hanszant

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Mediabox Next geen geluid bij aanzetten

Ik heb de Mediabox Next gekoppeld aan mijn Yamaha Reciever. Bij het inschakelen van mij Mediabox Next gaan netjes de Receiver en ook mijn Samsung TV aan, echter heb geen geluid.
Pas na het uit en weer aanzetten van mijn Yamaha reveiver wordt het geluid doorgegeven.
Ik had gehoopt dat na de Mediabox update 4.17 dit het probleem was opgelost, maar helaas dus niet.
Zijn er meer gebruiker die last van dit probleem hebben?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Hansie572

Level 1
  • 2Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
hey,

Ik lees dit en heb zelf ook dit probleem gehad.
Na veel wijs kijken en veel geprul met hdmi kabels kwam ik er achter dat in het menu van de mediabox beeld en geluid steeds de samsung tv aan gaf, ook al veranderde ik dat terug naar audio systeem.
In het menu van de tv (systeem) heb ik Anynet+ (hdmi-cec) uitgezet en het werkt nu zoals het hoort.
Alles gaat aan en uit met 1 knop en het geluid is er ook altijd.
Ik heb daarna de mediabox ook aangesloten met een optische kabel op de Yamaha versterker, dit omdat als ik radio luister via de mediabox, de tv uitzet, en tijdens dat de tv uitging hikte het geluid even, maar als je daar mee kunt leven is dat ook geen probleem.
dus nu werkt alles met 1 afstandbediening, ook al staat Anynet+ hdmi-cec van de tv uit.

ik hoop dat ik hier iemand mee kan helpen.

Bekijk in context

16 Reacties 16
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
hanszant Probeer eens verbruik in standby op hoog te zetten, als dit nog niet het geval is. En test dit even uit of audio ook sneller en correct wordt uitgedragen.

En gebruik je ook de bijgeleverde 4k highspeed ( ethernet) hdmi kabel? En stel evt de instelling bepaal je volume eens opnieuw in, dit om even alles uit te sluiten.
hanszant
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Bedankt voor je reactie , maar heb al je suggesties geprobeerd maar het heeft niet geholpen.
ik moet nog steeds mijn receiver uit en weer aan zetten nadat ik de Mediabox heb ingeschakeld.
Dus wel beeld maar geen geluid. Na aan en uit zetten van de Receiver werkt het goed, maar dat lijkt me niet de bedoeling.

Op dut forum kwam ik ook een topic tegen van iemand die exact hetzelfde probleem heeft.
nebregg

Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Heb hier ook precies het zelfde probleem, maar dan met een Onkyo reciever (HT-R558) verbonden aan een Philips 43PUS6551 TV. Krijg gewoon netjes beeld, vaak moet ik de boel aan en uit zetten om pas geluid te krijgen, zowel met Dolby aan en Dolby uit maakt ook geen verschil.
hanszant
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Dus te probleem lijkt structureel te zijn. Ik hoop op een goede oplossing van Ziggo.
Het is toch niet de bedoeling om steeds de receiver aan en uit te zetten om geluid te krijgen.
Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5739Posts
  • 596Oplossingen
  • 3330Likes
Hey hanszant en nebregg,

Zo, 2 vliegen in 1 klap! Goed dat jullie de vraag hier neerleggen zodat we met zijn allen mee kunnen denken. Jammer dat de tips van @robbo niet voor de oplossing hebben gezorgd.

Dit moeten we verder gaan onderzoeken. Voordat we dit kunnen doen heb ik meer info van jullie nodig.


  • Staat de receiver op het juiste input kanaal wanneer dit probleem zich voordoet?
  • Op welke HDMI poorten zit alles aangesloten/hoe ziet je binnenhuisinstallatie eruit?
  • Wat is het merk en model van de televisie?
  • Zitten de HDMI kabels beide op een ARC poort?
hanszant
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

ik heb de volgende componenten:
Samsung UE46D6530 LED-TV (afbeelding aansluitingen)
Yamaha RX v683 (afbeelding voor- en achterkant )
Apple Tv
Mediabox next

Als volgt aangesloten:
hdmi van mediabox op HDMI 1 van Yamaha
hdmi out van Yamaha op HDMI 2 van Samsung tv
hdmi van Apple tv op HDMI 2 van Yamaha
Al het geluid komt uit de luidspeakers die aangesloten zijn op mijn Yamaha receiver.

Als ik de Apple tv gebruik werkt alle goed.
Als ik de mediabox gebruik krijg ik zoals hierboven beschreven na inschakelen geen geluid.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Pak eens HDMI 2 of 3 op je receiver hanszant

Of is dat al uitgeprobeerd?
hanszant
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Willem-A

Bedankt voor je suggestie.
Ik heb de HDMI poorten verwisseld, maar dat help niet.
hanszant
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Ik heb nog even wat naar mij instellingen van mijn Yamaha receiver gekeken en heb HDMI Control op OFF gezet.
bij deze instelling krijg ik wel direct geluid na het opstarten van de Mediabox.
ik dacht dat ik het probleem had opgelost, maar niets is minder waar.
Met de HDMI Control op OFF kan ik het volume niet meer regelen met de afstandbediening van de Mediabox en dat lijkt me ook niet de bedoeling.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Ik ga er nog eens op broeden hanszant

maar meteen geluid is wel wat waard. Misschien dan toch eerst even zo werken en de receiver maar bedienen met de eigen afstandsbediening. Maar goed, ik ben er eerlijk over; ik heb zoveel afstandsbedieningen dat ik niet op een afstandsbediening meer kijk...
Hansie572

Level 1
  • 2Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
hey,

Ik lees dit en heb zelf ook dit probleem gehad.
Na veel wijs kijken en veel geprul met hdmi kabels kwam ik er achter dat in het menu van de mediabox beeld en geluid steeds de samsung tv aan gaf, ook al veranderde ik dat terug naar audio systeem.
In het menu van de tv (systeem) heb ik Anynet+ (hdmi-cec) uitgezet en het werkt nu zoals het hoort.
Alles gaat aan en uit met 1 knop en het geluid is er ook altijd.
Ik heb daarna de mediabox ook aangesloten met een optische kabel op de Yamaha versterker, dit omdat als ik radio luister via de mediabox, de tv uitzet, en tijdens dat de tv uitging hikte het geluid even, maar als je daar mee kunt leven is dat ook geen probleem.
dus nu werkt alles met 1 afstandbediening, ook al staat Anynet+ hdmi-cec van de tv uit.

ik hoop dat ik hier iemand mee kan helpen.
nebregg

Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Mariska Ziggo

Heb even gekeken. De reciever staat op het juiste input kanaal (CBL/SAT == hdmi 3), hier zit hij tevens ook op aangesloten).

Output gaat naar de HDMI 1 poort op de Philips TV, welke CEC en ARC ondersteuning heeft. TV waar het om gaat is een Philips 43PUS6551. Reciever is een Onkyo HT-R558. Zitten allebei op een ARC poort, heb gewisseld van poort (HDMI 2, bijv.) maar die bevatte ook dezelfde problematiek. Heb ook de HDMI CEC optie uitgeschakeld gehad op de reciever om het een het andere te reproduceren, hier krijg ik wel direct geluid mee. Maar dit is echter niet handig omdat ik de ARC functionaliteit gebruik voor Netflix op de Smart TV app van Philips en het volume niet meer kan bedienen.

Heb dezelfde indruk als Hansie572 dat het geluid telkens terugschiet naar Philips tv, in plaats van de Onkyo reciever in het beeld en geluid menu.
Hansie572

Level 1
  • 2Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Hier staat hdmi cec op de versterker aan, alleen op de tv is optie uitgeschakeld.
En kijk misschien kun je netflix via de mediabox next kijken, gaat ook goed en
dan is het geluid ook via de versterker te regelen.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Hansie572 schreef:

".......dit omdat als ik radio luister via de mediabox, de tv uitzet, en tijdens dat de tv uitging hikte het geluid even, maar als je daar mee kunt leven is dat ook geen probleem".

Dat het geluid dan even 1 of enkele secondes wegvalt is een 'normaal' verschijnsel. Dat gebeurt vaker, en ik zie datzelfde bij de Humax modellen. Maar daar is inderdaad heel goed mee te leven. Bij het inschakelen van de Tv gebeurt overigens hetzelfde als de Humax, en ik verwacht, ook de Next, via een externe bron weergeeft.
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Hansie572 wrote:
hey,

Ik lees dit en heb zelf ook dit probleem gehad.
Na veel wijs kijken en veel geprul met hdmi kabels kwam ik er achter dat in het menu van de mediabox beeld en geluid steeds de samsung tv aan gaf, ook al veranderde ik dat terug naar audio systeem.
In het menu van de tv (systeem) heb ik Anynet+ (hdmi-cec) uitgezet en het werkt nu zoals het hoort.
Alles gaat aan en uit met 1 knop en het geluid is er ook altijd.
Ik heb daarna de mediabox ook aangesloten met een optische kabel op de Yamaha versterker, dit omdat als ik radio luister via de mediabox, de tv uitzet, en tijdens dat de tv uitging hikte het geluid even, maar als je daar mee kunt leven is dat ook geen probleem.
dus nu werkt alles met 1 afstandbediening, ook al staat Anynet+ hdmi-cec van de tv uit.

ik hoop dat ik hier iemand mee kan helpen.

Interessante vondst van Hansie572, werkt dit ook in jullie setup hanszant nebregg?
hanszant
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Bedankt Hansie572.
ik heb mijn Anynet+ (hdmi-cec) instelling van mijn tv uitgeschakeld en taadaa het werkt.
ik dacht dat ik moest zoeken in de instellingen van mijn Mediabox of Yamaha Receiver. Maar nu blijkt dat de instelling van mijn TV er dus ook invloed op heeft.. Kennelijk communiceert mijn tv ook nog met mijn systeem.!!
in ieder geval is mijn probleem opgelost en heb weer een hoop bijgeleerd.
nogmaals bedankt.

groet Hans.

Uitgelicht topic