Sjaqie

Level 9
  • 359Posts
  • 10Oplossingen
  • 104Likes

Mediabox Next en Sonos - TV zet ook de Next uit via HDMI CEC?

Heb vandaag de nieuwe Next ontvangen en geïnstalleerd alles werkt prima.
Alleen (nu komt het) op mijn oude Mediabox Xl was het mogelijk om naar de radio te luisteren zonder de TV aan te zetten.
Heb een Sonos systeem wat aangesloten is op een switch waar al mijn apparaten op zijn aangesloten via optische kabels
Mijn TV was hierop aangesloten en ook mijn Mediabox XL, het was mogelijk om radio te luisteren zonder aanzetten van de TV op mijn Mediabox een radiokanaal kiezen en klaar.
Op de next werkt dit helaas niet zo want als ik via de app een radiozender kies en dan mijn TV uitzet gaat ook de Next uit (helaas). Andere optie TV aan laten staan maar dan krijg ik een screensaver waar ik niet blij van wordt zo groot en uitdrukkelijk aanwezig.
Nu mijn vraag heeft een forumlid hier ervaring mee en een oplossing hiervoor ? (CEC optie uitzetten op TV heeft geen effect)
Anders mijn verzoek om bij de volgende soft-firmware update een keuze mogelijk te maken voor een zwarte statische screensaver.
Weet dat de Sonos een prima app heeft voor radio maar vond deze oplossing heel erg makkelijk en een erg goed geluid hebben.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Michael Z1
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2609Posts
  • 346Oplossingen
  • 522Likes
Één knop voor aan- en uitzetten
Wil je met één druk op de knop je mediabox, tv en geluidsysteem aanzetten? Of juist niet? Dat stel je nu zelf in. Je vindt deze optie onder de ‘Beeld en geluid’-instellingen op je Mediabox Next. Of check hoe dit werkt.

Wanneer je nog vragen hierover hebt, zien we je graag in dit topic terug.

Bekijk in context

31 Reacties 31
jethea

Level 1
  • 871Posts
  • 6Oplossingen
  • 88Likes
Sjaqie ik heb hier geen verstand van, maar weet dat bloemen64 heel veel verstand heeft van geluid en instellingen, misschien reageert bloemen als ik hier haar hier voor voor je aanroep. Bloemen heeft mij ook een keer heel goed geholpen.
succes, ik hoop dat het lukt en anders weet één van de moderators het denk ik wel
Sjaqie
Topicstarter
Level 9
  • 359Posts
  • 10Oplossingen
  • 104Likes
jethea wrote:
Sjaqie ik heb hier geen verstand van, maar weet dat bloemen64 heel veel verstand heeft van geluid en instellingen, misschien reageert bloemen als ik hier haar hier voor voor je aanroep. Bloemen heeft mij ook een keer heel goed geholpen.
succes, ik hoop dat het lukt en anders weet één van de moderators het denk ik wel


Alle hulp is welkom, dank je :thumbsup:
Fester 538

Level 1
  • 554Posts
  • 27Oplossingen
  • 73Likes
Alsu de optische kabel op de Sonos hebt aangesloten, en Je tv uit zet zou de next box niet uit mogen gaan. Gebuik je de tv afstandsbediening om de tv uit te zetten of heb je de afstandsbediening van de next gekoppeld met de tv om de tv uit te zetten.
kidd

Level 7
  • 163Posts
  • 2Oplossingen
  • 28Likes
@ sjaqie,ik heb toevallig vandaag mijn nieuwe Samsung tv en de nieuwe Sonos beam aangesloten,en alles werkt perfect met de next.
IK weet niet welke Sonos jij heb maar met de beam is alles een fluitje van een cent via de Sonos app en werkt muziek via Spotify en ook met de radiozenders is alles prima zonder tv.
Sjaqie
Topicstarter
Level 9
  • 359Posts
  • 10Oplossingen
  • 104Likes
Fester 538
De optische kabel is aangesloten op de Sonos playbar via de uitgang van een switch waar zowel de TV als de next op aan gesloten zijn via een aparte ingang. Maakt niet uit welke afstandsbediening ik gebruik als ik die van de TV gebruik of van de gekoppelde van de Next allebei gaan uit.
Sjaqie
Topicstarter
Level 9
  • 359Posts
  • 10Oplossingen
  • 104Likes
kidd
Kan de app ook probleemloos gebruiken voor de PLaybar. Alleen via de Mediabox XL was het mogelijk de radio(via de box) direct door een optische kabel af te spelen de TV zette ik hiervoor niet aan.
bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes
Sjaqie dit issue kan van alles zijn. Ik begrijp dat het uitzetten van de tv, met de tv ab ook de Next uitzet. Dat lijkt op de cec issue die speelt. Uitzetten van cec op de tv zou dat moeten oplossen maar doet dat blijkbaar niet. Om zeker te zijn dat de cec issue toch speelt zou ik voorstellen om de Next en tv aan te zetten en de radio app aanzetten. Als je de radio hoort op de sonos de hdmi kabel uit de Next halen. Dan met de ab van de tv de tv uitzetten. Dan zou je nog steeds muziek moeten horen. Is dit het geval dan toch maar een cec killer aansluiten.

Gaat de Next toch uit dan weet ik het niet.

Zelfde grapje nog een keer maar dan tv uitzetten met de ab van Next. De knop om de tv uit te zetten gebruiken, niet de knop om de Next uit te zetten. Gaat de tv uit en de next niet dan is het de cec issue. Gaat de Next toch uit dan lijkt het op verkeerde tv ab koppeling in de Next of een soort bug. Daar zijn al andere forums over.

Ik verdenk dus cec maar weet het niet zeker.
bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes
Sjaqie Wat de app betreft.
De sonos en Next zouden hetzelfde geluid moeten geven. Dat de Next radio app "mooier" of "goed" geluid geeft komt, en nu begeef ik mij op gevaarlijk terrein, doordat de Next geen zuiver stereo doorgeeft maar een soort virtueel 5.1 geluid waardoor het geluid "voller" lijkt.

De sonos app zal het audio geluid alleen op links en rechts laten horen denk ik. De Next app zal ook de center aansturen en eventuele surround. Dat klinkt "mooier" maar eigenlijk is het nep.

Er kan ook een andere reden zijn maar "mooier/goed" is een ruim begrip. Misschien kun je eens kijken wat de sonos als bron geluids type aangeeft bij beide apps.
Sjaqie
Topicstarter
Level 9
  • 359Posts
  • 10Oplossingen
  • 104Likes
bloemen64
HDMI uit Next en uitgezet met AB van TV geluid blijft aan
HDMI uit Next en uitgezet met AB van NEXT geluid blijft aan

CEC uitgezet op TV allebei de ABś gaat TV en Next uit. Begin nu toch ook te denken dat het de CEC is en het uitzetten op de TV weinig zin heeft of gewoon niet werkt.

Bedankt voor je hulp ben een stuk verder hiermee geholpen, ga het nog ff voorleggen aan een moderator van Ziggo
Sjaqie
Topicstarter
Level 9
  • 359Posts
  • 10Oplossingen
  • 104Likes
Markziggo is dit een bekend issue voordat ik allerlei dingen ga bestellen of komt er een soft/firmware update aan of een andere screensaver ?
bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes
Sjaqie wrote:
bloemen64

HDMI uit Next en uitgezet met AB van TV geluid blijft aan
HDMI uit Next en uitgezet met AB van NEXT geluid blijft aan

CEC uitgezet op TV allebei de ABś gaat TV en Next uit. Begin nu toch ook te denken dat het de CEC is en het uitzetten op de TV weinig zin heeft of gewoon niet werkt.

Bedankt voor je hulp ben een stuk verder hiermee geholpen, ga het nog ff voorleggen aan een moderator van Ziggo

Er lijkt een software update aan te komen op dit cec issue op te lossen (uit te zetten op de Next). Wil je daar niet op wachten dat kun je voor een paar euro (~6 + verzendkosten) een hdmi adapter kopen die het signaal blokkeert. Je kunt dit geld van Ziggo terug krijgen. Het hoeft dus niets te kosten. Behalve tijd. Wel vooraf overleggen als je het geld van Ziggo terug wilt.
(https://www.onlinekabelshop.nl/hdmi-cec-killer)
Sjaqie
Topicstarter
Level 9
  • 359Posts
  • 10Oplossingen
  • 104Likes
bloemen64
Klopt helemaal geluid van de Sonos via de Next klinkt voller dan via de app. De app geeft ook aan dat dat de Next Dolby Digital is bij gebruik van de app voor de Sonos staat er geen bron meer vermeld (stond bij vorige versie stereo, vanmorgen update gehad en nu leeg).

Alles werkt voor de rest prima vond "mijn oplossing met de switch" zelf heel erg makkelijk voor de bediening van de Sonos en de Mediabox XL)

Wacht ff op de reactie van Markziggo af wanneer er een update gepland staat voor dit probleem.

Dank je weer voor de info
Sjaqie
Topicstarter
Level 9
  • 359Posts
  • 10Oplossingen
  • 104Likes
Sjaqie wrote:
bloemen64
Klopt helemaal geluid van de Sonos via de Next klinkt voller dan via de app. De app geeft ook aan dat dat de Next Dolby Digital is bij gebruik van de app voor de Sonos staat er geen bron meer vermeld (stond bij vorige versie stereo, vanmorgen update gehad en nu leeg).

Alles werkt voor de rest prima vond "mijn oplossing met de switch" zelf heel erg makkelijk voor de bediening van de Sonos en de Mediabox XL)

Wacht ff op de reactie van Markziggo af wanneer er een update gepland staat voor dit probleem.

Dank je weer voor de info


Oeps verkeerde Mark Ziggo

Bij deze de goede Mark Ziggo , sorry
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Hoi! Het is erg druk dus ik heb een tijdje meegelezen, maar kwam er nu pas aan toe om dit wat te testen. Als ik het goed begrijp wil je simpelweg de Next aan laten staan en alleen de TV uitschakelen wanneer je radio luistert via de Next.

Op kantoor hebben we allerlei mediaboxen via een hdmi switch op de tv aangesloten. HDMI CEC (Anynet+) staat aan op de Samsung TV.
Thuis heb ik de Next direct met HDMI op de tv aangesloten. HDMI CEC (Viera link) staat aan op de Panasonic TV.

In beide situaties reageert de apparatuur hetzelfde:
AB Next
Rode knop = beide apparaten aan/uit
TV knop = alleen de tv aan/uit
AB TV
Standby/on = alleen de tv aan/uit

Ik snap dus niet hoe jouw Next steeds ook uitgaat als je alleen de TV uitschakelt, zelfs wanneer je HDMI CEC hebt uitgeschakeld! Zit er misschien een functie in jouw HDMI splitter die dit gedrag veroorzaakt?
Sjaqie
Topicstarter
Level 9
  • 359Posts
  • 10Oplossingen
  • 104Likes
Hoi Mark Ziggo
Heb de Next aangesloten zoals de Mediabox XL was aangesloten en wilde de radio gebruiken via de Next en TV uit en dat lukte niet.

Diverse opties gebruikt dat heb je gelezen maar steeds hetzelfde resultaat.

Gebruik geen HDMI splitter Next is direct op de STB hdmi van de Samsung aangesloten, gebruik wel een switch voor optische aansluitingen maar die heeft geen invloed- getest).

Maakt geen enkel verschil wel rode of tv knop allebei gaan uit, alles gaat uit Samsung (anynet CEC ) in- of uitgeschakeld en Next.

Kan het niet meer terugvinden op het forum maar LG schijnt ook dit "probleem" te hebben.

Het is geen ramp maar was het zo gewend en een mooie oplossing. Gebruik nu de app van de Sonos zelf maar want de screensaver van de radiostations in je ooghoeken zien dat houd je geen kwartier vol :-).

Voor het overige prima ervaringen met de next beeld is uitstekend en bediening een verademing maar alleen het geluid (aansluiting/schakeling) heeft nog wat aandacht nodig.
Sjaqie
Topicstarter
Level 9
  • 359Posts
  • 10Oplossingen
  • 104Likes
Mark Ziggo
Heb een CEC killer besteld en aangesloten, eerst op de HDMI poort van de TV hierna op de uitgang van de Next geen resultaat.

TV opnieuw ingesteld met als STB de Next op HDMI en Sonos als Audiocenter op de optische aansluiting, afstandsbeding in de TV gekoppeld.

Daarna hetzelfde bij de Next met de juiste eerste 4 tekens (van de productsticker op de apparaten) van de Samsung en de Sonos ingevoerd.

Denk bijna alle mogelijkheden te hebben geprobeerd om de CEC te omzeilen geen enkel resultaat als ik ook maar iets op de afstandsbediening aanraakt gaat de TV en de Next aan of uit.
Heb sterk het vermoeden dat het signaal van de afstandsbediening op één of andere manier altijd alles uit-aanzet.

Ben door mijn opties heen heb de CEC killer in de kast "gelegd" zonde van het geld maar ja het zei zo.

Gebruik de app nu voor mijn Sonos maar had zo mooi kunnen zijn als de radio werkte als bij de oude XL, met kanaalnummers en de optie om de TV uit te schakelen.

Want deze screensaver wens je niemand toe bij gebruik van de Radio app, maak hier ook een keuze mogelijk een mooie zwarte net of als je TV uitstaat.

Wacht de nieuwe updates nu af en hoop dat er iemand wat kan doen met mijn "suggesties" of een oplossing weet.

Heel verhaal geworden maar wie weet wat ermee gedaan kan worden :sweat_smile:
bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes
Sorry. Fout antwoord.
Sjaqie
Topicstarter
Level 9
  • 359Posts
  • 10Oplossingen
  • 104Likes
bloemen64 wrote:
Sorry. Fout antwoord.


Nee hoor, voor mij werkte het niet maar misschien bij andere wel
bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes
Sjaqie wrote:

bloemen64 wrote:
Sorry. Fout antwoord.
Nee hoor, voor mij werkte het niet maar misschien bij andere wel

Ik had een antwoord op de vraag waarom de Next AB de TV uitschakeld. Maar dat was maar een deel van het onderwerp.
Zonder cec-killer kon ik de tv/next/denon aanzetten met de knop rechts boven op de Next AB. Uitzetten ging ook. Alles uit.
Ik wilde de TV en Denon aanhouden als de Next uitgezet werd. Dat lukt niet. Alles gaat uit.
Daarna cec-killer ertussen en eigenlijk geen verschil. Alles aan en alles uit.
Het blijkt dat bij mij de zaak ook via IR aangestuurd wordt via de next. Misschien ipv hdmi-cec als die verbinding niet gezien wordt. Best slim dan. Maar het is iets dat ik niet wil. Alleen de Next uit. Dat wil ik.
Enige oplossing die ik nu heb is de hand voor de AB houden en dan uitzetten.

Ik heb nog niet gecheckt of mijn TV AB de next ook uitzet. Zal morgen eens proberen.
Dat is een optie in de TV die nu aanstaat en de denon uitzet als de TV uitgaat. Die zou ook het commando Next uit kunnen sturen.
Met cec-killer zou dat niet meer moeten kunnen. Of je TV AB stuurt de zelfde "uit" code via IR naar de TV en de Next snapt die ook. Zou kunnen.
Probeer daarom, met cec killer met de AB van de TV eens alleen de TV uit te zetten zodanig dat de Next het niet ziet.
Als dan de Next aanblijft is het iets met gelijke IR codes. Gaat de Next toch uit dan weet ik het even niet meer.

Uitgelicht topic