Beantwoord

Mediabox Next: minder scherp HD beeld

Toon eerste bericht

1788 Reacties

Ooit zal het wel goed komen met de beeldkwaliteit, ik blijf dromen, maar tot nu toe zijn het nachtmerries.

Reputatie 7
Badge +4

Misschien is het beter dat de issues van de Next niet op de radar staan bij Ziggo maar bij het consumentenprogramma RADAR besproken worden. Ik denk dat ze daar wel een item kunnen vullen met alle problemen die de Next heeft. Beeldkwaliteit voorop. Het is gewoon een schande dat er al die tijd nog niets veranderd is. En dan heb ik het nog niet eens over lypsinc,  ondertiteling enz. Telkens de opmerkingen dat het middels updates wordt opgelost komt me ook mijn neus uit.

Welke updates?? Zelfs dat lukt ze niet om een fatsoenlijke update te presenteren. 

Bekijk het RADAR forum eens en zie hoe ver condor1960 is gekomen met zijn ondertitel/teletekst issue daar. 

“Kijk om naar een andere provider”. Dat was wat ik onthouden heb. Probeer het maar. Nee, heb je, ja kun je krijgen maar ik geef je weinig kans daar. Te weinig klachten zal gemeld worden denk ik.

Reputatie 7
Badge +5

Dat hopen we toch zeker het moet opgelost worden, blijft de vraag van velen van ons warom het zolang duurt ?

Het zou fijn zijn hier eens wat meet informatie over te geven als jullie hierover beschikken wat Don Papa hier ook al aangeeft.Kortom wij zijn nu al zoveel manden verder en er is kwa beeldkwaliteit niets verbeterd dit is op zijn minst toch wel zeer bedenkelijk en roept veel irritatie en dito frustratie op getuige dit uit zijn voegen barstende topic. 

Het is blijkbar een gebed zonder einde tja …...roependen in de wostijn….pff….:grin:

Reputatie 7
Badge +4

Ik heb nog eens wat amateuristisch getest.

Bijgevoegd een reclamefoto van de Octavia. Ik heb de Next (op HDMI1) daarbij vergeleken met mijn oudje Samsung C7140 (op HDMI2).

Als je inzoomt op bv. de letters, zie je nog steeds een wereld van verschil helaas. Ten nadele van de Next.

De foto's:

Foto op de C7140: C7140

Foto op de Next: Next

Vergelijking van de S van het woord IS: De S van IS

Vergelijking van het woord DE: Het woord DE

Duidelijk zijn vooral de gekartelde randen op de Next. En bij het woord DE de extra omlijningen voor en achter het woord. 

Ik kwam de reclame gisteren tegen en heb de reclame opgenomen op de Next en Humax. Daarna weer een kleine verbouwing om te kunnen capturen. Hieronder dezelfde beelden 4x.

De source .ts zoals het uitgezonden is. De Humax en twee keer de Next. 1080i en 1080p.

source .ts:

Humax:

Next 1080i:

Next 1080p:

Uitvergrooting van woordje Skoda.

source .ts:

Humax:

Next 1080i:

Next 1080p:

Mijn conclusie. Het beeld is niet echt slecht maar er wordt mee gerommeld wat niet nodig is.Afhankelijk van het beeld zie je meer of minder overtekening. Ik heb geen "baard” plaatjes. Dan was dat duidelijker zichtbaar geweest.

De uitvergrooting laat een 1:1 beeld op de Humax zien. De Next plaatjes hebben beide scherpere randjes. De 1080i komt het dichts bij de source en Humax.

Reputatie 5
Badge +2

*knip*

Wat is die source.ts? Is dat uitgeknipt op de computer en op een monitor getoond?

Reputatie 4

Ik heb nog eens wat amateuristisch getest.

ord IS: De S van IS

Vergelijking van het woord DE: Het woord DE

*knip*

De uitvergrooting laat een 1:1 beeld op de Humax zien. De Next plaatjes hebben beide scherpere randjes. De 1080i komt het dichts bij de source en Humax.

Hoewel je het ziet bij teksten, je ziet overal de verscherping filter, alleen op deze pics minder erg als bij pietrucci en wat ik zelf zag toen ik de next had.  

Je kunt ook een link plaatsen naar een bericht en @ gebruiken om de schrijver te alerteren. Quoten is niet nodig en maakt de zaak er niet overzichtelijker op.

Link naar reaktie plaatsen.

• klik op de indicatie hoe lang geleden een bericht werd geplaatst, rechtsboven.
  • Copy de Url in het Address Field van je Browser
  • Paste dit in je bericht

Bv

https://community.ziggo.nl/mediabox-next-239/mediabox-next-minder-scherp-hd-beeld-39514/index67.html#post494673

Dat is niet zo mooi als dit kijk hier. Maar dat voert nu te ver.

Een keer een beetje spelen met de mogelijkheden om je bericht kort en krachtig te houden, is nooit weg.

Reputatie 7
Badge +4

Hallo@C_Gteerds.  en@pietrucci willen jullie in het vervolg niet alles repleyen?  Gebruik net als ik doe @name en dan krijg ik ook een bericht zonder alles te herhalen.

In het kort: De video.ts komt van de Humax en is de originele uitgezonden video stream. Vandaar de naam .ts, Transport Steam. deze kun je via ftp overhalen op je pc. De andere captures komen via USB op de pc. de capture kaart grabbed het beeld en geluid en zet dat om in een .mp4 bestand met dezelfde resolutie en framerate. er is niets in te stellen op het kastje. Alle apparaten die je aansluit krijgen dezelfde behandeling.

Deze bestanden zijn in een edit programma gegaan die frame nauwkeurig kan editten en saven. Ook bij het saven worden de losse frames zonder aanpassing weggeschreven. 

resultaat van de .ts na saven:

In het programma kun je een frame saven. Dat heb ik in alle 4 versies gedaan. Het allerlaatste beeld heb ik hier geplaatst. Daar kan iets aan veranderd zijn. Omdat ik geen bmp kan plaatsen hier heb ik .png geplaatst. Die is volgens mij beter dan jpg.

Wil je een vergelijk kijk kan dan eens op http://www.flitskikker.com/dump/ziggoscreens/

Helaas kan ik het programma niet vinden waarmee dit gedaan is. Maar als je de verschillende beelden vergelijkt zie je ook daar verschil. Maar niet drastisch.

Ik kan alleen de plaatjes vergelijken nu. De gevoeligheid is instelbaar. Onderstaand de verschillen die ik zie. De Humax vs 1080p Next geeft veel verschil mede door het de-interlacen.

Humax vs .ts 

Humax vs 1080i Next

Humax vs 1080p Next.

Hele beeld:

Humax vs .ts

Humax vs 1080i Next

Humax vs 1080p Next.

Reputatie 2
Dankzij jullie input hebben we in software-update 4.17 onder andere de optie HDMI-CEC automatisch aan- of uitzetten (van de randapparatuur) toegevoegd, is de framerate van Netflix in te stellen en kunnen de resolutie-instellingen goed opgeslagen worden.

Nu zien we dat er nog gezonde discussies zijn over de beeldkwaliteit waarvoor nog geen aanpassingen zijn gedaan in software-update 4.17. Met de Mediabox Next kunnen we frequent updates doen. Niet elk veelbesproken topic op de Community komt direct aan bod. Er is ook tijd nodig om met aandacht naar een onderwerp te kijken.

Onze video engineers kijken goed naar jullie feedback. Jullie berichten gebruiken we dankbaar om in kaart te brengen of we de beeldkwaliteit verder kunnen verbeteren. Binnenkort gaan we ondersteuning vragen van kritische gebruikers binnen ons klantpanel om o.a. de specifieke meldingen over de beeldkwaliteit op die manier zo goed mogelijk aan te pakken. We houden jullie op de hoogte.

Hoi Mark,

Wordt met deze optie HDMI-CEC volledig uitgeschakeld of is het automatisch koppelen van een afstandsbediening van een aangesloten TV/Receiver ook een HDMI-CEC functie?

Reputatie 2

Blijkbaar steekt Ziggo de laatste tijd meer tijd in het verwijderen van berichten, dan in het verbeteren van de beeldkwaliteit, want die is hier nog altijd slecht in vergelijking van mijn extra Ci+ module. Het zou ook fijn zijn als er is een moderator hier informatie zou geven of er sinds 8 oktober (waar opeens mensen verschil zien in de beeldkwaliteit) iets is veranderd aan de kant van Ziggo ? Want ik vind het wel heel vreemd dat sommige wel en andere geen verschil zien in de beeldkwaliteit….

Ook wij zien sinds een paar dagen tegenstrijdige berichten over de beeldkwaliteit. Voor ons en de ontwikkelaars is het nog onduidelijk waar deze verandering/tegenstrijdigheid vandaan komt. Helaas is er dus weinig zinvols te zeggen op dit moment. De hele zaak rond de beeldkwaliteit staat in elk geval nog op de radar en wordt niet plots genegeerd door meldingen dat het bij enkele gebruikers veranderd lijkt. 
​​​​

Als er in de Mediabox Next nu gewoon de opties Passthrough voor Audio en Video worden toegevoegd, dan hoeft er helemaal nix meer op de RADAR te staan….dan ligt een slechte audio/beeldkwaliteit namelijk aan de Receiver/TV….of aan de ogen van de kijker.

HDMI-CEC kun je al uitzetten voor wat betreft gelijktijdig aan/uitschakelen van apparatuur, als dat niet lekker gaat.

https://community.ziggo.nl/mediabox-next-239/waarom-gaat-mijn-tv-ook-uit-bij-het-uitschakelen-van-de-mediabox-40039/index7.html#post441551

Het kan zijn dat er daarnaast nog steeds andere functies van CEC worden gebruikt, met mogelijk vervelende effecten. Details ken ik niet.

Reputatie 5
Badge +2

@bloemen64: dus die blauwe schermen geven de verschillen aan tov het origineel? Nou, de Next laat toch behoorlijke verschillen zien t.o.v. de Humax. Bevestigt dat er nog eea moet gebeuren...

Reputatie 7
Badge +4

@bloemen64: dus die blauwe schermen geven de verschillen aan tov het origineel? Nou, de Next laat toch behoorlijke verschillen zien t.o.v. de Humax. Bevestigt dat er nog eea moet gebeuren...

Klopt. Blauw is zelfde beeld. Als je op een plaatje klikt in dit topic dan komt er aan de rechter en linker kant een pijltje. Dan kun je snel schakelen in volbeeld scherm en zie je meer dan in zo’n klein window als in dit topic. Je kunt de plaatjes ook op je pc opslaan. Nu zijn die randjes afhankelijk van het level in de compare tool. Zo kan ik ook het vergelijk tussen .ts en Humax er erg laten uitzien. Of weinig veschil bij Humax en 1080i Next. Volgens mij mag je beyond compare downloaden en op proef proberen. Dan kun je er zelf mee spelen. Is een tool die ik dagelijks gebruik, Vooral om snel scripts te vergelijken of gelijk te maken aan elkaar. Enz.

https://www.scootersoftware.com/download.php  30 dagen proef.

Nieuws van het Belgische front: versie 4.19 wordt bij ons geleidelijk uitgerold, met een belangrijke fix voor Dolby surround sound. Hier zijn de release notes: 

https://www.netweters.be/t5/De-nieuwe-Telenet-TV-box-TV-app/4-19-software-versie-op-de-TV-box/m-p/76072#M8027

Helaas opnieuw zonder enige verbetering wat betreft de beeldkwaliteit, zelfs niet bij de vermeldingen van “gekende problemen” waar aan gewerkt wordt. 

Reputatie 7
Badge +4

Nieuws van het Belgische front: versie 4.19 wordt bij ons geleidelijk uitgerold, met een belangrijke fix voor Dolby surround sound. Hier zijn de release notes: 

https://www.netweters.be/t5/De-nieuwe-Telenet-TV-box-TV-app/4-19-software-versie-op-de-TV-box/m-p/76072#M8027

Helaas opnieuw zonder enige verbetering wat betreft de beeldkwaliteit, zelfs niet bij de vermeldingen van “gekende problemen” waar aan gewerkt wordt. 

De aanpassing op het beeld is ook niet gemeld in de release notes van 4.12 of 4.13. Er lijkt niets te zijn aangepast dan hoef je ook niet te melden dat iets is opgelost.

De box die ik sinds mei heb heeft de verbetering. Dat is een feit. Ik weet niet beter. Ik kan daarom alleen hopen dat het beeld net als de Horizon uitgestuurd gaat worden. Hoe dat gebeurd maakt niet uit. Blijven hameren op het uitzetten van een functie die ooit is aangezet in een versie die ik niet heb gehad en het bestaan ervan door Ziggo/Upc wordt ontkend gaat echt niets oplossen.

De vraag om een beter beeld moet kunnen.

Ik ben wel blij dat het fake DD opgelost is.

Nu de sync issue en beeld kwaliteit nog.

Dan er af blijven zou ik zeggen. Een Disney+ app mag nog wel van mij.😋

Reputatie 3
Badge

Helaas dus ook nog geen sleeptimer voor de extra box :rage:

En hoe zit het met de hoge piep die de box veroorzaakt als je de box uitzet en de HDMI kabel in de tv laat zitten?

Reputatie 7

Laten we het in dit topic over de beeldkwaliteit hebben, mensen! 

Reputatie 5
Badge +2

Ja @Lycke Ziggo laat ons dat eens doen! Hoe staat het daarmee?

Reputatie 7

Ja@Lycke Ziggo laat ons dat eens doen! Hoe staat het daarmee?

Ik heb geen nieuwe informatie voor jullie, helaas. Zodra we updates hebben, zal ik dit natuurlijk met jullie delen. Voor ons is dat ook alleen maar fijner ;-). 

Reputatie 5
Badge +2

Doe er dan een keer wat aan graag 

Reputatie 4

Haha typisch. Kan niets anders zeggen.

Reputatie 7
Badge +4

Misschien dat er nu meer actie komt. Ook eindelijk een bericht dat Dolby Atmos niet uit de Next kan komen. Hoeft daar in ieder geval niet meer op gewacht worden door sommigen.

https://www.totaaltv.nl/nl/nieuws/kpn-troeft-met-4k-ultra-hdontvanger-ziggo-mediabox-next-technisch-af/

Reputatie 7
Badge +5

Misschien dat er nu meer actie komt. Ook eindelijk een bericht dat Dolby Atmos niet uit de Next kan komen. Hoeft daar in ieder geval niet meer op gewacht worden door sommigen.

https://www.totaaltv.nl/nl/nieuws/kpn-troeft-met-4k-ultra-hdontvanger-ziggo-mediabox-next-technisch-af/

Klopt met nieuwere Broadcom chip en dus moderner tja de Next dateerd ook alweer uit 2015/16 he maar is hardwarematig zeker tot beter beeld instaat.De bal ligt bij ziggo en de Engineers van de Next snel anticiperen en vooral de Beeldkwaliteit eindelijk eens echt verbeteren dat is wat nu eindelijk eens moet gebeuren.Voor de rest ben ik en blijf ik Ziggo klant en lekker bij de kabel geen Glas ( ligt hier wel binnen ) nodig.Internet Tel. en TV zijn over het algemeen gewoon goed bij ziggo nu de Next nog beter maken met software en ik ben een tevreden klant.Wat wel beter moet is de bandbreedte deze moet ook omhoog de mbps van de streaming kwaliteit de meeste zenders nu op amper 12 mbps, voor een betere beeldkwaliteit moet deze volgens mij beter en omhoog als dit technisch mogelijk is althans bij ziggo. 

Gister contact gehad met webcare op Twitter omdat Fox 2 eruit ziet als SD beeld. Wisten van niets daar!? Ik zelf Googelen, kwam ik op deze megadraad. Dit kan toch niet jongens!?

Gister contact gehad met webcare op Twitter omdat Fox 2 eruit ziet als SD beeld. Wisten van niets daar!? Ik zelf Googelen, kwam ik op deze megadraad. Dit kan toch niet jongens!?

Helaas kan dat wel.

Reageer