Beantwoord

Mediabox Next: minder scherp HD beeld

Toon eerste bericht

834 Reacties

Reputatie 1

@mezelf. Ik krijg nu wel 4K met de Next app 😎 Ik was vergeten dat mijn receiver geen 4K doorgeeft. Na de Next direct op de TV aangesloten te hebben werkt het wel. Beeldkwaliteit is nog steeds hetzelfde (fletse kleuren).Ben benieuwd hoe bij jouw de beeldkwaliteit van 4K Netflix via de Next app vergelijkt met 4K Netflix op je TV app?
Je opent eerst de app op de Next (startscherm met profielen) en daarna ga je naar de apps op de TV en gaat op de Netflix app staan zonder hem daadwerkelijk te openen. Je kan dan de profielafbeelding in 1 beeld vatten.

Sorry @Lassy , ik bedoelde hoe ervaar je zelf de beeldkwaliteit van de een versus de ander nu?
(niet hoe je de screenshot hebt gemaakt, wat ook best interessant is overigens)
Reputatie 3
Badge +2
Sorry @Lassy , ik bedoelde hoe ervaar je zelf de beeldkwaliteit van de een versus de ander nu?
(niet hoe je de screenshot hebt gemaakt, wat ook best interessant is overigens)

Eerlijk gezegd heb ik dat niet echt goed kunnen vergelijken, maar de eerste indruk van de app op de Next was niet goed, dus ik heb verder alleen via de app op de QLED gekeken. Het verschil in profielafbeeldingen is er overigens nog steeds (fletse kleuren bij de Next). Ik zal binnenkort proberen om een goede vergelijking te maken m.b.v. de test patterns op Netflix.
Ik ervaar ook hetzelfde op mijn samsung UE55f7000 led tv, het beeld lijkt glad gestreken te worden door een te agressieve ruisonderdrukking ofzo.
Dit is vooral zichtbaar bij gezichten en huid, hierdoor lijkt het meer op een barbie/plastic gezicht.

Ik hoop dat hier zo snel mogelijk naar gekeken wordt.
Op het tweakers forum hebben mensen ook last van dezelfde problemen.

Dit is precies waar ik ook last van heb.
De Next gaat te grof om met beeldverwerking.
Het beeld is nu niet "natuurlijk" meer.
Reputatie 3
Badge +2
Ik heb close-ups genomen van de test patterns in Netflix.

Dit is de app van de TV:

En dit van de Next:

Je ziet dus duidelijk verschil in scherpte/resolutie, kleur, contrast en helderheid. Op beide apps werd de 16000 kbps, 3840 x 2160 PAR 1:1, 10 bps, 23.976 fps pattern weergegeven.
HDMI UHD Color op de TV aan, of uit maakt geen verschil. De Next stond op van tv of 4K.

Ik heb wel het idee dat de kleuren beter worden wanneer ik de Next op 1080i zet, maar dat slaat natuurlijk nergens op met een 4K bron.
Reputatie 3
Badge +2
Ik heb nu getest met het testbeeld digitale TV (kanaal 997) van Ziggo. Vreemd dat er verder geen HD of 4K testbeelden zijn vanuit Ziggo...

Dit is het beeld van de TV direct met kabel (zonder zwart-wit geblokt kader):

Dit is het beeld van de Next (hier is het kader wel te zien...):

Dit is de Next met UHD Color uitgeschakeld:

Met TV beelden is er dus wel kleurverschil wanneer je UHD Color uitschakeld. Verder is de test waardeloos, aangezien er geen HD of 4K testbeelden beschikbaar zijn. .
Iemand nog tips?

Ik heb overigens ook verschillende HDMI kabels gebruikt met de Netflix test, maar dat maakte niets uit (beeld van de Next bleef slechter).
Reputatie 3
Badge +2
Ssommige tv's hebben een instelling voor het inkomende hdmi signaal. Bij sony heet het "enhanced hdmi" en zorgt er voor dat het beste qua kleuren uit het signaal gehaald wordt wat mogelijk is. Bij ons werkt het prima. Prachtig mooi beeld zonder plastic fantastic gezichten.
Misschien dat Samsung ook zo'n instelling heeft.
Reputatie 3
Badge +2
Ssommige tv's hebben een instelling voor het inkomende hdmi signaal. Bij sony heet het "enhanced hdmi" en zorgt er voor dat het beste qua kleuren uit het signaal gehaald wordt wat mogelijk is. Bij ons werkt het prima. Prachtig mooi beeld zonder plastic fantastic gezichten.
Misschien dat Samsung ook zo'n instelling heeft.

Dat is bij Samsung dus HDMI UHD Color. Wanneer deze uit staat is de kleur in ieder geval beter bij TV uitzendingen, de rest is lastig te testen. Echter is het bij Netflix nog steeds niet goed.
Ik heb hetzelfde probleem met mijn Lg Oled c8 en alles werkt prima op de mediabox next en snelheid en functies prima maar het beeld t.o.v. van de XL is toch echt iets minder! Kleuren zijn wat fletser en na aanpassingen met Deep Colour uitzetten en resolutie op 1080i helpt zeker maar blijft wat minder. Grootste irritatie en is een bekend probleem inmiddels(hier en op Tweakers) zijn de gladgestreken gezichten waardoor details totaal zijn verdwenen en het net lijkt alsof ze allemaal naar de plastisch chirurg zijn geweest! Beetje overdreven dat laatste maar je gaat er nu constant op letten! Hoop op een firmware en anders zou overstappen terug naar XL niet eens uitgesloten zijn! Beeld gaat voor t.o.v snelheid en verbeterde functies! Via de LG apps zelf op de tv zijn die problemen er niet!
I heb een LG55rc930v oled tv van 4 jaar oud. Door de superresolutie op low te zetten heb ik nu iets meer detail gekregen op de gezichten. Als ik deze setting hoger zet krijg ik weer meer ruis. Dit is eigelijk een soort extra sharpness. Verder was het beeld op de Mediabox xl echt een stuk beter inderdaad.
I heb een LG55rc930v oled tv van 4 jaar oud. Door de superresolutie op low te zetten heb ik nu iets meer detail gekregen op de gezichten. Als ik deze setting hoger zet krijg ik weer meer ruis. Dit is eigelijk een soort extra sharpness. Verder was het beeld op de Mediabox xl echt een stuk beter inderdaad.

En dat zit mij ook nog steeds dwars, ik denk dat dit soort problemen niet te verhelpen zijn met firmware updates.

Misschien krijgen we rond 2020 wel weer een next 2 met verbetering in beeld kwaliteit 😛
Reputatie 5
Badge
Ik zou graag eens een reactie van Ziggo zien over dit onderwerp Ik kijk momenteel via mijn CI module omdat ik met alleen maar meer erger aan het vlakke beeld van de Next. Misschien is het inderdaad te verhelpen door een firmware upgrade of misschien ook niet. Zo ja, dan wacht ik die nog wel even af en anders gaat de Next gewoon weer terug. Dus Ziggo, graag een standpunt van jullie mbt dit probleem.
Reputatie 7
Hey all.

Over beeldkwaliteit valt niet te twisten. Of juist wel.. 🤔. Het is in elk geval iets wat jullie enorm bezig houdt!
Er zijn veel zaken waarmee je invloed kunt uitoefenen op de beeldkwaliteit. Anne heeft hier een topic over geschreven. Ik raad jullie allen aan om daar even een kijkje te nemen! :-)

Wij zijn constant bezig om onze producten en diensten te verbeteren en nemen hierin de klantfeedback heel serieus. Het is ons bekend dat er uiteenlopende meningen zijn over de beeldkwaliteit van de nieuwe mediabox en wij volgen dit op de voet. Deze feedback gebruiken wij om in de nabije toekomst de beeldkwaliteit verder te optimaliseren
Reputatie 4
Badge +2
Heb je de laatste firmware update ook. LG heeft namelijk een firmware update uitgebracht. Maar die moet je handmatig installeren.
Reputatie 5
Badge
Ik weet, over beeldkwaliteit valt niet te twisten. Maar ik ben al jaren werkzaam in de professionele video industrie en mag in alle bescheidenheid van mezelf zeggen dat ik wel weet waar ik over praat. Uiteraard zijn er veel factoren in de hele keten die uiteindelijk de kwaliteit van het eindresultaat bepalen. Tot nu toe niets dan lof voor de door Ziggo en voormalig UPC geboden beeldkwaliteit. Zowel op de Pace, Cisco, CI module als ook de Horizon. Maar met de Next deel ik die mening niet meer. Behalve dat de Next een flot bedienbaar product is geworden zijn er toch concessies gedaan. De gebruikte scaler chip is zo ingesteld dat er nu standaard ruisonderdrukking plaatsvindt. Dit is vooral goed te zien in de detailering van gezichten in close-ups. Als het gezicht niet beweegt dan is de detailering vrij goed. Maar bij een lichte beweging is het ruisonderdrukkings effect goed te zien. De details lopen dicht. Geen van deze effecten heb ik eerder waargenomen bij de hierboven genoemde ontvangers. De kwaliteit van de Next begint nu te lijken op de eerste 8Mb KPN streams. Iedereen die toen overstapte van analoog naar die eerste “nep” HD streams vond het beeld fantastisch, maar had geen vergelijk met de toen geboden UPC/Ziggo kwaliteit.
Ik, en vele anderen, zijn die kwaliteit gewent geweest en willen die nu ook minimaal blijven behouden. Ik snap dat Ziggo er nu een beetje omheen draait, maar ik krijg met de beste wil van de wereld de oude kwaliteit niet terug met de Next. Ook niet na een hele avond settings properen in mijn TV. Als blijkt dat her niet met een firmware upgrade te verbeteren is dan gaat mijn Next terug.
Reputatie 2
Kunnen we niet zelf bepalen via een menu of we die filter gebruiken of niet? Net zoals je bij de tv die filters kan aan/uitzetten?

Dit zou een mooie stap vooruit zijn voor de NEXT
Reputatie 4
Badge +3
@guma

Heb zojuist met veel interesse je ervaring gelezen over de beeldkwaliteit van de Next.
Jouw ervaring sluit aan op veel vergelijkbare berichten van andere forumleden.
Frappant vind ik wel dat ik op het Ziggo Gebruikersforum hierover veel minder kritische berichten lees en dat geeft stof tot nadenken en speculaties.

Hoewel ik momenteel nog niet zelf een Next in bruikleen heb, ben ik sinds vorig jaar wel diverse keren in de gelegenheid geweest bij anderen te kijken die de Next als tester in huis hadden. Ik vond dat er sprake was van een perfect beeld, maar dat is naar mijn mening de laatste maanden absoluut niet meer het geval. Ik nam tijdens de laatste bezoeken dezelfde effecten waar in close ups van gezichten als jij en dat kwam uiterst irritant op mij over, met name omdat dit in de beginperiode van de test uitrol van de Next absoluut niet het geval was. Vanwege de NDA konden/mochten de testers mij hierover geen eigen mening geven, maar mijn eigen conclusie is makkelijk te trekken. Ziggo heeft voor mijn gevoel in een bepaald stadium via een update lopen klooien door ruisonderdrukking standaard te implementeren in de software. Dat is nog tot daar aan toe, maar het meest verwerpelijke is wel dat je die optie als gebruiker niet zelf kunt uitzetten. Afgelopen nacht is update 4:16 gestart, maar ik heb al vernomen dat die update nog steeds geen optie heeft gekregen om zelf de ruisonderdrukking uit te schakelen.

Voor mijzelf ben ik er nu wel uit of ik binnen afzienbare tijd de XL wil gaan omruilen voor de Next. Niet dus, zolang de perfecte beeldkwaliteit, zoals ik die via een aantal persoonlijke kijkervaringen heb beleefd, niet terugkomt.
Reputatie 3
Badge
Hey all.

Over beeldkwaliteit valt niet te twisten. Of juist wel.. 🤔. Het is in elk geval iets wat jullie enorm bezig houdt!
Er zijn veel zaken waarmee je invloed kunt uitoefenen op de beeldkwaliteit. Anne heeft hier een topic over geschreven. Ik raad jullie allen aan om daar even een kijkje te nemen! :-)

Leuk dat je daarnaast verwijst, Lycke. Wat ik hier en ook in die ander thread mis, is een inzicht in de plannen van Ziggo om dit op te lossen. Zijn ze er mee bezig, (wanneer) komt er een update, is het onzin wat wij zeggen?
Reputatie 5
Badge
Ik denk dat de beste upgrade optie in de Next zou zijn om alle ‘beeld data’ 1 op 1 door te geven op de HDMI uitgang. Dus zonder processing en/of scaling, maar dat door de beeldprocessor van het scherm uit te laten voeren. Die doet dat waarschijnlijk veel beter. Dat geldt ook voor een 4K signaal. Het heeft volgens mij geen nut om dat door de Next te laten downscalen naar 1080i als er geen 4K scherm aan hangt. Bij gebruik van een HD scherm gewoon naar de HD stream kijken ipv van een gedownscalde 4K.
Reputatie 2
Jeetje heb zojuist de mediabox next geïnstalleerd en kon wel huilen. Wat een slecht beeld. Ik was overgestapt van ziggo naar t-mobile thuis, maar na een dag de boel teruggestuurd vanwege de beeldkwaliteit.
Nu is de beeldkwaliteit van de mediabox next vergelijkbaar als die van t-mobile thuis. En vergeleken met de beeldkwaliteit van de horizon box erg slecht. Het beeld is korrelig vooral als er kleine details in beeld gebracht moeten worden.
Waarom doet ziggo dit? Ik wil op deze manier echt niet overstappen. De nieuwe functionaliteiten wegen niet op tegen de beeldkwaliteit vind ik.
Ziggo verhoog de bandbreedte wat dit is te slecht.
Reputatie 1
Drie weken geleden dit topic geopend en ik ben blij dat andere gebruikers dezelfde matige HD kwaliteit ervaren. Jammer dat de reactie van Ziggo eerder vandaag eigenlijk om alles heen draait. Het andere topic met beeld tips is echt niet het probleem van het onscherpe en gefilterde beeld. Het zou netjes zijn als Ziggo het probleem onderkent en een duidelijke reactie hier kan geven. Matige beeldkwaliteit is voor mij in ieder geval een reden om over te stappen indien er geen verbetering komt middels een next update @Lycke Ziggo
Reputatie 4
Badge +4
@Marf

Mag ik vragen wat voor televisie je hebt merk, 4k, qled, oled, of hd full hd. Er zijn nogal verschillen hierin qua merk en uitvoering. Verder ben ik het met je eens het kan veel beter. Hoop alleen dat Ziggo zich niet gaat verschuilen met de argumentatie voor ieder is het een andere kijkbelevenis cq beeldkwaliteit. Deze stelling klopt niet waarom is de oude Horizon/ Pace/ Humax beter. Met andere woorden Ziggo doe hier iets aan op korte termijn anders verwacht ik bij de grote uitrol veel problemen. Verder zou ik zeggen Ziggo lees deze issue en doe je voordeel mee. Neem deze community serieus en geef toe dat er minors zijn in de beeldkwaliteit en dat er met man en macht eraan gewerkt wordt om dit op korte termijn op te lossen. Dit geeft wederzijds respect.
Reputatie 2
Net zoals deze laatste berichten ben ik ook aan het overwegen om weer terug te gaan naar de Mediabox XL. Ik vind de kwaliteit aanzienlijk minder ook na de de laatste update naar 4.16
Het kijken naar kapsels waarin iedereen wel grijze haren bezit door onnatuurlijke scherpte en soms hebben haren trapvorm. Ook de gladde gezichten lijken nep. Ziggo doe hier a.u.b. wat aan anders ben ik geneigd terug te gaan naar de XL of een andere provider met beter beeld.
Reputatie 2
@Marf

Mag ik vragen wat voor televisie je hebt merk, 4k, qled, oled, of hd full hd. Er zijn nogal verschillen hierin qua merk en uitvoering. Verder ben ik het met je eens het kan veel beter. Hoop alleen dat Ziggo zich niet gaat verschuilen met de argumentatie voor ieder is het een andere kijkbelevenis cq beeldkwaliteit. Deze stelling klopt niet waarom is de oude Horizon/ Pace/ Humax beter. Met andere woorden Ziggo doe hier iets aan op korte termijn anders verwacht ik bij de grote uitrol veel problemen. Verder zou ik zeggen Ziggo lees deze issue en doe je voordeel mee. Neem deze community serieus en geef toe dat er minors zijn in de beeldkwaliteit en dat er met man en macht eraan gewerkt wordt om dit op korte termijn op te lossen. Dit geeft wederzijds respect.

Ik heb een Samsung 55inch TV. Model weet ik niet zo uit m'n hoofd maar hij is al ruim 6 jaar oud.
Ik lees net reacties dat de Netflix app ook slechter is dan de tv smart app. Ik heb dus net vergeleken en het is inderdaad een wereld van verschil. De next Netflix app laat ook hier veel ruis zien en de kleuren zijn flets. Niet om aan te zien eigenlijk
Reputatie 4
Badge +4
Beste mensen kijk is hiernaar onze community collega,s Upc Zwitserland idem dito tv box https://community.upc.ch/t5/UPC-TV-Box/bd-p/UPC_TV_Box_DE zelfde problematiek issue beeldkwaliteit doe jullie voordeel ermee en trek je conclusie(s).
Reputatie 4
Badge +4
Beste mensen kijk is hiernaar onze community collega,s Upc Zwitserland idem dito tv box https://community.upc.ch/t5/UPC-TV-Box/bd-p/UPC_TV_Box_DE zelfde problematiek issue beeldkwaliteit doe jullie voordeel ermee en trek je conclusie(s).
Ook andere probleempjes die we hier hebben met de Mediabox Next hebben ze daar ook.

Hieronder een link naar onze Belgische collega,s Telenet met zelfde box.
https://www.netweters.be/t5/De-nieuwe-Telenet-TV-box-TV-app/bd-p/Telenet_TV-box/page/2

Reageer