Beantwoord

Mediabox Next: minder scherp HD beeld

Toon eerste bericht

1808 Reacties

Reputatie 2
Badge
Gisteren bij mijn vriendin naar de 'Leeuwingen' gekeken. Het is een wat oudere Philips TV met CI+ module. Beeld is niet slecht maar de 'Local Dimming' en de HDR+ features mis ik. Je kunt alles zeggen over 'beeldverbeteraars,' als dit goed wordt toegepast, ziet het er geweldig uit. Daar buitengelaten de 'sharping' toevoeging die in de laatste update van de Next heeft plaatsgevonden. Dit heeft het beeld gewoon minder goed gemaakt.
Reputatie 5
Badge +2
700 reacties inmiddels. Moet toch echt iets aan de hand zijn, zou je zeggen...
Reputatie 7
Badge +35
@pietrucci Dat ontkent niemand.☺
Reputatie 5
Badge +3
@houter ik zou local dimming niet per sé een beeldverbeteraar willen noemen aangezien het enkel speelt met de achtergrond verlichting en niets verandert aan het inkomende signaal zelf. Verder is HDR+ echt ongeveer de slechtste beeldverbeteraar die er bestaat, van SDR signaal HDR proberen te maken zorgt voor heel onnatuurlijk beeld.
Reputatie 2
Badge
@houter ik zou local dimming niet per sé een beeldverbeteraar willen noemen aangezien het enkel speelt met de achtergrond verlichting en niets verandert aan het inkomende signaal zelf. Verder is HDR+ echt ongeveer de slechtste beeldverbeteraar die er bestaat, van SDR signaal HDR proberen te maken zorgt voor heel onnatuurlijk beeld.

De nieuwste films zijn toch in HDR. Waarom?
Citaat Wikipedia: 'Zowel zeer donkere delen als zeer heldere delen worden goed weergegeven...'
Heb sinds een paar dagen zeer krities naar de next kijken toch de nodige opmerkingen. Het beeld is afwisselen dramatisch slecht en niet naar 4k geupscaled oled waardig. De next kan totaal niet op tegen de horizonbox xl in combinatie met mijn lg c7v oled.
Dat beeld was gewoon super prachtig. You tube, videoland en netflix 4k kijk ik vanuit de tvapps daar kan de next niet aan tippen. Wat een dramatisch upscaling heeft dat ding lijkt wel of ik
Terug in de tijd ben gegaan ondanks de update van lg. Ben het helemaal met div opmerkingen eens om dat upscalen van de next te kunnen aan of uitzetten, dit kan totaal niet tippen aan de upscale kwaliteit van de tv en lijkt of het zoals het nu is conflicteerd met elkaar. Belangrijk om ook te vermelden is het geluid, dit is veel zachter dan de horizonbox xl en of mijn tv. Moet het volume nu veel harder zetten. En nee mensen het ligt niet aan mijn of jullie tv maar aan de box. Vraag mij af met welke tvs de testers dit hebben gekeken want ik zou het vreemd vinden dat testers erg lovend waren. Ben niet onder de indruk van de beeld en geluidskwaliteit tot nu toe en vind het jammer dat ik de next voor de horizonbox xl heb omgeruild Ziggo ik hoop echt dat aan deze problemen gewerkt wordt want ben al sinds de home periode abonnee maar nu blijf ik dat geen 2jaar meer als ik voor deze kwaliteit beeld en geluid zoveel geld kwijt ben.
Reputatie 2
@houter Op mijn samsung tv is de hdr+ functie (bij expertinstellingen) bedoeld voor oud materiaal te helpen optimaliseren. Maar niet voor normale tv-uitzendingen. Kun je wel doen , maar dan krijg je , tenminste mijn ervaring , slechte beeldkwaliteit.
Reputatie 5
Badge +3

De nieuwste films zijn toch in HDR. Waarom?
Citaat Wikipedia: 'Zowel zeer donkere delen als zeer heldere delen worden goed weergegeven...'

HDR+ is een beeldverbeteraar die probeert SDR beelden als HDR eruit te laten zien. HDR+ moet je dus niet verwarren met HDR zelf. Eigenlijk schandalig dat ze die beeldverbeteraar HDR+ hebben genoemd want het heeft niets met HDR te maken. Het enige wat het doet is de kleuren superfel opblazen wat het originele beeld behoorlijk vertekent. Als je het fijn vindt kijken moet je het vooral aanzetten maar als je zo'n puur mogelijke weergave van het originele signaal wilt zien dan is HDR+ echt het laatste wat je moet aanzetten op je tv.
Reputatie 4
Badge +3
Heb sinds een paar dagen zeer krities naar de next kijken toch de nodige opmerkingen. Het beeld is afwisselen dramatisch slecht en niet naar 4k geupscaled oled waardig. De next kan totaal niet op tegen de horizonbox xl in combinatie met mijn lg c7v oled.
Dat beeld was gewoon super prachtig. You tube, videoland en netflix 4k kijk ik vanuit de tvapps daar kan de next niet aan tippen. Wat een dramatisch upscaling heeft dat ding lijkt wel of ik
Terug in de tijd ben gegaan ondanks de update van lg. Ben het helemaal met div opmerkingen eens om dat upscalen van de next te kunnen aan of uitzetten, dit kan totaal niet tippen aan de upscale kwaliteit van de tv en lijkt of het zoals het nu is conflicteerd met elkaar. Belangrijk om ook te vermelden is het geluid, dit is veel zachter dan de horizonbox xl en of mijn tv. Moet het volume nu veel harder zetten. En nee mensen het ligt niet aan mijn of jullie tv maar aan de box. Vraag mij af met welke tvs de testers dit hebben gekeken want ik zou het vreemd vinden dat testers erg lovend waren. Ben niet onder de indruk van de beeld en geluidskwaliteit tot nu toe en vind het jammer dat ik de next voor de horizonbox xl heb omgeruild Ziggo ik hoop echt dat aan deze problemen gewerkt wordt want ben al sinds de home periode abonnee maar nu blijf ik dat geen 2jaar meer als ik voor deze kwaliteit beeld en geluid zoveel geld kwijt ben.

Ik deel deze ervaring gelukkig niet. Vanavond nog veel via de Next gekeken en bij mij is het beeld nu dik in orde en verschilt niet tot nauwelijks van de tuner van mijn LG OLED E8 via CI+. Wel benieuwd waar deze ervaringen vandaan komen. En nee, het ligt niet aan mijn TV maar kennelijk ook niet aan de Next...
Reputatie 2
Badge
@Conforto
Klopt Samsung streekt dan ook niet over HDR maar over HDR effect. Dit is inderdaad een optie die als je dat mooi vindt aan kunt zetten. Mijn voorkeur is aanzetten. De kleuren zijn niet overdreven en samen met Local Dimming geeft het een indrukwekkend beeld.
Naar mijn idee is Local dimmen wel degelijk een 'beeldverbeteraar.' Het nastreven van het origineel signaal (1080i) is tegenwoordig bijna niet meer aan de orde. B.v.b. de conversie van 1080i naar 1080p wordt door elke TV automatisch gedaan. (Dit is ook een 'beeldverbeteraar') Softwarematige optimalisatie van van het beeld is niet meer weg te denken. En als het goed gedaan wordt is daar niks mis mee en kan een geweldige kijkervaring opleveren.
Reputatie 2
Badge
@houter Op mijn samsung tv is de hdr+ functie (bij expertinstellingen) bedoeld voor oud materiaal te helpen optimaliseren. Maar niet voor normale tv-uitzendingen. Kun je wel doen , maar dan krijg je , tenminste mijn ervaring , slechte beeldkwaliteit.

Ik heb een andere mening, bij mij levert het een mooie kijk ervaring op. Ik weet niet wat voor samsung TV je hebt. Maar misschien een het een kwestie van persoonlijke voorkeur en daar is ook niets mis mee.
Reputatie 2
Ik heb hier enige tijd geleden ook mijn ongenoegen geuit over de beeldkwaliteit van de next. Ik ben daarna wat door blijven klooien en heb nu de next op 1080i staan en op mijn tv (Philips Pos9002 oled) echt ALLE beeldverbeteraars uitgezet. En ik moet zeggen dat het beeld nu niet meer heel veel onder doet voor de ci+ die ik er ook in heb zitten. Moet zeggen dat ik nu eigenlijk alles via de next kijk en de ci+ niet meer gebruik. Ik wil zeker niet ontkennen dat 't beeld beter kan hoor, maar met deze instellingen is het voor mij wel goed te doen.
Ik heb afgelopen week de Next ontvangen en merkte gelijk een verschil in beeld kwaliteit. Aangezien ik de Hoziron XL box nog had, heb ik beelden van dezelfde uitzending met elkaar vergeleken (gebaseerd op zelfde instellingen). De Next laat minder detail zien. Het lijkt alsof er een soort instagram filter over gaat waardoor alles een soft focus krijgt. Dit is denk de upscaling waar ik elders over lees. Ik heb met ziggo gebeld en zij erkennen het probleem. Op 17 juli zal een update komen die dit probleem zou moeten verhelpen.

Daarnaast heeft de Next ook een propbleem met het geluid. Dit wordt veel zachter weergegeven dan de Horizon box , maar ook zachter dan de standaard instelling van andere apparatuur (bijvoorbeeld PS4 en mediaplayer). Ook dit probleem is bekend bij Ziggo. Op zijn vroegst in septembet volgt een update om dit probleem te verhelpen.
Reputatie 2
Dat is interessant om te weten. We kijken uit naar de 17e dan!
Reputatie 7
Badge +2
Eerst zien dan geloven. Ik geloof er namelijk helemaal niets van. Dat er een update komt, ja dat geloof ik wel. Dat er iets veranderd qua beeldverscherping geloof ik dan weer niet. Nog nergens heeft ziggo ergens wat laten doorschemeren dat ze ermee bezig zijn. En dan zou een ziggo (ik denk )helpdeskmederwerker ineens komen met dit nieuws terwijl hier moderators rond lopen die veel meer kennis hebben over het algemeen. Het zou mij verbazen maar wie weet......
Reputatie 3
Badge +1
Op 1080p heb ik het beste beeld op de Samsung QLED...
MAAR... dat onthoudt de Next dus niet, steeds weer terug naar 4k!
Die bug moet er echt uit, en wel RUIM voor november!
(en nog het CEC gebeuren en ook nog Dolby synchroon krijgen.... zucht)
Reputatie 3
Badge +1
Ik heb hier enige tijd geleden ook mijn ongenoegen geuit over de beeldkwaliteit van de next. Ik ben daarna wat door blijven klooien en heb nu de next op 1080i staan en op mijn tv (Philips Pos9002 oled) echt ALLE beeldverbeteraars uitgezet. En ik moet zeggen dat het beeld nu niet meer heel veel onder doet voor de ci+ die ik er ook in heb zitten. Moet zeggen dat ik nu eigenlijk alles via de next kijk en de ci+ niet meer gebruik. Ik wil zeker niet ontkennen dat 't beeld beter kan hoor, maar met deze instellingen is het voor mij wel goed te doen.

Ja, helaas zul je zien dat zodra je de TV uit en weer aan zet, of de Next weer uit en aan dat de Next gewoon weer op 4k staat! De Next onthoudt deze instelling dus niet!
Reputatie 2
Ik kan je met 100% zekerheid vertellen dat mijn next die instelling wel onthoudt sinds 4.16. Maar dat komt wellicht omdat ik 4k ondersteuning op de hdmi van mijn tv heb uitgezet. Wellicht kun jij dat ook proberen.
Reputatie 3
Badge +1
Ik kan je met 100% zekerheid vertellen dat mijn next die instelling wel onthoudt sinds 4.16. Maar dat komt wellicht omdat ik 4k ondersteuning op de hdmi van mijn tv heb uitgezet. Wellicht kun jij dat ook proberen.

Ik kan op de qled wel ‘HDMI UHD Color’ uitzetten, maar voor het onthouden van de instelling van de Next doet dat hier nada niks. Sterker nog: zet ik de Next op 1080, en zet ik daarna HDMI UHD Color uit, dan past het beeld zich aan... en staat de Next weer op 4k! Het is een bekende bug.
Reputatie 5
Badge +2
Nee dat werkt niet. Niets aan te doen, er zijn een aantal gebruikers waar de instelling blijft staan en een (groter?) aantal waar die telkens wordt gereset. Ik heb met alle hdmi en uhd color instellingen geëxperimenteerd. Zonder succes.
**** was onzin, door verwarring mijnerzijds ****
Reputatie 2

Ik kan je met 100% zekerheid vertellen dat mijn next die instelling wel onthoudt sinds 4.16. Maar dat komt wellicht omdat ik 4k ondersteuning op de hdmi van mijn tv heb uitgezet. Wellicht kun jij dat ook proberen.Nee dat werkt niet. Niets aan te doen, er zijn een aantal gebruikers waar de instelling blijft staan en een (groter?) aantal waar die telkens wordt gereset. Ik heb met alle hdmi en uhd color instellingen geëxperimenteerd. Zonder succes.

Uit het feit dat je 4k blijft krijgen, blijkt wel dat je niet de juiste instelling op je tv hebt aangepast. Ik kan nu nl max 1080 kiezen, 4k kan niet meer, doordat ik de instelling op m'n tv heb aangepast. Je moet 't ook niet onder je beeldinstellingen zoeken denk ik, meer bij algemene instellingen, hdmi ultra hd. Die zet je dan uit. Let wel, je ontvangt dan dus geen 4k meer op je hdmi poorten, dus mocht je andere bronnen gebruiken of via de next Netflix kijken in 4k, dan moet je dit niet doen!
Reputatie 5
Badge +1
dit is de grootste onzin die er bestaat deze bug is en blijft een probleem
bij iedere update is er niets veranderd altijd handmatig naar 1080i zetten
Reputatie 2

Haha, mooie reactie. Anderen hier zullen onderschrijven dat het (op een aantal nexts) wel degelijk werkt. En anders heb ik vast een magisch exemplaar..... Als je 4k op de hdmi poorten van je tv uitzet, kun je geen 4k meer kiezen op de next. Vervolgens heb ik 1080i gekozen en elke keer als de next opnieuw opstart staat ie nog keurig op 1080i. Ik begrijp best dat 't bij jou blijkbaar niet werkt, en dat is vervelend, maar ga niet tegen mij zeggen dat ik de grootste onzin praat die er bestaat. Niet heel chique.
Reputatie 3
Badge +1

Haha, mooie reactie. Anderen hier zullen onderschrijven dat het (op een aantal nexts) wel degelijk werkt. En anders heb ik vast een magisch exemplaar..... Als je 4k op de hdmi poorten van je tv uitzet, kun je geen 4k meer kiezen op de next. Vervolgens heb ik 1080i gekozen en elke keer als de next opnieuw opstart staat ie nog keurig op 1080i. Ik begrijp best dat 't bij jou blijkbaar niet werkt, en dat is vervelend, maar ga niet tegen mij zeggen dat ik de grootste onzin praat die er bestaat. Niet heel chique.

Inderdaad, jij hebt blijkbaar een magisch exemplaar.. Het is een erkende bug.

Reageer