet meer. Daarom is dit meestal een kortstondige actie. Kastjes tussen Next en Receiver en na capturen er weer tussen uit.

Ik zit al een paar dagen te wachten op de Skoda reclame. Die heb ik als 4.16 output nog bewaard. Ik zag hem op RTL7 tussen het darten voorbij komen. Maar ik wacht op de versie op RTL 4 om een goed vergelijk te hebben.

Reputatie 6
Badge +8

...er toch een beeldverbetering is mee verzonden bij update 4.19 ? ...

Ik kan het niet controleren.

Er zijn genoeg fabrikanten die zeer geheimzinnig doen, wat er precies met een update wordt aangepast. Misschien om ‘blunders’ niet bekend te maken ( wat het publiek niet weet, dat weten ze niet ), maar misschien ook om te controleren of de gemelde problemen na de update ‘spontaan’ verdwijnen.
En natuurlijk kan er indirect iets veranderen en dat is misschien wel de slechtste optie. Want dan hebben ze die software interactie niet in beeld en is er kans dat ( tijdens een volgende update ) dit weer ongedaan wordt gemaakt en misschien t.z.t. weer terugkomt ( juist omdat ze de gevolgen niet kunnen beredeneren ).

Je zou kunnen zeggen, dat je per definitie niet direct alles moet geloven wat een fabrikant schrijft wat er in een update zit, de kans is groot dat er meer in zit. Wat natuurlijk ook weer negatief kan uitvallen, als daar weer problemen mee ontstaan.

Reputatie 7
Badge +4

@Pasi en@Ddek meldt de Next software versie eens. Daarin kunnen/mogen ze geen verschil in maken. Ik zal vanavond ook even kijken. Dan weten we bij 3 abonnees of de versie gelijk is. Ik heb de update pas in de tweede nacht ontvangen. Wie weet maakt het uit.

Reputatie 6
Badge +8

@Pasi en@Ddek meldt de Next software versie eens.

Ik heb geen Next, dus daarmee kan ik u niet helpen.

Het lijkt mij technisch ( bijna ) onmogelijk en zeer ongewenst om moedwillig verschillende versies firmware gericht uit te brengen, naar b.v. 2 naast elkaar wonende Ziggo klanten en dat de gehele Ziggo community ( = alle klanten van Ziggo ) breed. Dat zou kunnen betekenen dat ik een andere firmware op mijn Ziggo apparatuur kan hebben, dan mijn buurman. Dat wordt technisch en administratief ( wie heeft wat ) een zooitje.

Natuurlijk zijn er per regio verschillen, waardoor er misschien e.e.a. aangepast moet worden, maar dan nog kan er bij de ‘buren’ geen andere firmware draaien.
Dit wordt natuurlijk wel gedaan naar testgroepen, maar die weten dat, hebben een overeenkomst met de ‘leverancier’ en moeten de opgemerkte veranderingen ook rapporteren. Tevens weten zij vaak wél wat er echt veranderd met de update, juist omdat testers gericht moeten kunnen testen en daarover exact moeten rapporteren.

ik snap hier dus niks meer van, hier zijn de scherpe randjes erger geworden sins de laatste update, wat dus goed te zien is in bv baardstoppels die op hagelkorrels lijken en volgens bloemen64 is dat dus minder nu. Op mijn vorige tv samsung kreeg ik dat helemaal niet goed maar op mijn nieuwe UHD Philips tv heb ik dat beter kunnen afstellen, ik had de scherpte op 3 staan zoals in mijn vorige bericht te lezen is maar nu heb ik de scherpte op 1 gezet maar het blijft zichtbaar. Dus er is iets niet goed met deze update 4.19. lIjkt dus alsof niet idedereen dezelfde update heeft.

Scherpte staat hier op 7 en ultra resolution on. Ook Philips uhd 8602 

Dit is geen Topic over de beste instellingen van je TV om problemen met de beeldverwerking van de Next mee te kunnen omzeilen.
Dit Topic gaat over die beeldverwerking van de Next, als je die tenminste niet ok vindt. Dat kun je gaan testen.
Er komt binnenkort een Hotfix voor 4.19 van de Next, die een oplossing kan gaan bieden.

Voor een diskussie over instellingen van de TV, zie:
https://community.ziggo.nl/mediabox-next-239/tips-voor-de-beste-beeldkwaliteit-40055/index5.html
Let op: de voor jou beste instelling kan een kwestie van smaak zijn.

Reputatie 7
Badge +4

Hallo @twigger Ik heb gisterenavond de opname van de TVshow gekeken en aan het eind komt de zoon van Ilja Gort in beeld met een gigantische baard. Ook Ilja zelf heeft een aardig lange snor. Beide waren niet te overstuurd in beeld. Dat is veel slechter geweest. Ik heb die opname ook op de Humax en zal die beelden eens gaan vergelijken.

In het stuk over "Silver" heb ik alleen iets overstuurd gezien in de KLM huisjes die boven op de kast stonden. Ook die zal ik vergelijken.

Ook al zou er niets aangepast zijn het beeld lijkt ook hier beter. Bijna goed. Zelfs details in gezichten zijn vaak te zien nu. 

Maar dat is allemaal zonder vergelijk.

De plotselinge beeldverbetering bij sommigen  was ook al voor sw 4.19 een discussie. Dat kan dus kloppen met de veronderstelling dat er in de Next software geen aanpassingen zijn gedaan. 

Twigger jij hebt een andere tv dat vergelijkt lastiger dan bij mij waar er niets veranderd is. Behalve de batterijen van de Next die na 5 maanden leeg waren.🙁

@bloemen64

Ik heb ook even via replay naar de tv show gekeken en je ziet het bij die 2 mannen met die baard inderdaad niet, alleen bij die man met rode t-shirt zie je behoorlijke flikkeringen in zijn baard, veel te wit wat onnatuurlijk is en dat heb ik met de vorige updates nooit meer gezien, iig niet zo erg als nu.

Kijk eens naar First Dates (NPO) van donderdag 24 okt. bij ca 13:55 daar zie je bij de baard veel te witte haartjes en flikkeringen.

en ook bij Nieuwsuur van gisteren bij ca 8:30 hetzelfde effect.

Ik weet wat ik zag en wat ik nu zie, en het is dus nu veel scherper terwijl het al bij de vorige updates te scherp was en  dat is hier al vaak genoeg gemeld.

Het probleem is dat je het dus niet bij iedereen met een baard ziet, ligt eraan of er grijze haartjes in die baard zitten die zijn dus vaak veel te wit en flikkeren, gewoon onnatuurlijk. En het is niet alleen bij baarden ook de witte harde randjes(omlijningen) bij bv donkere letters zijn opeens veel erger zichtbaar.  

Ik heb verschillende programma's waar dat goed te zien was vergeleken met de tv tuner en daar is het beeld natuurlijk.

Kortom er is iets gebeurd met de beeldkwaliteit in 4.19 dat is een ding wat zeker is.

Ik ben dit nu zo zat, een jaar lang slechte beeldkwaliteit en dan heb ik het eindelijk zo kunnen afstellen op mijn Phillips tv dat het minder opvalt en dan gebeurd dit, en kan het niet meer aanpassen want scherpte staat al op 1 en op 0 zie je het ook.

UHD is  uitgeschakeld want upscaling werkt niet zoals het hoort veel te wazig en dat krijg je ook niet goed, hier zijn al meerdere discussie over geweest.

Reputatie 7
Badge +5

Yep twigger eens dus blijft over hopen op een snelle uitrol van betere software en dat dan het beeldkwaliteit issue eindelijk tot het verleden behoort. Er is nog veel winst te behalen in de Next periode….:thinking:

Reputatie 6
Badge +2

Kan me aansluiten bij@twigger Als je de Next op UHD zet krijg je een soort waas over voornamelijk de gezichten. Althans daar valt het het meeste op. Zet ik dan de Next op 1080p of 1080i dan heb ik dat het te scherpe randen veroorzaakt en de details van bijvoorbeeld iemand met een baard eruit springen. Het is een hoop gepuzzel om het beeld fatsoenlijk te krijgen. Tevens heb je tussen live tv en replay of opnames ook een groot verschil ,waardoor je elke keer de instellingen van je tv dient te veranderen wil je het beste beeld resultaat krijgen. Dat is gewoon niet te doen om telkens je tv instellingen te veranderen omdat er tussen de diverse opnames of replay ook weer beeldkwaliteit verschil optreedt. Waardoor je de hele avond met de instellingen bezig bent i.p.v. kijken naar je programma's. En dan laat ik lypsinc nog maar even buiten beschouwing. 

Reputatie 7
Badge +4

Hallo @twigger dan zie ik waarschijnlijk toch nog steeds hetzefde. Verkeerde baard gecheckt. Ik zal vanavond de andere voorbeelden van jou checken op de Next. Voorlopig blijft ik dan maar bij mijn standpunt dat er in 4.19 niet iets veranderd is wat het beeld beter of slechter maakt.

Ik zie nog steeds mensen die 1080p gebruiken en die dan op 4k gaan kijken op de tv. Dan heb je meer bemoeienis van de Next. Die doet 1080i → 1080p. En de tv doet dan 1080p → 2160p (of 2160i weet ik niet). Die extra stap is niet nodig. Gewoon Next 1080i → 4k TV. De-Interlacing is ook iets dat de Next niet zo goed doet. Voorkomen is dus beter dan genezen.

Nog even mijn software versie zoals gezien gisterenavond. Als ze bij de next een soortgelijke afkortingen gebruiken als bij onze afdeling op mijn werk dan lijkt “PRD” te wijzen op Productie aka officieel release.De release lijkt van 9 Oktober te zijn.

Reageer