Beantwoord

Mediabox Next: minder scherp HD beeld

Toon eerste bericht

1835 Reacties

Reputatie 2
Wacht, komt het niet gewoon door compressie?
Dat gepixel bedoel ik dan. Ik zie gelijkenissen in de YouTube artifacten op mijn FHD laptop.

Alleen die witte lijntjes horen hier niet thuis.
Reputatie 2
Badge
Wacht, komt het niet gewoon door compressie?
Dat gepixel bedoel ik dan. Ik zie gelijkenissen in de YouTube artifacten op mijn FHD laptop.

Alleen die witte lijntjes horen hier niet thuis.

Witte lijntjes duiden meestal op teveel verscherping
Reputatie 3
Badge
“Witte lijntjes” : wat heb jij gebruikt?
Sorry, flauw grapje.

Ik brak vooral een lans voor de ontwikkeling en verkoop van “doosjes” door derden omdat die dat beter kunnen. Helaas (maar dank!) tot nu toe alleen een reactie over openstelling van het kabelnet. Meerdere aanbieders zou er toe kunnen leiden dat ze harder werken om een optimaal product neer te zetten voor een scherpe prijs.
Het elektriciteitsbedrijf heeft ook andere aanbieders moeten toelaten. Ziggo heeft in het grootste deel van het land een monopolie op de diensten die zij zelf exclusief via haar kabel aanbied. Monopolie is een leuk bordspel, maar bij zakendoen denkt de EU daar heel anders over (Wettelijk geregeld op nationaal niveau).
Maar er zijn toch alternatieven? Ja en nee, glas (spaarzaam beschikbaar), VDSL (inferieur qua bandbreedte) en satelliet (internet?).
Moraal: Als Ziggo zijn monopolie deels opgeeft, dan krijgen wij betere producten, die sneller ontwikkeld worden, voor een scherpe prijs.
voetnoot: zowel onze overheid als de vrije sector dienen zich aan de wet te houden.
Reputatie 6
Badge +3
@GekkeBelgVent hoe ben je aan die lijst gekomen?
Reputatie 4
Badge +2
Het probleem is dat er een heele hoop aanpassingen gedaan kunnen worden door Ziggo, in in België ook door telenet die via softwareupdates komen.
Hier de vreemdste:
Reality Creation - Adjusts detail and noise for a realistic picture
Dot Noise Reduction - Super High, Medium, Low removal of video noise
Motionflow - Smooth/Standard/Clear (blokt motion blur) /True Cinema (24bps video)
Noise Filtering] - Beeldruis aanpassen denk ik

Dan heb je nog Live Colour, Black Corrector, Auto Light Limiter, Skin Neutraliser, Display Speed Preference, Clear White, Adv. Contrast Enchancer, Led Dynamic Control, Edge Enchancer en Detail Enchancer.

Waar zie je die lijst? In je Telenet box?
Reputatie 6
Badge +1
Volgens mij hebben we te maken met een Belg die probeert de boel op te naaien. Zijn lijstje met instellingen is van sommige Sony tv’s.
Correct me if I’m wrong
Graag zou ik ook een positief bericht willen toevoegen. Ben sinds kort in het bezit van de Mediabox Next aangesloten op een Samsung UHD TV met Sonos soundbar optisch gekoppeld aan de TV. De installatie verliep probleemloos heb daarna de Mediabox geconfigureerd naar 4K en inderdaad het beeld viel een beetje tegen. Uiteindelijk na veel onderzoek en lezen heb ik de HDMI beeld instellingen voor de betreffende HDMI poort de HDMI UHD Color ingesteld op Aan. De HDMI aansluiting kan hierdoor het 10 bits signaal van de Mediabox perfect verwerken. Indien HDMI UHD Color ingesteld staat op Uit kan deze maar 8-bits aan en dus ook maar 16 miljoen kleuren weergeven i.pv. 1 miljard bij 10 bits.
Bij Samsung heet dit UHD color maar bij andere merken TV's kan dit Color depth of Bit depth zijn. Voor degene met ene 4K UHD TV zou ik zeggen experimenteer hier eens mee. Mij heeft het in ieder geval geholpen.
Dit kan best een goede tip zijn, maar de kwestie in dit Topic is of het acceptabel is dat de Next een niet door de gebruiker te beinvloeden sausje aan het beeld toevoegt.
Ik vind in elk geval van niet.
Reputatie 7
Badge +3
Ja, wat is het nou? Moet UHD color nu wel aanstaan of niet? Of verschilt dat ook nog of je naar Netflix 4k/HDR zit te kijken of naar live tv? Volgens mij weet echt niemand meer hoe het zit.
Reputatie 6
Badge +4
Ja, wat is het nou? Moet UHD color nu wel aanstaan of niet? Of verschilt dat ook nog of je naar Netflix 4k/HDR zit te kijken of naar live tv? Volgens mij weet echt niemand meer hoe het zit.

over 1 ding weten we dan wel hoe het zit gelukkig, het beeld is voor velen hier bagger😉
Reputatie 7
Badge +3

Ja, wat is het nou? Moet UHD color nu wel aanstaan of niet? Of verschilt dat ook nog of je naar Netflix 4k/HDR zit te kijken of naar live tv? Volgens mij weet echt niemand meer hoe het zit.over 1 ding weten we dan wel hoe het zit gelukkig, het beeld is voor velen hier bagger😉

Klopt, maar als we dan niet weten onder welke instellingen het beeld wel goed zou moeten zijn dan komen we er nooit. Even afgezien van contrast, helderheid,blacklight en scherpte wat voor elke tv anders is. UHD colour is iets wat voor elke samsung tv hetzelfde is en mits de Next op 4k ingesteld staat zou UHD colour voor iedereen hetzelfde moeten zijn lijkt mij.
En als wij er hier al niet uitkomen, dan komt Jan met de pet die wat minder interesse heeft in deze dingen er al helemaal niet uit. Zeker niet als je zou moet switchen tussen live tv en Netflix. Dus @ziggo: Wat is de gewenste setting voor UHD colour bij Samsung tv's en wellicht ook andere merken?
@superaart
Er worden hier wat dingen door elkaar gehaald door @Ron013 .

10 bits gaat over de HDR optie van een 4k TV = het optimaal kunnen verwerken van de weinige HDR bronnen die er zijn via de Next.

UHD Color van Samsung gaat over Chroma Subsampling. Gewoon proberen en bekijken wat je het beste bevalt.
Zie bv:
https://eu.community.samsung.com/t5/Televisie/HDMI-UHD-COLOR-settings/td-p/563803
en
https://www.rtings.com/tv/learn/chroma-subsampling
Reputatie 7
Badge +3
Hoi @hanh
Haha, die moderator in dat topic weet het eigenlijk ook niet. Wat ik eruit haal is dat als het koppelde device 4k doorgeeft dan moet UHD colour op aan staan.
Aangezien ik netflix via de box wil kijken moet het dus op aan staan. Daarvoor moet de next dus wel op 4k output staan. Echter lees ik veel dat op 1080i live TV het minst slechte beeld geeft of dat je UHD colour moet uitzetten als je 4K output hebt aanstaan voor Live tv. Dat wordt dus switchen en dat zou ik liever niet willen. Aangezien alle settings niet het perfecte beeld geven zoals we met zijn allen hebben geconstateerd, ben ik benieuwd welke settings Ziggo van ons verwacht waarop we uiteindelijk (ooit) wel het juiste beeld voorgeschoteld krijgen. Ik zou denken Next op 4k en UHD colour op aan. Zeker als er straks meer 4k zenders komen.
Dacht je dat ik alles precies weet? No way.
@superaart

10 bits gaat over de HDR optie van een 4k TV = het optimaal kunnen verwerken van de weinige HDR bronnen die er zijn via de Next.

UHD Color van Samsung gaat over Chroma Subsampling. Gewoon proberen en bekijken wat je het beste bevalt.
Zie bv:
https://eu.community.samsung.com/t5/Televisie/HDMI-UHD-COLOR-settings/td-p/563803
en

@superaart Dat ben ik niet helemaal met je eens. Zo gauw je de mediabox op 4k instelt wordt het signaal door de mediabox geupscaled naar 4k dus ook alle niet 4k content zoals Live TV. Indien je de mediabox instelt op een lagere resolutie zal in de meeste gevallen je TV de upscaling verzorgen. Maar nogmaals experimenteer er eens mee en helemaal mee eens dat het signaal onbewerkt doorgegeven zou moeten worden.
Reputatie 7
Badge +3
Dacht je dat ik alles precies weet? No way.
Daarom vraag ik het ook 🙂. En ik hoop dat ziggo dus met een antwoord kan komen.

@superaart

Zie bv:
en
@superaart Dat ben ik niet helemaal met je eens. Zo gauw je de mediabox op 4k instelt wordt het signaal door de mediabox geupscaled naar 4k dus ook alle niet 4k content zoals Live TV. Indien je de mediabox instelt op een lagere resolutie zal in de meeste gevallen je TV de upscaling verzorgen. Maar nogmaals experimenteer er eens mee en helemaal mee eens dat het signaal onbewerkt doorgegeven zou moeten worden.

Dat stuk begrijp ik wel Ron013. Maar ik heb dus geen zin om elke keer van output resolutie te veranderen. Als ik Netflix 4k kijk zou ik de box dus op 4k output moeten zetten en voor live HD tv op 1080I en voor live tv 4k weer moeten schakelen naar resolutie output 4k. Dus ben benieuwd hoe Ziggo dit ziet. Er zal toch wel een idee achter zitten mag ik hopen.
Klopt, maar als we dan niet weten onder welke instellingen het beeld wel goed zou moeten zijn dan komen we er nooit. Even afgezien van contrast, helderheid,blacklight en scherpte wat voor elke tv anders is.

Op dit moment heb ik het beste beeld bij de Next met UHD Color aan. de rest van mijn instellingen zijn. Maar begrijp mij goed, ook met deze instellingen ben ik nog steeds niet te vrede over de beeld kwaliteit.

Ik ben wel benieuwd naar andere hun beeld instellingen, maar misschien is het beter om hier een aparte topic voor te maken ? En hou er rekening mee dat als je de instellingen van je TV veranderd, je dit ook even een half uurtje wennen moet geven, want vaak zijn mensen gewent aan een bepaald beeld, dus geef het even de tijd...
Reputatie 7
Badge +7
@DON PAPA als ik zie Beeldmode "dynamisch" en filmmode "uit" dan hoef ik niet verder te discussiëren over slecht beeld. Die twee instellingen ruïneren je beeld hoe "mooi" het er ook uitziet.

Mooi is heel persoonlijk maar dynamisch in combinatie met een Next is vragen om problemen.

Je hebt wel gelijk over het "wennen" aan het beeld. Dus: dynamisch "uit" en filmmode "aan". Dan even wennen. Het zal nog steeds niet goed zijn maar wel beter lijken op wat uitgezonden wordt.
@DON PAPA Ik zie hier ook informatie over wat allerlei instelingen doen en begrijp dat je ook alle beeldverbeteringen op je TV met auto en laag echt op uit moet zetten.
Op auto en laag kunnen ze toch je beeld geheel verknallen.

https://tweakers.net/reviews/5457/8/samsung-55-inch-q7f-kan-qled-de-strijd-met-oled-aan-beeldverwerking.html

Als je naar kwalitatief goed beeldmateriaal kijkt, doe je er over het algemeen goed aan om functies die bedoeld zijn om het beeld te verbeteren, uit te schakelen. Dit soort beeldverbeteraars hebben namelijk een averechts effect op de beeldkwaliteit.

Ruisonderdrukkers, zoals Samsungs Clean Digital View, zijn bijvoorbeeld nooit helemaal perfect in staat om onderscheid te maken tussen ruis en kleine details.
Hierdoor hebben ze altijd een negatief effect op de scherpte van het beeld.
@DON PAPA als ik zie Beeldmode "dynamisch" en filmmode "uit" dan hoef ik niet verder te discussiëren over slecht beeld. Die twee instellingen ruïneren je beeld hoe "mooi" het er ook uitziet.

@bloemen64 @Be rt
Sorry ik zie dat ik de verkeerde foto's had neergezet, dat waren instellingen die ik van de week had uitgeprobeerd om te kijken of ik het voetbal beeld ((wazige grasmat) beter kon krijgen. Ik heb mij vorige posting aangepast zoals het hier dus normaal staat 😉
Reputatie 6
Badge +4
Dat stuk begrijp ik wel Ron013. Maar ik heb dus geen zin om elke keer van output resolutie te veranderen. Als ik Netflix 4k kijk zou ik de box dus op 4k output moeten zetten en voor live HD tv op 1080I en voor live tv 4k weer moeten schakelen naar resolutie output 4k. Dus ben benieuwd hoe Ziggo dit ziet. Er zal toch wel een idee achter zitten mag ik hopen.

Maar waarom switchen? De meeste tv's waar we het hier over hebben, hebben zelf de netflix app aan boord, daar heb ik de next niet voor nodig. Die zit dan op een andere bron signaal van de tv. Ok, de box moet zijn werk goed doen, maar zolang de app via de tv het goed doet is er toch geen (groot) probleem? Of mis ik iets?
Reputatie 7
Badge +3
Lang verhaal en Off Topic. Maar heel kort de kernpunten/overwegingen:
* Radio luisteren zonder tv aan.
* HDMI cec koppeling/arc
* Optische kabel
*receiver die geen 4k doorstuurt
* familie met kinderen tussen 5 en 8 en een vrouw die niet veel snapt van elektronica 🙂.

Dus het liefst is de Next het middelpunt van mijn AV opstelling.

Nu weer terug naar het onderwerp.
Reputatie 6
Badge +2
De next horizon XL box: Ziggo heeft een nieuwe box die net zo "goed" is als de verouderde XL box.
Tevens heeft Ziggo diverse nieuwe features aangebracht om de oude fouten van de XL te complementeren zoals:
Slechte beeldkwaliteit.
Slechte geluidskwaliteit en lipsync.
Diverse nieuwe foutmeldingen.
Opname problemen.
Afspeel problemen.
Animaties waardoor alles lekker traag wordt.
En middels updates zal e.e.a. nog "beter" worden gemaakt......
Kan niet wachten op de volgende ongevraagde toevoeging in het menu.
Reputatie 7
Kun je misschien hier aangeven wat er met update 4.12 is gewijzigd , omdat testers roepen dat de beeldkwaliteit toen minder is geworden ?
Wat er precies veranderd is zou ik niet durven zeggen, maar ook voor 4.12 waren er klachten over de beeldkwaliteit. Dit is precies waarom er een NDA van kracht is, want nu komt er een gerucht de wereld in ("sinds 4.12 is het mis, kunnen we niet terug naar 4.11?") wat geen enkele context heeft en simpelweg niet klopt.
Zodra een testversie is uitgerold naar alle klanten mogen ook testers die een NDA hebben ondertekend hun ervaringen met desbetreffende versie openbaar delen. Maar dat geldt niet voor changes/fixes die getest zijn en uiteindelijk de release niet gehaald hebben, dat blijft onder de NDA.

Mark's opmerking vind ik heel erg onduidelijk. Er worden diverse opties overwogen maar welke kant het opgaat kan hij niet zeggen. Kan je nog mistiger een rookgordijn optrekken?
Dat komt omdat er nog geen duidelijkheid is over invulling van de de oplossing en dat valt tevens onder de NDA zo lang de software nog in testfase zit. Na de test, als de fix wordt uitgerold mogen we natuurlijk wel delen wat er uiteindelijk aangepast is.

@GekkeBelgVent - Welkom bij deze club gekke Hollanders. 😃 Als je hier hetzelfde van plan bent als bij onze zuiderburen verwacht ik dat je lot hetzelfde zal zijn trouwens. Zo lang de discussie netjes blijft is er niets aan de hand hoor, ook al is het commentaar kritisch.
@The Fons
Snap je cynisme.
Er is nog wel wat perspektief dmv Updates, waarover bij voorbaat weing details bekend (mogen) zijn. Van main issues weten we dat ze bekend zijn en zullen worden aangepakt.
Leuk is anders.

Het zat? Terug naar de MBXL, als dat je nog iets lijkt.
Of naar TV-Start met simpele Standaard Mediabox of CI+ Module.
Later nog eens proberen, dan maar.
Of......................................................

.......... Toch maar afwachten.
Zelf heb ik geen echte problemen.

Beeldkwaliteit: vind ik wel ok genoeg vanaf de bank; geen 4K-TV overigens (wat moet je ermee?); maar wel: liever geen verplicht Liberty Global beeldsausje van de Next; principieel op tegen;

Audio Lip Sync problemen: gebruik zonder probleem analoge (!) koppeling naar Stereo versterker.

Ondertitelproblemen, ihb voor slechthorenden: gebruik ik niet vaak genoeg.

Lucky me.
Voor de rest doet ie het wel aardig, maar ik zie weer een stijging in meldingen over mislukte opnames. Brrrrrrrrrrrrrrrrrrr. Daar krijg ik beslist de pest over in, als ik daar weer last van ga krijgen.

Reageer