Beantwoord

Mediabox Next: minder scherp HD beeld

Toon eerste bericht

1835 Reacties

Mark Ziggo schreef: "Wat er precies veranderd is zou ik niet durven zeggen, maar ook voor 4.12 waren er klachten over de beeldkwaliteit. Dit is precies waarom er een NDA van kracht is, want nu komt er een gerucht de wereld in ("sinds 4.12 is het mis, kunnen we niet terug naar 4.11?") wat geen enkele context heeft en simpelweg niet klopt."

Dat kan ik beamen, de verscherping en meer saturatie was niet direct met de uitrol van 4.12 maar kort daarna en ook te zien op de zeer simpele Digitale Ontvanger, ik heb de scherpte en de kleuren op een 720p TV enorm terug moeten zetten om weer een naturel beeld te krijgen.

"Blinde gok" het zit op de DVB-C stream en niet in de Next.
Reputatie 4
Badge +2
@Be rt maar dan klopt het toch dat het voor versie 4.12 wel beter was?
Als het aan de DVB-C stream zou liggen zou je het ook zien met CI+ en op de MBXL, of zie ik dat verkeerd?
@Be rt
Het is lastig alles goed scherp te krijgen.
"Blinde gok" het zit op de DVB-C stream en niet in de Next.

Dat wordt weersproken door de vergelijkende tests met andere DVB-C Tuner ontvangst.
Rechtstreek op de TV (al dan niet met gebruik van CI+-Module) of langs een HDMI-koppeling via bv een Humax Decoder of via MBXL.

Nu zou je kunnen denken: dan zal er wel iets anders aan de hand zijn resp niet goed zijn ingesteld. Zou kunnen in enkele gevallen, maar.......
Telkens verkeerd ingesteld, lijkt me absoluut uitgesloten, gezien de vele eerlijke meldingen over beter beeld op de ouderwetse manier. En vergeet de diepgaande analyse van @Flitskikker niet. Die gaf ook nog een hardere ondergrond over wat er aan de hand is.

Over details uit de test, ga ik niet uit de school klappen. Repekteer de NDA.
1 ding wil ik wel kwijt. Een diskussie over de beeldkwaliteit heeft zich in het Publieke Forum herhaald. Ik beweer hier niets nieuws mee. Lees dit Topic. Of het probleem er eerst niet was en later wel en bij welke software versie dan wel, is m.i niet zo interessant.. Het is er. Nu.

Zoals door mij al veel keer hier geprobeerd duidelijk te maken: een diskussie over wat mooi is en wat niet, moet zoveel mogelijk vermeden worden, want is heilloos.

Mijn principiele punt is: geen verplicht, hier goed aangetoond, beeldsausje van Liberty Global via de Next. De Next moet zo neutraal mogelijk kunnen zijn.
Na optioneel op de Next kunnen verwijderen/instellen daarvan, kan iedereen net zo lang door blijven pielen met instellingen, waar dan ook, tot het persoonlijk mooi gevonden wordt. Happy finetuning!
Reputatie 7
Badge +3
En waarom is het dan niet op de mediabox of ci+ Be rt? Die maken gebruik van dezelfde stream hoor

@Mark Ziggo: Ik denk niet dat het handig is om de verslechtering na de 4.12 van de beeldkwaliteit hier te ontkennen (of je nou gelijk hebt of niet). Er zullen veel testers zijn die het oneens zijn en die mogen er niks over zeggen (helaas heeft toch iemand dat gedaan anders was dit niet bekend geworden). Ik weet niet of NDA ook voor ziggo medewerkers geldt, maar op deze manier onstaat er een rare ongewenste situatie lijkt me.
@superaart schreef: "En waarom is het dan niet op de mediabox of ci+ Be rt? Die maken gebruik van dezelfde stream hoor:

Hier is de verscherping en oversaturatie van kleuren en vooral rood, ook wel degelijk te zien met de Digitale ontvanger die alleen de Free To Air zenders kan ontvangen en via de DVB-C van deze TV, een 720p Philips die boven staat.
Zojuist nog even alles aangesloten en vergeleken, om zeker te zijn van mijn observaties.

En daar wordt het lastig controleren wat vind de één en wat vind de ander van het beeld en wat zijn de instellingen en de mogelijkheden van de verschillende TV's en wat doet de ene TV met het HDMI beeld en met het DVB-C beeld qua instellingen voordat het wordt weergegeven op het scherm ten opzichte van de andere TV en wat kan de TV aan kleuren weergeven en hoe is deze ingesteld op kleuren weergeven, oftewel wat is de instelling van de TV wat betreft RGB/sRGB/rec 709/DCI-P3/rec2020 want dat geeft aan hoeveel kleuren er kunnen worden weergegeven en in welke sterkte deze worden weergegeven en hoe is alles ingesteld op de TV.

4K Next op mijn beeldscherm beneden op DCI/P3 geeft een naturel kleurenbeeld, omdat DCI-P3 meer rood weergeeft en een RGB scherm minder, zou het zomaar kunnen dat dit terecht als bleek wordt ervaren om maar een voorbeeld te geven.

Dat er iets aan de hand is, vind ik wel heel duidelijk en dat er misschien nog een extra iets in de Next zit, wat er altijd heeft gezeten zou ook zomaar kunnen, maar het gewijzigde beeld, verscherping en meer saturatie op de DVB-C ervaar ik op alle apparaten als zijnde gelijk.
Reputatie 6
Badge +1
Ik heb nu een tijdje de Next naast mijn VU+ mediabox met CI+ module in gebruik. En zoals al eerder vermeld, maken ze beide gebruik van de Broadcom 7252 Chipset. In een ab vergelijk, waarbij alle parameters voor de beide HDMI ingangen hetzelfde staan op mijn TV, is het verschil in kleurweergave, helderheid en contrast minimaal. Echter, het grote verschil zit echt in de secundaire filtering die is ingesteld in de beeldprocessor van de Next. De in de Next geactiveerde adaptieve ruisonderdrukking van de Broadcom chip heeft als voordeel dat slechtere digitale opnames minder ruis vertonen. Het nadeel is de bewegingsonscherpte die daardoor ontstaat, resulterend in vlakke gezichten minder details en rare grasmatten. Dit is wat het grote verschil maakt tussen de VU+ en de Next. Het beeld van de VU+ Is gewoon mooier. De Next is dus zeker technisch in staat om een superieur plaatje te generen als Ziggo dat wil, maar het blijft de vraag waarom ze voor deze setting hebben gekozen. De eerder im deze post gedane conclusie dat de bestands grootte van de door @Flitskikker gegeneerde beelden van de Next en zijn Humax verschilt is mogelijk de verklaring . Door de toegepaste filtering genereert de Next een beeldkwaliteit die vergelijkbaar is met die van een HD stream van ca. 8Mbit. Door het toegevoegde scherpte filter wordt geprobeerd het verlies in detail kunstmatig te verbeteren.

De Ziggo HD DVB streams zijn 12 Mbit ( af te lezen in de VU+). Het begint er op te lijken dat Ziggo een soort proeftuin heeft opgezet met de Next, om zo te kijken hoever ze de data-rate terug kunnen schroeven tot een door het gros van de kijkers geaccepteerde beeldkwaliteit. Dit om de toekomstige bandbreedte behoeftes te kunnen pareren lijkt me.
Reputatie 7
Badge +3
Als dat zo is ben ik er echt volledig klaar mee. Dan kan iemand van ziggo dat toch gewoon zeggen? Nee hoor, gewoon maanden negeren en nu heel geleidelijk iets zeggen van we zijn ermee bezig. Terwijl ze dus waarschijnlijk dondersgoed weten wat er speelt en wat er getest wordt. Gelukkig zitten er bij de klanten(testers) genoeg mensen met kennis van zaken die de dingen met feiten kunnen weerleggen. Pfff dat is eruit.
Wat er precies veranderd is zou ik niet durven zeggen, maar ook voor 4.12 waren er klachten over de beeldkwaliteit. Dit is precies waarom er een NDA van kracht is, want nu komt er een gerucht de wereld in ("sinds 4.12 is het mis, kunnen we niet terug naar 4.11?") wat geen enkele context heeft en simpelweg niet klopt.

Hoe kun je nu zeggen dat het "geen enkele context heeft en simpelweg niet klopt", als je begint met je antwoord "Wat er precies veranderd is zou ik niet durven zeggen" ? Of bedoel je soms dat je het niet mag zeggen wat er precies veranderd is ?
Reputatie 7
Badge +11
Deleted😴
@DON PAPA schreef: "Hoe kun je nu zeggen dat het "geen enkele context heeft en simpelweg niet klopt"

Even dit stukje zin in zijn context geplaatst:
"("sinds 4.12 is het mis, kunnen we niet terug naar 4.11?") wat geen enkele context heeft en simpelweg niet klopt."

Dat versterkt mijn vermoeden dat het ook ergens anders in zit en niet in de software van de Next.
Reputatie 5
Badge +2
Hoe kun je nu zeggen dat het "geen enkele context heeft en simpelweg niet klopt", als je begint met je antwoord "Wat er precies veranderd is zou ik niet durven zeggen" ? Of bedoel je soms dat je het niet mag zeggen wat er precies veranderd is ?

Haha sorry dit is wel erg grappig.
Als je alle tussenzinnen en context eruit haalt wel @pietrucci ☺
Dat versterkt mijn vermoeden dat het ook ergens anders in zit en niet in de software van de Next.

Wel vreemd dat er dan door @Mark Ziggo in deze topic word gezegt "Nu zien we dat er nog gezonde discussies zijn over de beeldkwaliteit waarvoor nog geen aanpassingen zijn gedaan in software-update 4.17." & "Wij overwegen verschillende opties om de beeldkwaliteit te verbeteren. Of dat door het verwijderen van een filter, extra menuopties of iets anders wordt gedaan kunnen we nu nog niet zeggen" dit geeft bij mij toch de indruk dat het wel degelijk in de software zit.

Als je alle tussenzinnen en context eruit haalt wel @pietrucci ☺

Ja dat krijg je als je niet inhoudelijk mag reageren door de NDA, anders had ik wel een hele andere reactie gegeven...
@DON PAPA Ik vermoed dat er meer oorzaken zijn, zie mijn eerdere bericht op deze pagina:

"Hier is de verscherping en oversaturatie van kleuren en vooral rood, ook wel degelijk te zien met de Digitale ontvanger die alleen de Free To Air zenders kan ontvangen en via de DVB-C van deze TV, een 720p Philips die boven staat.
Zojuist nog even alles aangesloten en vergeleken, om zeker te zijn van mijn observaties."

En ook iets in de Next.

https://community.ziggo.nl/mediabox-next-239/mediabox-next-minder-scherp-hd-beeld-39514?postid=443472
Reputatie 2
Wacht eens.
Willen jullie aub eens even met me mee denken?

Ik vind persoonlijk dat Ziggo (NL) en Telenet (BE) misschien er voor moeten zorgen dat de kwaliteit van de Films On Demand met abonnement (Play More in België, Movies & Series bij jullie) gelijk staat met de kwaliteit van streaming.

Neem deze video:
Trailer The Lion King op 10mbps. (de video doet er 10sec. over voor die 1080p haalt)
vergelijk de kwaliteit van deze video met de films die je op TV ziet.
Bij mij is de film kwaliteit op TV niet zo goed als ik ze in die trailer zie.

Wat vinden jullie?
"Wacht eens.
Willen jullie aub eens even met me mee denken?" @GekkeBelgVent

Niet als je geen antwoord meer geeft op vragen die je eerder gesteld zijn in dit topic over de lijst met instellingen die zogenaamd op de Next in België zouden gezeten hebben of zitten.

Is dit van de Next of een lijst uit een Sony TV?
Hier gaf je verschillende vragenstellers geen antwoord meer op.
Men vroeg zich al af of je de boel aan het belazeren bent.
@DON PAPA Ik vermoed dat er meer oorzaken zijn, zie mijn eerdere bericht op deze pagina:

Ik had je eerdere bericht al gelezen en dat er nog meer oorzaken kunnen zijn dan alleen de software van de Next die de beeldkwaliteit verpest zou heel goed kunnen. Maar jij gaf aan in je bericht "en niet in de software van de Next" vandaar dat ik dus een reactie gaf...
Reputatie 3
Badge

Ja, wat is het nou? Moet UHD color nu wel aanstaan of niet? Of verschilt dat ook nog of je naar Netflix 4k/HDR zit te kijken of naar live tv? Volgens mij weet echt niemand meer hoe het zit.over 1 ding weten we dan wel hoe het zit gelukkig, het beeld is voor velen hier bagger😉
Klopt, maar als we dan niet weten onder welke instellingen het beeld wel goed zou moeten zijn dan komen we er nooit. Even afgezien van contrast, helderheid,blacklight en scherpte wat voor elke tv anders is. UHD colour is iets wat voor elke samsung tv hetzelfde is en mits de Next op 4k ingesteld staat zou UHD colour voor iedereen hetzelfde moeten zijn lijkt mij.
En als wij er hier al niet uitkomen, dan komt Jan met de pet die wat minder interesse heeft in deze dingen er al helemaal niet uit. Zeker niet als je zou moet switchen tussen live tv en Netflix. Dus @ziggo: Wat is de gewenste setting voor UHD colour bij Samsung tv's en wellicht ook andere merken?

Op de oude Horizon box perfect beeld dus instellingen veranderen op je tv heeft geen zin de Next geeft gewoon een slecht beeld.
Reputatie 7
Badge +7

@DON PAPA als ik zie Beeldmode "dynamisch" en filmmode "uit" dan hoef ik niet verder te discussiëren over slecht beeld. Die twee instellingen ruïneren je beeld hoe "mooi" het er ook uitziet.@bloemen64 @Be rt
Sorry ik zie dat ik de verkeerde foto's had neergezet, dat waren instellingen die ik van de week had uitgeprobeerd om te kijken of ik het voetbal beeld ((wazige grasmat) beter kon krijgen. Ik heb mij vorige posting aangepast zoals het hier dus normaal staat 😉

Bedankt voor het melden.
Reputatie 2
Dit topic slaat nergens meer op.
Je kan er zoveel over zagen als je wilt.

Mijn bomma (oma) is al blij als dat ze een televisie heeft 😂. Die kennen nog de 'oertijd'. Dus zaag hier gewoon niet meer over. Anders worden het hier nog 20000 pagina's i.p.v 42. LOL
Nav de recente diskussie over evt problemen met aangeboden Zender bronnen, het volgende.

Dat er ook wel iets af te dingen kan zijn op de door Ziggo geleverde Zender Streams op de kabel, kun je in de analyse van @ArChie.DVB bekijken.
https://community.ziggo.nl/deel-je-tips-en-suggesties-91/bitrate-digitale-tv-kanalen-42580

De meldingen hier gaan echter over het vergelijken van dezelfde Zender bron, afgespeeld via de Next en via een andere 'ouderwetse' afspeelmogelijkheid.
De boordelingen vallen te vaak in het nadeel van de Next uit, om niet op zijn minst de Next als 'verdacht' te kunnen bestempelen. Dat is verder qua oorzaak uitstekend bekeken en onderbouwd door het onderzoek van Flitskikker.

Natuurlijk is er ook nog wel het e.e.a te discussieren over de teruggeschroefde kwaliteit van HD bronnen via de kabel.
Er is hier wel gesuggereert dat dit hand en hand zou gaan met het (nu nog) verplichte sausje van de Next, als een bewuste poging tot maskering. Zomogelijk vooruitlopend op een verdere vermindering van de kwaliteit van de Zender streams op de kabel. Daar zit iets in, maar Ik ga daar niet in mee. Er zijn en blijven nog teveel andere ontvangstmogelijkheden in omloop, die het juist moeten hebben van de basiskwaliteit van de bronnen. Die kun je niet ongestraft verder omlaag gaan brengen.
Op zich is het interessant dit alles goed in de gaten te houden en verder te bespreken.
In een ander Topic dan. Dat van Archie, bv.
Hier vergelijken we een bron, zoals ie is, via verschillende afspeelmogelijkheden, waaronder de Next, en geven een oordeel.

Het blijft noodzakelijk te hameren op dat de Next naar wens een neutrale schakel moet kunnen zijn. De Mods hebben laten weten dat er aandacht voor is bij ontwikkelaar Liberty Global.
Dat stelt toch wel gerust. Jammer dat het zo lang moet duren.

En zoals gezegd: als ik op de bank zit en kijk, dan valt het me allemaal nog wel mee.
Veel dichter op het scherm vallen 'dingetjes' wel op.
Op de bank geen ergernis, in elk geval. Dat is mijn persoonlijke kijkbeleving. Die van iemand anders kan en mag daar compleet van afwijken.
Reputatie 7
Badge +11
Het is gewoon een kosten/baten analyse van Liberty Global. Die kleine groep die opstapt en een alternatief zoekt voor de beeldkwaliteit t.o.v. de grote groep die het aanvaardbaar vindt.
Dit kun je niet onderbouwen, Max.
Reputatie 7
Badge +11
Niet zo naïef @hanh . Het meest uitgebreide hoofdstuk op de Liberty Global site is voor investeerders. De accountmanagers zitten de hele dag in Excel het verdienmodel te (her)berekenen.
Dat wil niet zeggen dat ze geen goede diensten/producten willen leveren, maar de investeerders kijken wel over de schouders mee.
Reputatie 6
Badge +4
Niet zo naïef @hanh . Het meest uitgebreide hoofdstuk op de Liberty Global site is voor investeerders. De accountmanagers zitten de hele dag in Excel het verdienmodel te (her)berekenen.

Je bent nu aardig aan het doorslaan in dit topic, ik snap even niet wat dit met hd beeld te maken heeft. Zo kun je alles dood redeneren.

Reageer