Beantwoord

Mediabox Next: minder scherp HD beeld

Toon eerste bericht

805 Reacties

Check overigens ook deze tips, voor het verbeteren van de beeldkwaliteit! :-) dank maar daar staat niets in wat helpt met de beeld kwaliteit van normaal full-hd tv. De 1080i optie geeft het beste beeld inderdaad, waarschijnlijk omdat de next dan de minste beeld processing uitvoert. Maar dan nog is de beeld kwaliteit slechter met de next als de oude Mediabox xl en de ingebouwde tv tuner. het verschil is dermate dat het mij bevreemd dat het niet is opgevallen voor de uitlevering. Wel zou dit waarschijnlijk kunnen worden opgelost met een fw update die het mogelijk maakt om de agressieve filtering uit te zetten.
Reputatie 2
Ook ik moet bevestigen dat de beeldkwaliteit slechter is dan met de Mediabox XL.
Ik kijk op een Philips Oled maar kwaliteit/scherpte/detail was beter met de XL. Ook is het beeld met de DVBC kaart ook beter. Ben hier dan zeker ook niet blij mee. Ik had gedacht dat een 4K decoder minimaal wel in staat zou zijn om de XL te evenaren. Ook het HDMI CEC is een vervelende bug. Ik hoop dat hier wel een update voor komt. Qua snelheid heb ik idd niets te klagen. Misschien toch maar weer overwegen om de XL terug te laten komen.
Reputatie 5
Badge +3
Helaas hier ook minder scherp beeld op onze sony 4k android tv( KD-65XF9005) XL box was scherper en duidelijker met kleur gebruik.
Reputatie 5
Badge
Ik heb even 2 foto's gemaakt. De eerste is van DVB-C tuner van mijn Philips OLED, de tweede is van de Next. Het gezicht van de Next is vlakker, details lopen dicht. Ook goed zichtbaar is het verschil in het patroon van het overhemd. Bij de DVB-C zijn het streepjes (zoals het hoort te zijn). Bij de Next lijken het puntjes. Klik op de foto voor de originele grootte.

Reputatie 3
Badge
Ik heb even 2 foto's gemaakt. De eerste is van DVB-C tuner van mijn Philips OLED, de tweede is van de Next. Het gezicht van de Next is vlakker, details lopen dicht. Ook goed zichtbaar is het verschil in het patroon van het overhemd. Bij de DVB-C zijn het streepjes (zoals het hoort te zijn). Bij de Next lijken het puntjes. Klik op de foto voor de originele grootte.

Welke resolutie heb je ingesteld op de Next? M.a.w. wat heb je de Next laten doen?
Reputatie 5
Badge
Ik heb 4K, 1080P en 1080I geprobeerd. Het "beste" resultaat krijg ik met 1080I. De foto van de Next is gemaakt met de beste instelling, 1080I dus. Helaas onthoudt de Next deze instelling niet en gaat hij, na standby, weer terug naar 4K
Vandaag mediabox Next aangesloten. Mooie doos en prima box kwa uiterlijk.

....Wat mij vooral opvalt van de Next (ook op 1080p) is het verlies van detail in bijvoorbeeld (en vooral) gezichten. Waardoor mensen er meer plastic (nep) uitzien denk aan de ouwe series Thunderbirds 🙂. Ik noemde het eerder een soort Instagram filter effect, overdreven sterke ruisonderdrukking ....

Geheel mee eens. Hoe kun je zo een box uitleveren met Thunderbirds kwaliteit.
Ontwikkelaars: test op een 1080p tv en zorg dan voor optimaal beeld. Maak apart een 4K optie! Gezien de grootste gebruikersgroep op 1080p zeer tevreden was met de mediabox xl beeldkwaliteit.
Positief: supersnel! Mooie interface! Goed ontwikkeld! Userinterface sterk verbeterd!
negatief: kernwaarden vergeten... dat is scherp beeld want daar begint het mee.
ontwikkelaars en testers... succes met updaten....
Heb de Next ook pas vanaf eergisteren, maar meteen viel me die slechtere beeldkwaliteit op, het lijkt er inderdaad op dat er veel te veel ruis-filtering gebruikt (Kan toch gewoon uit met de hedendaagse streams).
Ja ook ik heb nog een "best goede" hd-tv en had op de MediaboxXL ook heel mooi beeld (Alhoewel het rechtstreeks via een CI+ Module soms wat beter leek). Maar via de Next valt het echt heel erg tegen.

Kreeg de mogelijkheid om die MediaboxXL om te ruilen voor de Next en dacht eindelijk van die trage interface en hoge energieverbruik af te zijn. Krijg ik daar slecht beeld voor terug... sorry ziggo... dit valt me echt tegen. (Ergens denk ik er nu aan alles maar in te leveren en alleen nog maar via CI+ te kijken)

En ik zei het eerder al eens. Het lijkt erop dat ziggo ook de regulaire streams (Dus zonder Box) aan het afknijpen is, weet het niet zeker maar beeld leek eerder een stuk beter nog.
Reputatie 2
LG gaat zijn HDMI 4k poorten updaten, de software is al online, check je model
"To Improve color issues at HDMI 2160p 50Hz input"
Reputatie 3
Badge +2
Hier zie je duidelijk het verschil in beeldkwaliteit tussen beide Netflix apps:

Boven zie je de app van de Next en onder van mijn TV zelf.

Met de test patterns op Netflix in de Next app kwam de resolutie niet hoger dan 1920x1080, terwijl op de TV app deze 3840x2160 zijn. De HDMI-resolutie van de Next stond tijdens deze test op "Van je tv". De Netflix app op de de Next is blijkbaar beperkt tot 1080...
Reputatie 3
Badge +2
@mezelf. Ik krijg nu wel 4K met de Next app 😎 Ik was vergeten dat mijn receiver geen 4K doorgeeft. Na de Next direct op de TV aangesloten te hebben werkt het wel. Beeldkwaliteit is nog steeds hetzelfde (fletse kleuren).
Hier ook geeft de next een minder scherp beeld dan de media xl box. Next zit direct met hdmi kabel aan Panasonic plasma tv gekoppeld. Hoop inderdaad dat ziggo dit nog aanpast met een update. Over de snelheid van de next ben ik wel tevreden.
Reputatie 2
Weet niet of het alleen aan de next ligt hoe het beeld wordt weergegeven.
Omdat ik na de update van LG op de HDMI voor 4k wel betere kleuren ontvang.

De vergelijking met de XL box gaat niet op omdat die niet de 4k uitzond.
Reputatie 6
Badge +3
Ik heb ook een LG 4K UHD TV, mijn beeld was vooral niet goed bij het afspelen van HDR op Netflix.
Het beeld was flets en wazig. Ik kreeg het ook met geen mogelijkheid goed. Bij mij hielp het al een stuk, door te kiezen voor HDMI poort 3, op deze uitgang heb ik alles opnieuw afgesteld naar mijn wensen en heb ook Deepcollor weer ingesteld.
Toen ben ik naar www.lg.com gegaan en heb bij service en firmware mijn Type nummer van mijn TV ingevoerd en walla, er was een nieuwe update voor dit probleem, die de TV niet had opgehaald. Dus de firmware uitgepakt op een USB na alles goed gelezen te hebben en een mapje aan gemaakt waar ik de firmware moest uitpakken, in de TV gedrukt en ja hoor, alles werd ge-update. Ik ben heel blij nu met de Next, hij heeft heel erg mooi beeld nu, communiceerde goed met de Next en heb de Next gewoon op K4 staan.....
misschien hebben jullie wat aan deze tip. Het was hier de moeite zeker waard..... Het is een update voor inderdaad Next.
Reputatie 2
Zo is het ik heb de zelfde ervaring pluim voor LG
Reputatie 3
Badge +2
Top dat de update van LG voor jullie gewerkt heeft, nu Samsung nog!
Reputatie 4
Badge +4
Heb al een eerder een topic aangemaakt helaas ligt deze nog bij een moderator voor goedkeuring plaatsing. Afijn moet toch het volgende bijstellen. Beeldkwaliteit kan ietsie pietsie beter in vergelijking Pace/Horizon kijken tv aanbod via coax. Wat kan beter voller nu iets wazig of er een bepaalde zweem erof hangt alle instellingen Panasonic full hd geprobeerd helaas mediabox instelling van tv niet mogelijk daar de televisie de mogelijkheid niet heeft om 1080i/1080p etc in te stellen m.a.w tv stelt zich auto in wat hij binnen krijgt vd mediaboxnext. Verder hele fijne kleine witte puntjes moet zeggen op 5 meter niet zichtbaar 42inch beeld plasma. Zie specs tv in profiel. Verder kijken via iptv cloud daar is een inhaalslag nodig internet goed in mediabox next diagnostiek. Belangrijk om te melden heb alle kabels gebruikt die bijgeleverd worden bij de box. Beeldkwaliteit iptv cloud is van dsl niveau teveel groffe witte puntjes op afstand merkbaar laat staan als je een zeer groot scherm lijkt me. Dsl iptv al eerder gezien van Telfort niet om aan te zien. Denk dat bitrate verbetering i.cm mediabox verbeteringen beeldkwaliteit soelaas bied. Al met al Ziggo heeft hier en daar verbeterpunten met name beeldkwaliteit de basis moet in mijn belevenis zeer goed zijn om kijken via glasvezel voor te blijven.
Helaas heb ik een van de eerste lg oled tv. Hier komen geen updates meer voor uit. Ook hier een flets beeld op 1080p. Vooral de hd uitzendingen zijn erg slecht. Hoop echt spoedig op een firmware update
Reputatie 6
Badge +3
Helaas heb ik een van de eerste lg oled tv. Hier komen geen updates meer voor uit. Ook hier een flets beeld op 1080p. Vooral de hd uitzendingen zijn erg slecht. Hoop echt spoedig op een firmware update
Kun je hem ook niet meer ophalen op lg.com....
Ik heb ook geen OLED TV maar gewoon een 4K UHD en hiervoor was ook een update op de LG site.
Ik sluit mij aan bij de opmerkingen van andere schrijvers: het beeld kan absoluut scherper. Oude situatie: Humax/1080p/Sony. Nieuwe situatie: Next/1080p/Sony. Bekabeling gelijk gehouden, geen instellingen op TV gewijzigd (vrijwel alles standaard).
De scherpte, vermoedelijk door fikse ruisonderdrukking van de beeldprocessor, is bij de Next slechter.
Reputatie 3
Badge +2
Ik kwam dit tegen in de gebruiksaanwijzing van mijn TV (QE55Q6FN):

Gebruik HDMI-zwartniveau om een laag zwartniveau te compenseren, bijvoorbeeld bij lage contrasten en fletse kleuren die worden veroorzaakt door externe apparaten die via een HDMI-kabel worden aangesloten op de tv.
Deze functie is alleen beschikbaar als het ingangssignaal, dat via een HDMI-aansluiting met de tv is verbonden, wordt ingesteld op RGB 4:4:4.

Bij mij is die functie niet beschikbaar, dus zou de Next geen RGB 4:4:4 uitsturen.
Geen idee of dit verder verband zou kunnen hebben met de beeldkwaliteit issues...
Reputatie 1
@mezelf. Ik krijg nu wel 4K met de Next app 😎 Ik was vergeten dat mijn receiver geen 4K doorgeeft. Na de Next direct op de TV aangesloten te hebben werkt het wel. Beeldkwaliteit is nog steeds hetzelfde (fletse kleuren).

Ben benieuwd hoe bij jouw de beeldkwaliteit van 4K Netflix via de Next app vergelijkt met 4K Netflix op je TV app?
Reputatie 3
Badge +2

@mezelf. Ik krijg nu wel 4K met de Next app 😎 Ik was vergeten dat mijn receiver geen 4K doorgeeft. Na de Next direct op de TV aangesloten te hebben werkt het wel. Beeldkwaliteit is nog steeds hetzelfde (fletse kleuren).Ben benieuwd hoe bij jouw de beeldkwaliteit van 4K Netflix via de Next app vergelijkt met 4K Netflix op je TV app?

Je opent eerst de app op de Next (startscherm met profielen) en daarna ga je naar de apps op de TV en gaat op de Netflix app staan zonder hem daadwerkelijk te openen. Je kan dan de profielafbeelding in 1 beeld vatten.
Reputatie 1

Deze foto's geven inderdaad een vrij goeie illustratie van het instagram filter/thunderbirds effect van de Next! (even los gezien van de kleuren)

Ik vind zelf vooral de gladgetrokken gezichten storend artificieel overkomen. Valt meer op bij talkshows dan bij snelle actie en sport programma's omdat je meer close ups hebt denk ik, ook de kleur nuances in een gezicht zijn wat subtieler dan veel andere onderwerpen wellicht en tenslotte speculeer ik dat ons brein wellicht meer gespitst is op rare afwijkingen in de weergave van menselijke gezichten? 🙂

Hoe dan ook hoop ik in de toekomst op de optie om de beeldverwerking/processing van de Next te kunnen aanpassen (verminderen of uitzetten...)
En een hogere bitrate is natuurlijk ook altijd welkom. Maar wellicht houdt Ziggo die bandbreedte liever voor iets anders vrij 😕
Ik ervaar ook hetzelfde op mijn samsung UE55f7000 led tv, het beeld lijkt glad gestreken te worden door een te agressieve ruisonderdrukking ofzo.
Dit is vooral zichtbaar bij gezichten en huid, hierdoor lijkt het meer op een barbie/plastic gezicht.

Ik hoop dat hier zo snel mogelijk naar gekeken wordt.
Op het tweakers forum hebben mensen ook last van dezelfde problemen.

Reageer