Beantwoord

Mediabox Next: minder scherp HD beeld

Toon eerste bericht

1808 Reacties

Reputatie 6
Badge +1

Ik heb al vanaf het begin dat ik de Next in gebruik heb het gevoel gehad dat er soms horizontale ruis/strepen zichtbaar zijn in bepaalde beeldinhoud. Dit effect is duidelijk zichtbaar te maken bij het kiezen van een kanaal waarvoor geen abonnement is afgesloten. Het lijkt op een fout in de beeldprocessor waardoor dit wordt veroorzaakt. Ik heb alle instellingen van mijn Philips OLED TV geprobeerd maar, de strepen blijven. Zijn er meer Next gebruikers met dit probleem?
Verder heeft de nieuwe 4,16 release geen beeldverbetering gebracht. De Next blijft de EDID van her scherm gebruiken om zich zelf elke keer wee op 4K te zetten. Erg storend en allen maar te omzeilen door UHD support op de HDMI ingang uit te schakelen. Ik zou het zeer op prijs stellen om een keer een professionele reactie te krijgen van Ziggo dan een "pappen en nathouden" antwoord. Ik denk dat wel als trouwe Ziggo/UPC klant daar recht op hebben.
Reputatie 6
Badge +3
@Orphanmountain Ik vind het jammer dat jij en anderen hier zo’n slecht beeld hebben, ik had dat eerst ook, maar bij mij lag het ook aan de software van de TV en niet alleen aan de Next. Ik heb hier nu prachtig beeld omdat LG ook voor mijn type TV een update op de HDMI poorten hiervoor had. Ik denk dat het inderdaad ook te maken heeft met wat voor soort TV Heb je en hoe oud is de TV, wat kan je TV aan op dit moment en op welke resolutie staat de box. Als de resolutie op de TV mooi beeld geeft op 1080 i, en je kiest op je box voor “van de TV” of andersom, je zet de Next op 1080 i en de TV ook, wordt het dan niet beter....al dat zo slecht blijft, gaan de Next en de TV misschien niet helemaal goed samen.
Ik heb mij er ook een poos in zitten verdiepen en het kan dus aan meerdere factoren en instellingen liggen, vooral ook aan de HDMI uitgangen van de TV deze moeten HDCP 2.2 60 Hz aan kunnen om 4K te kunnen ontvangen, Dus als je de resolutie op 4K zet, maar de HDMI is 2.0 of lager dan kan ik mij voorstellen dat je slecht beeld kan hebben. Wat de nieuwere OLED TV mensen met slecht beeld van LG betreft snap ik niet waarom dat zo is na het ophalen van de update, als ik hun was zou ik ook even contact opnemen met LG hierover, zo’n TV is niet goedkoop, dus het zou moeten lukken....
Wat de Next betreft, die is er nog maar net, dus wie weet komen hier ook nog updates voor. Maar ook dat lijkt mij niet makkelijk met al die verschillende systemen, apparaten en persoonlijke voorkeuren.....
Ik ben in ieder geval al heel blij met de Next, ik heb hier heel mooi beeld en hoop dat het voor jullie ook gaat lukken.
Reputatie 6
Badge +1
HDCP 2.2 heeft niets te maken met beeldkwaliteit. Het is is de copyprotection versie die gebruikt wordt voor 4K content. HDMI 2.0 maakt het oa mogelijk om 4K60hz weer te geven op je TV. Ik snap dat oudere LG toestellen een upgrade hebben gehad om zo met de huidige ‘ nieuwe’ signalen overweg te kunnen. Maar de Next is de bron van de matige beeldkwaliteit. Ik snap dat je blij bent met je kwaliteit. Dat waren de kijkers die van analoog overstapten naar de slechte KPN HD streams in het begin van de glasvezel uitrol ook. Maar ik heb die overstap nooit gemaakt omdat de UPC kwaliteit vele malen beter was. Die kwaliteit ben ik gewend en die wil ik graag houden. Mijn TV toestel is hetzelfde gebleven. Ik heb een perfecte 4K beeldkwaliteit met de ingebouwde TV apps, en van mijn, via HDMI aangesloten, NUC met 4K uitgang. De beeldkwaliteit van de Next blijft daarbij gewoon een stuk achter. En dat vind ik onbegrijpelijk, zeker na de lange testperiode die er schijnbaar aan vooraf is gegaan.
Reputatie 6
Badge +3
@guma
Je Schrijft: HDCP 2.2 heeft niets te maken met beeldkwaliteit. Het is is de copyprotection versie die gebruikt wordt voor 4K content.
Oké maar dat samen met Ultra Deep Color functie op onze TV, maken dat ik mooi beeld heb.
Ik heb geen ouder type LG, mijn TV is van 2018, juist de oudere Types van meer dan 3 jaar geleden zonder Ultra Deep Color en ouder, hebben geen update gekregen.
Juist deze update was van LG Ultra 4K TV's speciaal voor de Next.
Verder begrijp ik jouw verhaal niet over dat je snapt dat ik met een voor jouw matig of slecht beeld genoegen neem en zegt/denkt dat het dan mooi is....maar dat het in feite slecht is. Nou dat is niet zo, ik ben geen Digitenne van KPN gewend en daarna over gestapt op Glas.... dus dat is voor mij geen vergelijk. Ik ben al vanaf de ESENT/Home tijd bij ziggo en ben alle soorten Boxen van Ziggo gewend, dus ook Horizon en Mediabox XL etc.
Dus vergelijk ik daarmee en ik dan kan ik je vertellen dat ik gewoon heel mooi beeld heb.........en zeker niet slechter dan de XL. Sterker nog, ik heb boven een Humax 5200c aan een HD TV en kan wel zeggen Dat ik het Beeld van de Next veel mooier vind, helderder ook.
De Next is veel sneller en voor mij eenvoudig in gebruik.
Het kan best zijn Dat je niet zo'n mooi beeld hebt, maar er zijn hier ook heel veel mensen die wel mooi beeld hebben, alleen de meesten komen hier niet omdat ze te vrede zijn.
Ik wel, maar ik kom al een paar jaar op de community en lees mij graag in over bijvoorbeeld de Next. Ik hoop dat het voor jou ook nog goed gaat komen........
Reputatie 4
Badge +2
@guma
Je Schrijft: HDCP 2.2 heeft niets te maken met beeldkwaliteit. Het is is de copyprotection versie die gebruikt wordt voor 4K content.
Oké maar dat samen met Ultra Deep Color functie op onze TV, maken dat ik mooi beeld heb.
Ik heb geen ouder type LG, mijn TV is van 2018, juist de oudere Types van meer dan 3 jaar geleden zonder Ultra Deep Color en ouder, hebben geen update gekregen.
Verder begrijp ik jouw verhaal niet over dat je snapt dat ik met een voor jouw matig of slecht beeld genoegen neem en zegt/denkt dat het dan mooi is....maar dat het in feite slecht is. Nou dat is niet zo, ik ben geen Digitenne van KPN gewend en daarna over gestapt op Glas.... dus dat is voor mij geen vergelijk. Ik ben al vanaf de ESENT/Home tijd bij ziggo en ben alle soorten Boxen van Ziggo gewend, dus ook Horizon en Mediabox XL etc.
Dus vergelijk ik daarmee en ik dan kan ik je vertellen dat ik gewoon heel mooi beeld heb.........en zeker niet slechter dan de XL. Sterker nog, ik heb boven een Humax 5200c aan een HD TV en kan wel zeggen Dat ik het Beeld van de Next veel mooier vind, helderder ook.
Het kan best zijn Dat je niet zo'n mooi beeld hebt, maar er zijn hier ook heel veel mensen die wel mooi beeld hebben, alleen de meesten komen hier niet omdat ze te vrede zijn.
Ik wel, maar ik kom al een paar jaar op de community en lees mij graag in over bijvoorbeeld de Next. Ik hoop dat het voor jou ook nog goed gaat komen........

Hier ook de LG C7 en na de update van LG super mooi beeld.
Hey all.

Over beeldkwaliteit valt niet te twisten. Of juist wel.. 🤔. Het is in elk geval iets wat jullie enorm bezig houdt!
Er zijn veel zaken waarmee je invloed kunt uitoefenen op de beeldkwaliteit. Anne heeft hier een topic over geschreven. Ik raad jullie allen aan om daar even een kijkje te nemen! :-)

Jammer hoor waarom steeds hetzelfde antwoord geeft me weinig hoop dat dit gaat worden opgelost. Er is een duidelijk probleem met de beeldkwaliteit. Ik gebruik de Mediabox next in ieder geval niet meer. Wederom een waardeloos apparaat van ziggo erg jammer.
Reputatie 3
Badge +6
Ik heb gisteren alles anders aangesloten, eerst had ik:

• Next HDMI naar stereo en vanuit de stereo HDMI naar TV
Nadeel was dat HDR geen ondersteuning kreeg van mijn Yamaha receiver, dus gisteren alles anders aangesloten.

• Next HDMI naar TV en van TV een HDMI naar Yamaha receiver
Perfect beeld
Geen vertraging qua geluid
Geen onnatuurlijke kleuren
Reputatie 2

Hey all.

Over beeldkwaliteit valt niet te twisten. Of juist wel.. 🤔. Het is in elk geval iets wat jullie enorm bezig houdt!
Er zijn veel zaken waarmee je invloed kunt uitoefenen op de beeldkwaliteit. Anne heeft hier een topic over geschreven. Ik raad jullie allen aan om daar even een kijkje te nemen! :-)
Jammer hoor waarom steeds hetzelfde antwoord geeft me weinig hoop dat dit gaat worden opgelost. Er is een duidelijk probleem met de beeldkwaliteit. Ik gebruik de Mediabox next in ieder geval niet meer. Wederom een waardeloos apparaat van ziggo erg jammer.

Ben ik de enige die vind dat het antwoord van @Lycke Ziggo wat denigrerend overkomt. Het wekt de suggestie dat diegene die klagen over de beeldkwaliteit aan het aanstellen zijn
Reputatie 4
Badge +2

Ik heb al vanaf het begin dat ik de Next in gebruik heb het gevoel gehad dat er soms horizontale ruis/strepen zichtbaar zijn in bepaalde beeldinhoud. Dit effect is duidelijk zichtbaar te maken bij het kiezen van een kanaal waarvoor geen abonnement is afgesloten. Het lijkt op een fout in de beeldprocessor waardoor dit wordt veroorzaakt. Ik heb alle instellingen van mijn Philips OLED TV geprobeerd maar, de strepen blijven. Zijn er meer Next gebruikers met dit probleem?
Verder heeft de nieuwe 4,16 release geen beeldverbetering gebracht. De Next blijft de EDID van her scherm gebruiken om zich zelf elke keer wee op 4K te zetten. Erg storend en allen maar te omzeilen door UHD support op de HDMI ingang uit te schakelen. Ik zou het zeer op prijs stellen om een keer een professionele reactie te krijgen van Ziggo dan een "pappen en nathouden" antwoord. Ik denk dat wel als trouwe Ziggo/UPC klant daar recht op hebben.

Hier de observatie van een kritische kijker.
Het beeld wat u heeft met de lijnen hebben wij op onze tv niet en sinds de update is het plaatje gewoon strak. Ik denk dat het ook echt tv afhankelijk is. De ene tv geeft prima beeld en de andere waardeloos. Ik hoop voor u dat er snel een update voor de tv of de next beschikbaar komt, zodat u ook kan genieten van de uitzendingen. Ik moet wel vermelden dat er aan het beeld van de apps (netflix, YouTube etc) nog héél wat te verbeteren valt. Gelukkig zitten die apps bij ons ook standaard op de tv. Succes.
Reputatie 7
Badge +4
@kwelgeest

Helder verhlaal met terechte kritische kanttekeningen.
Naar mijn mening had Ziggo met de Next moeten kiezen voor een 1 op 1 beelddoorgifte.
Dan kan iedere klant van de Next zijn/haar beeldscherm naar eigen smaak optimaal instellen met de beeldopties eigen toestel.
Hoop derhalve maar gevestigd op update 4:17 met een adequate beeldfix, dan is iedereen die naar mijn mening momenteel terecht klaagt over de beeldkwaliteit van de Next (die vorige jaar bij de testers nog wel perfect was!) af van het huidige geduvel. IJdele hoop? Wellicht, maar het gezegde luidt: hoop doet leven.
Reputatie 2

@guma

Hier ook de LG C7 en na de update van LG super mooi beeld.

Ben het helemaal met je eens, ik heb nu na de update van LG ook perfect beeld.
Het is natuurlijk makkelijk om van alles de NEXT de schuld te geven.
Wat niet altijd terecht is omdat je TV ook kan verbeteren cq updaten, een vergelijk met de XL box is niet helemaal gelijk want deze zend geen 4K signaal uit.
Als beeld bij iedereen slecht is dan is NEXT de boosdoener, maar zouden ze hem dan uitleveren?
Vraag het de testers maar eens.

Natuurlijk is er ontwikkeling nodig zal de box zich verbeteren, maar voor nu ben ik zeker tevreden.
Reputatie 5
Badge +1

Wat niet altijd terecht is omdat je TV ook kan verbeteren cq updaten, een vergelijk met de XL box is niet helemaal gelijk want deze zend geen 4K signaal uit.
Als beeld bij iedereen slecht is dan is NEXT de boosdoener, maar zouden ze hem dan uitleveren?

Natuurlijk is er ontwikkeling nodig zal de box zich verbeteren, maar voor nu ben ik zeker tevreden.

Wat u perfect noemt is voor een ander nog niet zo.
U moet eens goed kijken naar gezichten in een goede studio-opname. Als die gezichten bewegen, ontstaat daar vervaging. De gezichten lijken dan niet helemaal scherp. En hoe beter je TV des te beter zie je dat.
Er zijn vroege testers, die zeggen dat dat voorheen beter was. Ik kan dat niet beoordelen, maar dat de vervaging komt door een agressief ruisfilter in de Next is volkomen zeker (in mijn TV staan die nl. allemaal uit: daar kan dat nl. wel: zo zou het ook in de Next moeten kunnen).
Reputatie 6
Badge +3
Bij mij hebben de bewegende gezichten absoluut geen vervaging
Reputatie 3
Badge +6
@Rocky Luck Ik heb de LG C8PLA en die is toch vrij nieuw te noemen en net Journaal gekeken en deze is echt haarscherp en geen vervaging of wat dan ook te zien.
Wellicht ligt het probleem aan het type tv (software) en of aan de manier van aansluiten en de kwaliteit van de kabels.
Reputatie 5
Badge +1
@Rocky Luck Ik heb de LG C8PLA en die is toch vrij nieuw te noemen en net Journaal gekeken en deze is echt haarscherp en geen vervaging of wat dan ook te zien.
Wellicht ligt het probleem aan het type tv (software) en of aan de manier van aansluiten en de kwaliteit van de kabels.

De mijne is een LG OLED55E6V (ook heel erg nieuw), waarvan beide ruisfilters uitstaan. Dus het effect moet afkomen van het ruisfilter in de Next.
Het heeft ook veel te maken met hoe u de resolutie van de Next heeft staan (bij mij is dat "Van de TV"). Bij 1080i zult u dat veel minder zien.
Het is al eerder gezegd, de upscaler hardware in de Next gecombineerd met de agressieve ruisonderdrukking geeft dit probleem.
Mijn TV heeft enorm veel beeldverbeteringsinstellingen. Maar als het input signaal niet OK is, kan de TV er ook niks meer aan doen.
De Next zou een optie moeten hebben om de beelden ongefilterd en zonder upscaling door te geven. De nieuwe TV's zijn echt uitstekend in staat om de juiste beeldverbeteringen aan te brengen, mits het signaal maar ongefilterd binnenkomt.
Reputatie 6
Badge +1
Ik snap alle reacties. Goed of niet goed hangt van je referentiekader af. Als er geen referentie is naar de maximale beeldkwaliteit die Ziggo levert met haar streams, dan is het beeld van de Next best goed te noemen. Maar als je wel de mogelijkheid hebt om te vergelijken dan valt de Next gewoon door de mand. Ik heb eerder in dit onderwep 2 afbeeldingen geplaatst van mijn TV scherm. Daarop is duidelijk het verschil te zien tussen dat wat de Next er van maakt en wat de TV laat zien via de CAM module. Dan is duidelijk dat de Next toch de mindere is, ondanks dat het gros van de kijkers zal zeggen dat het een perfect beeld is. Let vooral even op patroon van het jasje en de detailering van de stoppels van het gezicht.
Reputatie 7
Badge +4

Wat u perfect noemt is voor een ander nog niet zo.
U moet eens goed kijken naar gezichten in een goede studio-opname. Als die gezichten bewegen, ontstaat daar vervaging. De gezichten lijken dan niet helemaal scherp. En hoe beter je TV des te beter zie je dat.
Er zijn vroege testers, die zeggen dat dat voorheen beter was. Ik kan dat niet beoordelen, maar dat de vervaging komt door een agressief ruisfilter in de Next is volkomen zeker (in mijn TV staan die nl. allemaal uit: daar kan dat nl. wel: zo zou het ook in de Next moeten kunnen).

Ook op een goede (oude) Plasma uit 2012 is dit fenomeen te zien. Het beeld is iets te scherp en als er beweging is wordt dat stukje wazig.Dat heb ik gecheckt op de Humax en MBXL. Die hebben dat niet. Dus ook op gewoon 1080i is het te zien.

Als het niet te zien is wordt het waarschijnlijk weggepoetst door de beeld verbeteraars in de moderne TV's.

Ik kan een raar voorbeeld geven waardoor ik er door getriggerd werd.
In de aflevering van 2 voor 12 afgelopen vrijdag zie je bij het eerste team een man in beeld met een leuke baard. Die is ontzettend gedetaileerd. Ieder haartje zie je. Totdat zijn gezicht draait. Dan is de baard vaag. De scherpte komt terug todat hij weer beweegt. Kun je gewoon nog terug kijken. Zit ook in de replay. Heb ik ook gecheckt. Mijn scherpte van de TV op de Next ingang lager zetten maakt niet uit.

https://www.ziggogo.tv/obo_nl/tv/channel-asset.html/crid%3A~~2F~~2Fbds.tv~~2F37430377/2-voor-12/crid%3A~~2F~~2Fbds.tv~~2F328362025-imi%3A826164753/2-voor-12.html#action=watch&offset=156&time=1558720800000
Reputatie 5
Badge +2
Beste mensen kijk is hiernaar onze community collega,s Upc Zwitserland idem dito tv box https://community.upc.ch/t5/UPC-TV-Box/bd-p/UPC_TV_Box_DE zelfde problematiek issue beeldkwaliteit doe jullie voordeel ermee en trek je conclusie(s).
Wat ik zeer kwalijk vind is dat dit berichten zijn uit februari. Dat toen dus al geconstateerd werd dat de beeldkwaliteit slecht was. En dat de huidige reacties van Ziggo hierop in mijn ogen "zeer lauw" zijn. Alsof het allemaal nieuw is.
Reputatie 5
Badge +5
Even voor alle duidelijkheid allereerst @guma goeie argumentaties ten tweede zie mijn profiel heb een 7 jaar oude Panasonic full HD plasma al jaren geen updates meer van Panasonic. Alle tips geprobeerd helaas diagonostiek goed kabels goed app goed. Instellingen tv van alles geprobeerd. Op pace en horizon haarscherp beeld. Andere opties pace nee te weinig mogelijkheden, horizon nog steeds vervelende bugs, overstappen naar andere provider nu komt het nee want dan krijg ik DSL met ongeveer dezelfde kijkbelevenis als de Next. Kijkbelevenis ervaring @Lycke Ziggo kom op zeg ben erg netjes altijd op dit forum maar ga alstublieft niet suggeren dat het niet aan Ziggo en de Next ligt. Ik blijf bij mijn mening de Next moet op alle televisies hetzelfde beeldkwaliteit geven als Horizon en Pace/Humax zowel oude en nieuwe televisies
Reputatie 2
Ben ik mee eens. Het kan best liggen aan welke tv je hebt of je al dan niet goed beeld hebt. Maar dat is de verantwoordelijkheid van ziggo dat de next op elke TV goed werkt. Vele mensen hebben namelijk een oudere tv die sowieso geen software updates meer ontvangt.
En bovendien kan je van de consument ook niet verwachten dat ze eindeloos gaan pielen met instellingen voor goed beeld.
Al dat gedram van de Ziggo medewerkers van pas dit of dat aan, het is nu toch wel duidelijk lijkt mij ? de next heeft een stuk mindere beeldkwaliteit dan de horizon xl.

Heeft niks met welke tv dan ook te maken, de next is gewoon minder in beeldtechniek dan de horizon punt.

Denk ook niet dat dit te verhelpen is met firmware updates.
Ik wacht nog even af tot october ongeveer als er dan geen verbetering is op de next ga ik terug na de horizon.

Liever een trage interface met mooie beeld kwaliteit. Dan een sneller mediabox met verrotte beeld kwaliteit.
Reputatie 7
Badge +14
Wat mij opviel in het begin van deze draad dat vooral bezitters van een LG tv problemen ervaren en veel na de update van LG zelf wel tevreden waren over het beeld van de next.

Volgende week dinsdag word mijn 1 jaar oude Philips TV OLED omgeruild wegens een defect wat niet oplosbaar was en dan ga ik nog eens heel kritisch kijken naar de beeldkwaliteit , ik heb de next al bijna 1 jaar in huis en ben als een van de 1e testers betrokken geweest bij alle updates en zo , en altijd heb ik de beeldkwaliteit zeer goed gevonden. Zeker als ik de 4 K uitzending op kan 205 bekijk vind ik het nu ook verder nog erg mooi.

Zo en nu ga ik verder met vakantie vieren hier op Ibiza 😉😍
Reputatie 6
Badge +3
Wat mij opviel in het begin van deze draad dat vooral bezitters van een LG tv problemen ervaren en veel na de update van LG zelf wel tevreden waren over het beeld van de next.

Volgende week dinsdag word mijn 1 jaar oude Philips TV OLED omgeruild wegens een defect wat niet oplosbaar was en dan ga ik nog eens heel kritisch kijken naar de beeldkwaliteit , ik heb de next al bijna 1 jaar in huis en ben als een van de 1e testers betrokken geweest bij alle updates en zo , en altijd heb ik de beeldkwaliteit zeer goed gevonden. Zeker als ik de 4 K uitzending op kan 205 bekijk vind ik het nu ook verder nog erg mooi.

Zo en nu ga ik verder met vakantie vieren hier op Ibiza 😉😍

Fijne vakantie, ik ga donderdag ook vliegen.
klopt wat je zegt, voor de update kon ik vooral geen Netflix HDR kijken dat was echt slecht en live TV was flets na de update van LG was het beeld in live en Netflix zeer goed....
Reputatie 5
Badge +2
Ik kan een raar voorbeeld geven waardoor ik er door getriggerd werd.
In de aflevering van 2 voor 12 afgelopen vrijdag zie je bij het eerste team een man in beeld met een leuke baard. Die is ontzettend gedetaileerd. Ieder haartje zie je. Totdat zijn gezicht draait. Dan is de baard vaag. De scherpte komt terug todat hij weer beweegt. Kun je gewoon nog terug kijken. Zit ook in de replay. Heb ik ook gecheckt. Mijn scherpte van de TV op de Next ingang lager zetten maakt niet uit.

https://www.ziggogo.tv/obo_nl/tv/channel-asset.html/crid%3A~~2F~~2Fbds.tv~~2F37430377/2-voor-12/crid%3A~~2F~~2Fbds.tv~~2F328362025-imi%3A826164753/2-voor-12.html#action=watch&offset=156&time=1558720800000

Bedoel je o.a. de deze beelden? Ik zie niet direct vaagheden. Jij?
2 voor 12

Bedoel je o.a. de deze beelden? Ik zie niet direct vaagheden. Jij?2 voor 12

Kijk is goed naar de baard als hij zijn hoofd beweegt..

Reageer