Beantwoord

Mediabox Next: minder scherp HD beeld

Toon eerste bericht

878 Reacties

Was van plan om Next aan te vragen gezien vele mogelijkheden, snelheid en laag stroomverbruik. Gezien vele negatieve opmerkingen over beeldkwaliteit twijfel ik nu zeer,
Ik heb onlangs 4K Qled Samsung QE65Q8FNAL tv gekocht met schitterend beeld via de Mediabox XL. en ben bang terug te vallen in beeldkwaliteit. Heeft iemand ook deze TV en is wel overgestapt op de Next? Wat zijn de ervaringen en hoe is de TV ingesteld qua kleur, contrast etc etc.?
Reputatie 7
Badge +4

Wellicht zijn de meeste (doorsnee-)gebruikers wel tevreden met dit pseudo-scherper beeld. Dat is prima. Maar er zijn dus ook gebruikers die zich eraan storen.
Vandaar het verzoek om dit scherptefilter optioneel te maken. Wat mij betreft mag die standaard aan staan, zodat de huidige tevreden gebruikers niet benadeeld worden. Voor mijn part mag het ook zoals de bridgemodus werken, dat Ziggo het op afstand kan aanpassen. Dan zijn ook de mensen die deze beeldverwerking niet willen, tevreden.
100% met je eens, mijn complimenten voor deze zeer uitgebreide posting waar in je precies laat zien wat en waar het probleem zit. En de oplossing die je aandraagt zodat elke gebruik zelf kan kiezen of hij het scherptefilter wel of niet wilt gebruiken sta ik ook helemaal achter...👍🏻

Yep onder de indruk hier kunnen wij wat mee ...lees ziggo top man, en nu maar hopen dat dit vlug opgepakt wordt.
Goed idee overigens met de beeld verscherping als maar hoe dan ook de mogelijkheid komt om ze aan of uit te zetten ik stoor mij er ook al een hele tijd aan,ook ik heb dit al diverse keren voorgesteld.
Beeldkwaliteit is ook hier een hot item dus er moet wat gebeuren dat is nu wel heel duidelijk aangetoond ben benieuwd of er hier nog inhoudelijk een reactie komt en ik zou het erg op prijs stellen als er eens inzicht gegeven zou kunnen worden in de Roadmap betreffende de issues die op de prioriteiten lijst staan en wanneer we wat kunnen verwachten indien mogelijk graag ziggo.
Reputatie 6
Badge +2
Was van plan om Next aan te vragen gezien vele mogelijkheden, snelheid en laag stroomverbruik. Gezien vele negatieve opmerkingen over beeldkwaliteit twijfel ik nu zeer,
Ik heb onlangs 4K Qled Samsung QE65Q8FNAL tv gekocht met schitterend beeld via de Mediabox XL. en ben bang terug te vallen in beeldkwaliteit. Heeft iemand ook deze TV en is wel overgestapt op de Next? Wat zijn de ervaringen en hoe is de TV ingesteld qua kleur, contrast etc etc.?

Je kunt in mijn ogen de overstap wel maken, de Next heeft namelijk ook veel voordelen ten opzichten van de XL box (hiermee zeg ik niet dat de Next goed is, want dat is hij nog zeker niet). De beeldkwaliteit zal tzt zeker beter gaan worden door een volgende firmware update. We weten uit het verleden (oudere firmware) dat de Next dit ook prima kan, er is dus hele goeie hoop. Je kan er ook tot die tijd een extra Ci+ bij nemen voor 2 euro per maand, dan gebruik je die gewoon in je TV om LiveTV mee te kijken. Zodat je zeker weet dat je goed beeld hebt tot die tijd..

Wat ik zelf een groter probleem vind is dat de opnamen server bij Ziggo zelf nog steeds veel problemen geeft (zie opnamen topic). Hierdoor ben je totaal niet zeker dat het geen wat je opneemt ook daadwerkelijk ook goed opgenomen is. Dus dat is wel iets waar je nog rekening mee moet houden op het moment.

Verder zul je de snelheid, stroomverbruik, enz enz van de Next zeker fijn gaan vinden, zeker als je het vergelijkt met de XL box...

Succes met je keus maken....

Vriend van mij heeft deze tv. Beeld is slechter dan op de horizon. Ook moet hij elke keer bij het aanzetten van de tv de HDMI instelling op de next wijzigen naar 1080 daar de instelling automatisch door de next naar 4k teruggezet wordt.
Reputatie 2

Ik heb een QE55Q8FN (2018), het beeld via de CI+ module is (veel) beter! De upscaler van de Samsung is gewoon superieur aan de Next (zelfs als je de Next op 1080i zet, wat die trouwens niet kan onthouden na uit/aanzetten!).
Ik gebruik de Next alleen als ‘video recorder’ nu, verder terug naar CI+...
Nog een tip: upgrade NIET naar de nieuwe firmware 1260 van Samsung! Favorieten worden niet onthouden en local dimming is verkeerd met ondertitels, blijf bij maximaal 1258! Voor mij is het helaas te laat (en terug kan niet meer helaas...)
Reputatie 1
Samsung heeft al firmware 1270.3 beschikbaar. Tot nu geen klachten na update . Voor de rest helemaal met je eens v.w.b de next.
Reputatie 6
Badge +2
Samsung heeft al firmware 1270.3 beschikbaar. Tot nu geen klachten na update . Voor de rest helemaal met je eens v.w.b de next.

Waar ? Want zie voor de 2018 modelen alleen 1260.8 staan op de Samsung site
Reputatie 1
Ik heb een 55mu7000 (2017). Update via OTA.
Reputatie 2
Badge

Je kunt in mijn ogen de overstap wel maken, de Next heeft namelijk ook veel voordelen ten opzichten van de XL box (hiermee zeg ik niet dat de Next goed is, want dat is hij nog zeker niet). De beeldkwaliteit zal tzt zeker beter gaan worden door een volgende firmware update. We weten uit het verleden (oudere firmware) dat de Next dit ook prima kan, er is dus hele goeie hoop. Je kan er ook tot die tijd een extra Ci+ bij nemen voor 2 euro per maand, dan gebruik je die gewoon in je TV om LiveTV mee te kijken. Zodat je zeker weet dat je goed beeld hebt tot die tijd..

Wat ik zelf een groter probleem vind is dat de opnamen server bij Ziggo zelf nog steeds veel problemen geeft (zie opnamen topic). Hierdoor ben je totaal niet zeker dat het geen wat je opneemt ook daadwerkelijk ook goed opgenomen is. Dus dat is wel iets waar je nog rekening mee moet houden op het moment.

Verder zul je de snelheid, stroomverbruik, enz enz van de Next zeker fijn gaan vinden, zeker als je het vergelijkt met de XL box...

Succes met je keus maken....

Over het beeldkwaliteit kan ik nog het volgende zeggen. Als je een goede 4K TV hebt kun je de upscaling beter aan je TV overlaten. Je kunt dan het beste de resolutie van de Next op 1080I zetten. Dit is namelijk het formaat wat binnen komt bij de Next. De beeldkwaliteit is nu helemaal afhankelijk van de kwaliteit van je TV. Het beeld wat je dan hebt, kun je met de beeldinstellingen van je TV naar je eigen smaak aanpassen. Een probleempje is dat de Next de resolutie die je instelt1080i niet onthoudt bij het uitzetten van de Next. (vervelende bug)
Op deze mannier omzeil je de bemoeienis van de Next.
Probleempje blijft een 4k bron. Zijn er niet zoveel, maar toch.
Die krijgt bij deze instelling dan een Downscale naar 1080 op de Next, denk ik zo.
Lijkt me niet de bedoeling.
Reputatie 7
Badge +1
Klopt hanh. Daarom moet er ook snel een volg de bron optie inkomen. Dan is het probleem opgelost.
Ja joh. Heb van officiele zijde nog geen bericht gezien dat hier plannen voor zijn.
Wel voor een 24p passthrough optie tbv sommige US Netflix Content.
Reputatie 7
Badge +1
Het enige officiële statement wat ik een keer heb gelezen is dat het niet gepland stond. Maar wat de huidige status is, geen idee. Er zijn ook veel topics dat ik ze niet allemaal kan volgen.
Reputatie 7
Badge +4
Klopt er zijn ook hier nogal wat topics maar inhoudelijk op al onze opmerkingen en vragen cq. bevindingen en constateringen betreffende de matige beeldkwaliteit zou het niet verkeerd ....lees wenselijk zijn om hier een reactie en diepere uitleg van een van de Mods wenselijk zijn heel graag zelf wat mij betreft.
Reputatie 7
Badge +1
Eigenlijk is het schandalig. Flitskikker komt hier met concrete voorbeelden die niemand kan ontkennen. En als er al een logische reden (wat ik mij niet kan voorstellen) voor het kwaliteitsverschil zou zijn die niet aan Ziggo ligt dan lijkt mij het zeer logisch dat ze dat hier komen uitleggen. Maar er komt geen reactie of het wordt half ontkend zonder concreet in te gaan op de dingen die wij allemaal zien.
Reputatie 2
Badge
Over het beeldkwaliteit kan ik nog het volgende zeggen. Als je een goede 4K TV hebt kun je de upscaling beter aan je TV overlaten. Je kunt dan het beste de resolutie van de Next op 1080I zetten. Dit is namelijk het formaat wat binnen komt bij de Next. De beeldkwaliteit is dan helemaal afhankelijk van de kwaliteit van je TV. Het beeld wat je dan hebt, kun je met de beeldinstellingen van je TV naar je eigen smaak aanpassen. Een probleempje is dat de Next de resolutie die je instelt 1080i niet vasthoudt bij het uitzetten van de Next. (vervelende bug)
Vergeet niet dat de 1080 instelling ongeschikt is voor 4k bronnen. Niet zoveel nog, maar toch.
Tenzij je het niet vervelend vindt dat zo'n bron dan een Downscale krijgt op de Next en op je TV weer een Upscale. Echt 4k kijken is er dan niet bij.
Reputatie 2
Badge
Over het beeldkwaliteit kan ik nog het volgende zeggen. Als je een goede 4K TV hebt kun je de upscaling beter aan je TV overlaten. Je kunt dan het beste de resolutie van de Next op 1080I zetten. Dit is namelijk het formaat wat binnen komt bij de Next. De beeldkwaliteit is dan helemaal afhankelijk van de kwaliteit van je TV. Het beeld wat je dan hebt, kun je met de beeldinstellingen van je TV naar je eigen smaak aanpassen. Een probleempje is dat de Next de resolutie die je instelt 1080i niet vasthoudt bij het uitzetten van de Next. (vervelende bug)

Maakt het nog uit of je HDMI-CEC uitzet, blijft hij dan ook niet op 1080i staan?
Reputatie 2
Badge
Vergeet niet dat de 1080 instelling ongeschikt is voor 4k bronnen. Niet zoveel nog, maar toch.
Tenzij je het niet vervelend vindt dat zo'n bron dan een Downscale krijgt op de Next en op je TV weer een Upscale. Echt 4k kijken is er dan niet bij.

Ja dat klopt, je kunt geen 4K afspelen. (de next geeft hier melding over, hij downscale volgens mij niet, maar maakt het niet mogelijk, om een bron van 4K af te spelen.)
Als ik 4K wil afspelen dan gebruik ik mijn AppleTV.
Reputatie 2
Badge

Maakt het nog uit of je HDMI-CEC uitzet, blijft hij dan ook niet op 1080i staan?

Dat maakt volgens mij niet uit, maar bij het opstarten constateert de Next dat je een 4K TV hebt en zet hem dan op 4K. (heeft niets met het HDMI-CEC protocol te maken.)
Dat wordt inmiddels als een op te lossen Bug beschouwd.
Wat je instelt moet behouden blijven. De klant moet de baas zijn over de Next.
Niet andersom.
Reputatie 2
Badge

Nee ik heb er een HDMI CEC killer tussen zitten en de Next zet hem nog steeds terug op 4K.
Ha @houter Waarom qoute je twee keer hetzelfde bericht?
Dat maakt het Topic minder overzichtelijk, naar mijn smaak.
Als je iemand speciaal wilt aanspreken kan dat eenvoudig met bv:
@hanh + evt wat losse quotes uit het originele bericht.
Tik eerst een @ etc.
Voor losse quotes: gebruik Copy/Paste en kies quote uit ...
Of je quote het hele bericht, sloopt het deels en tikt je commentaar er tussendoor
buiten de quote. Een regel un-quoten kan met Quote uit het ... menu.
Lastig. Dat begrijp ik.
Reputatie 2
Badge
Ha @houter Waarom qoute je twee keer hetzelfde bericht?
Dat maakt het Topic minder overzichtelijk, naar mijn smaak.
Als je iemand speciaal wilt aanspreken kan dat eenvoudig met bv:
@hanh
Tik eerst een @ etc.

Sorry dat was niet de bedoeling, het ging even fout.
maakt niet uit. ff oefenen.

Reageer