Vraag

Mediabox Next: HDMI CEC en gekoppelde afstandsbediening.

• 10 april 2019
  • 78 Reacties
  • 8154x Bekeken

Toon eerste bericht

78 Reacties

Reputatie 2
Badge
Zelfde probleem had ik ook. Voor nog geen 5 euro heb je een HDMI CEC killer, dat het probleem volledig opgelost. Deze plaats je tussen de Mediabox Next en de HDMI kabel. Het ziet er uit als een klein verloopstukje en is eenvoudig te monteren.
Reputatie 6
Badge +3
Alleen de cec-killer is bij mij niet genoeg. De TV wordt ook door de IR van de Next AB uitgezet.

Ik kan nu wel weer mijn oude functies gebruiken. De TV zet de versterker weer aan en uit en schakelt naar de TV audio ingang. Zonder cec-killer werkte dit alleen als de Next aanstond. Staat hij uit dan ook geen versterker die uitschakelt. Hij gaat wel aan maar schakelt niet naar de TV audio ingang.

Moet nu even niet mikken op de TV met de AB als ik de Next uitzet.
Maar dat hoeft ook niet. De Next commando's gaan ook via RF.

Er moet dus wel meer gebeuren in de Next software als alleen de hdmi-cec functies aanpassen. Ook de beslissing dat de TV uitgaat als de Next uitgaat is niet altijd gewild.

Als ik altijd TV zou kijken via de Next dan is er met de huidige manier niets mis. TV en versterker gaan aan en de juiste ingangen worden gekozen. Bij uitzetten van de Next gaat alles uit. Next, TV en versterker. Niets mis mee zou je zeggen.

Maar er is wel iets mis mee. Ik wil ook TV kunnen kijken en films via DLNA afspelen zonder Next bemoeienis.

Ik wacht rustig af. Kan nog wel een tijdje duren voordat het opgelost wordt.
Voorlopig blijft de cec-killer ertussen zitten.

Mischien dat Ziggo hem er standaard bij levert als service.
Kost een paar Euro als je er een paar (100.000+) tegelijk koopt denk ik.
Reputatie 2
Badge
In mijn situatie vind ik het prima. Als ik de Next aanzet, gaat ook de TV en mijn Soundbar aan. Dit werkt zoals ik wil.

Als ik een film wil kijken op mijn AppleTV gebruik ik de AB van mijn TV. Deze AB is zo geprogrammeerd dat de TV, Soundbar en AppleTV aan gaan. Niks mis mee toch? Ik vind het geen bezwaar om de TV AB te gebruiken om een film op mijn AppleTV te kijken.

Zonder HDMI CEC killer moest ik eerst alles uitzetten, en vervolgens alles aanzetten met de TV AB om een film te kijken op mijn AppleTV.

Nu kan ik switchen tussen AppleTV, TVapps en de Next Mediabox.

Wel is het zo dat ik twee AB nodig heb, maar omdat dit twee verschillende toepassingen zijn, heb ik daar geen moeite mee.
Reputatie 6
Badge +3
In mijn situatie vind ik het prima. Als ik de Next aanzet, gaat ook de TV en mijn Soundbar aan. Dit werkt zoals ik wil.

Als ik een film wil kijken op mijn AppleTV gebruik ik de AB van mijn TV. Deze AB is zo geprogrammeerd dat de TV, Soundbar en AppleTV aan gaan. Niks mis mee toch? Ik vind het geen bezwaar om de TV AB te gebruiken om een film op mijn AppleTV te kijken.

Zonder HDMI CEC killer moest ik eerst alles uitzetten, en vervolgens alles aanzetten met de TV AB om een film te kijken op mijn AppleTV.

Wel is het zo dat ik twee AB nodig heb, maar omdat dit twee verschillende toepassingen zijn, heb ik daar geen moeite mee.

Zonder cec-killer werkt mijn normale TV/Versterker link niet meer. De Next blokeert de cec interface als hij uitstaat. Gelukkig kan ik wel van TV ingang wisselen als ik de cec-killer niet gebruik. Dat is bij sommige gebruikers ook niet het geval. Zet je dan de Next uit dan zet deze alles uit. Het is dus afhankelijk van de gebruikte apparatuur.

De Next op de TV aangesloten levert bij mij minder problemen op dan aangesloten op mijn versterker. Maar hij zit nu op de versterker en dan is de cec-killer echt nodig. Als mijn TV DD audio via de hdmi ingang door zou laten naar de arc uitgang dan mocht hij wel op de TV aangesloten blijven maar dat doet mijn TV niet. Alleen PCM audio.
't is altijd wat.☺
Reputatie 2
Badge

Zonder cec-killer werkt mijn normale TV/Versterker link niet meer. De Next blokeert de cec interface als hij uitstaat. Gelukkig kan ik wel van TV ingang wisselen als ik de cec-killer niet gebruik. Dat is bij sommige gebruikers ook niet het geval. Zet je dan de Next uit dan zet deze alles uit. Het is dus afhankelijk van de gebruikte apparatuur.

De Next op de TV aangesloten levert bij mij minder problemen op dan aangesloten op mijn versterker. Maar hij zit nu op de versterker en dan is de cec-killer echt nodig. Als mijn TV DD audio via de hdmi ingang door zou laten naar de arc uitgang dan mocht hij wel op de TV aangesloten blijven maar dat doet mijn TV niet. Alleen PCM audio.
't is altijd wat.☺

Vreemd dat je alleen PCM audio hebt als je Mediabox Next op de Arc poort van je TV heb aangesloten. Zou dit niet kunnen liggen aan je TV instelling? Wat het een beetje ingewikkeld maakt is dat je zo veel verschillende apparaten heb. Kijk nog eens goed of alle CEC instellingen op al je apparaten goed staan. Volgens Ziggo komt er een update die de HDMI CEC killer overbodig maakt. Maar of dat voor iedereen de problemen oplost is de vraag, omdat de Mediabox Next ook IR signalen uitzendt, die je niet kunt uitzetten... Het blijft zoeken naar de beste oplossing, die voor iedereen anders kan zijn.
Reputatie 6
Badge +3
@houter dat er alleen pcm audio door de hdmi input gaat heeft Panasonic bepaald. Ik heb gekeken bij nieuwere types en die hebben dezelfde beperking.
Mijn Philips slaapkamer tv heeft hdmi ingangen waarop DD wel doorgelaten wordt. Ook meerdere arc uitgangs poorten. Het lijkt afhankelijk te zijn van het TV merk.
Als ik via dlna iets afspeel vanaf mijn Nas dan komt DD of DTS geluid gewoon uit de arc uitgang. Idem voor TV zenders. Netjes in DD. Waarom Panasonic de hdmi ingangen negeert is mij niet duidelijk.

Bij de MBXL was het nog lastiger. Als je die aansloot op de TV en de box op DD zette dan had ik wel geluid via de TV speakers maar niet naar mijn versterker. Als ik de Next direct aansluit op de tv en DD aanzet dan komt er gewoon stereo geluid uit de arc uitgang en hoor nu wel iets. Er is dus wel iets verbeterd op dat gebied.

Als ik alleen naar de Next wil kijken op mijn TV dan heb ik de cec-killer niet nodig. Dan werkt het allemaal zoals bedoeld.
Rode knop op de AB van de Next zet de Next aan. De tv ook en op de goede ingang. En de versterker aan plus goede ingang om tv geluid te horen. Volume knop regelt de versterker via het tv volume.
Nog een keer rode knop en alles is uit.
Alles werkt prima samen. Wil ik echter iets doen zonder Next dan is er slechte of geen communicatie meer tussen TV en versterker.
Nu de Next op de versterker zit is de communicatie helemaal over tussen TV en versterker.
Deze bemoeienis moet er af bij de Next.
Reputatie 2
Badge
@houter dat er alleen pcm audio door de hdmi input gaat heeft Panasonic bepaald. Ik heb gekeken bij nieuwere types en die hebben dezelfde beperking.
Mijn Philips slaapkamer tv heeft hdmi ingangen waarop DD wel doorgelaten wordt. Ook meerdere arc uitgangs poorten. Het lijkt afhankelijk te zijn van het TV merk.
Als ik via dlna iets afspeel vanaf mijn Nas dan komt DD of DTS geluid gewoon uit de arc uitgang. Idem voor TV zenders. Netjes in DD. Waarom Panasonic de hdmi ingangen negeert is mij niet duidelijk.

Bij de MBXL was het nog lastiger. Als je die aansloot op de TV en de box op DD zette dan had ik wel geluid via de TV speakers maar niet naar mijn versterker. Als ik de Next direct aansluit op de tv en DD aanzet dan komt er gewoon stereo geluid uit de arc uitgang en hoor nu wel iets. Er is dus wel iets verbeterd op dat gebied.

Als ik alleen naar de Next wil kijken op mijn TV dan heb ik de cec-killer niet nodig. Dan werkt het allemaal zoals bedoeld.
Rode knop op de AB van de Next zet de Next aan. De tv ook en op de goede ingang. En de versterker aan plus goede ingang om tv geluid te horen. Volume knop regelt de versterker via het tv volume.
Alles werkt prima samen. Wil ik echter iets doen zonder Next dan is er slechte of geen communicatie meer tussen TV en versterker.
Nu de Next op de versterker zit is de communicatie helemaal over tussen TV en versterker.

Om de bemoeienis met de Mediabox Next op te heffen kun je proberen de spanning van de Mediabox Next eraf te gooien (er zit een schakelaar achterop de Mediabox Next)
Het lijkt mij zo dat dan de bemoeienis van de Mediabox is uitgeschakeld. Indien je toch nog problemen onder vindt zou ik het meer zoeken op je andere apparaten.
Reputatie 2
Badge

@bloemen64 Hoi, wat je kunt doen om de bemoeienis van de Mediabox Next te stoppen is hem gewoon uit te schakelen door middel van de schakelaar achterop de Mediabox Next. Misschien is dit de oplossing.
Reputatie 6
Badge +3
@houter uitzetten is niet zo handig. Ik wil de Next gewoon kunnen bedienen via de AB. Dan moet ik niet eerst naar de kamerkast moeten lopen om hem aan te zetten.
Voor het probleem maakt het ook niet uit. Gewoon standby of uit heeft hetzelfde resultaat. De communicatie tussen TV en versterker is geblokkeerd zodra ik de hdmi kabel in de Next stop. Dit zelfde euvel had mijn oude MBXL ook. Die deed helemaal niets met cec maar blokkeerde wel de communicatie. Om dat op te lossen had ik zelf de hdmi kabel aangepast. Nu is het netter met een losse adapter. De oude hdmi kabel had nog schroef connectoren.
Reputatie 2
Badge
@bloemen64 Lijkt mij de enigste manier om de bemoeienis uit te schakelen is de De HMDI kabel los te koppelen... Een ding dat ik niet begrijp is dat het probleem niet wordt opgelost bij het gebruik van de HDMI CEC killer. Deze heeft geen CEC contact punt, het is hierdoor onmogelijk dat hij nog bemoeienis heeft met andere apparatuur.
Reputatie 6
Badge +3
@bloemen64 Lijkt mij de enigste manier om de bemoeienis uit te schakelen is de De HMDI kabel los te koppelen... Een ding dat ik niet begrijp is dat het probleem niet wordt opgelost bij het gebruik van de HDMI CEC killer. Deze heeft geen CEC contact punt, het is hierdoor onmogelijk dat hij nog bemoeienis heeft met andere apparatuur.
Dat is het tweede punt dat opgelost moet worden en staat buiten dit forum.
Als je de cec-killer gebruikt lijkt het erop dat de Next de controle overneemt via de IR op de AB. Dat heb ik nog niet gecheckt.
Wat ik wel weet en merk is dat er buiten cec om toch iets via hdmi aansluiting geschakeld wordt.
Als ik de Next nu aanzet, met cec-killer dan gaat mijn versterker aan. Die zet de tv aan. Het enige dat niet gebeurd nu is dat de versterker de hdmi ingang kiest van de Next. Dat zou cec normaal regelen.

Uitzetten van de Next schakelt alles uit.
Niet via de cec van de Next. De Next zet mijn TV uit via IR. Die zet op zijn beurt de versterker uit. Als ik niet op de TV mik met de Next AB dan gaat alleen de Next uit.

De Next bemoeit zich dus op meerdere punten met mijn apparatuur. Daardoor lost alleen een cec-killer niet alle issues op die je kunt krijgen. De oplossing moet komen van de Next. Die ruineerd de boel. hdmi kabel eruit halen is geen workaround. Cec-killer is momenteel een aardig compromis totdat de Next aangepast is.
Reputatie 2
Badge

@bloemen64 Lijkt mij de enigste manier om de bemoeienis uit te schakelen is de De HMDI kabel los te koppelen... Een ding dat ik niet begrijp is dat het probleem niet wordt opgelost bij het gebruik van de HDMI CEC killer. Deze heeft geen CEC contact punt, het is hierdoor onmogelijk dat hij nog bemoeienis heeft met andere apparatuur.Dat is het tweede punt dat opgelost moet worden en staat buiten dit forum.
Als je de cec-killer gebruikt lijkt het erop dat de Next de controle overneemt via de IR op de AB. Dat heb ik nog niet gecheckt.
Wat ik wel weet en merk is dat er buiten cec om toch iets via hdmi aansluiting geschakeld wordt.
Als ik de Next nu aanzet, met cec-killer dan gaat mijn versterker aan. Die zet de tv aan. Het enige dat niet gebeurd nu is dat de versterker de hdmi ingang kiest van de Next. Dat zou cec normaal regelen.

Uitzetten van de Next schakelt alles uit.
Niet via de cec van de Next. De Next zet mijn TV uit via IR. Die zet op zijn beurt de versterker uit. Als ik niet op de TV mik met de Next AB dan gaat alleen de Next uit.

De Next bemoeit zich dus op meerdere punten met mijn apparatuur. Daardoor lost alleen een cec-killer niet alle issues op die je kunt krijgen. De oplossing moet komen van de Next. Die ruineerd de boel. hdmi kabel eruit halen is geen workaround. Cec-killer is momenteel een aardig compromis totdat de Next aangepast is.

@bloemen64 Klopt via IR wordt de Mediabox Next gestart. Als je dat niet wil zet hem gewoon uit via de schakelaar aan de achterzijde van de Next. Dit is niet de ideale oplossen. Toch raad ik je het zo te doen. Dan kun je gewoon de rest van je apparaten bedienen.
Reputatie 6
Badge +3
@houter bedankt voor de tips. Ik heb een goed werkend systeem. En wacht op een update voor de Next.
Is er inmiddels al bekend of er een update is/komt? Wat irritant is dat CEC zeg. Als ik m'n next uit wil gooien omdat ik klaar ben met ziggo kijken en ik een andere app op mijn tv wil gebruiken dan knalt hij eerst de TV mee uit waardoor ik hem vervolgens weer met mijn TV afstandsbediening aan moet zetten om de TV weer te kunnen gebruiken voor andere doeleinden.
Reputatie 6
Badge +3
Is er inmiddels al bekend of er een update is/komt? Wat irritant is dat CEC zeg. Als ik m'n next uit wil gooien omdat ik klaar ben met ziggo kijken en ik een andere app op mijn tv wil gebruiken dan knalt hij eerst de TV mee uit waardoor ik hem vervolgens weer met mijn TV afstandsbediening aan moet zetten om de TV weer te kunnen gebruiken voor andere doeleinden.
De geruchten zijn erg sterk. Maar ik wil het eerst zien en dan geloven.
Ik heb het uitzetten van cec al op een heel erg voorlopige release site gezien. Zonder enig bewijs denk ik.
Reputatie 7
Badge +25
Het is ook makkelijker te doen om je Next uit te zetten, gebruik de Source knop van je Ziggo Afstandsbediening en selecteer je gewenste apparaat, zet dan de Next uit met de Rode knop en je zal zien dat de TV wel aanblijft staan en je gewoon verder TV kan kijken of DVD/BlueRay etc.

De update van de Next is nog niet bekend wanneer en hoe dit plaats zal vinden, tot die tijd is het behelpen. Probleem met de HDMI Cec is bekend, en hopelijk wordt die in de komende update meegenomen.
Reputatie 6
Badge +3
Het is ook makkelijker te doen om je Next uit te zetten, gebruik de Source knop van je Ziggo Afstandsbediening en selecteer je gewenste apparaat, zet dan de Next uit met de Rode knop en je zal zien dat de TV wel aanblijft staan en je gewoon verder TV kan kijken of DVD/BlueRay etc.
.....

Zo werkt het niet bij mij. Alles gaat uit. Dat de receiver ook uit gaat komt doordat de tv uitgaat. Maar zoals je het beschrijft zou het moeten werken. Idem als je de tv uitzet met Next als gekozen bron dan zou "TV uit" ook de Next uit moeten zetten.
Dat gebeurt ook niet.
Ook al zet je cec uit dan nog zet de Next je tv uit via IR. Dat doet de AB van de Next. Dat moet er ook uit anders schiet je er nog niet veel mee op.
En als laatste. De HBXL had geen cec besturing maar ook die blokkeerde bij mij de cec controle op mijn andere apparaten. Sinds die tijd, en dat is al jaren, heb ik een aangepaste hdmi kabel. Sinds de Next heb ik de cec killer omdat ik de cec van de Next een kans geef en het een erg oude hdmi kabel is die misschien niet compatibel is met de Next.
Het is dus niet alleen cec die de boel overneemt.
Ik ben benieuwd wat en of er iets opgelost is.
Is inmiddels opgelost met de nieuwe firmware v4.17. Je kunt het uitzetten in menu instellingen onder beeld en geluid.
Reputatie 6
Badge +3
Is inmiddels opgelost met de nieuwe firmware v4.17. Je kunt het uitzetten in menu instellingen onder beeld en geluid.
Mooi. Ik kan het zelf nog niet checken. Nog geen update gehad. Vorige keer geen email over de update, wel meteen geupdate. Nu andersom. Wel email, geen update. Zal nog wel iets aangepast worden voor mij😊
Reputatie 2

Helaas, als je een Logitech AB gebruikt, komt deze optie niet in beeld. En dus ben ik genoodzaakt mijn cec-killer te blijven gebruiken...
Reputatie 2
@Ricardo Ehv

Als je je next AB even gebruikt komt de optie wel in beeld.
Reputatie 2

Mooi. Ik kan het zelf nog niet checken. Nog geen update gehad. Vorige keer geen email over de update, wel meteen geupdate. Nu andersom. Wel email, geen update. Zal nog wel iets aangepast worden voor mij😊

Even de next uit en weer aanzetten als je niet wilt wachten..
Reputatie 6
Badge +3

Mooi. Ik kan het zelf nog niet checken. Nog geen update gehad. Vorige keer geen email over de update, wel meteen geupdate. Nu andersom. Wel email, geen update. Zal nog wel iets aangepast worden voor mij😊Even de next uit en weer aanzetten als je niet wilt wachten..

Heb ik gedaan. Maakt niet uit. Nog steeds 4.16. Zal vanavond weer kijken. Dan zijn de 3 dagen om.
Reputatie 6
Badge +2
Heb ik gedaan. Maakt niet uit. Nog steeds 4.16. Zal vanavond weer kijken. Dan zijn de 3 dagen om.

Als je echt niet wilt wachten, dan kun je een fabrieks reset doen, dan haalt hij namelijk altijd de laatste firmware op installeert die ook meteen
Reputatie 7
Badge +25

Heb ik gedaan. Maakt niet uit. Nog steeds 4.16. Zal vanavond weer kijken. Dan zijn de 3 dagen om.Als je echt niet wilt wachten, dan kun je een fabrieks reset doen, dan haalt hij namelijk altijd de laatste firmware op installeert die ook meteen

Fabrieksherstel wordt afgeraden te doen, de update kan 3 dagen duren voor alles binnen is en de fabrieksherstel gaat hier niks aan beïnvloeden.

Reageer