LeoGraper

Level 7
  • 177Posts
  • 3Oplossingen
  • 58Likes

Mediabox Next icm met HDMI-CEC (Bij Samsung heet dit Anynet)

Sinds een paar weken behept met de Next, en alleen nog maar 1 vastloper gehad in de Youtube app 😉

Ok, de vraag, na een snelle en naadloze installatie had ik vrij snel beeld en zag ik terloops dat de Samsung TV (UE37C6000) , Panasonic Blueray set (SA-BT200) zich via HDMI CEC/Anynet zich ook netjes in het rijtje apparatuur hadden genesteld.
Alleen als ik nu via de AB van de Samsung via DLNA naar mijn NAS (films/foto's etc) ga bekijken dan ontkoppeld de Next deze hiërarchie.
Dan blijkt dat bij het teruggaan naar TV, vanuit de mediakoppeling de Anynet zaken niet teruggezet wordt.
Beetje lullig als je gewend bent (en aan de vrouw hebt uitgelegd) dat alleen maar de rode knop indrukken voldoende is, heeft de Panasonic toch een flinke nacht staan te draaien.
Is dit per design, of een foutje dat binnenkort wordt opgelost ?
Heb me een beetje ingelezen hier, het was al weer een tijdje geleden dat ik hier was, maar hé met de Horizon had je daar ook weinig tijd voor 🙂 maar is er ergens een overzicht aan bekende problemen die uitstaan en binnenkort opgelost gaan worden, scheelt veel meer topics denk ik...
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Ah ja ik snap het. De boel gaat niet met 1 knop uit, dat was natuurlijk wel zo makkelijk geweest. Helaas moet je in die gevallen nog een 2e AB gebruiken. Het lijkt erop dat het TV toestel de keuze maakt om Anynet te verbreken, en bij het terug gaan naar TV modus op je TV toestel gaat deze anders om met de Next wellicht. De Next is wel de verandering waarna dit is gebeurd, maar als ik de handelingen bekijk (dit zijn handelingen op je TV toestel) zie ik niet dat de oorzaak de Next is.

*Update: Één knop voor aan- en uitzetten
Wil je met één druk op de knop je mediabox, tv en geluidsysteem aanzetten? Of juist niet? Dat stel je nu zelf in. Je vindt deze optie onder de ‘Beeld en geluid’-instellingen op je Mediabox Next. Of check hoe dit werkt.

Wanneer je nog vragen hierover
hebt, zien we je graag in dit topic terug.

Bekijk in context

7 Reacties 7
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes
HDMI CEC is een bekend issue en er komt een update voor, wanneer is nog niet bekend.

Geen volledige lijst met issues vanwege, mijns inziens, de houdbaarheid en de mogelijke verwarring die een dergelijke lijst gaat veroorzaken.
Morgen kan het anders zijn door nieuwe software en worden mogelijke echte nieuwe issues verward met oude die als niet opgelost worden gequoot, terwijl ze wel opgelost zijn en de nieuwe waarschijnlijk een andere oorzaak hebben.
Chaos compleet.
LeoGraper
Topicstarter
Level 7
  • 177Posts
  • 3Oplossingen
  • 58Likes
Hoi Be rt, bedankt voor je antwoord...
Jammer dat er geen issue lijst komt, houd wel van overzicht.
Weet je wel of de update (hier) aangekondigd gaat worden, en ik zou zo graag een eerlijke changelog willen zien erbij, kan dat wel ?
Groet,
Leo.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes
Ik ben bang dat Ziggo niet te veel informatie wil geven over de ins en outs van issues en nieuwe updates.
Dat een berg updates er wel aankomen, dat is wel zeker.
Maar ik vermoed dat dit in stappen komt, omdat anders nieuwe issues dan niet goed meer te relateren zijn aan de mogelijke oorzaak.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes
Ik heb wel op dit forum gelezen dat een CEC blokker wel helpt om van de problemen af te komen.:relaxed: Kaspertje
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Hallo Kaspertje welkom op de Community 🙂

Anynet(+) is een synoniem voor HDMI-CEC. Dit is het systeem waarmee HDMI apparaten elkaar kunnen bedienen. Hier zijn we achter de schermen nog mee bezig. Er speelt nu bijvoorbeeld een probleem waardoor de Next in sommige gevallen de tv altijd terug schakelt naar de HDMI waar de Next op zit. Dat is wel een tikkeltje dominant. Mogelijk raakt dit aan de verschijnselen die jij hier ervaart.

Bij het bekijken van items vanaf je NAS op je Smart-TV is geen HDMI betrokken. Kun je uitleggen hoe HDMI-CEC vanaf de Next hier invloed op heeft? Misschien is een voor en na foto van wat er precies niet lukt makkelijker voor ons.
LeoGraper
Topicstarter
Level 7
  • 177Posts
  • 3Oplossingen
  • 58Likes
Hoi Anne, en bedankt voor je toevoegingen!
Aha, dus eigenlijk was Dominant een betere naam geweest voorde Next 😉
Zal het proberen uit te leggen.
Totdat de next kwam was de Samsung TV de baas en had hij alleen met de Panasonic van doen.
Deze hadden idd een CEC/Any relatie, totdat de Next kwam.
Deze heeft beiden onder controle, zoals ik het ervaar.
Zodra ik echter via de AB van de Samsung de Mediatoets gebruik zie ik dat Anynet wordt onderbroek/losgekoppeld.
Zodra ik weer terug ga naar TV modus via de Samsung AB hersteld de connectie zich niet, dus zo dominant is de Next nu ook weer niet.
Dit resulteert wel in het feit (als je er niet bij stilstaat) dat de TV en Panasonic niet meer uitgezet worden als we de Rode knop op de Next AB gebruiken.
En aangezien mijn vrouw oha later dan ik naar bed gaat blijft dit aan, maar alleen als we wat van de NAS bekijken, maar blijft zonde want zo bespaar ik nog niet veel aan stroom 🙂
Ik hoop dat je hier meer mee kan Anne, en wel jammer dat er niet een changelog komt, jullie hebben al zulke grote stappen genomen de laatste jaren...

Groet, Leo.
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Ah ja ik snap het. De boel gaat niet met 1 knop uit, dat was natuurlijk wel zo makkelijk geweest. Helaas moet je in die gevallen nog een 2e AB gebruiken. Het lijkt erop dat het TV toestel de keuze maakt om Anynet te verbreken, en bij het terug gaan naar TV modus op je TV toestel gaat deze anders om met de Next wellicht. De Next is wel de verandering waarna dit is gebeurd, maar als ik de handelingen bekijk (dit zijn handelingen op je TV toestel) zie ik niet dat de oorzaak de Next is.

*Update: Één knop voor aan- en uitzetten
Wil je met één druk op de knop je mediabox, tv en geluidsysteem aanzetten? Of juist niet? Dat stel je nu zelf in. Je vindt deze optie onder de ‘Beeld en geluid’-instellingen op je Mediabox Next. Of check hoe dit werkt.

Wanneer je nog vragen hierover
hebt, zien we je graag in dit topic terug.

Uitgelicht topic