Vraag

Mediabox Next: HDMI CEC en gekoppelde afstandsbediening.

• 10 april 2019
  • 63 Reacties
  • 6434x Bekeken

Toon eerste bericht

63 Reacties

Reputatie 7
Badge +18
Dag @DeBul

de tijdelijke oplossing is genoemd: een CEC killer.
Ik zat in de test groep van deze box en toen werd ook over dit onderwerp geklaagd ik vind het een beetje teleurstellend dat er uiteindelijk er nog steeds niks aan gedaan is.
Dag @DeBul

de tijdelijke oplossing is genoemd: een CEC killer.

Dank voor de tip. Inmiddels besteld!😀
Badge
Bedankt iedereen voor jullie reacties,
ik heb nu ook een CEC killer besteld
Reputatie 7
Badge +18
... Hebben ze eindelijk een apparaat met CEC, willen ze het niet... 😉

Nou ja, dan worden die CEC killers ook weer eens verkocht ... Ik heb er altijd een op voorraad. (ik weet alleen niet waar 🤓
... Hebben ze eindelijk een apparaat met CEC, willen ze het niet... 😉

Nou ja, dan worden die CEC killers ook weer eens verkocht ... Ik heb er altijd een op voorraad. (ik weet alleen niet waar 🤓

Komt omdat apparaten die de CEC functie ondersteunen normaliteit een optie hebben om het uit te schakelen dan vind ik het een beetje frapant dat de media box next deze optie niet heeft.
Ik heb een Philips 5.1 soundsystem en de afstandsbediening heeft zijn volumeknoppen ook hier aan gekoppeld.
Maar zelfs wanneer mijn soundsystem uit staat, moet ik nog handmatig weer overschakelen naar mijn TV in de instellingen. Dit begint zwaar irritant te worden.

Heeft dit ook met dat CEC te maken ?

Ik wil heel heel graag dat de Next afstandsbedienining mijn Philips soundsystem weer vergeet en zich daar ook nooit meer aan zal koppelen. Alleen vind ik geen instelling om dit te doen.

What to do ?
Reputatie 7
Badge +18
CEC is geen echte standaard. Elke fabrikant mag zelf bepalen wat daarin onder te brengen en hoef dat tevens niet bekend te maken. Je ziet dus ook nooit echt de functies ervan bij de specificaties. Het is dus altijd een verrassing wat er precies in is opgenomen. Het kan een uitstekende optie zijn, maar daar iedereen er dus wat anders mee mag doen, maakt het dat er niet altijd beter op.
Ik denk dat ik ook maar een hdmic cec killer ga aanschaffen nu heb ik ergens
gelezen dat ziggo de aanschaf vergoed als dat zo is wat is de procedure dan om in aanmerking ervoor te komen.
Reputatie 7
Badge +26
Voor het geld hoef je het niet te laten. Even googlen. En je ziet ze al voor nog geen €6.
Het gaat niet om het geld het gaat erom dat het eigenlijk een onodige aanschaf is om dit apparaat normaal te gebruiken en als ziggo bereid is om het te vergoeden waarom zou ik er niet gebruik van maken.
Reputatie 7
Badge +26
Maar Ziggo zal vast wel ook zijn best blijven doen en updates uitbrengen in de hoop zsm het probleem op te lossen... dat heeft nu eenmaal ook zijn tijd nodig.. Maar ben benieuwd of Ziggo daadwerkelijk zo iets vergoed.... waar heb je dat gelezen?
Schijnbaar hebben sommige mensen het voor elkaar gekregen zoals bijvoorbeeld in deze topic:

https://community.ziggo.nl/mediabox-next-239/mediabox-next-lg-oled-app-onderbroken-door-de-next-cec-39889
Reputatie 7
Badge +26
OK. Altijd proberen dan😊
Reputatie 7
Badge +18
Het gaat niet om het geld het gaat erom dat het eigenlijk een onodige aanschaf is om dit apparaat normaal te gebruiken en als ziggo bereid is om het te vergoeden waarom zou ik er niet gebruik van maken.

Het is mij anders weleens opgevallen dat mensen wel vaker een onnodige uitgave/aanschaf doen. En dan gaat het vaak om eer dan 6 euro ... 😉

En een CEC killer kan altijd nog van pas komen.
Reputatie 7
Badge +18
OK. Altijd proberen dan😊

Ik heb een Tv moeten kopen bij mijn Humax. En die heb ik ook vergoed gehad hoor @robbo ! Jij toch ook wel als vaste last hier ... 😁 ?
Reputatie 7
Badge +26
😎Ik heb er 2 ontvangen @Willem-A . 📺📺
Mijn versterker gaat ook uit als de box uitgeschakeld wordt, deze is aangesloten via een optische kabel van de next naar onze versterker werkt bij deze configuratie een HDMI CEC killer?
Reputatie 7
Badge +26
@Krisrock Nee cec is een hdmi functie. En optisch is alleen een audio functie. Jou probleem is mijn vermoeden hoe de ab is gekoppeld.
@robbo daar lijkt het wel op.
als ik de mediabox uitschakel via de knop op het apparaat blijft de versterker wel aan.
kunt u mij ook helpen met welke stappen ik moet doen om dit probleem te verhelpen?

het vreemde is namelijk dat mijn Logitech harmony ook hetzelfde probleem heeft ( dus bij een uit commando van de box schakelt de box de versterker uit )
als ik bijvoorbeeld over wil schakelen naar radio hoeft die alleen de tv en de next uit te schalen ( zo is de harmony ook geconfigureerd. ) de versterker krijgt van de harmony alleen een commando dat hij moet overschakel naar tuner.
Badge +3
@robbo daar lijkt het wel op.
als ik de mediabox uitschakel via de knop op het apparaat blijft de versterker wel aan.
kunt u mij ook helpen met welke stappen ik moet doen om dit probleem te verhelpen?

het vreemde is namelijk dat mijn Logitech harmony ook hetzelfde probleem heeft ( dus bij een uit commando van de box schakelt de box de versterker uit )
als ik bijvoorbeeld over wil schakelen naar radio hoeft die alleen de tv en de next uit te schalen ( zo is de harmony ook geconfigureerd. ) de versterker krijgt van de harmony alleen een commando dat hij moet overschakel naar tuner.

Probeer het eens met de hand voor de IR zender van de Next afstandbediening.
Ze moeten echt snel een update uitbrengen om de HDMI te fixen. Mijn TV / Onkyo raakt zo van slag dat de tv zelfs niet meer normaal het geluid naar de versterker kan sturen zolang de box ergens in het systeem aanwezig is. De box lijkt alle prioriteit op te eisen en zichzelf als centrum van het entertainment systeem te zien. Ook hier blijft het signaal terugschakelen als ik naar een andere input wil. Het is dan wel geen extra verwarming meer in het kastje, maar de oude box liet de rest tenminste met rust.
Badge +3
Ze moeten echt snel een update uitbrengen om de HDMI te fixen. Mijn TV / Onkyo raakt zo van slag dat de tv zelfs niet meer normaal het geluid naar de versterker kan sturen zolang de box ergens in het systeem aanwezig is. De box lijkt alle prioriteit op te eisen en zichzelf als centrum van het entertainment systeem te zien. Ook hier blijft het signaal terugschakelen als ik naar een andere input wil. Het is dan wel geen extra verwarming meer in het kastje, maar de oude box liet de rest tenminste met rust.

Om frustraties te voorkomen is een CEC killer tot die tijd een oplossing.
Ook hier een CEC killer besteld.
wat blijkt het signaal komt binnen op de tv ( Philips ) op HDMI 1 waar de next op is aangesloten. ( geluid via optische kabel )
de versterker zit op HDMI 2 van de tv ( om beeld van andere bronnen weer te geven )
Het CEC signaal gaat dus van HDMI 1 van de tv zo naar hdmi 2 waardoor het bij de versterker uitkomt.
best agressief signaaltje 😂
Ik heb sinds vorige week de Mediabox next in gebruik. Qua snelheid is het een verademing, niet meer de vertraagde bediening die ik van de XL gewend was. Waar ik bij de nieuwe Next mediabox wel tegenaanloop is de beperkte instellingen voor HDMI CEC en de afstandsbediening. Mijn opstelling is als volgt:

BluRay speler >
Next > Onkyo receiver LG C8
PC >

HDMI CEC staat aan op de receiver en tv.

Voorheen werkte dit met de XL box prima. De Next heeft echter een hele agressieve HDMI CEC, als de Next aanstaat schakelt hij de receiver en TV altijd naar de Next door. Als ik bijv. Netflix op mijn TV probeer te kijken, schakelt hij na een seconde weer terug naar de Next.

Als oplossing zou ik het mooi vinden als ik de HDMI CEC op de NExt uit zou kunnen zetten. Op de TV en receiver wil ik deze aanhouden zodat deze onderling wel communiceren.

Ik kan de Next natuurlijk uitzetten om het automatisch schakelen te voorkomen, maar dan loop ik tegen het probleem aan dat de uitknop meteen alles uitzet, TV receiver en Next. Dan moet ik dus eerst alles uitzetten, en dan vervolgens de tv weer aanzetten, niet bepaald ideaal.

Je kan de afstandsbediening van de Next wel ontkoppelen, maar dan werkt het geluid en de TV aan/uit knop ook niet meer.

Zijn er mensen met hetzelfde "probleem" die misschien een oplossingen gevonden hebben?

De twee instellingen die ik eigenlijk mis op de Next zijn:

1: Aan/uitzetten HDMI CEC op de Next
2: Optie om de aan/uitknop alleen voor de Next te laten werken (zoals eigenlijk bij de XL het geval was).

Zelfde probleem had ik ook. Voor nog geen 5 euro heb je een HDMI CEC killer, dat het probleem volledig opgelost. Deze plaats je tussen de Mediabox Next en de HDMI kabel. Het ziet er uit als een klein verloopstukje en is eenvoudig te monteren.

Reageer