Beantwoord

Mediabox Next: minder scherp HD beeld

Toon eerste bericht

878 Reacties

Even voor de scherpte.
Archie heeft gelijk over dat er verwarring zou kunnen zijn.

Wat er via een CI-Module wordt vertoond is de videostream op de kabel die door de DVB-C-Tuner van de TV wordt ontvangen.
Zonder CI+ Module kan dat ook, maar dan heb je maar 4 HD Zenders ter vergelijking.
Met CI+Module/Smartcard heb je alle HD Zenders van je abo.
De Module/Smartcard decodeerd ze omdat ze niet vrij van de kabel te plukken zijn, maar versleuteld worden aangeboden.

De Next vergelijken met bv een Humax MediaBox of de MBXL via HDMI kan best.
Het is daarbij niet uitgesloten dat de stream dan een bewerking ondergaat.
Via de DVB-C Tuner van de TV krijg je min of meer 100% de naakte waarheid te zien wat je TV met het het originele signaal doet. Het is verstandig rare beeldtruukjes van je TV daarbij niet te gebruiken.

@Flitskikker ging in zijn onderzoek nog 1 stapje verder om de streams aan de tand te voelen. Hij gebruikte 1-op-1 opnames van de streams op een Humax. Die kun je daarvan afhalen en verder bekijken/analyseren.
Reputatie 7
Hallo @Lycke Ziggo @Anne H Ziggo @Mark Ziggo @Sander Ziggo, hebben jullie dit topic - en dan in het bijzonder deze post - gezien? Ontvangen jullie soortgelijke meldingen uit andere hoeken? Weten jullie of deze geluiden bij het ontwikkelteam terecht zijn gekomen, en of zij reeds een oplossing in gedachten hebben? Alvast bedankt. :)

Hey @Flitskikker . Zoals gezegd "Wij zijn constant bezig om onze producten en diensten te verbeteren en nemen hierin de klantfeedback heel serieus. Het is ons bekend dat er uiteenlopende meningen zijn over de beeldkwaliteit van de nieuwe mediabox en wij volgen dit op de voet. Deze feedback gebruiken wij om in de nabije toekomst de beeldkwaliteit verder te optimaliseren" Dus de meldingen en constateringen zijn absoluut bekend en worden meegenomen 🙂
Reputatie 7
Badge +1
Volgens mij zou de beeldkwaliteit niet op meningen moeten worden gebaseerd maar op feiten. De voorbeelden van Flitskikker zijn feiten, of die moeten weerlegd kunnen worden door ziggo. Er zijn vast mensen die het beeld nu mooi vinden, maar dat wil niet zeggen dat diezelfde mensen het beeld niet meer mooi vinden als dat scherptefiler verdwijnt. Kortom, ziggo zou er naar moeten streven om het beeld 1 op 1 door te geven wat aangeleverd wordt.
Reputatie 3
Badge
Hey @Flitskikker . Zoals gezegd "Wij zijn constant bezig om onze producten en diensten te verbeteren en nemen hierin de klantfeedback heel serieus. Het is ons bekend dat er uiteenlopende meningen zijn over de beeldkwaliteit van de nieuwe mediabox en wij volgen dit op de voet. Deze feedback gebruiken wij om in de nabije toekomst de beeldkwaliteit verder te optimaliseren" Dus de meldingen en constateringen zijn absoluut bekend en worden meegenomen :-)

Fijn dat je antwoordt, Lycke. Kun je dit nog wat concreter maken? In andere topics zeggen jullie bv. dat jullie het probleem (h)erkennen en door hebben gegeven aan de ontwikkelaars. Hier zeg je: "Deze feedback gebruiken wij om in de nabije toekomst de beeldkwaliteit verder te optimaliseren". Dat is erg vaag, niet? Zeker gezien het aantal reacties die jullie krijgen op dit onderwerp.
Reputatie 7
Specifieker kan ik er, in elk geval op dit moment, helaas niet over zijn. Er wordt aan gewerkt.
Reputatie 4
Badge +1
hallo
wil hier graag nog op reageren wat de beeld kwaliteit betreft vandaag bij mijn
buurman een lg tv geinstallerd met uhd hij heeft nog het oude upc kastje
ik kon mijn ogen niet geloven wat een prachtig hd beeld
ik met mijn Q led tv en de next box is de vergelijking zo groot wat de beeld
kwaliteit betreft dat ik graag terug wil naar het standaard kastje ziggo
jullie kunnen wel zeggen er wordt aan gewerkt maar dat verhaal is al
maanden bekend en door bijna iedereen geopperd maar de uitkomst
is 0,00 😂
Reputatie 2
Badge
hallo
is 0,00 😂

...
Reputatie 4
Badge +3
@kusuma

Het probleem is inderdaad al maanden bekend bij Ziggo.
Dan komt een kort door de bocht-commentaar van Lycke: 'we zijn er mee bezig' wel erg wrang over.
Reputatie 4
Badge +2
Nou dit belooft weinig goeds. Ik snap best dat @Lycke Ziggo geen garanties kan geven over toekomstige updates maar dat Ziggo in z'n geheel de scherptefilter niet erkent vind ik extreem zorgwekkend.
Die erkenning is er wel, zover ik me goed kan herinneren.
Bronnen ga ik niet opzoeken. Veel te veel gedoe op de Community zonder advanced Zoekfunctie.
Je kunt er op rekenen dat dit soort dingen dan worden doorgegeven aan de ontwikkelaar, Liberty Global. Uit Belgie en Zwitserland (sinds medio 2018) komen gelijke meldingen binnen.
En dan is het afwachten wat Liberty Global hier officieel over kwijt wil via de Mods.

Ik heb goede hoop. Misschien ten onrechte. De meerderheid van de klanten lijkt tevreden. Dat kan uitmaken bij de beoordeling van de urgentie van een fix die dingen voor de veleisende klant in orde maakt.
Reputatie 1

Die erkenning is er wel, zover
Ik heb goede hoop. Misschien ten onrechte. De meerderheid van de klanten zijn tevreden. Dat kan uitmaken bij de beoordeeling van de urgentie van een fix die dingen voor de veleisende klant in orde maakt.

Is de meerderheid van de klanten tevreden ? Niet iedereen zit op een forum om e.e.a. kenbaar te maken. Buren van mij hebben ook de next en zien ook o.a. de gefotoshopte kopjes op tv en hebben hierover niet bij Ziggo geklaagd. Zij zien dan bij mij dat het beter kan (ci+ i.p.v. next).
Ok. je hebt een punt. Goede gegevens ontbreken. Je kunt dus gelijk hebben.
Er zijn klanten die nergens klagen over iets wat ze dwarszit, laat staan hier.
Dat is ook mijn overtuiging. Het is jammer en een geluk voor Ziggo/Liberty Global.
Ze komen er mee weg. relatief weinig klachten = geen probleem.

Idem voor de MBXL, die ik nooit had. Het grote aantal klachten hier geeft je de indruk dat het beest niet deugt. Maar ja ten opzichte van de 1.5 miljoen ofzo MBXL bij klanten.... Dat werd me wel tegengeworpen.
Ik heb altijd gedacht: er is veel meer leed dat verborgen blijft.
Toen de Next in beeld kwam, zag je dat ook hier boven water komen. Ook: staat op zolder of in de schuur.
Heb ik toch altijd gelijk gehad, kwam nog even bij me op.
Never mind.
Etc.
Reputatie 3
Die erkenning is er wel, zover ik me goed kan herinneren.
Bronnen ga ik niet opzoeken. Veel te veel gedoe op de Community zonder advanced Zoekfunctie.
Je kunt er op rekenen dat dit soort dingen dan worden doorgegeven aan de ontwikkelaar, Liberty Global. Uit Belgie en Zwitserland (sinds medio 2018) komen gelijke meldingen binnen.
En dan is het afwachten wat Liberty Global hier officieel over kwijt wil via de Mods.

Dit viel mij ook op. Dan denk ik zo.... Ziggo geeft een probleem door aan de 'softwareontwikkelaars' van de Next. Hun bepalen wat de verbeteringen worden in de volgende update. Voeren dan de gelijkwaardige update uit in NL, België en Zwitserland. Het enige wat anders is, het logo van de provider. Alle 3 de landen krijgen dezelfde verbeteringen en iedereen krijg dezelfde klachten zoals nu dus speelt met het geluid, beeldverbeteraars enz..... na te lezen op de 3 forums.
Reputatie 7
Badge +4
Yep alles standaard antworden en indd. we zijn ermee bezig maar oplossen en aanpakken dat zou er moeten gebeuren het duurt al veel te lang en dat is het probleem.
Tja en zo worden we maanden aan t lijntje gehouden het heeft de aandacht dat kan niet anders ik ben van mening dat er intern bij het projectteam wel het een en ander aan de hand moet zijn gezien de steeds massalere meldingen over de zeer matige beeldkwaliteit .....nog steeds niet echt aangepakt laat staan opgelost. Als het kan ziggo voer de uitrol en de daarvoor stande intervallen op of met andere worden het zou veel sneller en frequenter nieuwe software moeten ontwikkeld en uitgerold worden maar uiteraard weet ik niet of dit mogelijk is maar dan zou het een en ander wel sneller en beter kunnen worden opgelost vind ik,maar dit is aan ziggo uiteraard en ik respecteer de mods zij hebben het er ook druk mee en doen zeker hun best. Zij zijn aan regels gebonden uiteraard en er zal een beleid zijn uitgestippeld met de uiteindelijke bedoeling een goed product de Next in de markt te zetten dat kan niet anders,Ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt maar vind dat wij hier zeker kritiek moeten en mogen uiten dat wat betreft de beeldkwaliteit er snel een verbetering moet komen en is prioriteit nr.1 voor mij.
Reputatie 6
Badge +2
hallo
is 0,00 😂

Je kan ook zolang even een extra Ci+ module nemen, die kost 2 euro per maand (min het stroomverbruik van de Next tijdens LiveTV kijken, omdat die dan niet aan hoeft te staan). Ik heb dit zelf ook gedaan, en het is mij die paar euro extra zeker waard, ik geniet weer tijdens het TV kijken, al ben ik het ook meteen eens met de mensen die zeggen dat het bij het voetbal zeker nog een stuk beter kan. Op de Duitse zender vind ik het vrouwenvoetbal er nog net wat beter uitzien qua beeldkwaliteit (ook nog niet top) in vergelijking met de NPO zender.
Reputatie 4
Badge +1
hallo Lycke

doe de oogkleppen af en ga nu eens serieus te raden bij je projectteam wat te doen
om deze problemen op te lossen beeld kwaliteit is toch een eerste vereiste
of laat je alles welgevallen
Reputatie 2
Badge

hallo
is 0,00 😂

CI+ een oplossing? Ik zelf heb ook een Qled TV en daar werkt CI+ uitstekend op.
Voor die twee euro per maand heb je een prima beeldkwaliteit. (ps. zet de HDR optie in de instellingen van je TV 'aan', dat geeft een goed resultaat.)
Reputatie 2
Badge
Ik zou verwachten dat het leveren van goed internet en goede TV de hoofddoelen van Ziggo zijn.
Over internet van mijn kant niets dan goeds. Maar wat een gestuntel met eerst de Mediabox XL en nu de Next.
Ziggo is duurder dan menig concurrent, daarom verwacht ik ook een beter product. Zoals gezegd, met internet ben ik heel tevreden, maar TV laat te wensen over. Hoe wil Ziggo zich handhaven als zij alleen exeleert op het gebied van internet? Internet wordt meer en meer een vechtmarkt. Denk daarbij aan 5G en Glasvezel. en kijk ook naar de huidige dalende tarieven en marges op 4G en belminuten (commodity products).
Ik begrijp het niet, de marketing van Ziggo is top, de helpdesk van Ziggo is top, en dan zo omgaan met je core product.....
Reputatie 6
Nou ben ik wel benieuwd naar jouw ervaringen Archie? Althans als je de mediabox next in gebruik hebt.
Nee, ik heb geen Next in gebruik. Ik gebruik al jaren een CI+ module. Mijn TV kan prima zelf de MPEG data van de RTV kanalen omzetten in beeld, geluid en andere aanvullende diensten. Geen behoefte aan een extra kastje.
Reputatie 6
Wat er via een CI-Module wordt vertoond is de videostream op de kabel die door de DVB-C-Tuner van de TV wordt ontvangen.
"Vertoond" vind ik een wat ongelukkige woordkeuze in relatie tot de decryptie functie van de CI(+) module.

Ik vond nog een oude schematische voorstelling van de DVB componenten en de Common Interface (CI) die je in TV's en sommige digitale RTV ontvangers aantreft:

Het bovenste deel geeft de onderdelen van een digitale RTV ontvanger en/of TV met geïntegreerde digitale ontvanger (de Host) weer en het onderste deel de (CI) Module optioneel voorzien van een smartcard. De pijlen tussen Host en Module zijn het data verkeer over de Common Interface. Met het blauwe vlak is aangegeven waar CI+ verschilt van de reguliere standaard DVB-CI. In plaats van dat een gedecrypt signaal over de Common Interface wordt doorgegeven zorgt CI+ er namelijk voor dat het gedecrypte signaal opnieuw van encryptie wordt voorzien, maar nu op basis van sleutels die tussen CI+ module en de Host zijn overeengekomen.

De coax aansluiting (RF In), Tuner, Demodulator, Demultiplexer en MPEG decoder zijn dus componenten van de digitale RTV ontvanger en/of TV met geïntegreerde digitale ontvanger. De Descrambler en optionele smartcard componenten zijn componenten van de CI(+) module.
"Vertoond" vind ik een wat ongelukkige woordkeuze in relatie tot de decryptie functie van de CI(+) module.
Lijkt me niet als je techniche details wilt weglaten.
Verder dank voor de moeite die je nam die details te geven.
Reputatie 2
Badge
Optimalisering voor alle TV is een moeilijk issue voor het ontwikkelteam van Ziggo. Om iedereen tevreden te stellen, zal er een gulden middenweg gevolgd moeten worden. Dit kan leiden tot een niet honderdprocent dekking van oplossingen voor alle gebruikers. Was het maar zo eenvoudig om voor één platform software te ontwikkelen. Verschilden factoren spelen een rol. (merk van je TV, plaats waar je TV staat opgesteld, bronmateriaal en om niet te vergeten: de smaak van de gebruiker)

Daarom denk ik dat Ziggo niet al te snel komt met een oplossing voor het scherptefilter. Dit vergt veel onderzoek. En we zullen altijd een beetje water bij de wijn moeten doen.

Maar als betalende consument hebben we recht op de deugdelijk product. Daarom Ziggo: werk aan de winkel!
Wat Liberty Global de klant graag wil voorzetten, moeten zij weten.

Er wordt slechts gevraagd opties aan te bieden truukjes met het beeld uit te kunnen zetten.

Dat is voor het probleem met 24p Netfix content toegezegd.
Voor de beeldverscherping nog niet, zover ik weet.
Beide 'verbeteringen' vlgs Liberty Global werden later ingevoerd op de Next.

Laat staan dar er zicht is op een volledige passthrough optie. Die kan alle ervaren problemen wegnemen.
Als je dat wilt. Anders kijk je gewoon naar wat Liberty Global het beste voor je vindt.

Wat ik me wel kan voorstellen is dat Liberty Global het instellingenrepertoire zo simpel mogelijk wil houden. Nu is het beslist te beperkt.
Reputatie 7
Badge +1

Nou ben ik wel benieuwd naar jouw ervaringen Archie? Althans als je de mediabox next in gebruik hebt.Nee, ik heb geen Next in gebruik. Ik gebruik al jaren een CI+ module. Mijn TV kan prima zelf de MPEG data van de RTV kanalen omzetten in beeld, geluid en andere aanvullende diensten. Geen behoefte aan een extra kastje.

Hoe ga je dat dan doen als er echte 4k zenders komen? Dan kom je toch niet onder zo'n kastje uit aangezien het vermoedelijk IPTV zenders zijn.
Reputatie 4
Badge +3
Optimalisering voor alle TV is een moeilijk issue voor het ontwikkelteam van Ziggo. Om iedereen tevreden te stellen, zal er een gulden middenweg gevolgd moeten worden. Dit kan leiden tot een niet honderdprocent dekking van oplossingen voor alle gebruikers. Was het maar zo eenvoudig om voor één platform software te ontwikkelen. Verschilden factoren spelen een rol. (merk van je TV, plaats waar je TV staat opgesteld, bronmateriaal en om niet te vergeten: de smaak van de gebruiker)

Daarom denk ik dat Ziggo niet al te snel komt met een oplossing voor het scherptefilter. Dit vergt veel onderzoek. En we zullen altijd een beetje water bij de wijn moeten doen.

Maar als betalende consument hebben we recht op de deugdelijk product. Daarom Ziggo: werk aan de winkel!

Ik ben het met je eens dat beeldoptimalisering voor de Next die een evenwichtige balans biedt voor het beeld op alle tv-merken, een lastig issue is.
Maar met het optimaleren van het beeld, met name met invoering van het scherptefilter via sw update 4.12, hebben de ontwikkelaars van de Next een m.i. jammerlijke beslissing genomen. De Next zou uitsluitend moeten dienen voor een 1-op-1 doorgifte van het videosignaal van de betreffende uitzending. Laat de optimalering a.u.b. over aan de moderne tv's, die dat veel beter kunnen reguleren.

Reageer