Beantwoord

Mediabox Next: minder scherp HD beeld


Reputatie 1
Vorig week de Mediabox Next geïnstalleerd. Prima verbetering ten opzichte van de Horizon box echter niet qua beeld. Wat mij direct opvalt is het HD beeld wat van mindere kwaliteit is. Het lijkt een mindere resolutie en een wat valig beeld. Niet wat ik gewend ben van de vorige box. De programma's die in HD worden uitgezonden geven minder detail. Ik heb de connectbox aangesloten en de Mediabox Next. Hier hangt een Samsung full HD TV aan van 6 jaar oud. De TV heeft geen 4K /UHD. Verder geen andere apparatuur aangesloten. Deze TV gaf altijd prima HD beeld en dat doet ie nog steeds als ik vanaf bijvoorbeeld USB een bestand afspeel. Ik heb nog aan de afstelling zit pielen of aan de mediabox instelling maar krijg het niet beter helaas. Weet iemand wat het probleem hier kan zijn? Erg jammer want de Mediabox is verder echt een dikke verbetering.
icon

Best beantwoord door Lycke Ziggo 28 mei 2019, 09:38

Hey all.

Over beeldkwaliteit valt niet te twisten. Of juist wel.. 🤔. Het is in elk geval iets wat jullie enorm bezig houdt!
Er zijn veel zaken waarmee je invloed kunt uitoefenen op de beeldkwaliteit. Anne heeft hier een topic over geschreven. Ik raad jullie allen aan om daar even een kijkje te nemen! :-)

Wij zijn constant bezig om onze producten en diensten te verbeteren en nemen hierin de klantfeedback heel serieus. Het is ons bekend dat er uiteenlopende meningen zijn over de beeldkwaliteit van de nieuwe mediabox en wij volgen dit op de voet. Deze feedback gebruiken wij om in de nabije toekomst de beeldkwaliteit verder te optimaliseren
Bekijk origineel

488 Reacties

Dag allemaal,

hier ook sinds kort mediabox next gebruiker.
tot nu toe weinig minpunten kunnen ontdekken.
viel mij op dat de meeste gebruikers van de oude horizonbox nooit dolby digital geluid hebben kunnen gebruiken.
bij mij heeft deze het echter altijd prima gedaan, incl dd+ geluid op netflix.
dit is eigelijk het enige minpuntje van de next. Geen dd+, en soms geluid wat niet helemaal synchroon loopt.
maar dit is al door een aantal andere gebruikers gemeld.
als dd+ word geactiveerd op de next ben ik een tevreden mens....
Reputatie 7
Badge +35
@Efreeze Hoe staat de HDMI uitgang ingesteld is nu op de Next?
720p 1080i 1080p

Kun je eens kijken of er verschil is tussen 1080i en 1080p?
Reputatie 1
Dank voor je reactie Bert. Ik heb de boxinstelling op 720 1080p en 1080i gezet en weer terug op "van eigen tv". Bij 720 wordt het nog minder, bij de overige zie ik geen verschil. Als ik bij de diagnose instelling kijk staat er bij signaalkracht Goed. Zou misschien op Uitstekend moeten staan voor een beter signaal.
Vraag me af hoe de beeldkwaliteit is bij mensen met een 4K tv.
Reputatie 7
Badge +35
Signaal zou Uitstekend moeten zijn, dat klopt.

Bij is 4K een goed beeld, met Netflix en YouTube 4K een prachtig beeld.
TV wordt opgeschroefd naar 4 K en ook een goed beeld op de 4K, als de Next ingesteld is op 4K, die mogelijkheid komt er als er een 4K TV/monitor is aangesloten.
Er is nu één zender waarvan 4K wordt doorgegeven, niet onaardig, maar het kan nog beter en dat gaat vast gebeuren, de Next is nog jong.

Kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers erop?
Reputatie 1
Vanuit de ziggo hoofdaansluiting gaat er een kabel naar boven en er zit in de tweede uitgang een splitter voor de coax naar de mediabox next en naar de connect box. Daar is verder niks aan veranderd.

Badge +1
Er zijn nog (veel) issues met beeld en kleurverwerking op de Next met UHD/OLED TV's, vooral met betrekking tot gebruikt kleurenbereik wat de Next zet op BT2020 wat de tv's niet fijn vinden. Zie ook voor meer info:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/58731196#58731196

https://www.homecinemamagazine.nl/2016/12/alles-kleurbereik-tvs-is-wide-color/
Reputatie 7
Badge +35
Ik vermoed dat het toch wat te veel weerstand zit tussen de eerste aansluiting en de Next.

Een kabel vanaf je eerste plaats naar een splitter en dan nog een splitter erop wil niet altijd goed gaan.

Kun je hier een foto plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt?
Reputatie 7
Badge +35
@wvkreg Topic Starter heeft een Full HD TV en daar is BT2020 niet van toepassing.
Reputatie 1
Ik zal ook mijn ervaring delen omdat het aansluit met de ervaring van de Topic Starter.
Ik heb ook net de Next binnen. Ook ik was teleurgesteld in het beeld. Geschrokken zelfs.

De Next en mijn LG 4K OLED tv spraken eerst niet de juiste instellingen af waardoor de kleuren vaal en vertekend waren (rood en oranje -> bruinige tinten was meest opvallend). Na handmatig instellen van de Next op 1080p was dit grotendeels verholpen.
Ook heb ik de 'Ultra deep HD colour instelling' van alle HDMI poorten op de LG tv uitgeschakeld.
Ook wat aanpassingen van de gebruikte gamma waarde gaf nog enige verbetering.

Maar wat wel bleef en echt storend blijft is de overdreven gladde gezichten en kleurvlakken (denk aan een overdreven Instagram filtertje...) en verlies van detail in het beeld van de Next ten opzichte van de ouwe Horizon XL of zelfs tov het beeld dat mijn hele ouwe eerste generatie chromecast geeft op mijn TV via de hdmi poort.
Ik vergelijk daaarbij beelden van de Nederlandse zenders zoals het journaal op NPO 1 waarbij de beeldkwaliteit 100% zou moeten zijn (en ik vermoed ook de hoogste bitrate krijgen)

Het ziet er uit als veel te sterk ingestelde digitale ruisonderdrukking bij de Next.
Ook als ik ter vergelijking een HD youtube kanaal stream naar mijn TV via:
  1. de next youtube app
  2. de chromecast gecast vanaf mijn laptop
  3. de youtube app op mijn (LG OLED) tv
als ik schakel op de TV tussen deze 3 bronnen met hetzelfde beeld valt het verschil in detail op waarbij de Next als enige behoorlijk achterblijft.
Ook witte vlakken zoals een wit overhemd ziet er overstuurd of 'blown out' uit. Dit krijg ik niet weg met helderheid en gamma aanpassingen op mijn TV.

Verder lijken de mogelijkheden van de Next natuurlijk erg goed, hij zapt snel en de voice besturing werkt verrassend goed.
Ik heb overigens alle kunstmatige beeldbewerking op mijn TV uit staan.

Er komt morgenochtend een monteur van Ziggo kijken of het misschien aan mijn exemplaar van de Next ligt. Goeie service van Ziggo dat wel.
Reputatie 1
Ik zal ook mijn ervaring delen omdat het aansluit met de ervaring van de Topic Starter.
Ik heb ook net de Next binnen. Ook ik was teleurgesteld in het beeld. Geschrokken zelfs.

De Next en mijn LG 4K OLED tv spraken eerst niet de juiste instellingen af waardoor de kleuren vaal en vertekend waren (rood en oranje -> bruinige tinten was meest opvallend). Na handmatig instellen van de Next op 1080p was dit grotendeels verholpen.
Ook heb ik de 'Ultra deep HD colour instelling' van alle HDMI poorten op de LG tv uitgeschakeld.
Ook wat aanpassingen van de gebruikte gamma waarde gaf nog enige verbetering.

Maar wat wel bleef en echt storend blijft is de overdreven gladde gezichten en kleurvlakken (denk aan een overdreven Instagram filtertje...) en verlies van detail in het beeld van de Next ten opzichte van de ouwe Horizon XL of zelfs tov het beeld dat mijn hele ouwe eerste generatie chromecast geeft op mijn TV via de hdmi poort.
Ik vergelijk daaarbij beelden van de Nederlandse zenders zoals het journaal op NPO 1 waarbij de beeldkwaliteit 100% zou moeten zijn (en ik vermoed ook de hoogste bitrate krijgen)

Het ziet er uit als veel te sterk ingestelde digitale ruisonderdrukking bij de Next.
Ook als ik ter vergelijking een HD youtube kanaal stream naar mijn TV via:
  1. de next youtube app
  2. de chromecast gecast vanaf mijn laptop
  3. de youtube app op mijn (LG OLED) tv
als ik schakel op de TV tussen deze 3 bronnen met hetzelfde beeld valt het verschil in detail op waarbij de Next als enige behoorlijk achterblijft.
Ook witte vlakken zoals een wit overhemd ziet er overstuurd of 'blown out' uit. Dit krijg ik niet weg met helderheid en gamma aanpassingen op mijn TV.

Verder lijken de mogelijkheden van de Next natuurlijk erg goed, hij zapt snel en de voice besturing werkt verrassend goed.
Ik heb overigens alle kunstmatige beeldbewerking op mijn TV uit staan.

Er komt morgenochtend een monteur van Ziggo kijken of het misschien aan mijn exemplaar van de Next ligt. Goeie service van Ziggo dat wel.

Ik ervaar exact hetzelfde als jij hierboven hebt beschreven met mijn LG C7 OLED. De Next lijkt een overdreven sharpening filter toe te passen waardoor alles sterk 'omlijnt' is en bovendien zijn de Gamma waarden all over the place in de 4K modus van de Next. Qua beeldkwaliteit ben ik dan ook zeker niet te spreken over de Next, maar het schijnt een euvel te zijn met OLED panelen. Christiaan in de Ziggo Chat (hele technisch ingestelde jongen, heeft me erg goed geholpen!) heeft mij gezegd dat dit al eerder geconstateerd is en momenteel onderzocht wordt door de technische jongens. Hopelijk kan dit dan ook op korte termijn met een update verholpen worden.

Ben benieuwd wat de monteur te zeggen heeft dus let me know 😉
Badge +1
Gelukkig meer Next Oled slachtoffers. Ook een C7 eigenaar hier.

De ISF lichte kamer met wat gamma en 2.2 naar 2.4 instelling helpt wel iets, maar het blijft erg verschillen per zender en de algemene kwaliteit blijft inderdaad achter.

De 4k zender (157?) ziet er wel redelijk goed uit. Maar ook daar wel hetzelfde euvel met kleuren en 'framing'
Reputatie 1
@Be rt de foto is de hoofdaansluiting in de woonkamer. Heb het zonder splitter geprobeerd, andere kabels en aansluitingen maar het blijft minder scherp beeld. Qua kleur zie ik geen echte verschillen. Zoals pjotrski aangeeft is het journaal een goede referentie om te kijken hoe de beeldkwaliteit is. De gezichten blijven wat vlak en je ziet minder detail. Helaas niet optimaal. Hopelijk wordt er door Ziggo aan de diverse problemen gewerkt. Ik overweeg toevallig ook de aanschaf van een LG oled c-serie maar dat gaat gezien de andere reacties hierzo nog even de ijskast in...
Reputatie 7
Badge +35
@Efreeze schrijft: "Vanuit de ziggo hoofdaansluiting gaat er een kabel naar boven en er zit in de tweede uitgang een splitter voor de coax naar de mediabox next en naar de connect box. Daar is verder niks aan veranderd."

Kun je een foto hier plaatsen van die hoofdaansluiting?
Je vraagt: "Weet iemand wat het probleem hier kan zijn?"
Wil je een advies of oplossing voor je signaalsterkte dan is die informatie van groot belang.
Als hier iets niet goed is of iets niet hedendaags is, dan kan dit alles beïnvloeden wat daarna gebeurd.

"Daar is verder niks aan veranderd."
Dat was ook bij mij ook ooit, maar er was wel een oude AOP die de storing veroorzaakte lang geleden en een stekker waar de kern was afgebroken.
Alles gaat eens kapot, alleen wanneer is niet te zeggen.
Reputatie 1
Ik ervaar exact hetzelfde als jij hierboven hebt beschreven met mijn LG C7 OLED. De Next lijkt een overdreven sharpening filter toe te passen waardoor alles sterk 'omlijnt' is en bovendien zijn de Gamma waarden all over the place in de 4K modus van de Next. Qua beeldkwaliteit ben ik dan ook zeker niet te spreken over de Next, maar het schijnt een euvel te zijn met OLED panelen. Christiaan in de Ziggo Chat (hele technisch ingestelde jongen, heeft me erg goed geholpen!) heeft mij gezegd dat dit al eerder geconstateerd is en momenteel onderzocht wordt door de technische jongens. Hopelijk kan dit dan ook op korte termijn met een update verholpen worden.

De LG OLED's hebben van zichzelf een erg goeie upscaling chip (SD of 1080 ->4K), en omdat de zenders (op 1 na) hooguit op HD uitgezonden worden, was ik sowieso van plan de HDMI uitgang van de Next op 1080p te zetten en Netflix, Amazon en Youtube via de LG apps te bekijken (op 4K waar relevant).
Toen viel mij per toeval op dat de kleuren opeens veel beter werden.

Bij 4K signaal van de Next denkt de TV obv het HDMI signaal blijkbaar dat hij een High Dynamic Range signaal krijgt aangeboden en dan is de gamma/colour mapping daardoor totaal mis.

Zoals gezegd ook in de LG TV general settings, 'deep colour' voor alle hdmi poorten uitgezet na een tip van iemand op de forums van Tweakers.
Ik las daar trouwens ook iets over 'hdmi blockers' blijkbaar een gadget die de commandos van de Next kan tegenhouden en zo ook evt. foutieve instructies aan TV of andere apparatuur. FYI
Reputatie 1

Bert, had de foto in een vorige post geplaatst maar is misschien niet zichtbaar. Hier nog een poging.
Overigens lijkt het beeld weer iets beter met een afstelling op warmere kleuren en na het loshalen van alle stekkers in alle ingangen en uitgangen.

Reputatie 7
Badge +35
@Efreeze Ik dacht dat je nog een andere had, maar dit is dus de hoofdaansluiting.

Die zit er goed uit. Ik verwacht dat splitter op splitter het signaal teveel tegenhoud om het signaal volledig in orde te krijgen.

Er bestaan 3 weg splitters genaamd POA-03, dan heb je maar één splitter die als weerstand ertussen zit.
Je kunt het proberen door even de Next op één splitter aan te sluiten en dan te kijken wat de Next en het beeld doet.
Reputatie 7
Badge +35
@Efreeze Kun je je downstream en upstream waarden van je modem hier plaatsen met 2 splitters erop, dus zoals het nu is?
Dan is te bepalen hoe het signaal bij je binnenkomt en weer retour gaat.

Kun je hier uit je modem je downstream en upstream waarden plaatsen met een screenshot?
Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?
https://community.ziggo.nl/deel-je-tip-91/waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaardes-van-mijn-modem-29212
Reputatie 7
Badge +12
@Efreeze Kun je je downstream en upstream waarden van je modem hier plaatsen met 2 splitters erop, dus zoals het nu is?
Dan is te bepalen hoe het signaal bij je binnenkomt en weer retour gaat.

Kun je hier uit je modem je downstream en upstream waarden plaatsen met een screenshot?
Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?
https://community.ziggo.nl/deel-je-tip-91/waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaardes-van-mijn-modem-29212


Met alle respect......dit heeft toch niks te maken met dit topic? het probleem wat ervaren word dat men de beeldkwaliteit niet goed vind en wat mij opvalt gaat het elke X om een LG tv ?

Signaal problematiek uit zich in blokjes en strepen in het beeld of de next zal roepen dat er een probleem is.

In het diagnostiek deel van de setup van de next kan je zien of het signaal goed binnenkomt en of je internet verbinding snel genoeg is.

Ik heb zelf een Philips 4 k Oled TV en ik ervaar super goed beeld, ook kan 205 de 4 k zender ziet er gelikt uit, alhoewel ik denk dat het nog beter kan.
De next heeft div resolutie instellingen en als ik hem op 4 k zet ( niet de resolutie van je tv ) geeft hij bij mij perfect beeld.
Je moet ook niet vergeten dat de zenders allemaal op 205 na in HD 1080 worden uitgezonden en de video chip van de next dit mogelijk wat upscaled ? en dit ook in de TV gebeurt ? wat kan resulteren in minder goede kwaliteit beeld dan je zou verwachten omdat en en te veel van het goede is ?

Wat denk ik wel van groot belang is dat je de snelste HDMI kabels gebruikt die er zijn ( de meegeleverde is top ) en het bijvoorbeeld niet door een audio set laat lopen die versterkers zijn vaak niet geschikt voor 4 k en ook al zijn ze het wel dan geven ze het nog niet mooi door.

Ik had een Marantz NR1605 AV-Receiver en die is 4 k geschikt maar het beeld was minder goed , scherp en kleurrijk wat ik meerdere posters hier ook zie schrijven en wel herkenbaar was voor mij.

Ik heb de next als een van de 1e testers hier al bijna 1 jaar in huis staan en ik ben heel kritisch ten opzichte van en ik ben super tevreden !

Een ding wel , ik vind de netflix app in de next minder goed van beeldkwaliteit dan bijvoorbeeld de netflix app van mijn 4 k apple TV. Maar dat zal vast nog wel worden opgelost met een update.
Reputatie 1
Even ter afsluiting: vanochtend is een Ziggo monteur langs geweest. Bijzonder vriendelijke man, hij was niet op de hoogte van de hier besproken problemen maar na wat uitleg van mijn kant, hebben we om een hardware defekt uit te sluiten het Next kastje verwisseld. Dat maakte geen zichtbaar verschil voor het beeld.
Heb daarna de beelduitgang weer handmatig op 1080p gezet, van 4K waar hij automatisch voor kiest ,om betere kleurechtheid te krijgen.
Opvallend vond ik hoe de hdmi input van de TV uit zichzelf weer naar 'HD deep colour' was gegaan met het nieuwe Next kastje, terwijl ik het eerder uit had gezet.

Kleur dus nu prima. Beeld detail blijft helaas erg Instagram-filter-achtig via de Next.

Zal het een tijdje aankijken en nadenken over alternatieven om de door Ziggo geboden TV signalen scherp op mijn scherm te krijgen, en hopen dat in de nabije toekomst een firmware update voor de Next iets van verbetering brengt. Ik vind de PVR mogelijkheden erg handig, maar kies zelf toch voor beeld kwaliteit over gebruiksgemak.
Reputatie 7
Badge +12
Even ter afsluiting: vanochtend is een Ziggo monteur langs geweest. Bijzonder vriendelijke man, hij was niet op de hoogte van de hier besproken problemen maar na wat uitleg van mijn kant, hebben we om een hardware defekt uit te sluiten het Next kastje verwisseld. Dat maakte geen zichtbaar verschil voor het beeld.
Heb daarna de beelduitgang weer handmatig op 1080p gezet, van 4K waar hij automatisch voor kiest ,om betere kleurechtheid te krijgen.
Opvallend vond ik hoe de hdmi input van de TV uit zichzelf weer naar 'HD deep colour' was gegaan met het nieuwe Next kastje, terwijl ik het eerder uit had gezet.

Kleur dus nu prima. Beeld detail blijft helaas erg Instagram-filter-achtig via de Next.

Zal het een tijdje aankijken en nadenken over alternatieven om de door Ziggo geboden TV signalen scherp op mijn scherm te krijgen, en hopen dat in de nabije toekomst een firmware update voor de Next iets van verbetering brengt. Ik vind de PVR mogelijkheden erg handig, maar kies zelf toch voor beeld kwaliteit over gebruiksgemak.



Ik wil niet lullig overkomen hoor 😉 maar ik denk dat je tv een probleem heeft, nogmaals bij mijn philips is het beeld van de next super goed en zelfs beter dan de cam module met smartcard die ik ook nog in de Tv heb zitten.

Misschien is handig om proberen uit te zoeken met welke merken/type TV toestellen hetzelfde probleem zich voordoet.
Reputatie 1
@Be rt zie screenshots
Heel gek maar het lijkt sinds gisteravond beter nadat ik opnieuw de splitter heb losgehaald en alle kabels heb afgekoppeld en alles weer stapsgewijs aan heb gesloten. Misschien toch ergens een kabel klem gezeten in de wirwar van draden achter de tvkast Overigens gaat het bij mij om een 7 jaar oude Samsung HD TV. De signaalkracht in de next staat nog steeds op Goed. Is dit de best mogelijke omschrijving?

Reputatie 7
Badge +35
Dat is de best mogelijke omschrijving. @Efreeze

Een tijdje zo aankijken lijkt me nu de beste weg.☺
Reputatie 1

Even ter afsluiting: vanochtend is een Ziggo monteur langs geweest. Bijzonder vriendelijke man, hij was niet op de hoogte van de hier besproken problemen maar na wat uitleg van mijn kant, hebben we om een hardware defekt uit te sluiten het Next kastje verwisseld. Dat maakte geen zichtbaar verschil voor het beeld.
Heb daarna de beelduitgang weer handmatig op 1080p gezet, van 4K waar hij automatisch voor kiest ,om betere kleurechtheid te krijgen.
Opvallend vond ik hoe de hdmi input van de TV uit zichzelf weer naar 'HD deep colour' was gegaan met het nieuwe Next kastje, terwijl ik het eerder uit had gezet.

Kleur dus nu prima. Beeld detail blijft helaas erg Instagram-filter-achtig via de Next.

Zal het een tijdje aankijken en nadenken over alternatieven om de door Ziggo geboden TV signalen scherp op mijn scherm te krijgen, en hopen dat in de nabije toekomst een firmware update voor de Next iets van verbetering brengt. Ik vind de PVR mogelijkheden erg handig, maar kies zelf toch voor beeld kwaliteit over gebruiksgemak.

Ik wil niet lullig overkomen hoor 😉 maar ik denk dat je tv een probleem heeft, nogmaals bij mijn philips is het beeld van de next super goed en zelfs beter dan de cam module met smartcard die ik ook nog in de Tv heb zitten.

Misschien is handig om proberen uit te zoeken met welke merken/type TV toestellen hetzelfde probleem zich voordoet.

Dat is natuurlijk onzin, aangezien het beeld met de Horizon XL box wel top was. Nu daar de Next aangesloten zit en het beeld minder is dan zit dat euvel in de Next en niet in de TV. De aggresieve werking van de HDMI-CEC en kleuraantasting komen duidelijk van de Next, zoals dit ook geconstateerd is door de techneuten van Ziggo. En 'super goed' is natuurlijk subjectief, wellicht is uw idee van super goed minder dan dat van mij. Feit is dat er door de Next een aanpassing van de beeldkwaliteit wordt doorgevoerd terwijl het eigenlijk gewoon een 4K passthrough moet hebben, waardoor de upscaling gewoon door de TV kan worden gedaan en niet de Next.
Reputatie 7
Badge +12

Dat is natuurlijk onzin, aangezien het beeld met de Horizon XL box wel top was. Nu daar de Next aangesloten zit en het beeld minder is dan zit dat euvel in de Next en niet in de TV. De aggresieve werking van de HDMI-CEC en kleuraantasting komen duidelijk van de Next, zoals dit ook geconstateerd is door de techneuten van Ziggo. En 'super goed' is natuurlijk subjectief, wellicht is uw idee van super goed minder dan dat van mij. Feit is dat er door de Next een aanpassing van de beeldkwaliteit wordt doorgevoerd terwijl het eigenlijk gewoon een 4K passthrough moet hebben, waardoor de upscaling gewoon door de TV kan worden gedaan en niet de Next.



Dit is appels met peren vergelijken de Horizon heeft een video chip die max 1080 aankan die heb ik ook gehad op hetzelfde toestel als waar nu de next op zit aangesloten.

Beeld van de horizon was goed, maar van de next is het beter door de hogere resolutie van de 4 k video chip.

Misschien heb ik het gemist maar hoe is het beeld als je de next op 1080 zet ? zelfde , beter of slechter ? dan de horizon.

Ik ben een zeer kritische kijker en loop ruim 39 jaar mee in dit vak en ik denk daarom zeer goed te kunnen beoordelen wat wel een niet goed aan te gluren is........

maar goed een ieder mag heeft zijn eigen beleving , de next samen met mijn philips oled super goed om naar te kijken.
K

Ik zal ook mijn ervaring delen omdat het aansluit met de ervaring van de Topic Starter.
Ik heb ook net de Next binnen. Ook ik was teleurgesteld in het beeld. Geschrokken zelfs.

De Next en mijn LG 4K OLED tv spraken eerst niet de juiste instellingen af waardoor de kleuren vaal en vertekend waren (rood en oranje -> bruinige tinten was meest opvallend). Na handmatig instellen van de Next op 1080p was dit grotendeels verholpen.
Ook heb ik de 'Ultra deep HD colour instelling' van alle HDMI poorten op de LG tv uitgeschakeld.
Ook wat aanpassingen van de gebruikte gamma waarde gaf nog enige verbetering.

Maar wat wel bleef en echt storend blijft is de overdreven gladde gezichten en kleurvlakken (denk aan een overdreven Instagram filtertje...) en verlies van detail in het beeld van de Next ten opzichte van de ouwe Horizon XL of zelfs tov het beeld dat mijn hele ouwe eerste generatie chromecast geeft op mijn TV via de hdmi poort.
Ik vergelijk daaarbij beelden van de Nederlandse zenders zoals het journaal op NPO 1 waarbij de beeldkwaliteit 100% zou moeten zijn (en ik vermoed ook de hoogste bitrate krijgen)

Het ziet er uit als veel te sterk ingestelde digitale ruisonderdrukking bij de Next.
Ook als ik ter vergelijking een HD youtube kanaal stream naar mijn TV via:
  1. de next youtube app
  2. de chromecast gecast vanaf mijn laptop
  3. de youtube app op mijn (LG OLED) tv
als ik schakel op de TV tussen deze 3 bronnen met hetzelfde beeld valt het verschil in detail op waarbij de Next als enige behoorlijk achterblijft.
Ook witte vlakken zoals een wit overhemd ziet er overstuurd of 'blown out' uit. Dit krijg ik niet weg met helderheid en gamma aanpassingen op mijn TV.

Verder lijken de mogelijkheden van de Next natuurlijk erg goed, hij zapt snel en de voice besturing werkt verrassend goed.
Ik heb overigens alle kunstmatige beeldbewerking op mijn TV uit staan.

Er komt morgenochtend een monteur van Ziggo kijken of het misschien aan mijn exemplaar van de Next ligt. Goeie service van Ziggo dat wel.
Ik ervaar exact hetzelfde als jij hierboven hebt beschreven met mijn LG C7 OLED. De Next lijkt een overdreven sharpening filter toe te passen waardoor alles sterk 'omlijnt' is en bovendien zijn de Gamma waarden all over the place in de 4K modus van de Next. Qua beeldkwaliteit ben ik dan ook zeker niet te spreken over de Next, maar het schijnt een euvel te zijn met OLED panelen. Christiaan in de Ziggo Chat (hele technisch ingestelde jongen, heeft me erg goed geholpen!) heeft mij gezegd dat dit al eerder geconstateerd is en momenteel onderzocht wordt door de technische jongens. Hopelijk kan dit dan ook op korte termijn met een update verholpen worden.

Ben benieuwd wat de monteur te zeggen heeft dus let me know ;)

+1 ik ervaar precies hetzelfde ik zelf gebruik dan wel een QLED tv van samsung weet niet of dat wat uitmaakt. Ik merkte ook dat de mediabox xl een rustiger en een mooier beeld had om na te kijken op 1080p [scherper] en de kleuren klopten ook beter.

4k is een ramp op de next, daar is niks 4k achtig aan. vind het maar vreemd.

Reageer