Vraag

Mediabox Next: HDMI CEC en gekoppelde afstandsbediening.

• 10 april 2019
  • 67 Reacties
  • 6904x Bekeken

Reputatie 1
Ik heb sinds vorige week de Mediabox next in gebruik. Qua snelheid is het een verademing, niet meer de vertraagde bediening die ik van de XL gewend was. Waar ik bij de nieuwe Next mediabox wel tegenaanloop is de beperkte instellingen voor HDMI CEC en de afstandsbediening. Mijn opstelling is als volgt:

BluRay speler >
Next > Onkyo receiver LG C8
PC >

HDMI CEC staat aan op de receiver en tv.

Voorheen werkte dit met de XL box prima. De Next heeft echter een hele agressieve HDMI CEC, als de Next aanstaat schakelt hij de receiver en TV altijd naar de Next door. Als ik bijv. Netflix op mijn TV probeer te kijken, schakelt hij na een seconde weer terug naar de Next.

Als oplossing zou ik het mooi vinden als ik de HDMI CEC op de NExt uit zou kunnen zetten. Op de TV en receiver wil ik deze aanhouden zodat deze onderling wel communiceren.

Ik kan de Next natuurlijk uitzetten om het automatisch schakelen te voorkomen, maar dan loop ik tegen het probleem aan dat de uitknop meteen alles uitzet, TV receiver en Next. Dan moet ik dus eerst alles uitzetten, en dan vervolgens de tv weer aanzetten, niet bepaald ideaal.

Je kan de afstandsbediening van de Next wel ontkoppelen, maar dan werkt het geluid en de TV aan/uit knop ook niet meer.

Zijn er mensen met hetzelfde "probleem" die misschien een oplossingen gevonden hebben?

De twee instellingen die ik eigenlijk mis op de Next zijn:

1: Aan/uitzetten HDMI CEC op de Next
2: Optie om de aan/uitknop alleen voor de Next te laten werken (zoals eigenlijk bij de XL het geval was).

67 Reacties

Reputatie 2
Badge +2
Ik loop tegen het zelfde probleem aan, HDMI-CEC moet uitgezet kunnen worden, waarom geen advanced menu voor dit soort opties om uit te zetten?! Dit soort simpele features kan toch vanaf launch erin zitten, de box is al zo lang in test en in gebruik in andere landen..

Gebruik een Harmony remote om te kunnen schakelen tussen meerdere devices, als ik vanuit de Next Mediabox overschakel op mijn Apple tv zet ik dus de Next box uit maar door HDMI CEC zet de Next box dus gelijk alles uit.

Af en toe denk ik dat ze een iemand inhuren als architect voor een nieuwe mediabox die helemaal geen affiniteit heeft met techniek.
Reputatie 6
Badge +3
Het is ook makkelijker te doen om je Next uit te zetten, gebruik de Source knop van je Ziggo Afstandsbediening en selecteer je gewenste apparaat, zet dan de Next uit met de Rode knop en je zal zien dat de TV wel aanblijft staan en je gewoon verder TV kan kijken of DVD/BlueRay etc.
.....

Zo werkt het niet bij mij. Alles gaat uit. Dat de receiver ook uit gaat komt doordat de tv uitgaat. Maar zoals je het beschrijft zou het moeten werken. Idem als je de tv uitzet met Next als gekozen bron dan zou "TV uit" ook de Next uit moeten zetten.
Dat gebeurt ook niet.
Ook al zet je cec uit dan nog zet de Next je tv uit via IR. Dat doet de AB van de Next. Dat moet er ook uit anders schiet je er nog niet veel mee op.
En als laatste. De HBXL had geen cec besturing maar ook die blokkeerde bij mij de cec controle op mijn andere apparaten. Sinds die tijd, en dat is al jaren, heb ik een aangepaste hdmi kabel. Sinds de Next heb ik de cec killer omdat ik de cec van de Next een kans geef en het een erg oude hdmi kabel is die misschien niet compatibel is met de Next.
Het is dus niet alleen cec die de boel overneemt.
Ik ben benieuwd wat en of er iets opgelost is.
Reputatie 7
Badge +18
...Voor meer mensen hoor @robbo ... 👍
Je hebt de hdmi cec blokker wel op de next geplaatst? Wellicht stomme vraag. Maar om alles uit te sluiten. Het zou moeten kunnen.

Heb een nieuwe ontvangen en het werkt, aangesloten op de next en mijn AV receiver blijft in stand-by. 👍🏻
Ik heb de NEXT sinds enkele dagen in huis en loop ook direct tegen het HDMI CEC probleem aan. Als ik met mijn Logitech Harmony One afstandsbediening naar mijn mediaspeler overschakel worden de TV en de AV-receiver uitgeschakeld. Ik heb het nu opgelost door in de instellingen van de Harmony aan de geven dat de NEXT altijd aan moet blijven staan. Niet ideaal dus hoop dat er snel een firmware update komt.
Ik zat in de test groep van deze box en toen werd ook over dit onderwerp geklaagd ik vind het een beetje teleurstellend dat er uiteindelijk er nog steeds niks aan gedaan is.
Badge
Bedankt iedereen voor jullie reacties,
ik heb nu ook een CEC killer besteld
Reputatie 7
Badge +26
Het is op dit moment zoals het is. Hopende dat via updates het beter werkzaam wordt..( hier gaat het redelijk) al moet ik ook af en toe / regelmatig eerst alles uitzetten om iets anders te zien/ luisteren
Reputatie 7
Badge +26
😎Ik heb er 2 ontvangen @Willem-A . 📺📺
CEC killer besteld bij onlinekabels.nl, aangesloten en probleem opgelost voor een paar euros. Prima workaround tot er een update komt om cec uit te schakelen in NEXT.
Reputatie 7
Badge +18
... Hebben ze eindelijk een apparaat met CEC, willen ze het niet... 😉

Nou ja, dan worden die CEC killers ook weer eens verkocht ... Ik heb er altijd een op voorraad. (ik weet alleen niet waar 🤓
Reputatie 7
Badge +18
Dag @DeBul

de tijdelijke oplossing is genoemd: een CEC killer.
Reputatie 7
Badge +26
@Doeloe Het ligt wel aan de cec van de next. Men is bezig via updates hier verbetering in te brengen om zsm een oplossing te bieden. ( evt cec blokker aanschaffen indien je er erg aan stoort. Helaas is het nu even niet anders..
Reputatie 7
Badge +26
@Doeloe sluit de cec blokker wel op de NEXT aan! Succes gr Rob
Dag @DeBul

de tijdelijke oplossing is genoemd: een CEC killer.

Dank voor de tip. Inmiddels besteld!😀
Reputatie 7
Badge +18

@JoostvB Hoi, ook aan jou de vraag: toen je eindelijk "de email" kreeg, kon je toen ook aangeven of je twee Next boxen mag hebben?

De tweede is om op de slaapkamer de Mediabox XL Extra te vervangen, die wij terug moesten sturen omdat die defect was en we sindsdien geen Replay TV meer boven hebben.
Nee, ik kon niet kiezen of ik een tweede Next wilde.

Ps. lukt het jou wel om 60p binnen te krijgen?Zou ik even moeten testen, zo uit mijn hoofd gaf mijn receiver 50hz aan.

De Next kan (nog) niet uitsturen in 60 Hz.
... Hebben ze eindelijk een apparaat met CEC, willen ze het niet... 😉

Nou ja, dan worden die CEC killers ook weer eens verkocht ... Ik heb er altijd een op voorraad. (ik weet alleen niet waar 🤓

Komt omdat apparaten die de CEC functie ondersteunen normaliteit een optie hebben om het uit te schakelen dan vind ik het een beetje frapant dat de media box next deze optie niet heeft.
Reputatie 6
Badge +3
@houter dat er alleen pcm audio door de hdmi input gaat heeft Panasonic bepaald. Ik heb gekeken bij nieuwere types en die hebben dezelfde beperking.
Mijn Philips slaapkamer tv heeft hdmi ingangen waarop DD wel doorgelaten wordt. Ook meerdere arc uitgangs poorten. Het lijkt afhankelijk te zijn van het TV merk.
Als ik via dlna iets afspeel vanaf mijn Nas dan komt DD of DTS geluid gewoon uit de arc uitgang. Idem voor TV zenders. Netjes in DD. Waarom Panasonic de hdmi ingangen negeert is mij niet duidelijk.

Bij de MBXL was het nog lastiger. Als je die aansloot op de TV en de box op DD zette dan had ik wel geluid via de TV speakers maar niet naar mijn versterker. Als ik de Next direct aansluit op de tv en DD aanzet dan komt er gewoon stereo geluid uit de arc uitgang en hoor nu wel iets. Er is dus wel iets verbeterd op dat gebied.

Als ik alleen naar de Next wil kijken op mijn TV dan heb ik de cec-killer niet nodig. Dan werkt het allemaal zoals bedoeld.
Rode knop op de AB van de Next zet de Next aan. De tv ook en op de goede ingang. En de versterker aan plus goede ingang om tv geluid te horen. Volume knop regelt de versterker via het tv volume.
Nog een keer rode knop en alles is uit.
Alles werkt prima samen. Wil ik echter iets doen zonder Next dan is er slechte of geen communicatie meer tussen TV en versterker.
Nu de Next op de versterker zit is de communicatie helemaal over tussen TV en versterker.
Deze bemoeienis moet er af bij de Next.
Reputatie 2
Badge
@houter dat er alleen pcm audio door de hdmi input gaat heeft Panasonic bepaald. Ik heb gekeken bij nieuwere types en die hebben dezelfde beperking.
Mijn Philips slaapkamer tv heeft hdmi ingangen waarop DD wel doorgelaten wordt. Ook meerdere arc uitgangs poorten. Het lijkt afhankelijk te zijn van het TV merk.
Als ik via dlna iets afspeel vanaf mijn Nas dan komt DD of DTS geluid gewoon uit de arc uitgang. Idem voor TV zenders. Netjes in DD. Waarom Panasonic de hdmi ingangen negeert is mij niet duidelijk.

Bij de MBXL was het nog lastiger. Als je die aansloot op de TV en de box op DD zette dan had ik wel geluid via de TV speakers maar niet naar mijn versterker. Als ik de Next direct aansluit op de tv en DD aanzet dan komt er gewoon stereo geluid uit de arc uitgang en hoor nu wel iets. Er is dus wel iets verbeterd op dat gebied.

Als ik alleen naar de Next wil kijken op mijn TV dan heb ik de cec-killer niet nodig. Dan werkt het allemaal zoals bedoeld.
Rode knop op de AB van de Next zet de Next aan. De tv ook en op de goede ingang. En de versterker aan plus goede ingang om tv geluid te horen. Volume knop regelt de versterker via het tv volume.
Nog een keer rode knop en alles is uit.
Alles werkt prima samen. Wil ik echter iets doen zonder Next dan is er slechte of geen communicatie meer tussen TV en versterker.
Nu de Next op de versterker zit is de communicatie helemaal over tussen TV en versterker.
Deze bemoeienis moet er af bij de Next.

Om de bemoeienis met de Mediabox Next op te heffen kun je proberen de spanning van de Mediabox Next eraf te gooien (er zit een schakelaar achterop de Mediabox Next)
Het lijkt mij zo dat dan de bemoeienis van de Mediabox is uitgeschakeld. Indien je toch nog problemen onder vindt zou ik het meer zoeken op je andere apparaten.
Reputatie 6
Badge +3
@bloemen64 Lijkt mij de enigste manier om de bemoeienis uit te schakelen is de De HMDI kabel los te koppelen... Een ding dat ik niet begrijp is dat het probleem niet wordt opgelost bij het gebruik van de HDMI CEC killer. Deze heeft geen CEC contact punt, het is hierdoor onmogelijk dat hij nog bemoeienis heeft met andere apparatuur.
Dat is het tweede punt dat opgelost moet worden en staat buiten dit forum.
Als je de cec-killer gebruikt lijkt het erop dat de Next de controle overneemt via de IR op de AB. Dat heb ik nog niet gecheckt.
Wat ik wel weet en merk is dat er buiten cec om toch iets via hdmi aansluiting geschakeld wordt.
Als ik de Next nu aanzet, met cec-killer dan gaat mijn versterker aan. Die zet de tv aan. Het enige dat niet gebeurd nu is dat de versterker de hdmi ingang kiest van de Next. Dat zou cec normaal regelen.

Uitzetten van de Next schakelt alles uit.
Niet via de cec van de Next. De Next zet mijn TV uit via IR. Die zet op zijn beurt de versterker uit. Als ik niet op de TV mik met de Next AB dan gaat alleen de Next uit.

De Next bemoeit zich dus op meerdere punten met mijn apparatuur. Daardoor lost alleen een cec-killer niet alle issues op die je kunt krijgen. De oplossing moet komen van de Next. Die ruineerd de boel. hdmi kabel eruit halen is geen workaround. Cec-killer is momenteel een aardig compromis totdat de Next aangepast is.
Reputatie 2
Badge

@bloemen64 Lijkt mij de enigste manier om de bemoeienis uit te schakelen is de De HMDI kabel los te koppelen... Een ding dat ik niet begrijp is dat het probleem niet wordt opgelost bij het gebruik van de HDMI CEC killer. Deze heeft geen CEC contact punt, het is hierdoor onmogelijk dat hij nog bemoeienis heeft met andere apparatuur.Dat is het tweede punt dat opgelost moet worden en staat buiten dit forum.
Als je de cec-killer gebruikt lijkt het erop dat de Next de controle overneemt via de IR op de AB. Dat heb ik nog niet gecheckt.
Wat ik wel weet en merk is dat er buiten cec om toch iets via hdmi aansluiting geschakeld wordt.
Als ik de Next nu aanzet, met cec-killer dan gaat mijn versterker aan. Die zet de tv aan. Het enige dat niet gebeurd nu is dat de versterker de hdmi ingang kiest van de Next. Dat zou cec normaal regelen.

Uitzetten van de Next schakelt alles uit.
Niet via de cec van de Next. De Next zet mijn TV uit via IR. Die zet op zijn beurt de versterker uit. Als ik niet op de TV mik met de Next AB dan gaat alleen de Next uit.

De Next bemoeit zich dus op meerdere punten met mijn apparatuur. Daardoor lost alleen een cec-killer niet alle issues op die je kunt krijgen. De oplossing moet komen van de Next. Die ruineerd de boel. hdmi kabel eruit halen is geen workaround. Cec-killer is momenteel een aardig compromis totdat de Next aangepast is.

@bloemen64 Klopt via IR wordt de Mediabox Next gestart. Als je dat niet wil zet hem gewoon uit via de schakelaar aan de achterzijde van de Next. Dit is niet de ideale oplossen. Toch raad ik je het zo te doen. Dan kun je gewoon de rest van je apparaten bedienen.
Reputatie 7
Badge +26
@Doeloe Top dat dit de oplossing is voor jou! Gr Rob
Reputatie 2
Badge
In mijn situatie vind ik het prima. Als ik de Next aanzet, gaat ook de TV en mijn Soundbar aan. Dit werkt zoals ik wil.

Als ik een film wil kijken op mijn AppleTV gebruik ik de AB van mijn TV. Deze AB is zo geprogrammeerd dat de TV, Soundbar en AppleTV aan gaan. Niks mis mee toch? Ik vind het geen bezwaar om de TV AB te gebruiken om een film op mijn AppleTV te kijken.

Zonder HDMI CEC killer moest ik eerst alles uitzetten, en vervolgens alles aanzetten met de TV AB om een film te kijken op mijn AppleTV.

Nu kan ik switchen tussen AppleTV, TVapps en de Next Mediabox.

Wel is het zo dat ik twee AB nodig heb, maar omdat dit twee verschillende toepassingen zijn, heb ik daar geen moeite mee.
Reputatie 7
Badge +26
Top! Succes Verder!
Schijnbaar hebben sommige mensen het voor elkaar gekregen zoals bijvoorbeeld in deze topic:

https://community.ziggo.nl/mediabox-next-239/mediabox-next-lg-oled-app-onderbroken-door-de-next-cec-39889

Reageer