Beantwoord

Mediabox Next: minder scherp HD beeld

Toon eerste bericht

1808 Reacties

Reputatie 4
Badge +2
Zit iedereen wel op de juiste kijk afstand?
Ik zelf zit 4,5 mtr van de tv af (65 inch) en zie dus geen waas. Ga ik dichterbij zitten zie ik nog veel meer slechte dingen dan alleen een waas. Bij écht 4k heb ik met mijn neus op het beeldscherm nog scherp beeld. Upscalen van de next kan beter (het is geen sony extreme upscale kwaliteit), maar is zeker niet slecht. Tenminste... voor mij!
Reputatie 6
Badge +10
De scène die bloemen64 beschrijft zie ik ook zo. Echter, bij bv 'De zwakste schakel' is het beeld perfect. Scherp, geen (onnatuurlijke)gladgestreken gezichten en geen wazige haren bij beweging. Hoe kan dat dan? Opname, omroep?
Reputatie 6
Badge +3
Ik denk inderdaad dat de opname en belichting ook een rol spelen, ik heb ook geen wazige beelden van beharing tijdens bewegen.
sommige oude opnames zijn ook wat wazig, maar dat is logisch.
Eigelijk zonde was van plan om een nieuwe samsung qled tv te halen de QLED 4K 55 inch 55Q90R. Maar als dit zo blijft met de wazige scherpte dan is het voor mij vrij zonde om zon tv in huis te halen. @ jethea het opnemen is nu sowieso van een stuk mindere kwaliteit ook omdat het allemaal in de cloud service wordt opgenomen ipv de hardeschijf van de media box xl.
Aan een 55" 4k-TV heb je niet zoveel, als je kijkt vanaf de bank. Je ziet het verschil niet tussen 4k bronnen en opgeschaalde HD bronnen.
https://www.rtings.com/tv/reviews/by-size/size-to-distance-relationship

Bovendien: 4k bronnen zijn er nog niet veel. Dat gaat in de loop der tijd natuurlijk veranderen.
En misschien wil je dan een grotere TV....... die 4k-bronnen wel beter laat zien op normale kijkafstand.
Voor een inhoudelijke kijkervaring maakt het sowieso niet veel uit.
Zag laatst nog een SD Film in zwart-wit. Prachtig.
Reputatie 7
Badge +4

Ik .....

Bedoel je o.a. de deze beelden? Ik zie niet direct vaagheden. Jij?2 voor 12

Ik zie heel duidelijk dat het vaag wordt. En ook niet een klein beetje.
Reputatie 1
Badge
Ik heb sinds een week de next en ik ervaar ook een mindere beeldkwaliteit dan de Horizon op mijn Samsung UE55HU7500. Veel verschillende instellingen geprobeerd, maar alle zonder resultaat. Vriend van mij heeft een Samsung QE55Q8F en hij vindt het beeld ook een stuk minder goed op de next.
Hoe bedoel je dit @soepstengel ?
Werkt de 1080 instelling niet voor je?
Bij de 4k instelling kan er een kwaliteitsverschil zijn tussen Upscale door de Next of Upscale door je TV bij 1080 op de Next.
Dat is in de Community door diverse klanten gemeld.
Hoe zit dit bij jou?

Voor de enkele 4k Bronnen moet de Next uiteraard op 4k worden gezet.
Om dit handiger te maken moet er nog iets worden geregeld op de Next.
Zover ik weet, komt dat.
Reputatie 5
Badge +2
Bij de 4k instelling kan er een kwaliteitsverschil zijn tussen Upscale door de Next of Upscale door je TV bij 1080 op de Next.
Hoe zit dit bij jou?

Zover ik weet, komt dat.

Ow, hoe weet je dat? Ik heb nog geen enkele reactie gelezen van Ziggo dat ze het probleem (er)kennen. En ook niet dat ze het gaan oplossen. En al helemaal niet wanneer. En dat terwijl dit in februari al uitgebreid werd gemeld op de buitenlandse fora. Daar is tot heden niets mee gedaan.
Of heb ik slecht gelezen?
Reputatie 5
Badge +5
@soepstengel @pietrucci

Nee je hebt niet slecht gelezen. Het blijft een hot issue die speelt op sommige oude en spikssplinternieuwe televisies. Links of rechtsom bij de grote uitrol vd Next zullen er ongetwijfeld nog veel meer klachten binnen komen. Dan ligt het aan Ziggo of ze dit probleem snel zullen oppakken. Ik hoop dan ook voordat de grote uitrol komt dat deze problematiek is opgelost. Tuurlijk voor de Ziggo techneuten is dit geen makkelijk probleem er zijn zoveel factoren die meespelen. Wel vind ik het jammer zoals aangegeven publieke erkenning en hoe en wanneer het opgelost wordt. Vreemd is wel dat de Next uitgebreid vooraf is getest waar we helaas geen inzage in hebben door geheimhouding waarvoor men tekend. Ook in Zwitserland Upc speelt dit probleem al maanden jammer dat het niet direct is opgepakt. Het kan zijn dat het een dermate complex technisch verhaal is dat een software update nog even op zich laat weten. Het zou Ziggo sieren om beter te communiceren omtrent dit probleem. Tot nu toe is het stilzwijgen. Dit verdiend zeker geen schoonheidsprijs. Heb geduld komt vanzelf een keer goed alleen ik kan helaas niet in de glazen bol van Ziggo kijken😀.
Reputatie 5
Badge +5
Kijk is verder op dit forum waar allerlei tips worden gegeven voor Next en televisie merken. Anders is het gewoon afwachten op een software update hieromtrent.
Reputatie 6
Badge +1
Ow, hoe weet je dat? Ik heb nog geen enkele reactie gelezen van Ziggo dat ze het probleem (er)kennen. En ook niet dat ze het gaan oplossen. En al helemaal niet wanneer. En dat terwijl dit in februari al uitgebreid werd gemeld op de buitenlandse fora. Daar is tot heden niets mee gedaan.
Of heb ik slecht gelezen?

Ik zou me kunnen voorstellen dat deze problemen in de testgroep ook naar boven zijn gekomen en dat je er daarom vanuit mag gaan dat het probleem al onder de aandacht van Ziggo is gekomen.

Je mag er ook vanuit gaan dat als in buitenlandse fora terecht geklaagd wordt over bepaalde functionaliteit van de Next, dat dit ook bij Ziggo bekend is. Dat betekent echter niet altijd dat er direct een oplossing is.

Het zou zomaar een aantal maanden kunnen duren voordat een gemeld probleem opgepakt, geannalyseerd, gefixt, getest en uitgeleverd is. Over het algemeen kun je stellen: Hoe groter de organisatie, hoe logger alles opgepakt wordt en hoe langer een oplossing dus op zich laat wachten.

Dit probleem is vrij snel duidelijk en ik kan me dan ook goed voorstellen dat het probleem al enkele maanden geleden door Ziggo, of beter nog Libery Global, opgepakt is na feedback van de testgroep. Een oplossing zal dan niet al te lang meer op zich laat wachten. Misschien zit er wel al een oplossing in de volgende software update.
Reputatie 3
Wat mij inmiddels ook is opgevallen is dat de uitzendingen die daadwerkelijk full HD zijn er wel top uitzien. Diverse natuurseries van de EO of bijvoorbeeld de dodenherdenking. Die werden in 1080p uitgezonden. Andere programma's die in "HD" worden uitgezonden zijn bijna altijd in 720p. Die geven nog steeds de belabberde kwaliteit. De echte volle HD in 1080p zijn net zo goed zoals het was met de horizon box. Weet iemand wat de reden kan zijn waarom 1080p wel topkwaliteit geeft en 720p overduidelijk niet?
Misschien zit de Next verkeerd met z'n fikken aan SD. Geen idee, eerlijk gezegd.
Nog niet echt op gelet.
Andere reakties zullen dit moeten uitwijzen.
Reputatie 1
Badge
Hoe zit dit bij jou?

Zover ik weet, komt dat.

@hanh Ik bedoel de hdmi resolutie instellingen. Deze heb ik ook op 1080p staan, Dit geeft het beste beeld, maar minder dan de horizon.
Laat ik een voorbeeld toevoegen van "slecht" beeld op de Mediabox Next: witte randen/highlights op rare plekken.

24Kitchen Food Truck Challenge S2 afl6 (zaterdag 1 juni, 18:58-19:31), vanaf 2 minuten een periode van circa 30 seconden waarin dit heel erg opvalt en storend is.

Zie screenshot.

Tv: Panasonic TX-P42ST50E (full-HD, 1080p)
Next: resolutie van tv aanhouden
Laat ik een voorbeeld toevoegen van "slecht" beeld op de Mediabox Next: witte randen/highlights op rare plekken.

Heel goed voorbeeld waar op het inderdaad heel goed te zien is, hopelijk gaat Ziggo hier iets mee doen, want het is echt heel storend die witte randen/highlights die je soms in beeld ziet...
Reputatie 3
Badge +1
Wat is beter: 1080p of 1080i op de Next?
Testen en kijken. Ik verwacht geen opmerkelijk verschil.
Bijvoorbeeld Live HD zenderbronnen van Ziggo zijn 1080i. Als je 1080i op de Next kiest maakt een HD-TV er 1080p van en een 4k-TV 4k.
Bij de 1080p instelling op de Next vindt eerst conversie 1080i->1080p op de Next plaats.
https://www.howtogeek.com/132486/what-is-the-difference-between-1080p-and-1080i/
Reputatie 7
Badge +35
@Zazael Heb je in de Panasonic nog allerlei beeldverbeteringen aanstaan?
@Asro
Wat is beter: 1080p of 1080i op de Next?
Ik schreef:
Testen en kijken. Ik verwacht geen opmerkelijk verschil. Bijvoorbeeld Live HD zenderbronnen van Ziggo zijn 1080i. Als je 1080i op de Next kiest maakt een HD-TV er 1080p van en een 4k-TV 4k.
Bij de 1080p instelling op de Next vindt eerst conversie 1080i->1080p op de Next plaats.
https://www.howtogeek.com/132486/what-is-the-difference-between-1080p-and-1080i/

Ben wel benieuwd naar je bevindingen.
Reputatie 7
Badge +5
Wat mij inmiddels ook is opgevallen is dat de uitzendingen die daadwerkelijk full HD zijn er wel top uitzien. Diverse natuurseries van de EO of bijvoorbeeld de dodenherdenking. Die werden in 1080p uitgezonden. Andere programma's die in "HD" worden uitgezonden zijn bijna altijd in 720p. Die geven nog steeds de belabberde kwaliteit. De echte volle HD in 1080p zijn net zo goed zoals het was met de horizon box. Weet iemand wat de reden kan zijn waarom 1080p wel topkwaliteit geeft en 720p overduidelijk niet?

Hallo Efreeze ik denk dat jij hier niet goed weergeeft hoe de HD zenders worden uitgezonden,namelijk niet in 1080p wat volledig hd volle beelden zou zijn nee dus.
Alles wordt in max 1080 i ( interlaced oftewel halve beelden die samen worden gevoegd tot een hd beeld ).
En topkwaliteit HD beeld is een beleving die iedereen anders ervaart wat de een topbeeld vind moet de ander nog lang niet zo ervaren hé
Dit hang alles samen hoe jou eigen apparatuur er uit ziet met andere worden Next na HD TV of UHD TV of ziet er een AV Receiver tussen enzv.
Betreffende de voorlopig beste kijk instelling is in mijn ogen: HD tv ...zenders kijken instelling Next...1080 i...4k kijken Next op 4k, zolang hier geen instellingsaanpassing voor komt ...Passthrough ( dan doet de box dit automatisch afhankelijk van het aangeboden binnenkomend TV signaal ...lees zender ) moet je dit zo doen lijkt mij de beste oplossing voorlopig en zo doe ik het steeds weer bij een nieuwe TV kijksessie.
En dan is er nog beeldverscherping die wordt toegepast door de Next en ook hier zal nog wat aan moeten veranderen maar dit zijn items die in de toekomstige Sw..updates van de Next hopelijk zullen worden aangepakt.
Verder is de Next op de goede weg een prima hd en 4k box te worden en zullen we nog veel plezier in de komende tijd aan beleven als er steeds weer verbeteringen in de Sw komen ....lees updates en aanpassingen en implementaties van menu wijzigingen betreffende beeld en geluids instellingen.
Reputatie 3
Badge +1
@hanh ik zal vanavond ‘s 1080i/1080p proberen en dit hier melden
Reputatie 7
Badge +4
@hanh ik zal vanavond ‘s 1080i/1080p proberen en dit hier melden
Ik zie niet veel verschil in 1080i of 1080p.
Soms lijkt de een scherper dan de ander. Het is moeilijk te onderscheiden zeker als de bron niet native HD is. Bij horizontale beweging zal het uit moeten maken. Maar ook daar heb ik niet echt verschil gezien.
Toch maar een keer voetbal opzetten. Daar wordt veel heen en weer gerend.

Ik heb de Next op "volg tv" gezet. Dan wordt het 1080p.
Reputatie 7
Badge +5
Ja wat iedereen ervaart is verschillend en je eigen waarneming is denk ik maatgevend zoals ik al aangaf zou het beste zijn dat er een aanpassing in een van de volgende sw versies komt zodat de box de bron volgt van het inkomende signaal en automatisch de goede instelling doet...dus bij 1080i zet de box dit door na de Tv of receiver en dan na de Tv maar dan moet je in mijn geval ook de AV receiver op Passthrough zetten.En als je een 4k zender bekijkt dan zet de box dit ook op 4k door automatisch.Dit is de ideale en gewenste oplossing in mijn ogen en zal hopelijk ook nog komen,net als indd. de mogelijkheid om de beeldverscherping van de Next aan te passen cq. uit te zetten in toekomst en dan nog beeldverbetering en ik ben dan echt happy met de Next.😆

Reageer