Beantwoord

Mediabox Next: minder scherp HD beeld

Toon eerste bericht

1835 Reacties

Reputatie 7
@Mark Ziggo Als ik het goed begrepen heb was de beeldkwaliteit tot versie 4.12 wel goed. Sinds 4.12 zit er een filter overheen. Kan dit niet worden teruggedraaid (of in het menu als optie worden aan- of uitgezet)?
Wij overwegen verschillende opties om de beeldkwaliteit te verbeteren. Of dat door het verwijderen van een filter, extra menuopties of iets anders wordt gedaan kunnen we nu nog niet zeggen.
Onze video engineers kijken goed naar jullie feedback. Jullie berichten gebruiken we dankbaar om in kaart te brengen of we de beeldkwaliteit verder kunnen verbeteren.

Ik hoop dat je met "verder kunnen verbeteren" bedoeld "hoe we de extra beeldbewerking die we sinds Firmware 4.12 hebben toegevoegd weer ongedaan kunnen maken op de Next, desnoods door een aan/uit knop in het menu van de Next".

Kijk, dat is nou communiceren. Denk dat eigenlijk iedereen op zo'n bericht zat te wachten. Niet eens direct een oplossing maar gewoon de vervolg stappen benoemen. Top.

Helemaal mee eens...
Wat betreft problemen met aansluiten slecht beeld en splitters.
Ikzelf gebruik bij de Next box een zogeheten opsteekversterker ook wel opdrukversterker.
Deze splitter heeft 6 aansluitingen .o.a ook internet.
De next box werkt er prima op.

Reputatie 7
Badge +11
eze splitter heeft 6 aansluitingen .o.a ook internet.
De next box werkt er prima op.

Goed bedoeld, heeft er helaas alleen niets mee te maken.
Reputatie 2
@mark.ziggo , kun je misschien hier aangeven wat er met update 4.12 is gewijzigd , omdat testers roepen dat de beeldkwaliteit toen minder is geworden ?
Ben heeeeeeel erg benieuwd. Als Ziggo gewoon de basis beeldkwaliteit van de Broadcom 7252 chipset gaat gebruiken en ze niet gaan proberen die met nieuwe filter instellingen "beter" te maken, dan komt alles misschien toch nog goed.
Ik houd me aanbevolen als tester. Heb nu een tijdje de VU+ settop box in gebruik met diezelfde chipset en ik ben meer dan tevreden over de beeldkwaliteit daarvan.

Ik weet niet welk model VU+ dat is, maar de 4k SE heeft deze iid (ook), en heeft daarbij (mogelijk afhankelijk van de software die men erop draait), héél veel instellingen v.w.b. video-output. In de praktijk heeft deze zonder enige twijfel het betere beeld, 1 op 1 vergeleken met de Next.
Reputatie 6
Badge +1

Ben heeeeeeel erg benieuwd. Als Ziggo gewoon de basis beeldkwaliteit van de Broadcom 7252 chipset gaat gebruiken en ze niet gaan proberen die met nieuwe filter instellingen "beter" te maken, dan komt alles misschien toch nog goed.
Ik houd me aanbevolen als tester. Heb nu een tijdje de VU+ settop box in gebruik met diezelfde chipset en ik ben meer dan tevreden over de beeldkwaliteit daarvan.
Ik weet niet welk model VU+ dat is, maar de 4k SE heeft deze iid (ook), en heeft daarbij (mogelijk afhankelijk van de software die men erop draait), héél veel instellingen v.w.b. video-output. In de praktijk heeft deze zonder enige twijfel het betere beeld, 1 op 1 vergeleken met de Next.

Heb idd de 4K SE. Dus de beeldkwaliteit van de NEXT moet zeker zo goed kunnen worden als van de VU+. Dan hebben we echt niets meer te klagen en kan deze topic snel afgesloten worden.
Reputatie 4
Badge +2
Binnenkort gaan we ondersteuning vragen van kritische gebruikers binnen ons klantpanel om o.a. de specifieke meldingen over de beeldkwaliteit op die manier zo goed mogelijk aan te pakken.

Ja, met waarschijnlijk als gevolg dat daar weer een NDA aan komt te hangen, zodat testers weer niets mogen delen...Het duurt te lang op deze manier, zeker wanneer je bedenkt dat er al tijdens de testperiode was aangegeven dat de beeldkwaliteit slechter is geworden sinds versie 4.12.
Reputatie 6
Badge +2
Fijn dat Ziggo eindelijk gaat kijken naar een oplossing voor de beeldkwaliteit....
Mijn inziens gewoon de optie: scherptefilter aan/uit toevoegen in het menu. Voor s.w.4.12 was het beeld schijnbaar wel goed. Dus als dat een optie zou kunnen worden. Dan kan iedereen voor zichzelf uitmaken wat het mooiste beeld oplevert.
Ja, met waarschijnlijk als gevolg dat daar weer een NDA aan komt te hangen, zodat testers weer niets mogen delen...

Klopt, net een mail vanuit Ziggo gehad om mij weer aan te kunnen melden als tester, maar zolang ze een NDA opleggen aan de testers laat ik het wel aan mij voorbij gaan. Ik geef mijn feedback wel gewoon hier en elders op de forums
Reputatie 2

Ja, met waarschijnlijk als gevolg dat daar weer een NDA aan komt te hangen, zodat testers weer niets mogen delen...Klopt, net een mail vanuit Ziggo gehad om mij weer aan te kunnen melden als tester, maar zolang ze een NDA opleggen aan de testers laat ik het wel aan mij voorbij gaan. Ik geef mijn feedback wel gewoon hier en elders op de forums

Vind ik niet verstandig. Hier had je direct je en ons gemis aan o.a beeldkwaliteit kenbaar kunnen maken.
Reputatie 6
Badge +3
Ik hoop dat er nu eens goed na gekeken wordt en dat de volgende update goede verbeteringen mee brengt dit probleem speelt al weer te lang.
Reputatie 3
Badge +2
is makkelijk iemand uitnodige als tester die veel last heeft slecht beeld of andere problemen word er nda op gelegd dan komen de klachten niet meer voor bij op div topics
dan is niet meer te zien of er klachten zijn dan bloed het langzaam dood
@janjanendekids Zolang het probleem van de slechte beeldkwaliteit opgelost zou worden, zou dat voor mij nog niet eens zo'n probleem zijn. Wat ik een veel groter probleem vind is als Ziggo gewoon zijn eigen weg bewandeld, en je daar achteraf niks over mag zeggen. Nu zie ik best wel vaak berichten voor bijkomen in de trant van "hebben de testers zitten slapen ofzo" (wat ik overigens goed kan begrijpen met de problemen die er nog zijn met de Next). Maar waar je dan geen inhoudelijke reactie op kan geven als tester omdat dit onder de NDA valt. In mijn ogen is dit ook de enige meerwaarde voor Ziggo om het testen achter gesloten deuren te doen...
Reputatie 3
Badge
Gisteren is een monteur van Ziggo bij me thuis geweest i.v.m. een signaalprobleem tussen mijn modem en de Next en ik heb tijdens zijn bezoek de beeldkwaliteit van de Next ter sprake gebracht. De monteur zei dat hij nog niet van de hier genoemde problemen had gehoord. Dat kreeg ik overigens ook 2 x te horen van medewerkers van Ziggo die ik aan de telefoon heb gehad en 1 x van een Ziggomedewerker waar ik mee heb gechat. Apart toch wel dat het probleem met de beeldkwaliteit van de Next nog niet algemeen bekend is bij Ziggo.

Ik heb de monteur een paar tv-uitzendingen laten zien en hij beaamde dat het beeld erg slecht was. Op dat moment was op één van de zenders toevallig een voetbaluitzending aan de gang en hij vond ook dat het gras er niet uitzag op tv. De monteur vond dat dit niet zou moeten kunnen en hij zou een melding maken.
En zo blijven we doortobben.

Vandaag was ik bij een vriend van me, die een Sony OLED-tv van 65 inch heeft. Hij heeft de Horizon nog en ik zag dus weer even hoe het beeld zou moeten zijn. Ik heb zelf de LG OLED65C8PLA en had voorheen met de Horizon een even goed beeld als die vriend van me. Ik zag nu weer even hoe het tv-beeld bij mij voorheen ook was. Nu is dat zoveel slechter geworden...

Liberty Global en Ziggo mogen toch wel erg trots zijn dat het hen is gelukt om na jaren van ontwikkelen en testen een nieuw apparaat op de markt te brengen dat bij veel mensen een slechter beeld geeft dan hun oude apparaat. Dat doet geen enkel ander bedrijf hen na.
Reputatie 2
Ik hoop toch dat de allom gerapporteerde klachten over de beeldkwaliteit door ziggo serieus worden genomen en niet intern worden doodgezwegen .
Reputatie 7
Badge +4
@Zorrox

Het is zeker frappant dat Ziggo monteurs en agents van de helpdesk niet op de hoogte zijn van klachten over de beeldkwaliteit van de Next! Deze signalen zijn niet bepaald bemoedigend dat er bij Ziggo achter de schermen druk gewerkt wordt om eindelijk eens met een update te komen om dit probleem te verhelpen.
Dit in weerwil van de reactie van @Markziggo dat in dit topic, overigens secundair, door de moderators is aangemerkt als zijn het beste antwoord. Ik vind het echter een nogal inhoudsloze reactie, die geen uitzicht biedt op een korte termijn oplossing. Wat moeten we nu denken van een opmerking dat 'video engineers' (wat een term overigens, voor mij zijn het gewoon maar software ontwikkelaars hoor) goed de berichten lezen in dit topic en van de feedback gebruik zullen maken voor een oplossing van het probleem? Een probleem dat nota bene niet aanwezig was vóór sofware update 4.12. Wat is nu de moeilijkheidsgraad om een aan/uit knop in de software te integreren voor de gebruikers van de Next om een gebruiker zelf te laten bepalen of hij/zij wel of niet van dat vermadelijke scherptefilter gebruik wil maken? Ik snap hier eerlijk gezegd geen hout van, niet in de laatste plaats omdat blijkbaar is gestart opnieuw testers uit te nodigen om de beeldkwaliteit te testen. Als tester wordt je dan gelijk door een NDA monddood gemaakt om nog verder in dit topic inhoudelijk te mogen discussiëren. Lekker makkelijk om op die wijze voor de buitenwacht, met name de vakpers, een vertekend beeld te scheppen dat het aantal klagers over de beeldkwaliteit van de Next een te verwaarlozen percentage is.
Reputatie 2
Badge
Als Ziggo toch niet op de hoogte is dan maar een klacht insturen via het contact formulier.
Echter wel raar... ze zeggen:
  • Via het Contactformulier kun je een vraag stellen aan onze Klantenservice of een klacht of compliment indienen bij Ziggo. Wij zullen afhankelijk van je vraag telefonisch of per e-mail contact met je opnemen.
https://www.ziggo.nl/klantenservice/abonnement/contact/formulier/

Ga je hier heen, dan kan je helaas geen klacht selecteren, je moet weer bellen..🤔
Ik stuur hem wel door onder Storingen -> Mediabox Next.
is makkelijk iemand uitnodige als tester die veel last heeft slecht beeld of andere problemen word er nda op gelegd dan komen de klachten niet meer voor bij op div topics
dan is niet meer te zien of er klachten zijn dan bloed het langzaam dood

Dit heb ik nog nooit ervaren en heeft ook geen zin.
Als je ooit in een test hebt gezeten weet je dat Ziggo juist de meest scherpe en objectieve kritiek juist wil hebben en er ook wat mee doet.
Vrijwel alles wat hier geschreven wordt is al eerder geschreven bij de test.

Uit mijn ervaring worden er mensen uitgenodigd voor een test uit alle regio's die juist allerlei verschillende situaties thuis hebben.

Iemand uitnodigen voor een test als hij veel storingen ervaart heeft geen enkele zin, er blijven nog honderden mensen, of meer, over, die hier hun ervaringen kunnen delen.

En je hoeft niet aan mee te doen een test, dat is je eigen keuze na een uitnodiging.

Ik vind Mark Ziggo al heel duidelijk: "Wij overwegen verschillende opties om de beeldkwaliteit te verbeteren. Of dat door het verwijderen van een filter, extra menuopties of iets anders wordt gedaan kunnen we nu nog niet zeggen."

Hier wordt al duidelijk aangegeven wat de oorzaak is van de huidige beeldervaringen.

@Zeeburgia schreef: "Als tester wordt je dan gelijk door een NDA monddood gemaakt om nog verder in dit topic inhoudelijk te mogen discussiëren."

Als tester kom je tientallen en meer zaken tegen die heel snel opgelost worden en die een abonnee nooit zal zien, het heeft dan geen zin om die openbaar te bediscussiëren.
Dan gaan zaken die helemaal nooit meer voorkomen een eigen leven leiden, terwijl ze allang niet meer bestaan.
Reputatie 7
Badge +4
@Be rt

Voordat begin juni de uitrol startte van de Next was er al 10 maanden getest. Het is een aanfluiting dat juist ten aanzien van de beeldkwaliteit er nu blijkbaar nog verder moet worden getest, terwijl de in dit topic ettelijke keren aangedragen oplossing zo simpel is.
Reputatie 7
Badge +4
@Be rt

Ik wil graag nog reageren op een paar zinsneden uit je bericht:

Als je ooit in een test hebt gezeten weet je dat Ziggo juist de meest scherpe en objectieve kritiek juist wil hebben en er ook wat mee doet. Vrijwel alles wat hier geschreven wordt is al eerder geschreven bij de test.

Als tester kan jij daarover in zijn totaliteit beter oordelen dan ik als niet-tester. Maar je slaat volkomen de plank mis als we het hebben over de beeldkwaliteit van de Next door te stellen dat Ziggo iets onderneemt met de kritiek van de testers. Het tegendeel is gebleken na update 4.12, terwijl we nu reeds 5 updates verder zijn.

Uit mijn ervaring worden er mensen uitgenodigd voor een test uit alle regio's die juist allerlei verschillende situaties thuis hebben.

Wat doen verschillende thuissituaties van testers ertoe als het gaat om de beeldkwaliteit van de Next? Ik beschouw een mediabox zuiver als een doorgifteluik, die het originele beeld dient door te geven aan de klant zonder allerlei zgn. beeldverbeteraars in de software. Zoals ik al eerder in dit topic heb aangegeven zijn de tv-ontvangers van Ziggo klanten er veel beter op uitgerust om de beeldkwaliteit naar persoonlijke smaak in te stellen.

Ik vind Mark Ziggo al heel duidelijk: "Wij overwegen verschillende opties om de beeldkwaliteit te verbeteren. Of dat door het verwijderen van een filter, extra menuopties of iets anders wordt gedaan kunnen we nu nog niet zeggen."

Mark's opmerking vind ik heel erg onduidelijk. Er worden diverse opties overwogen maar welke kant het opgaat kan hij niet zeggen. Kan je nog mistiger een rookgordijn optrekken?
@Zeeburgia Die "beeldverbering filter" vindt ik ook een misser van de eerste orde, laat ik daar duidelijk over zijn.

Ik ben wel blij dat Mark de filter bevestigd en dat er iets gaat veranderen in deze.
Ik vermoed dat de beslissing niet bij Mark ligt en deze beslissing ergens anders ligt, dan kun je niet meer vertellen dan je weet.
Je kunt ook niets laten weten, daar heeft Mark niet voor gekozen.
Dit heb ik nog nooit ervaren en heeft ook geen zin.
Als je ooit in een test hebt gezeten weet je dat Ziggo juist de meest scherpe en objectieve kritiek juist wil hebben en er ook wat mee doet.
Vrijwel alles wat hier geschreven wordt is al eerder geschreven bij de test.

Hier spreek je jezelf wel een beetje tegen, want je zegt "dat Ziggo juist de meest scherpe en objectieve kritiek juist wil hebben en er ook wat mee doet" maar wat heeft Ziggo er dan mee gedaan als alles wat hier geschreven word ook al tijdens de test is geschreven ?

Ik kan alleen maar concluderen dat ze vanaf Firmware 4.12 er niks mee hebben gedaan, aangezien het probleem toen is ontstaan en er nu nog steeds is...

Ik ben overigens wel heel blij dat Ziggo nu aangegeven heeft er wat aan te gaan doen, laat daar geen misverstand over ontstaan...

Iemand uitnodigen voor een test als hij veel storingen ervaart heeft geen enkele zin

Nou volgens mij word dat nu wel gedaan vanuit Ziggo, want waarom krijg ik anders twee dagen geleden weer een uitnodiging om mee te kunnen testen, terwijl (zoals jij ook wel weet) ik al eerder heb aangegeven om niet meer te willen testen zolang er een NDA op het testen zit. Of zal het toch om de NDA gaan, want al mijn feedback over de slechte beeldkwaliteit kunnen ze hier nu al lezen. En als ze daar vragen over hebben kunnen ze dat hier of via PB doen, daar hoef ik niet voor in een testpanel te zitten...
Ziggo doet er wel degelijk iets aan. Ontwikkelaar Liberty Global kennelijk nog niet.
Mods kunnen of mogen niet meer zeggen dan ze doen. Dat is wel duidelijk geworden.
Het levert radiostilte op rond soms al lang lopende issues.

Voor bv de makke met ondertitels is al bekend wat er aan gedaan zal worden en dat het lang zal gaan duren alvorens er verbetering te merken zal zijn. Duidelijk, maar ook niet echt leuk om te horen.

Wat men precies van plan is met de beeldverwerkings issues, is wat meer in nevelen gehuld.
Maar als Ziggo nog eens extra wil inzoomen op de problemen, kan dat vlgs mij niets anders betekeken dan dat de meldingen serieus worden genomen en dat er een doelstelling moet zijn verbetering op de Next te brengen.
Dat dit nu nog loopt na een gesignaleerde beeldverslechtering van pakweg een krap jaar geleden, kan ik ook niet zo goed volgen.
Tenzij Liberty Global pas recent overstag ging. Onder druk van de dochters in NL, Belgie en Zwitserland. Die dat weer doen op grond van meldingen van klanten & eigen onderzoek. Dit is niet meer dan een speculatie.
Reputatie 7
Badge +4
@Zeeburgia Die "beeldverbering filter" vindt ik ook een misser van de eerste orde, laat ik daar duidelijk over zijn.

Ik ben wel blij dat Mark de filter bevestigd en dat er iets gaat veranderen in deze.
Ik vermoed dat de beslissing niet bij Mark ligt en deze beslissing ergens anders ligt, dan kun je niet meer vertellen dan je weet.
Je kunt ook niets laten weten, daar heeft Mark niet voor gekozen.

Dat een beslissing voor een oplossing van het probleem niet bij Mark ligt, is evident. Die worden bij Ziggo 'hogerhand' genomen door dezelfde 'slimmeriken' die de frames in de menu's hebben bedacht. Over prioriteiten stellen gesproken v.w.b. het aanpakken van de grootste problemen met de Next😣
Dat Mark na een periode radiostilte namens Ziggo een reactie heeft gepost in dit topic, valt op zich te prijzen hoewel de inhoud van zijn bericht geen uitzicht biedt op welke wijze en wanneer het probleem van de beeldkwaliteit van de Next wordt opgelost. Dat zijn bericht desondanks is gekozen als beste antwoord in dit topic heeft daarom wel op mijn lachspieren gewerkt.

Reageer