Beantwoord

Mediabox next geen 4K met Philips 55pus7809/12

• 18 mei 2019
  • 26 Reacties
  • 2650x Bekeken

hallo,

mijn Ziggo mediabox next herkent mijn 4k Philips tv niet als een 4k tv.
ik heb wat topics gevonden op Ziggo community en deze oplossingen opgevolgd , maar helaas zonder resultaat.
Is mijn 4k tv te oud ?
Klantenservice was van mening dat de next geen 4k kon maar volgens mij is dit anders.

Alvast bedankt.

MVG,

Erik
icon

Best beantwoord door Mark Ziggo 20 mei 2019, 16:52

Hm, als ik de specs van de tv bekijk vind ik ook dit:
Video-ingangen op alle HDMI: tot FHD 1920 x 1080p, bij 24, 25, 30, 50, 60 Hz, tot 4K Ultra HD 3840 x 2160p, bij 24, 25, 30 Hz

De Mediabox Next werkt op 50Hz en dat is niet aan te passen. Wellicht kan Philips bevestigen dat een 50Hz 4k signaal (HDCP2.2, 3840x2160p) inderdaad niet verwerkt kan worden door jouw tv?
Bekijk origineel

26 Reacties

Als de Next je 4k TV niet kent, dan staat ie op 1080.
Dat is prima voor alle bronnen die niet 4k zijn.
Dat is vrijwel alles.
Je probleem moet uiteraard wel in orde komen omdat 4k-bronnen nu een Downscale krijgen op de Next.
Speel evt nog met het Type Philips TV dat nu waarschijnlijk nog automatisch gekoppeld werd bij installatie. Dat kan helpen.
Mocht het niet lukken, dan zal het bij een volgende Update van de software wellicht in orde kunnen komen.
Misschien dat iemand met dezelfde TV nog een Tip heeft. Dat ben ik niet, want heb geen Philips.
Het is handig duidelijker te zijn over welke Philips je hebt.
hi Hahn,

Bedankt voor je antwoord.
Begrijp ik uit je antwoord dat het probleem een soort van bekend is en dat er een update uitkomt?
betreft dat de bronnen 1080p zijn vind ik prima . alleen netflix op 4k afspelen had leuk geweest.
Dit kan de app op de tv zelf nog niet namelijk.
Overigens wel erg blij met de workflow van de Next.

betreft het type wijzigen. waar kan ik dit vinden ?
Ik kan alleen de remote wijzigen voor een ander merk etc.
Reputatie 7
Ik weet niet welke oplossingen je hebt geprobeerd maar ik neem aan dat Easylink wel aan staat op je tv?
Badge +3
Gebruik je een geschikte kabel en de correcte HDMI aansluiting op je TV? Bij sommige oudere 4K tv's ondersteunen niet alle poorten 4K.
hi ,

easylink staat aan.
Ik heb de bijgeleverde HDMI kabel gebruikt zoals geadviseerd.
Ik heb meerdere HDMI poorten geprobeerd. maar in de gebruikshandleiding staat vermeld
dat alle HDMI poorten voor 4k geschikt zijn.
Ook heb ik beide apparaten tv/next een factory reset gedaan.
Ook geen resultaat helaas
Bij een Phillips tv kan het ook altijd een HDCP probleem zijn

HDCP is een protocol achter de HDMI poort dat een “handshake” maakt tussen 2 apparaten. Phillips volgt hier niet de standaard en heeft zijn eigen protocol, dit geeft soms problemen.

Een oplossing die kan werken is het gebruik van een HDMI splitter, deze filters soms dit signaal weg.

dit is overigens een bekend probleem waar Phillips al jaren mee te kampen heeft, en dit kan problemen geven met verschillende apparaten (niet alleen ziggo apparatuur). Voor zover bekend is Phillips ook niet van plan hier iets aan te doen.
Hi HML,

Bedankt voor je antwoord , dat wist ik niet !
Heb je een splitter die je aanraad ? of voldoet elke ?
De herkent mijn tv wel als een Philips namelijk.

Gr Erik
zoek op Google naar “HDCP error” dan vind je een artikel van “howtogeek” over dit ontwerp, ze spreken hier ook over specifieken splitters.

ik wil wel benadrukken dat dit geen gegarandeerde fix is, iedere opstelling reageert hier anders op
zoek op Google naar “HDCP error” dan vind je een artikel van “howtogeek” over dit ontwerp, ze spreken hier ook over specifieken splitters.

ik wil wel benadrukken dat dit geen gegarandeerde fix is, iedere opstelling reageert hier anders op

Duidelijk !
Bedankt het is het proberen waard.
Reputatie 7
hi ,

easylink staat aan.
Ik heb de bijgeleverde HDMI kabel gebruikt zoals geadviseerd.
Ik heb meerdere HDMI poorten geprobeerd. maar in de gebruikshandleiding staat vermeld
dat alle HDMI poorten voor 4k geschikt zijn.
Ook heb ik beide apparaten tv/next een factory reset gedaan.
Ook geen resultaat helaas

Hoi @erikjelders , ik zie dat je al veel goede tips hebt ontvangen, top! Het is al genoemd, maar ik wil nog even benadrukken dat het belangrijk is dat de HDMI-poort HDCP 2.2 geschikt is. Er zit ook een verschil tussen 4K geschikt en HDCP 2.2 geschikt. Kun je jouw exacte tv model nog delen? Dan zoek ik graag nog even voor je of ik nog wat informatie kan vinden.
Dat Type staat in de Titel van het Topic.
Had er glad overheen gelezen. Daarom schreef ik ten onrechte:
Het is handig duidelijker te zijn over welke Philips je hebt.

Ik schreef ook:
Speel evt nog met het Type Philips TV dat nu waarschijnlijk nog automatisch gekoppeld werd bij installatie. Dat kan helpen.

@erikjelders vroeg:
betreft het type wijzigen. waar kan ik dit vinden ?

Geef nu een antwoord. Sorry voor de late reaktie.
  • Home Button van de Next-AB
  • Navigeer naar het tandwieltje, helemaal rechts voor Instellingen.
  • Kies: Beeld en Geluid.
  • Kies: Koppel je afstandbediening
  • Selecteer: Kies een andere tv
@Anne B Ziggo ik gebruik de 55pus7809/12 .
Ik heb Philips klantenservice dit gevraagd maar ze hadden er weinig zin in.
@hanh
Heeft dit werkelijk invloed op de hdmi uitgang ?
I dacht alleen hoe je afstandbediening reageert.
Reputatie 7
@hanh , dank voor je scherpe blik. Ik had ook zo er overheen gelezen dat het tv-model al in de titel staat. Dom dom dom 😊

@erikjelders , ik heb de handleiding van je tv opgezocht. Op pagina 12 (rechtsonder) staat dat alleen HDMI-poort 1 HDCP 2.2 geschikt is. De Mediabox Next maakt gebruik van HDCP 2.2 voor 4K, dus de 4K optie zal alleen zichtbaar zijn wanneer je HDMI-poort 1 gebruikt.
@Anne B Ziggo

Dat heb je goed gezien . Daar heb ik helemaal overheen gelezen.
Gek genoeg werkt dat bij mij ook niet. Ik had hem toevallig al op hdmi poort 1 staan.
Of moet ik dan eerst de ziggo next even een reset geven en opnieuw installeren?
Reputatie 7
Hm, als ik de specs van de tv bekijk vind ik ook dit:
Video-ingangen op alle HDMI: tot FHD 1920 x 1080p, bij 24, 25, 30, 50, 60 Hz, tot 4K Ultra HD 3840 x 2160p, bij 24, 25, 30 Hz

De Mediabox Next werkt op 50Hz en dat is niet aan te passen. Wellicht kan Philips bevestigen dat een 50Hz 4k signaal (HDCP2.2, 3840x2160p) inderdaad niet verwerkt kan worden door jouw tv?
@Mark Ziggo
Op de Ziggo Site stond eerst:
beeldkwaliteit: 4K @60Hz.
Nu staat daar daar:
beeldkwaliteit: 4K @60p

p gaat over frames per second (fps) van het oorsponkelijke Video signaal (video beeldjes per seconde). Hz gaat over de electronische transmissie over HDMI.
Dat zijn verschillende dingen. Daar is vlgs mij verwarring over.
Zo heb je bv 24p bij Netflix. Volgens mij kan dit prima over bv een 50 of 60 Hz connectie via HDMI.

Je vraag zal zijn: wat bedoel je nu precies?
Het antwoord moet ik je nu nog schuldig blijven.
Een echte expert moet me maar terechtwijzen. Graag.
Ik snap het nog niet echt.

Han

Bv.
https://www.avsforum.com/forum/166-lcd-flat-panel-displays/2705497-24p-60hz-vs-120hz.html
Reputatie 7
Op de Ziggo Site staat nu:
beeldkwaliteit: 4K @60p

Klopt hij kan maximaal 60p output geven, dat zijn de technische specificaties, maar bij ons levert hij 50p (tenzij je hem handmatig op 50i zet). Er staat ook dat hij 8 digitale tuners heeft, maar die gebruiken we ook niet allemaal.
Volgens mij kan de progressive framerate (p) nooit hoger zijn dan de refresh rate (Hz) zonder dat er frames gedropt zouden moeten worden. Het is de vraag hoe deze Philips TV daarmee omgaat denk ik. Ben benieuwd naar de reactie van Philips.

PS: Ik lees mijn bericht terug en bedenk me dat ik niet echt concreet op de casus van deze tv in ben gegaan. De 50p output van de Mediabox Next heeft ten minste 50Hz nodig, terwijl 25p ook prima op 50Hz werkt. 50i zou op 25Hz kunnen werken, 25hz wordt wel ondersteund door dit toestel op 4k resolutie, maar die output bestaat niet in de Next.
Thanks voor jullie meedenken .

Eeerlijk gezegd snap ik het alleen niet meer 🙂
Zou mijn tv het wel of juist niet aankunnen ?
Reputatie 7
Ik vermoed van niet, omdat in de specificaties van het tv toestel staat dat hij tot 30Hz 4K signaal kan verwerken terwijl de Next 50Hz progressive 4K output geeft. Maar dat zou je bij Philips nog na kunnen vragen ter bevestiging, het is niet mijn specialiteit.
Bedankt @Mark Ziggo

Philips had niet echt veel zin om Te helpen en verwezen me door naar een site die niet bestond.

Ik ga er maar vanuit dat me televisie te oud is .

Helaas
Als de Next je 4k TV niet kent, dan staat ie op 1080.
Dat is prima voor alle bronnen die niet 4k zijn.
Dat is vrijwel alles.
Je probleem moet uiteraard wel in orde komen omdat 4k-bronnen nu een Downscale krijgen op de Next.
Mocht het niet lukken, dan zal het bij een volgende Update van de software wellicht in orde kunnen komen.
Misschien dat iemand met dezelfde TV nog een Tip heeft. Dat ben ik niet, want heb geen Philips.Het is handig duidelijker te zijn over welke Philips je hebt.

Veel duidelijker dan het typenummer kun je toch niet zijn @hahn?
Bij een Phillips tv kan het ook altijd een HDCP probleem zijn

HDCP is een protocol achter de HDMI poort dat een “handshake” maakt tussen 2 apparaten. Phillips volgt hier niet de standaard en heeft zijn eigen protocol, dit geeft soms problemen.

Een oplossing die kan werken is het gebruik van een HDMI splitter, deze filters soms dit signaal weg.

dit is overigens een bekend probleem waar Phillips al jaren mee te kampen heeft, en dit kan problemen geven met verschillende apparaten (niet alleen ziggo apparatuur). Voor zover bekend is Phillips ook niet van plan hier iets aan te doen.

Met alle respect maar ik heb en gebruik al 40 jaar plilips tv's (en monitoren) en heb hier nog nooit een probleem mee ghad. Dit lijkt mij een broodje aap 🙂
Bedankt @Mark Ziggo

Philips had niet echt veel zin om Te helpen en verwezen me door naar een site die niet bestond.

Ik ga er maar vanuit dat me televisie te oud is .

Helaas

Misschien nog 1 tip, heb je de laatste firmware update van je tv gebruikt? Philips geeft na het uitbrengen van tv's nog wel eens updates uit. Het is de moeite waard om even op de site te kijken.

Er is dus inderdaad een update van 9 jan 2018. Misschien kun je jezelf helpen??
https://www.philips.nl/c-p/55PUS7809_12/7800-series-ultraslanke-smart-4k-ultra-hd-led-tv-met-tweezijdig-ambilight-en-pixel-precise-ultra-hd/ondersteuning
Reputatie 6
Badge +1
Dit toestel is een van de eerste Philips UHD types met als bouwjaar 2014. Toen was de HDMI 2.0 specificatie net een paar maanden oud. Dit toestel is dus nog voorzien van HDMI versie 1.4 chips die een maximale datarate hebben van 10,4 Gb/s . Bij HDMI 2.0 is dat 18 Gb/s.
Dit bepekt de max resolutie tot 4K30 op de HDMI ingang. De Next kan daar niet mee overweg, die verwacht een scherm die HDMI 2.0 heeft.
Dus dat wordt een nieuwe TV kopen.

Reageer