MarkDeGoeij

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Mediabox Next komt niet meer uit stand-by herstart middels hardware knop noodzakelijk

We zijn inmiddels maanden verder maar de Mediabox Next. Het is wat ons betreft een net zo'n grote flop dan de Mediabox XL. De reden dat we zijn overgestapt was omdat we enorm vaak problemen hadden met de Mediabox XL. Helaas zijn we inmiddels beland in het volgende fiasco. Na installeren van de Mediabox Next was het gelijk de eerste paar dagen al raak. Het toestel kwam gewoon niet uit standby. Telkens maar weer herstarten door de aan en uit knop te gebruiken die achterop het apparaat zit. Na wat ingelezen te hebben op deze website zagen we voornamelijk tips om de Mediabox Next niet aan te sluiten via een versterker op een ACR HDMI aansluiting van de televisie. Na maanden klooien heb ik mijn hele installatie omgegooid en de Mediabox Next rechtstreeks aangesloten op de TV. Helaas zonder resultaat, het is nog steeds hetzelfde. We kijken niet heel vaak televisie maar als we willen kijken en er zit zeg maar een dag of vijf tussen de laatste keer gebruik. Komt de Mediabox Next niet meer uit standby (LED blijft blauw). Aan en uit zetten met de knop achterop is de enige oplossing. Waardeloos product net als de Mediabox XL. We lijken wel beta testers als ik alle verhalen hier lees. 

Hardware

Marantz SR6011 versterker

LG OLED C7

Goede kwaliteit bekabeling voor tussen apparatuur

Nieuwe bekabeling in de muur en meterkast.

Voor ons gevoel blijft dit trekken aan een dood paard. Telkens komt er voorbij “we hebben het probleem is ons lab ontdekt, wordt middels een nieuwe update opgelost”. Nieuwe hardware lijkt mij eerder een oplossing. Het is ronduit treurig dat we geld moeten betalen voor zo'n slecht product waarbij meer ergernis van toepassing is dan genot.

Wat gaan we hiermee doen ziggo? Deze melding ook maar even doorzetten naar jullie lab? Nieuwe firmware update of eindelijk toegeven dat het net zoals de Mediabox XL het weer net niet is?

Al maanden ben ik een NIET tevreden gebruiker van Ziggo waardoor ik ontzettend veel spijt heb van het jaar contract wat ik heb gesloten bij jullie.

20 Reacties 20
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes

Probeert u de volgende aansluiting eens

  • Next naar TV via een HDMI-poort (niet ARC)
  • TV naar versterker Via HDMI ARC naar HDMI ARC
  • optioneel een optische kabel van de Next naar de versterker om radio te kunnen luisteren zonder de TV te hoeven aanzetten.

Deze opstelling werkt bij mij al geruime tijd zonder probleem. Met een druk op de rode knop start bij mij TV, Next en soundbar zonder problemen op, uit de ecostand.

MarkDeGoeij
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Dit is zoals het nu is aangesloten. Next met HDMI rechtstreeks op de TV. TV middels HDMI (ARC) naar mijn versterker. Dit heb ik gedaan op basis van wat ik hier al had gelezen. Voorheen liep alles via mijn versterker waar mijn voorkeur ook naar uit gaat. Geen enkel probleem met mijn andere apparatuur. Alleen met de Mediabox Next niets dan ellende. 
 

Een optische kabel ga ik niet eens proberen omdat het abnormaal is dat het gewoon niet werkt op een normale manier. We schaffen immers geen apparatuur aan wat allemaal perfect werkt met HDMI om vervolgens terug in de tijd te gaan omdat Ziggo zijn zaken niet op order heeft. 
 

Overigens wil ik niet eens hebben dat de Mediabox al mijn apparatuur bediend. Mag alleen zijn eigen bedienen. 

Dolfff

Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Hallo @MarkDeGoeij  Kun je wat preciezer beschrijven wat er precies gebeurt?

Mijn vragen:

  1. In welke standby stand staat de Next (Eco, Normaal of Hoog)
  2. Waarmee zet je de Next aan? Met de Next ab of een andere?
  3. Wat zie je precies gebeuren? Helemaal niks? Of wordt de led wel tijdelijk een andere kleur? Zo ja, welke kleuren komen er voorbij?
  4. Hoe vaak gebeurt dit probleem? Altijd? Vaak? Soms?
MarkDeGoeij
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

@Dolfff 

1. Stond op hoog, vanavond heb ik hem verplaatst naar normaal. Dit om eens te bekijken of dat verschil maakt. 

2. Aanzetten doen we met de Next afstandsbediening. 
 

3. Wanneer het probleem ontstaat zie je niets meer gebeuren. LED van de mediabox next blijft blauw. Geen signaal helemaal niets. Moet echt met de hardware aan/uit aan de gang om er weer leven in te blazen. 
 

4. Wanneer we het apparaat een dag vier/vijf niet gebruiken gaat hij niet meer aan. We gebruiken hem niet vaak maar als we hem dus willen gebruiken is het zelden dat hij werkt. Het is bijna altijd zo dat hij gewoon niet aan gaat. 

Dolfff

Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Oké duidelijke antwoorden, zeer bedankt. Tbv diagnose heeft Ziggo zoveel mogelijk details nodig. Daarom nog wat aanvullende vragen, alvast bedankt voor alle moeite.

  1. Je lost het dus op door de schakelaar op de achterkant uit en aan te zetten als ik het goed begrijp. Hoe gaat dit precies in z'n werk? Led wordt eerst oranje, en dan even wit en dan blauw. En dan druk je op de ab rode knop en gaat ie aan? Zo goed beschreven?
  2. Andere standby stand testen is inderdaad een goed idee. Na Normaal ook Eco. Sowieso zou ik m’n box in Eco zetten als je hem zo weinig gebruikt. Scheelt slechts paar seconden met opstarten.
  3. Mijn veronderstelling is dat het te maken zou kunnen hebben met het feit dat ie dagenlang niet gebruikt wordt. Misschien gaat dan de verbinding met de ab verloren of zo. Zou je eens willen opletten of het echt alleen gebeurt na enkele dagen of dat het toch ook wel es gebeurt binnen een dag? Dat zou echt een clue kunnen zijn.
  4. Ik denk dat het niets met de aansluitingen geeft te maken. Om het zeker te weten zou je eens een keer de hdmi kabel er helemaal uit kunnen trekken en dan kijken of het probleem zich nog voordoet. Zo ja dan kunnen we al het geneuzel over kabels en apparatuur meteen skippen. Dan weten we 100% zeker dat het aan de Next (of ab) ligt.

Met geduld kunnen we achterhalen of dit een bug is of dat je Next of ab misschien een storing heeft. In geval van bug zal je info heel behulpzaam zijn. In geval van defect zal Ziggo je Next en/of ab zeker vervangen. Ook dat gaat via dit forum helemaal goed komen. Het is alvast handig als je je postcode en huisnr invult in je profiel als je dat nog niet had gedaan. Alleen Ziggo medewerkers kunnen dat zien.

MarkDeGoeij
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

@Dolfff 

  1. Bij het uit- en aanzetten middels de schakelaar achterop schakelt de LED om naar de kleur oranje en je ziet op je TV het welkomst scherm. Nadat hij klaar is met opstarten wordt de LED blauw inderdaad waarna je met de afstandsbediening middels de rode knop de mediabox aan kan zetten.
  2. We zullen hem vandaag op ECO stand zetten omdat het inderdaad beter is op basis van ons gebruik. Daar heeft hij in het begin ook op gestaan maar omdat we toen ook al problemen hadden hebben we hem op hoog gezet. Waarop we eigenlijk dezelfde issues ondervonden. We gaan het gewoon weer proberen.
  3. Dat verhaal over het verliezen van de verbinding met de afstandsbediening heb ik hier en daar ook gelezen en klinkt erg aannemelijk. Zeker als je bedenkt dat het apparaat helemaal niet meer aangaat/reageert. Dit kan ik overigens ook testen door gebruik te maken van de hardware knoppen voorop het apparaat. Dit moeten we de komende tijd in de gaten houden. Het is het proberen waard. Wij kijken dermate wisselvallig maar meestal is het zo dat wij alleen in het weekend gebruik maken van de Mediabox. Dus zeker 5 dagen tussen gebruik. Heb het weleens door de week heen getest en dan gaat het goed. Mijn gevoel zegt dat het meer dan een paar dagen moet duren voor het fout gaat bij ons.
  4. Dit laatste punt wil ik proberen zodra we bovengenoemde hebben uitgesloten. Wanneer we alles in één keer testen hebben we de oorzaak niet sneller te pakken. Maar dit is geen probleem om te testen omdat ik er zo bij kan.

Gelukkig gebruik ik hem niet zo vaak dat het mij alleen stoort dat het geen betrouwbaar product is. Het heeft nooit perfect gewerkt, alleen als hij werkt is hij verder prima te gebruiken en snel. Dat mag ook gezegd worden.

We gaan het in de gaten houden. Overigens heb ik ons Mijn Ziggo account gekoppeld. Neem aan dat het voldoende is of moet ik ergens anders ook nog mijn postcode invoeren?

RuudVoeten

Level 4
  • 316Posts
  • 6Oplossingen
  • 99Likes

Dat de next na een dag of 4 - 5 niet meer uit standby komt is al een probleem van uit de test box fase  wat ik zelf toentertijd heb aangegeven en wat er inderdaad nog steeds niet uit is.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Ik weet niet anders met de 2e Next die boven staat, dat hij niet opstart en de stroom eraf moet om hem op te starten, omdat die meestal maar 1 maal per week gebruikt word.

Dolfff

Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Ah oké dat verklaart veel….

 

@MarkDeGoeij  Jij en ik hebben veel moeite gestoken in de analyse. Allemaal nutteloos, Ziggo heeft gewoon z'n werk niet gedaan.

mathhein

Level 16
  • 1919Posts
  • 11Oplossingen
  • 1065Likes
Dolfff wrote:

Ah oké dat verklaart veel….

 

@MarkDeGoeij  Jij en ik hebben veel moeite gestoken in de analyse. Allemaal nutteloos, Ziggo heeft gewoon z'n werk niet gedaan.

Yep zo is dat Dolff oplossing ver te zoeken ? het zoveelste mankement lees issue wat niet is opgelost ! 

 

hoekbrwr

Level 6
  • 85Posts
  • 3Oplossingen
  • 16Likes

Ik heb niet  alle reacties gelezen, maar ik heb ook het probleem dat ik de Mediabox Next niet meer opgestart krijg. Ik schat dat het ongeveer 1 op 3 keer gebeurt. Ik probeer uit te vinden wat nou deze fout triggert. De box staat gewoon op tilt! Ik moet hem met de aan/uit knop resetten. Dan werkt alles weer zonder problemen. Ik kan hem ook niet met de knop op de box aan zetten, er brand geen lampje. We hebben hier te maken met een SW fout sinds een recente update! Niet de update waarvoor vandaag een email kwam, ik heb er al een paar weken last van. We gaan eens kijken of de nieuwe SW per ongeluk deze fout ook opgelost heeft. We kijken het maar weer eens een aantal dagen aan. Ik laat het resultaat binnenkort hier wel horen!

hoekbrwr

Level 6
  • 85Posts
  • 3Oplossingen
  • 16Likes

Ik heb SW 4.32 De Mediabox Next is in de ECO-Modus als hij na minimaal 4  uur in standby gaat. Aangezien het 4 uur duurt voordat hij in standby gaat kon ik 'savonds steeds wel opstarten, maar 'smorgens is duidelijk geen opstarten mogelijk. Ik moet de box dus elke dag met de AAN/UIT knop opnieuw starten. Ik heb hem nu in Trage start stand gezet ipv ECO. Zien we vanavond wel wat het resultaat is

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

Wat irritant dat de box soms niet opstart, @hoekbrwr
Ik zie dat je al van alles aan het proberen bent om het op te lossen. Echt top! Ik denk dat je met het aanpassen van het energieverbruik in standby een goede stap hebt gezet. 

Houd je ons op de hoogte van de resultaten? 

hoekbrwr

Level 6
  • 85Posts
  • 3Oplossingen
  • 16Likes

Kan mijn update 4.33 misschien gepusht worden?

Leg nog eens uit waarom het minimaal 4 uur moet duren voordat je de box in standby kan zetten! Dat kan ik toch zeker zelf beslissen?!! Nou moet ik 4 uur wachten om te weten wat het resultaat is van mijn andere instelling!

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

Nee, dat kan niet gepushed worden. Je kunt de box controleren op updates en wanneer de update voor je klaar staat, kan je deze installeren. Overigens zal deze update geen invloed hebben op het gedrag van de box in standby. 

Een box kun je met de afstandsbediening in standby zetten. Hier hoef je niet apart 4 uren voor te wachten, maar kun je zelf regelen.

Wel is het zo wanneer je de laagste energiestand in standby gebruikt, de box heel traag opstart. Hier lees je de verschillende opties, en wat je precies kunt verwachten per optie/instelling.

Steefb

Level 20
  • 15865Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

De next start bij mij en voor zover ik weet bij vrijwel iedereen binnen een halve minuut op, ''heel traag'' zou ik dat niet durven noemen. Bij TS lijkt mij dan ook een ander probleem te spelen.

 

Dat het na enkele dagen uitstaan wat langer kan duren door ophalen epg kan ik me voorstellen.

hoekbrwr

Level 6
  • 85Posts
  • 3Oplossingen
  • 16Likes

@Jiri Het is mij niet duidelijk hoe ik gericht de box in standby zet! Ik heb de rode AAN/UIT knop. 

Wat ik ervaar als ik hem na >4 uur probeer aan te zetten ik GEEN ENKELE reactie van de box zie als ik op de AAN/UIT knop op de box druk. Geen lampje dat gaat branden. Dan mag ik toch aannemen dat de box op TILT staat! Als dat een normale reactie is dan denk ik dat er flagrante fout in de SW zit! Elk programma met dit soort functies laat op een of andere manier aan de gebruiker weten dat het programma reageert.

?????????????? Nogmaals, dit is een nieuw verschijnsel van de Mediabox Next die ik alle enige tijd gebruik!

hoekbrwr

Level 6
  • 85Posts
  • 3Oplossingen
  • 16Likes

UPdate 4.33 is er en box start op na nachtje op standby te hebben gestaan. Nog eens een nacht wachten of dit ook inderdaad opgelost is. Hij gaat weer in de ECO!

hoekbrwr

Level 6
  • 85Posts
  • 3Oplossingen
  • 16Likes

Het lijkt opgelost. Mogelijkerwijs was de software 4.32 beschadigd of is er een wijziging gemaakt die de fout heeft opgelost. Het is misschien geen slecht idee om de SW ten alle tijde opnieuw te kunnen laden, zelfs als er geen update beschikbaar is!

Uitgelicht topic