Beantwoord

Mediabox Next: minder scherp HD beeld

Toon eerste bericht

807 Reacties

Reputatie 6
Badge +2
Ook ik heb weer een Ci+ in mijn Qled zitten, en gebruik de Next voorlopig ook maar even alleen voor het opnemen. En als ik 100% zeker wil weten of de opnamen ook echt opgenomen word, programmeer ik gewoon de opname ook op de tv in voor de zekerheid als extra backup. Het is jammer dat dit allemaal nodig is, maar ik geniet nu wel weer van mijn livetv beeld (helemaal bij het voetbal).
Ook ik heb weer een Ci+ in mijn Qled zitten, en gebruik de Next voorlopig ook maar even alleen voor het opnemen. En als ik 100% zeker wil weten of de opnamen ook echt opgenomen word, programmeer ik gewoon de opname ook op de tv in voor de zekerheid als extra backup. Het is jammer dat dit allemaal nodig is, maar ik geniet nu wel weer van mijn livetv beeld (helemaal bij het voetbal).

Even vraagje: ik wil ook weer Ci+ gaan gebruiken voor tv kijken en de Next voor opnemen maar dan heb ik toch 2 coaxkabels nodig?Of een splitter? Welke kan ik het best gebruiken zonder (nog meer) inlevern op kwaliteit?
Of een splitter?
Kan. Evt in combinatie met een Coax versterker bij het AOP.
Proberen.
Let op Retourgeschikt/ Ziggo geschikt/Kabelkeur.
Retourgeschikt is niet van belang voor de Next.
Wel voor andere ontvangsmogelijkheden, als je daarmee Ziggo Interaktieve TV wilt gebruiken. Als dat kan waar je woont. In voormalig UPC gebied maakt dat ook niet uit.
Reputatie 6
Badge +2
Even vraagje: ik wil ook weer Ci+ gaan gebruiken voor tv kijken en de Next voor opnemen maar dan heb ik toch 2 coaxkabels nodig?Of een splitter? Welke kan ik het best gebruiken zonder (nog meer) inlevern op kwaliteit?

Ik heb een splitter gebruikt, en het werkt prima hier...
@hanh en @EJSmit ok bedankt!
Reputatie 2
Badge
Ik heb dezelfde TV. Direct aangesloten op de next met gecertificeerde hdmi kabel. Het beeld is gewoon niet goed, kijk eens naar een voetbalwedstrijd. De next is verbannen naar de slaapkamer, en de CI+ module uit de eenvoudige HD tv in de slaapkamer is verhuist naar de OLED in de huiskamer. Nu maar wachten op Ziggo voor een update die het issue met de Next verhelpt. Dan kan de verhuizing weer in omgekeerde richting plaatsvinden. Ik vind het ontluisterend dat Ziggo niet zinvol reageert op alle klachten.
Reputatie 7
Badge +1
En zo blijkt dat de strategie van Ziggo, namelijk het doodzwijgen van dit issue, toch niet het gewenste resultaat brengt. Klanten die hun Next aan de kant schuiven en weer terug gaan naar de Humax, ci+ module of zelfs de Horizon.

Het is allemaal leuk die apps en andere toeters en bellen. Maar als je de beeldkwaliteit niet op orde kan houden heb je het gewoon niet goed gedaan. Ik kan er niet over uit hoe zonde ik dit vind, de box heeft in theorie namelijk alles om echt een topproduct te zijn. Overigens kijk ik zelf gewoon nog met de Next op de hoofd tv, de horizon is terug gestuurd en de CI modules zitten in andere tv's.
Reputatie 2
Badge
verschillende mensen hebben het over terugvallende 'scherpte'. Ik vraag mij af of iedereen daarmee hetzelfde bedoelt.

Bij een 'scherp beeld' denk ik zelf vooral aan de Engelse term 'in focus'. Dus dat een scherpe rechte lijn er bijvoorbeeld niet 'wollig' uitziet.

Wat mij vooral opvalt van de Next (ook op 1080p) is het verlies van detail in bijvoorbeeld (en vooral) gezichten. Waardoor mensen er meer plastic (nep) uitzien denk aan de ouwe series Thunderbirds 🙂. Ik noemde het eerder een soort Instagram filter effect, overdreven sterke ruisonderdrukking lijst daar ook snel toe.

Ik zat gisteren 'inglorious bastards' te kijken op Veronica en besloot halverwege de film stop te zetten en snel een torrentje van de film te downloaden. Wereld van verschil!

Je hebt het mooi verwoord. Een van de eerste beelden die ik zag was een uitzending met Linda de Mol. Het was alsof ze een plastic gezicht had. Met de Next heeft ze geen cosmetische aanpassingen nodig. De optische eeuwige jeugd is bij de Next werkelijkheid geworden. (Philips 55OLED803). Ik heb de Next verbannen naar de slaapkamer en gebruik nu CI+.
Reputatie 2
Badge
Ik heb een Philips Oled 903 tv en ik vind de beeldkwaliteit van de Next ook slechter dan via de oude Horizon mediabox en mijn oude Humax.
Vooral als je opnames terug kijkt is de kwaliteit dramatisch. De beelden zijn niet scherp en de gezichten zijn helemaal glad gestreken alsof er een filter overheen zit.
Het lijkt erop dat de bitrate bij de opnames veel te laag is gekozen.
Om het slechte beeld iets te compenseren heb ik de tv bijna op de scherpste stand gezet, het contrast voor witte vlakken lager gezet en de gamma instelling aangepast.
Dit geeft een kleine verbetering maar komt nog niet in de buurt van de oude Horizon mediabox en mijn oude Humax.

Hopelijk wordt de algemene beeldkwaliteit nog verbeterd en de bitrate voor de opnames nog fors verhoogd, desnoods als optie tegen bijbetaling.
Tot die tijd blijf ik de oude Humax gebruiken voor de opnames.

Probeer eens een CI+ insteekmodule. Je zult verbaasd zijn..... (Philips OLED803).
Reputatie 2
Badge
En zo blijkt dat de strategie van Ziggo, namelijk het doodzwijgen van dit issue, toch niet het gewenste resultaat brengt. Klanten die hun Next aan de kant schuiven en weer terug gaan naar de Humax, ci+ module of zelfs de Horizon.

Het is allemaal leuk die apps en andere toeters en bellen. Maar als je de beeldkwaliteit niet op orde kan houden heb je het gewoon niet goed gedaan. Ik kan er niet over uit hoe zonde ik dit vind, de box heeft in theorie namelijk alles om echt een topproduct te zijn. Overigens kijk ik zelf gewoon nog met de Next op de hoofd tv, de horizon is terug gestuurd en de CI modules zitten in andere tv's.

Ik bedenk net dat ik een in zeer goede staat verkerende Humax 5200 op zolder heb liggen. Elk nadeel heb zijn voordeel.... Ik voorzie dat dat ding nog geld waard wordt. Hij kan ook betrouwbaar opnemen. En hij verbruikt bijna niets in standby. Geen onverwachte firmware updates met onvoorziene bijeffecten.
Eigenlijk hoop ik op Ziggo GO op de Apple TV. Vorig jaar zouden de tests zijn begonnen, maar het is heel stil....
Reputatie 2
Badge

verschillende mensen hebben het over terugvallende 'scherpte'. Ik vraag mij af of iedereen daarmee hetzelfde bedoelt.

Bij een 'scherp beeld' denk ik zelf vooral aan de Engelse term 'in focus'. Dus dat een scherpe rechte lijn er bijvoorbeeld niet 'wollig' uitziet.

Wat mij vooral opvalt van de Next (ook op 1080p) is het verlies van detail in bijvoorbeeld (en vooral) gezichten. Waardoor mensen er meer plastic (nep) uitzien denk aan de ouwe series Thunderbirds 🙂. Ik noemde het eerder een soort Instagram filter effect, overdreven sterke ruisonderdrukking lijst daar ook snel toe.

Ik zat gisteren 'inglorious bastards' te kijken op Veronica en besloot halverwege de film stop te zetten en snel een torrentje van de film te downloaden. Wereld van verschil!
Je hebt het mooi verwoord. Een van de eerste beelden die ik zag was een uitzending met Linda de Mol. Het was alsof ze een plastic gezicht had. Met de Next heeft ze geen cosmetische aanpassingen nodig. De optische eeuwige jeugd is bij de Next werkelijkheid geworden. (Philips 55OLED803). Ik heb de Next verbannen naar de slaapkamer en gebruik nu CI+.

Bij de NOS tekst op NPO 1 kun je de (storende) scherpte (eigenlijk onscherpte) zien. Om elk afzonderlijke letter zie je een wit randje... Als je de scherpte aanpast totdat het witte randje net weg is, is de scherpte correct afgesteld.

Maar dan is het probleem nog niet opgelost. De platgestreken gezichten van de mensen, vind ik ook zeer storend. Het is inderdaad net, of de personen een plastic gezicht hebben.

Daarom heb ik mijn TV op CI+ ingesteld. (ik ontvang nu NPO 1, 2, 3 en vind het beeld, heel natuurlijk en correct overkomen.) Vandaag ontvang ik mijn CI+ module en kan ik ook de commerciële zenders beoordelen.

De Next gebruik ik nu alleen als ik perse iets wil opnemen/terug kijken.
Reputatie 2
Badge
Bij de NOS tekst op NPO 1 kun je de (storende) scherpte (eigenlijk onscherpte) zien. Om elk afzonderlijke letter zie je een wit randje... Als je de scherpte aanpast totdat het witte randje net weg is, is de scherpte correct afgesteld.

Maar dan is het probleem nog niet opgelost. De platgestreken gezichten van de mensen, vind ik ook zeer storend. Het is inderdaad net, of de personen een plastic gezicht hebben.

Daarom heb ik mijn TV op CI+ ingesteld. (ik ontvang nu NPO 1, 2, 3 en vind het beeld, heel natuurlijk en correct overkomen.) Vandaag ontvang ik mijn CI+ module en kan ik ook de commerciële zenders beoordelen.

De Next gebruik ik nu alleen als ik perse iets wil opnemen/terug kijken.
Anders dan veel ervaringen in dit topic is in mijn geval het HD-beeld via de Mediabox Next aanzienlijk scherper dan via de Mediabox XL.
Mediabox Next aangesloten via een Sony Receiver STR-DN1050 (4K) en die is aangesloten op een Sony Bravia TV KD-49X8005C (4K). De Next heb ik niet gefixeerd op 1080P, maar deze stuurt de TV wel netjes aan op 1080P.
De Next levert de TV een beeld met de op de Next ingestelde Resolutie.
Een bron wordt op de Next aangepast aan de gekozen resolutie.
Op je TV wordt er altijd 4k van gemaakt, als er geen 4k wordt aangeboden door de Next.
Bij een 4k TV is 'Van de TV' gelijk aan de 4k instelling.
Bronnen zijn meestal SD (576p) of HD 1080i. Soms 4k.

Sommige klanten vinden de 4k Upscale van hun TV beter dan die van de Next als die op 4k staat en een Upscale nodig is.
Reputatie 7
Badge +4
De Next levert de TV een beeld met de op de Next ingestelde Resolutie.
Een bron wordt op de Next aangepast aan de gekozen resolutie.
Op je TV wordt er altijd 4k van gemaakt, als er geen 4k wordt aangeboden door de Next.
Bij een 4k TV is 'Van de TV' gelijk aan de 4k instelling.
Bronnen zijn meestal SD (576p) of HD 1080i. Soms 4k.

Sommige klanten vinden de 4k Upscale van hun TV beter dan die van de Next als die op 4k staat en een Upscale nodig is.

Ja Han dit is toch ook niet verwonderlijk dat de moderne UHD TV's dit echt veel beter kunnen dan de Next ...een ...4k decoder ...box met hardwarematig een veel mindere upscaler dan een moderne 4k tv die een superieure upscaler ingebouwd hebben toch ?
Met andere woorden ik zet de Next altijd op 1080i en bij 4k uiteraard op 4k anders word het een downscale wat ook weer voor slechte beeld zorgd. Allen echte 4k zet de box dan 1 op 1 zo door na de TV en dit geeft dan wel een prima beeld hier althans ( rdelijk eerst moeten er nog Sw. updates het beeld duidelijk beter maken niet te vergeten ).Voor alle andere HD zenders staat hier de Next op 1080i het signaal van de grootste groep HD zenders in uitzenden.
@mathhein

@Plutootje schreef:
Mediabox Next aangesloten via een Sony Receiver STR-DN1050 (4K) en die is aangesloten op een Sony Bravia TV KD-49X8005C (4K). De Next heb ik niet gefixeerd op 1080P, maar deze stuurt de TV wel netjes aan op 1080P.
Dat snapte ik niet.
Heb dus alles wat er gebeurt kort door de bocht op een rijtje gezet.
Misschien helpt dit. We zullen het horen.
Reputatie 2
Badge
Doormiddel van een splitter is het mogelijk geworden, dat ik eenvoudig met mijn Smart TV zowel Mediabox Next en CI+ kan bekijken. Qua beeld kwaliteit is weinig verschil. (Bij de Mediabox Next: Gezichten lijken wat meer 'platgestreken.') Als Ziggo alle bugs verholpen heeft, ga ik hem wat meer gebruiken. Nu verlopig nu de CI+ module gebruiken, wat een prachtig beeld oplevert.

Doormiddel van het gebruik van de CI+ module is het mogelijk, om er achter te komen waartoe je TV instaat is, wat de beeldkwaliteit betreft. Als dit niet duidelijk is, kun je de Next moeilijk beoordelen.

Mijn advies: Installeer een CI+ module, koop een goede splinter en coax kabel en zie waartoe je TV instaat is.

Pas daarna de Ziggo Mediabox Next beoordelen...
Vergelijken kan ook via een andere Mediabox, als je die hebt.
Ik heb bv twee Humaxen aan mijn TV hangen.
Andere intressante vergelijkingen zijn Live-TV versus Opname/Replay.
Er is zat te onderzoeken over de geleverde beeldkwaliteit & dat dan bij vesrcillende bronnen (SD, HD, 4k) en verschillende instellingen van de Resolutie op de Next.
Daar moet je interesse en zin in hebben.
Dat hoeft niet als je op de bank zittend zonder een vorm van ergernis best tevreden bent.
Gisteren de Next ontvangen. Mijn TV is een 55 inch ISF gekalibreerde LG Oled, met alle beeldverbeteraars uitgeschakeld. Na wat getune met diverse kabels was ik tot nu toe erg tevreden met mijn XL.

Het verschil in beeldkwaliteit tussen de XL en de Next is op mijn scherm erg groot, in het nadeel van de Next. Allereerst de scherpte. Gezichten krijgen een plasticachtig uiterlijk. Als. ik naar gezichten kijk die niet bewegen, dan zijn kleine details nauwelijks te zien. Als het gezicht gaat bewegen, lijken de bewegende delen verder te vervagen. Als het gezicht weer tot rust komt, worden details weer met een kleine time lag weer zichtbaar. Veel kapsels lijken vol gel te zitten. Verder zijn de kleuren minder verzadigd.

Ik heb inmiddels een groot aantal instellingen, voedingskabels, voedingen en HDMI-kabels uitgeprobeerd, maar ik heb het probleem nog niet naar tevredenheid kunnen oplossen.

Andere negatieve punten die mij direct opvielen:
  • de kwaliteit van de Netflix- en Videolandapp is niet te vergelijken met mijn AppleTV
  • de Netflix-app draait alles met 50 beelden per seconden af, terwijl de meeste content met 24 beelden per seconde is opgenomen. Dit geeft schokkerige beelden. De AppleTV past de framerate correct aan.
  • de HDMI-CEC instellingen zijn bijzonder agressief. Het lijkt erop dat Ziggo het centrum van de wereld wil zijn, terwijl het voor mij gewoon een van de vele kastjes is.
  • er is geen screen saver, alleen een screen dimmer
  • het apparaat produceert van tijd tot tijd langdurig een hinderlijke fluittoon
Tot nu toe heb ik maar 2 positieve punten kunnen ontdekken:
  • de Next is aanzienlijk sneller
  • de Next onthoudt eindelijk waar ik ben gebleven als ik naar een serie kijk
Al met al een teleurstellende eerste indruk. Ik kijk het nog een paar dagen aan, maar als ik de problemen er niet uit krijg dan gaat hij terug en verslijt ik mijn XL tot hij ermee ophoudt.
Reputatie 3
Badge
Gisteren de Next ontvangen. Mijn TV is een 55 inch ISF gekalibreerde LG Oled, met alle beeldverbeteraars uitgeschakeld. Na wat getune met diverse kabels was ik tot nu toe erg tevreden met mijn XL.

Het verschil in beeldkwaliteit tussen de XL en de Next is op mijn scherm erg groot, in het nadeel van de Next. Allereerst de scherpte. Gezichten krijgen een plasticachtig uiterlijk. Als. ik naar gezichten kijk die niet bewegen, dan zijn kleine details nauwelijks te zien. Als het gezicht gaat bewegen, lijken de bewegende delen verder te vervagen. Als het gezicht weer tot rust komt, worden details weer met een kleine time lag weer zichtbaar. Veel kapsels lijken vol gel te zitten. Verder zijn de kleuren minder verzadigd.

Ik heb inmiddels een groot aantal instellingen, voedingskabels, voedingen en HDMI-kabels uitgeprobeerd, maar ik heb het probleem nog niet naar tevredenheid kunnen oplossen.

Andere negatieve punten die mij direct opvielen:
  • de kwaliteit van de Netflix- en Videolandapp is niet te vergelijken met mijn AppleTV
  • de Netflix-app draait alles met 50 beelden per seconden af, terwijl de meeste content met 24 beelden per seconde is opgenomen. Dit geeft schokkerige beelden. De AppleTV past de framerate correct aan.
  • de HDMI-CEC instellingen zijn bijzonder agressief. Het lijkt erop dat Ziggo het centrum van de wereld wil zijn, terwijl het voor mij gewoon een van de vele kastjes is.
  • er is geen screen saver, alleen een screen dimmer
  • het apparaat produceert van tijd tot tijd langdurig een hinderlijke fluittoon
Tot nu toe heb ik maar 2 positieve punten kunnen ontdekken:
  • de Next is aanzienlijk sneller
  • de Next onthoudt eindelijk waar ik ben gebleven als ik naar een serie kijk
Al met al een teleurstellende eerste indruk. Ik kijk het nog een paar dagen aan, maar als ik de problemen er niet uit krijg dan gaat hij terug en verslijt ik mijn XL tot hij ermee ophoudt.

Ik ben veel positiever over de Next. Hij is veel stiller, heeft cloud opnames, "360 graden" kijkgenot. Het beeld bij mij ook nog iets minder, ik ga ervan uit dat dit nog wordt opgelost. Waar ik minder tevreden over ben is de houding van ziggo. Er wordt zoveel gesproken over het beeld en geluid. En de reactie van ziggo daarop is vaag ("we zijn verbaasd") of zelfs helemaal niets. En daardoor gaan wij nog meer zeuren. Dat schiet niet op.
@Hrf
Als je een kritische en een beetje in de materie ingevoerde beeldbekijker bent, dan is je teleurstelleing goed te begrijpen.
Er kunnen dingen worden verbeterd. De hoop is gevestigd op wat Liberty Global belangrijk vindt op grond van de klachten die er zijn (NL, Begie, Zwiserland, ....) en hoe snel eeen verbetering in Updates van de Software zal worden gerealiseerd.
Dat is op veel punten onduidelijk.

Je kunt hem ook, los van de beeldkwaliteit, houden voor de dingen waar de Next wel goed in is resp zou moeten zijn.
Opnames en Replay is bv wel handig. Nu gaat er ook weer het e.e.a. mis met Opnames, als je naar de 'verkeerde' serie wilt gaan kijken.
Dat moet dan weer in het Cloud Video Platform worden opgelost.
Tsja, wat is dan wijsheid?
Ik weet het niet. 1 jan 2020 bekijk ik het allemaal nog even.
Dan gaat ie terug. Of niet.
Doormiddel van een splitter is het mogelijk geworden, dat ik eenvoudig met mijn Smart TV zowel Mediabox Next en CI+ kan bekijken. Qua beeld kwaliteit is weinig verschil. (Bij de Mediabox Next: Gezichten lijken wat meer 'platgestreken.') Als Ziggo alle bugs verholpen heeft, ga ik hem wat meer gebruiken. Nu verlopig nu de CI+ module gebruiken, wat een prachtig beeld oplevert.

Hoe sluit je dat aan dan, waar komt die splitter? kan je met die CI+ module ook pauzeren, terugspoelen en de tv gids bekijken? Dan kan je wel gelijktijdig met de next opnemen?
Gr Ronald
@mcmurphy
De Splitter komt op de Coax kabel. Dan kun je met twee (of meer) coax-kabels verder.
Als je pech hebt kan het zijn dat het signaal door de Splitter teveel wordt gedempt en er beeldproblemen ontstaan. Dan heb je een coax-versterker nodig op de aanvoerkabel;.
Let bij de aanschaf van een Splitter op Kabelkeur resp Ziggo geschikt.
Bv
https://www.kabelshop.nl/Technetix-Coax-splitter-Technetix-Vrouwelijk-naar-2-x-mannelijk-19010700-PTSX-02-i8085-t19327.html

Met een CI+module + Smartcard ontvang je Live-TV..
In voormalig Ziggo gebied kun je bovendien ook gebruik maken van Interaktieve TV, mits je TV een netwerkaansluiting heeft.
Opnemen en pauzeren is er niet bij. Je TV kan een mogelijkheid daarvoor hebben.
Er kan een Hard Disk of SDD in zitten of er moet er een externe Disk op worden aangesloten.

Dit is kort door de bocht het hele verhaal.
Dit is kort door de bocht het hele verhaal.
Bedankt!
Reputatie 2
Badge

Hoe sluit je dat aan dan, waar komt die splitter? kan je met die CI+ module ook pauzeren, terugspoelen en de tv gids bekijken? Dan kan je wel gelijktijdig met de next opnemen?
Gr Ronald

Zie het bericht van @hanh

Reageer