Beantwoord

Mediabox Next en Sonos - TV zet ook de Next uit via HDMI CEC?

• 15 mei 2019
  • 31 Reacties
  • 5133x Bekeken

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, start dan een nieuw topic.

31 Reacties

Reputatie 7
Badge +4
....
Kan ik hier dan uit concluderen dat mijn TV geen surround doorgeeft via HDMI of optische kabel (hmdi passthrough)? Heeft iemand hier een zelfde probleem? Of moet ik gewoon een nieuwe tv kopen? 😁

Nieuwe TV kopen is altijd leuk als de portemonnee het toelaat. Maar lost de issue misschien niet op.
Momenteel kan ik de handleiding van de tv niet opzoeken en bekijken wat die kan. Kun je misschien zelf opzoeken bij de specificatie van de hdmi ingangen. Ergens kan er staan pcm audio only of zoiets. Als dat er staat laat de tv het niet door. Het kan zijn dat een bepaalde hdmi ingang het wel doorlaat en andere niet.

Ik heb geen medi8er maar wel iets soortgelijks. Mijn Minix speelt ook alleen stereo af via de tv. Daarom heb ik de Next en Minix op de receiver aangesloten. Die speelt alles af wat ie binnen krijgt.

Het kan nog zo zijn dat je de Next niet op DD hebt staan. Maar dat zal wel niet.

Aansluiten op de receiver zou ik zeggen. Bespaart een nieuwe tv. Zie je dit als een mooie manier om een nieuwe tv te "moeten" kopen let dan op de specificaties van hdmi ingangen.

Vanmiddag zal ik nog even in de handleiding neuzen.
Reputatie 7
Badge +4
@TheFrahes het antwoord hierboven klopt niet zie ik nu. Je gebruikt een soundbar.
Deze heeft blijkbaar maar 1 HDMI-arc ingang die aan je tv zit. Ik kan niet vinden dat er ook een optische ingang is. Lijkt een van de weinige te zijn met alleen een HDMI ingang.

Volgens de TV handleiding (pag 159), staat een beetje verborgen, dat je tv geen DD signaal doorgeeft van een externe bron.

Oftewel wil je DD geluid van de Next via je TV dan zal dat niet gaan.
Misschien dat er HDMI splitters zijn om dit op te lossen maar daar heb ik geen ervaring mee.
Bedankt voor je reactie!

Ik dacht al zoiets maar kon het zo snel niet vinden in de manual. Ik hoopte eigenlijk dat de ARC uitgang het wel door zou geven. Receiver is geen optie want die heb ik niet meer 😁
Ik mag aannemen dat ik niet de enige ben met dit probleem, dus ik hoop dat iemand op het forum een oplossing heeft?
Reputatie 7
Badge +4
Bedankt voor je reactie!

Ik dacht al zoiets maar kon het zo snel niet vinden in de manual. Ik hoopte eigenlijk dat de ARC uitgang het wel door zou geven. Receiver is geen optie want die heb ik niet meer 😁
Ik mag aannemen dat ik niet de enige ben met dit probleem, dus ik hoop dat iemand op het forum een oplossing heeft?

Jammer genoeg voor jou is er geen eenvoudige oplossing. De enige oplossing is de Next ook optisch aan te sluiten op de Sonos. De Sonos beam heeft die ingang niet.
De TV laat DD en zelfs DTS gewoon door over de arc uitgang zolang het via de TV gemaakt wordt. Via een app of via dlna. Het probleem is de hdmi ingang. Die is beperkt.
Mogelijk is er een hdmi splitter waarop je de TV, Medi8er en Next op aan kunt sluiten en de uitgang naar TV en Sonos kunt sturen. Of en hoe dit zou werken is mij niet duidelijk. Misschien dat er mensen op het forum zijn die daar een antwoord op hebben. Ik zie vaak dat splitters gebruikt worden in andere topics.
Reputatie 7
Badge +4
@TheFrahes Ik heb even bij hdmi splitters gekeken en bij goedkope en dure kom ik steeds een opmerking tegen over de Horizon box en zijn beveiliging. Splitters werken daar niet mee. De Next zal dat ook wel hebben. Voor een paar euro kun je een gok wagen en het zelf proberen.
Uitgang van Next splitsen. Een uitgang naar tv en de andere aansluiten op de Sonos.

Werkt het niet dan is het jammer. Werkt het wel dan heb je nog een hdmi switch nodig om te kunnen schakelen tussen Next en TV op je Sonos.

Idem voor Medi8er. Ook splitter. Zelfde 4 poorts switch.
In totaal ben je zo'n 50 Euro kwijt als het al werkt. Een nieuwe tv is duurder en niet veel tv's ondersteunen DD via externe ingangen. Die gaan er waarschijnlijk van uit dat je een receiver voor het geluid gebruikt.
Je hebt ook soundbars met meerdere hdmi ingangen. Maar dan moet je de Sonos vervangen door iets dat waarschijnlijk net zo duur is als een nieuwe tv.

Lastig, maar laat ik zo zeggen, geen issue van de Next. Die gaat dit niet oplossen.
Reputatie 7
Één knop voor aan- en uitzetten
Wil je met één druk op de knop je mediabox, tv en geluidsysteem aanzetten? Of juist niet? Dat stel je nu zelf in. Je vindt deze optie onder de ‘Beeld en geluid’-instellingen op je Mediabox Next. Of check hoe dit werkt.

Wanneer je nog vragen hierover hebt, zien we je graag in dit topic terug.