Vraag

Mediabox Next gaat automatisch aan als ik van huis ben.

• 11 juni 2019
  • 15 Reacties
  • 871x Bekeken

Ik heb nu sinds 2 weken de mediabox next in huis (wat een verademing). nu heb ik alleen dit weekend gemerkt dat ik weg ging van huis en thuis kwam met de televisie aan op formule 1 (natuurlijk geen straf). Ik weet alleen zeker dat ik de tv en mediabox uit heb geschakeld (standby hoog). is dit een functie van de mediabox die ik per ongeluk heb aangezet of is hier iets anders aan de hand?

15 Reacties

Reputatie 7
Hallo @squashedraven welkom op de Community! Fijn dat de box je bevalt 🙂 De Next gaat niet vanzelf aan. Wel heeft de Next geavanceerde HDMI functies aan boord waardoor de box aan kan gaan als je versterker of TV aangaat, en andersom. Zou het daarmee te maken kunnen hebben?

Ik hoor ook graag van andere klanten of zij hetzelfde ervaren.
hallo, daarmee kan het niet echt te maken hebben aangezien ik in beide gevallen niet thuis was. (en ik zeker weet dat de laatst bekeken zender niet ziggo sport was)
Reputatie 7
Oei, hou je het dan nog even in de gaten? Wanneer dit heel vaak gebeurd kan het zijn dat een afstandsbediening in de buurt 1 van je apparaten bedient.
Geef in de zoekfunctie in tv gaat spontaan aan. Hier zie je dat er meerdere mensen er problemen mee hadden en een eventuele oplossing.
Succes
Reputatie 1
Ook wij ervaren dit de laatste dagen.
Eerder geen last van gehad{ een hele enkele keer}
Gisteren ochtend stond opeens beide aan {Next en tv}
Vanochtend de tv alleen, en vandaag meermaals dat bij het aanzetten,
of alleen de Next of alleen de TV aanging.
Reputatie 1
Badge
Op 5 juni 1x gehad dat de Next aan stond toen ik 'smorgens uit bed kwam. Was zo vreemd dat ik het gelijk genoteerd had qua datum om het in de gaten te houden.
Reputatie 7
Hallo iedereen, bedankt voor jullie reacties. Het is duidelijk dat jullie dit issue met systemen die spontaan aan gaan ervaren sinds dat de nieuwe Next er staat. Het gaat misschien om een bug, dat moeten we hier even uitzoeken.

Ik zie nog niet een duidelijke overeenkomst maar vooral wat verschillen in jullie melding: Soms staat alleen de Next aan, Soms staat alleen de TV aan en Soms staat zowel de Next als de TV spontaan aan. Met meer meldingen van andere klanten kunnen we de symptomen beter in kaart brengen. Ik heb kort in het team overlegd wat mogelijke oorzaken kunnen zijn. Hier komen de volgende aanvullende vragen voor jullie uit:

• Wat is de energie stand van je Mediabox Next?
  • Welke apparatuur is op welke HDMI poort van je TV aangesloten?
  • Is HDMI-CEC ingeschakeld op de TV? (en als je deze uitschakelt houd het verschijnsel dan ook meteen op?)
  • Gebruiken anderen ook je Ziggo GO login? (deze is gekoppeld aan je Next)
Hier ook het zelfde issue. TV gaat spontaan aan op willekeurige tijden.
De next zit gekoppeld aan een Sony SmartTV en is via HDMI-Arc verbonden met het sony surround systeem.
Reputatie 1
Standje "normaal"

Hdmi 1= de Next, hdmi2= home cinema, hdmi/dvi3= chromecast.

• Is HDMI-CEC ingeschakeld op de TV?
Ik heb een Samsung TV hierop is Anynet ingeschakeld.

Mijn vrouw gebruikt op haar telefoon mijn {onze} Ziggo Go login, ze slaapt {hopelijk 😛 😉 } wel op dezelfde tijdens als mij.
Reputatie 7
Standje "normaal"

Hdmi 1= de Next, hdmi2= home cinema, hdmi/dvi3= chromecast.

• Is HDMI-CEC ingeschakeld op de TV?
Ik heb een Samsung TV hierop is Anynet ingeschakeld.

Mijn vrouw gebruikt op haar telefoon mijn {onze} Ziggo Go login, ze slaapt {hopelijk 😛 😉 } wel op dezelfde tijdens als mij.

Dank voor alle antwoorden. Ik heb nog een aanvullende vraag. Als je Anynet uitschakelt is het probleem dan meteen opgelost?
Reputatie 1
Dat gaan we proberen.

Aanvulling, dit probleem werkt ook de andere kant op,
sinds het plotseling aanspringen gaat de Next ook lastiger aan,
als je de rode knop gebruikt {Next en Tv tegelijk} gaat soms de Next 2 tellen aan en daarna weer uit, je moet dan een keer of 3 op de rode knop drukken voordat en de tv en de Next beide aan staan.
even een korte update met betrekking tot het automatisch aan gaan. het lijkt erop dat het komt door Ziggo Go. zodra iemand Tv kijkt via ziggo go (gedeeld profiel) schiet de next box inclusief tv aan. Heb nu aparte profielen aangemaakt in de app en het probleem heeft zich niet weer voorgedaan.
Reputatie 7
Badge +26
@squashedraven ik kan deze bevestigen dat het klop, ik deed de Ziggo Go app openen en mijn profiel stond nog open, zo gauw als het icoontje bovenaan aantikt, gaat je Media Box Next aan.

Misschien als je weg bent met vakantie, zou je de box uit kunnen zetten.

@Anne H Ziggo Misschien dat Ziggo hier iets mee kan doen, want als men de box uit heeft en is met vakantie, dan zijn er vele huishoudens die straks terug komen en een Media Box staat te spelen. Lijkt me niet de gehele bedoeling.
Reputatie 7
even een korte update met betrekking tot het automatisch aan gaan. het lijkt erop dat het komt door Ziggo Go. zodra iemand Tv kijkt via ziggo go (gedeeld profiel) schiet de next box inclusief tv aan. Heb nu aparte profielen aangemaakt in de app en het probleem heeft zich niet weer voorgedaan.

Het heeft waarschijnlijk met Ziggo GO te maken inderdaad. In Ziggo GO zitten functies om de TV te bedienen. Bij gebruik daarvan gaat Next aan. Wanneer HDMI-CEC (Anynet) aanstaat op je aangesloten apparatuur gaat ook die apparatuur aan. Daarvoor moet je wel heel specifiek vanuit Ziggo GO bewust op de knop 'kijk op TV' drukken. Wanneer er via andere manieren ook per ongeluk de TV bedient, dan is dat natuurlijk niet de bedoeling. Dat wil ik graag dubbelchecken vandaar de volgende vragen aan iedereen die meeleest:

• Gaat de TV spontaan aan tijdens dat iemand Ziggo GO kijkt maar nergens op drukt?
  • Gaat de TV spontaan aan nadat er in Ziggo GO op de specifieke 'Kijk op TV' knop gedrukt wordt?
  • Gaat de TV spontaan aan bij een zender wisseling op Ziggo GO?
  • Wanneer de Next en Ziggo GO beide een ander gebruiker account actief hebben, gebeurd het dan ook?

@squashedraven ik kan deze bevestigen dat het klop, ik deed de Ziggo Go app openen en mijn profiel stond nog open, zo gauw als het icoontje bovenaan aantikt, gaat je Media Box Next aan.
Welk icoontje bedoel je precies Dave?

@Anne H Ziggo Misschien dat Ziggo hier iets mee kan doen, want als men de box uit heeft en is met vakantie, dan zijn er vele huishoudens die straks terug komen en een Media Box staat te spelen. Lijkt me niet de gehele bedoeling.
Zeker! Maar laten we eerst in kaart brengen waar het precies misgaat en waar mensen op klikken in Ziggo GO.

Hoe is het te voorkomen?
Om er zeker van te zijn dat het niet meer kan gebeuren kun je in je apparatuur HDMI bediening uitzetten. Uit de reacties hier blijkt ook dat wanneer je met afzonderlijke gebruikers profielen gaat werken het ook niet meer per ongeluk kan gebeuren. Het kan ook zijn dat iemand met wie je het account hebt gedeeld lollig aan het doen is, het is dan een optie om je Mijn Ziggo wachtwoord aan te passen en deze dan niet meer te delen. In de toekomst komt er ook een menufunctie in de Mediabox Next waarmee je in de box zelf de HDMI bediening helemaal kan uitzetten. Het is dan onmogelijk dat ook je TV ook aangaat.
Bij mij gaat de Next ook vanzelf aan. Soms gaat alleen de tv aan en soms ook de Next. Ik heb na het lezen van bovenstaande berichten Aynet uitgeschakeld. Gebeurde nog steeds. Ik had meerdere profielen, deze verwijderd dus alleen een gedeeld profiel maar nog steeds gebeurde het. Bij mij heeft het niks met de Ziggo Go app te maken. Deze gebruikten wij niet toen de tv en Next regelmatig automatisch aanging waar we bij stonden.
Ik heb er geen last meer van na een andere hdmi kabel te gebruiken (op dezelfde poort) dan de kabel die Ziggo standaard meelevert bij de Next.

Reageer