Beantwoord

Mediabox Next: minder scherp HD beeld

Toon eerste bericht

1788 Reacties

Reputatie 1
"ik vind het wel goed, dus het zal wel aan jouw tv liggen" maar je wil niet lullig klinken 🙂

Anderzijds is de LG oled series is een veel bekroonde en goed verkochte tv, die het met alle bronnen die ik maar heb kunnen verzinnen geweldig doet.

Er zijn wat issues met het beeld dat de Next produceert op deze TV's maar ook bij andere merken. Zodoende lijkt het me persoonlijk nuttiger dat in deze fase eens goed te onderzoeken in plaats van zorgvuldige observaties te bagatelliseren.
Reputatie 5
Badge +2
Ai, de Next zet de resolutie weer terug naar 4k nadat ik hem op stand- by heb gezet (eco en hoge mode). Grr nou moet ik hem tekens handmatig op 1080p zetten na het aanzetten. 😥
Hier de next aangesloten op philips 8602. Vindt de beeldkwaliteit tegenvallen vergeleken met de xl. Ook ik ervaar matige kleuren in de 4k/van tv instelling. T valt ook op dat als de box op 4k staat en ik bijvoorbeeld scherpte via de tv wil bijstellen ik die dan rustig op 10 kan zetten en nagenoeg geen verschil merkbaar.... Met de xl box stond de scherpte altijd op 2... . Ik vindt het beeld op 1080p ook slechter dan op de xl box. Het lijkt erop dat de box bepaalde beeldbewerkings dingetjes toevoegt ofzoiets? Mag hopen dat bij een toekomstige update de beeldweergave aanzienlijk verbeterd...
Reputatie 2
Ook de next op een splinternieuwe QE65Q6F Qled 4K 65 inch aangesloten maar vind het ook tegenvallen,horizonbox was scherper wat voor stand ik ook selecteer op de next 1080i, 1080p, van TV , neem ik een film van bijv, een mediaplayer of via netwerk Plex is dat vele malen beter/scherper , hoop dat er nog verandering in gaat komen.Via app Netflix TV zie je helemaal goed het verschil
Reputatie 1
verschillende mensen hebben het over terugvallende 'scherpte'. Ik vraag mij af of iedereen daarmee hetzelfde bedoelt.

Bij een 'scherp beeld' denk ik zelf vooral aan de Engelse term 'in focus'. Dus dat een scherpe rechte lijn er bijvoorbeeld niet 'wollig' uitziet.

Wat mij vooral opvalt van de Next (ook op 1080p) is het verlies van detail in bijvoorbeeld (en vooral) gezichten. Waardoor mensen er meer plastic (nep) uitzien denk aan de ouwe series Thunderbirds 🙂. Ik noemde het eerder een soort Instagram filter effect, overdreven sterke ruisonderdrukking lijst daar ook snel toe.

Ik zat gisteren 'inglorious bastards' te kijken op Veronica en besloot halverwege de film stop te zetten en snel een torrentje van de film te downloaden. Wereld van verschil!
Badge +3
Nou, als ik het hier zo lees kan het zomaar tegenvallen met de Next.
Nu gaan alle (hdmi) signalen naar mijn Denon (met 4K) receiver en van daar uit naar de (nu nog) HD TV, die dus eigenlijk een monitor is.
We zullen het zien als de Next hier ooit komt.
@Ronihd mag ik vragen hoe jou beeldinstellingen zijn afgesteld? Vr gr Ddek
Reputatie 4
Badge +2

Ik zal ook mijn ervaring delen omdat het aansluit met de ervaring van de Topic Starter.
Ik heb ook net de Next binnen. Ook ik was teleurgesteld in het beeld. Geschrokken zelfs.

De Next en mijn LG 4K OLED tv spraken eerst niet de juiste instellingen af waardoor de kleuren vaal en vertekend waren (rood en oranje -> bruinige tinten was meest opvallend). Na handmatig instellen van de Next op 1080p was dit grotendeels verholpen.
Ook heb ik de 'Ultra deep HD colour instelling' van alle HDMI poorten op de LG tv uitgeschakeld.
Ook wat aanpassingen van de gebruikte gamma waarde gaf nog enige verbetering.

Maar wat wel bleef en echt storend blijft is de overdreven gladde gezichten en kleurvlakken (denk aan een overdreven Instagram filtertje...) en verlies van detail in het beeld van de Next ten opzichte van de ouwe Horizon XL of zelfs tov het beeld dat mijn hele ouwe eerste generatie chromecast geeft op mijn TV via de hdmi poort.
Ik vergelijk daaarbij beelden van de Nederlandse zenders zoals het journaal op NPO 1 waarbij de beeldkwaliteit 100% zou moeten zijn (en ik vermoed ook de hoogste bitrate krijgen)

Het ziet er uit als veel te sterk ingestelde digitale ruisonderdrukking bij de Next.
Ook als ik ter vergelijking een HD youtube kanaal stream naar mijn TV via:
  1. de next youtube app
  2. de chromecast gecast vanaf mijn laptop
  3. de youtube app op mijn (LG OLED) tv
als ik schakel op de TV tussen deze 3 bronnen met hetzelfde beeld valt het verschil in detail op waarbij de Next als enige behoorlijk achterblijft.
Ook witte vlakken zoals een wit overhemd ziet er overstuurd of 'blown out' uit. Dit krijg ik niet weg met helderheid en gamma aanpassingen op mijn TV.

Verder lijken de mogelijkheden van de Next natuurlijk erg goed, hij zapt snel en de voice besturing werkt verrassend goed.
Ik heb overigens alle kunstmatige beeldbewerking op mijn TV uit staan.

Er komt morgenochtend een monteur van Ziggo kijken of het misschien aan mijn exemplaar van de Next ligt. Goeie service van Ziggo dat wel.
Ik ervaar exact hetzelfde als jij hierboven hebt beschreven met mijn LG C7 OLED. De Next lijkt een overdreven sharpening filter toe te passen waardoor alles sterk 'omlijnt' is en bovendien zijn de Gamma waarden all over the place in de 4K modus van de Next. Qua beeldkwaliteit ben ik dan ook zeker niet te spreken over de Next, maar het schijnt een euvel te zijn met OLED panelen. Christiaan in de Ziggo Chat (hele technisch ingestelde jongen, heeft me erg goed geholpen!) heeft mij gezegd dat dit al eerder geconstateerd is en momenteel onderzocht wordt door de technische jongens. Hopelijk kan dit dan ook op korte termijn met een update verholpen worden.

Ben benieuwd wat de monteur te zeggen heeft dus let me know ;)

hier ook de C7 en idd 4K met BT2020 geeft fletse kleuren. Heb begrepen dat er aan een oplossing wordt gewerkt. Tijdelijk op ISF night gezet en kleur bereik op breed. En nu is het beeld en kleur acceptabel.

Reputatie 7
Badge +14
@Ronihd mag ik vragen hoe jou beeldinstellingen zijn afgesteld? Vr gr Ddek
Dat mag 😉 voor nu is dat lastig omdat mijn tv stuk is en de reparateur morgen komt , de Tv doet het nog wel maar ik kan niks meer instellen en niet meer in het menu kan komen , na morgen kom ik er op terug
O da's vervelend, hopen dat alles morgen weer werkt .
Ik heb een Philips Oled 903 tv en ik vind de beeldkwaliteit van de Next ook slechter dan via de oude Horizon mediabox en mijn oude Humax.
Vooral als je opnames terug kijkt is de kwaliteit dramatisch. De beelden zijn niet scherp en de gezichten zijn helemaal glad gestreken alsof er een filter overheen zit.
Het lijkt erop dat de bitrate bij de opnames veel te laag is gekozen.
Om het slechte beeld iets te compenseren heb ik de tv bijna op de scherpste stand gezet, het contrast voor witte vlakken lager gezet en de gamma instelling aangepast.
Dit geeft een kleine verbetering maar komt nog niet in de buurt van de oude Horizon mediabox en mijn oude Humax.

Hopelijk wordt de algemene beeldkwaliteit nog verbeterd en de bitrate voor de opnames nog fors verhoogd, desnoods als optie tegen bijbetaling.
Tot die tijd blijf ik de oude Humax gebruiken voor de opnames.
Reputatie 7
Badge +14
O da's vervelend, hopen dat alles morgen weer werkt .

Werkt weer 😉 nieuw moederboard in mijn tv geplaatst.

Alle beeld instellingen heb ik op standaard staan fabriek af, dus niets aangepast.

Nog steeds herken ik niet de klachten hier geuit maar daar zeg ik niet mee dat het niet zo kan zijn.
Mijn beleving is dat ik beter beeld heb dan de ingebouwde cam module en mooier als de horizon die ik ook heb gehad.
Next geeft tov de Horizon een overdreven verschil in focus en beeld niet of minder in focus.
Reputatie 7
Badge +24
@RJKamsma Wellicht nvt/ovb: Maar het gebeurt wel een dat de next even de instelling van resolutie niet onthoud. ( btw ook wel eens dolby audio) Kijk even of de resolutie bv 4k/1080p etc nog goed staat t.b.v. mogelijkheden van je tv.
Net de Next geïnstalleerd komende vanaf de Horizon xl box, kwaliteit van het beeld is duidelijk minder zoals hierboven in veelvoud beschreven, scherpte zoals met de Horizon box is nu ver te zoeken met nu ook een wat flets beeld, verder wel een fijn werkende box die Next, maar hoop wel dat Ziggo dit op gaat lossen anders gaat toch echt de Horizon er weer op.

Signaal is 100% en mijn tv is een 4K LG 65EF950V
Sinds vandaag heb ik mijn Horizon XL vervangen door de Next. De beeldkwaliteit is vreemd genoeg aanzienlijk minder goed. Ik heb een Samsung QE55Q9FN (2018). De signaalsterkte is 'uitstekend'. Gaat een UTP-kabel in plaats van een snelle Wifi-verbinding (Netgear R7000, 5G) nog verschil maken voor wat betreft de live televisie? Ik neem aan van niet?

Graag verneem ik van Ziggo of de problemen met de beeldkwaliteit bekend zijn. Zo ja, kunnen we een update verwachten die dit oplost? Ik ben nu geneigd die trage horizon weer aan te sluiten..
Reputatie 4
Badge +3
Vanuit de ziggo hoofdaansluiting gaat er een kabel naar boven en er zit in de tweede uitgang een splitter voor de coax naar de mediabox next en naar de connect box. Daar is verder niks aan veranderd.

Ipv deze stapeling aan splitters kan je beter een poa-03 splitter kopen, dan heb je minder demping dan nu door de 2e splitter
Dakota85, hoe kan jou signaal op uitstekend staan? Voor zover ik weet bestaat dat helemaal niet bij de next. Bij de next is goed t hoogst haalbare en is goed dus gewoon goed
Dakota85, hoe kan jou signaal op uitstekend staan? Voor zover ik weet bestaat dat helemaal niet bij de next. Bij de next is goed t hoogst haalbare en is goed dus gewoon goed
Sorry, je hebt gelijk. Dit moet uiteraard 'goed' zijn!
Reputatie 6
Badge
Vandaag vol verwachting mijn nieuwe Next aangesloten, na jaren met veel plezier de Cisco gebruikt te hebben. Ik was altijd zeer content over de beeldkwaliteit van de Cisco en zag minimaal verschil vergeleken de Horizon. Ik heb nooit de overstap gemaakt naar de Horizon vanwege de trage interface. Nu dacht ik bij de Next de ideale box in huis te hebben gehaald. En dat is op het gebied van snelheid en gebruikersgemak ook zeker zo. Maar de eerste indruk van de beeldkwaliteit is nou niet bepaald goed. Het lijkt erop dat ik naar de oude KPN 8Mb streams zit te kijken. Ik dacht eerst nog dat er wel ergens een noisereduction instelling in de Next op maximaal stond. Die instelling heb ik helaas niet gevonden. De beeldkwaliteit is echt beduidend minder dan die van de Cisco, Horizon of rechtstreeks op de TV via de DVBC tuner. Experimenteren met verschillende beeldresoluties helpt niet.Het lijkt er op dat de beeldprocessor van de Next een vast ingestelde ruisonderdrukking heeft die voor het "dichtsmeren' van details zorgt. Ik heb altijd tegen KPN glas gebruikers gezegd dat Ziggo de beste beeldkwaliteit levert met hun 15Mb streams, maar met de komst van deze Next moet ik nu toegeven dat KPN de Ziggo kwaliteit dik overtreft.
Het verschil is overduidelijk. De Next gaat terug en de oude Cisco wordt weer in ere hersteld.... of Ziggo moet op korte termijn met een verbeterde firmware komen, want voor het gebruikers gemak wil ik de Next wel graag houden.
Vandaag vol verwachting mijn nieuwe Next aangesloten, na jaren met veel plezier de Cisco gebruikt te hebben. Ik was altijd zeer content over de beeldkwaliteit van de Cisco en zag minimaal verschil vergeleken de Horizon. Ik heb nooit de overstap gemaakt naar de Horizon vanwege de trage interface. Nu dacht ik bij de Next de ideale box in huis te hebben gehaald. En dat is op het gebied van snelheid en gebruikersgemak ook zeker zo. Maar de eerste indruk van de beeldkwaliteit is nou niet bepaald goed. Het lijkt erop dat ik naar de oude KPN 8Mb streams zit te kijken. Ik dacht eerst nog dat er wel ergens een noisereduction instelling in de Next op maximaal stond. Die instelling heb ik helaas niet gevonden. De beeldkwaliteit is echt beduidend minder dan die van de Cisco, Horizon of rechtstreeks op de TV via de DVBC tuner. Experimenteren met verschillende beeldresoluties helpt niet.Het lijkt er op dat de beeldprocessor van de Next een vast ingestelde ruisonderdrukking heeft die voor het "dichtsmeren' van details zorgt. Ik heb altijd tegen KPN glas gebruikers gezegd dat Ziggo de beste beeldkwaliteit levert met hun 15Mb streams, maar met de komst van deze Next moet ik nu toegeven dat KPN de Ziggo kwaliteit dik overtreft.
Het verschil is overduidelijk. De Next gaat terug en de oude Cisco wordt weer in ere hersteld.... of Ziggo moet op korte termijn met een verbeterde firmware komen, want voor het gebruikers gemak wil ik de Next wel graag houden.

Precies de zelfde ervaring...
Ik heb ook voorheen een Humax gehad en daarna de Horizon MediaboxXL
Heb daarnaast ook nog een CI-Module in de TV omdat ik niet altijd zin heb om zo'n box en daarmee ook me Audio-Systeem in te schakelen en dan zie je echt duidelijk verschil.
Ik heb bewust op me TV alle mogelijke filters en (Zogenaamde verbeteringen uitgezet).
Dit gaf mij altijd nagenoeg perfect beeld op zowel de Humax als de MediaboxXL.

Jammer want de interface,snelheid en de mogelijkheden van de Next zijn wel een verbetering. Dus nu helaas weer kijken via de CI_module ... Jammer

Overigens heb ik het idee dat ziggo in het algemeen hun Bitrate aan het verlagen is. Sommige zenders lijken laatste maanden minder scherp te zijn zowel via TV + CI als de Boxen en APPs
Reputatie 7
Hey all.

Ik moet zeggen dat ik persoonlijk best verbaasd ben over de meldingen hier van de mindere beeldkwaliteit. Zelf ben ik namelijk (en nee, dat komt niet omdat ik voor Ziggo werk 😉 ) wel heel erg blij met de beeldkwaliteit.

Er zijn een aantal zaken goed om te weten
  • Er was een issue bekend met de Mediabox Next in combinatie met LG tv's. Hierbij werd het beeld vaak flets en vaal. Gisteren heeft LG een update uitgerold en tot nu toe hebben we veel positieve meldingen binnengekregen van mensen die deze update uitgevoerd hebben. Dus heb je een LG tv; check dan even of je tv kan updaten!
  • Vrijwel alle programma's worden momenteel uitgezonden in 1080. 4K tv's 'upscalen' dit beeld en maken het hiermee mooier. In sommige gevallen doet de tv dit beter (zeker wanneer je een echt goede tv hebt). In dat geval zal de beeldkwaliteit op zijn best zijn als je de mediabox next instelt op 1080 en de tv zelf de upscaling laat uitvoeren.
Reputatie 4
Badge +2
Hier ook een vergelijkbare ervaring, maar dan met name met de slechte beeldkwaliteit van de Netflix en Youtube apps op de Next in vergelijking met die op mijn Samsung 4K QLED (QE55Q6).

De beelden van deze apps op de Next zijn veel fletser (minder contrast en verzadiging). Ik zal vanmiddag een foto plaatsen, waarbij je het verschil duidelijk kunt zien.

Ik heb nog niet genoeg TV gekeken om te kunnen beoordelen of de beeldkwaliteit hiervan anders is dan van de Horizon. Dat zal ik nog doen en kom ik op terug.

Dit en de agressieve werking van de HDMI-CEC (receiver gaat elke keer aan) zijn de meest opvallende bugs. Ook herkent mijn TV de Next niet, zodat ik de ab van de TV niet kan gebruiken voor de Next. Ik hoop dat een update deze euvels binnenkort zal gaan verhelpen.
Net mijn Mediabox next aangesloten op mijn full-hd Panasonic TX-P50VT30 plasma en ik bevestig de geconstateerde problemen in deze thread. Er is een groot verschil in beeld kwaliteit de next is helaas vreemd genoeg veel slechter. Detail in huid van bv gezichten is compleet weg. Het lijkt inderdaad op een agressief beeld filter dat helaas niet uitgezet kan worden.
in 1080p is er ook nog een overdreven agressief sharpening filter in 1080i is het iets beter.
Het lijkt een beetje op een winkel modus die televisies hebben tegenwoordig om op te vallen. Prima maar maak dat optioneel. Erg Jammer verder is de box qua bediening een verbetering op de oude maar helaas niet qua beeld kwaliteit.
Reputatie 7
Check overigens ook deze tips, voor het verbeteren van de beeldkwaliteit! 🙂

Reageer