John1971

Level 8
  • 226Posts
  • 0Oplossingen
  • 73Likes

Mediabox Next en BT2020 (4k) op LG C7

Zaterdag de nieuwe next ontvangen. En wat een verademing. Geweldig dit. Een dingetje ik heb een OLED c7 dus kiest de box automatisch 4K. En beeld ziet er dan mooi scherp uit. Alleen zijn de kleuren flets in BT2020 nou heb ik op mijn tv het kleur spectrum van auto naar breed gezet. Verbetering. Nou is mijn TV professioneel gekalibreerd. En zo ziet het er goed uit. Maar weet iemand of het kleur pallet bij BT2020 goed staat in de box ?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
jethea

Level 1
  • 871Posts
  • 6Oplossingen
  • 88Likes
Klopt, ik heb de firmware opgehaald het verbeterd de kleuren op alle HDMI uitgangen van je TV voor de next. Je moet wel goed lezen, je moet namelijk op www.lg.com eerst naar service, daar vind je software update, hierna ga je een mapje aan maken op je USB, de naam die je het moet geven staat in het Engels of Duits in het PDFje dat bij de firmware opgehaald kan worden. Je voert je type nummer in op de site, dan ga je, je zipfile en het PDFje downloaden en je pakt de zipfile uit in het mapje dat je hebt aan gemaakt op je USB.
Deze stop je in de TV en verder gaat het als vanzelf. Mijn TV wilde eerst niet, vond de format van mijn PC niet goed op de USB, dus heb ik hem eerst via de TV geformatteerd alles er weer even opnieuw opgezet en toen ging de TV alles downloaden. Hierna zie een heel groot verschil, prachtig beeld heb ik nu met K4 instelling op de Next met Utra Deep Color aan.!
Ik kon eerst ook helemaal geen HDR meer kijken in Netflix, dat was zo verschrikkelijk wazig, maar ook dit is helemaal opgelost. Ik heb nu glashelder beeld op alle soorten formaten HD, Ultra HD K4 en HDR.....
De update is van april, maar LG heeft hem er niet automatisch op gezet, dat moet je zelf even doen.

Bekijk in context

34 Reacties 34
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Hi John1971, dit beeld herken ik wel vanuit de testfase. We zien daar een groep testers met een LG C7 die allen hetzelfde probleem omschrijven als wat jij ervaart, fletse kleuren in 4k weergave. Vrijwel alle andere TV's ervaren geen problemen hiermee. Ik ben erg benieuwd welke instellingen er zijn aangepast bij jou om dit te verhelpen!

Wel vreemd dat de aanpassing van 'auto' naar 'breed' verbetering oplevert, want volgens mij forceer je de TV daarmee om Rec 2020 (of BT 2020) te gebruiken terwijl de auto functie zich aanpast aan het inkomende signaal.
John1971
Topicstarter
Level 8
  • 226Posts
  • 0Oplossingen
  • 73Likes
Mark Ziggo wrote:
Hi John1971, dit beeld herken ik wel vanuit de testfase. We zien daar een groep testers met een LG C7 die allen hetzelfde probleem omschrijven als wat jij ervaart, fletse kleuren in 4k weergave. Vrijwel alle andere TV's ervaren geen problemen hiermee. Ik ben erg benieuwd welke instellingen er zijn aangepast bij jou om dit te verhelpen!

Wel vreemd dat de aanpassing van 'auto' naar 'breed' verbetering oplevert, want volgens mij forceer je de TV daarmee om Rec 2020 (of BT 2020) te gebruiken terwijl de auto functie zich aanpast aan het inkomende signaal.

Ik krijg het helaas niet goed. Op 1080p zijn de kleuren warm en vol. Maar de box kiest telkens weer 4K bij aan zetten van box en tv. Moet elke handmatig weer terug zetten naar 1080p heel irritant. Hoop dat hier een oplossing voor komt. Dat de box de gekozen beeld instelling vast houdt.
janjanendekids

Level 7
  • 191Posts
  • 6Oplossingen
  • 36Likes
Mark Ziggo wrote:
Hi John1971, dit beeld herken ik wel vanuit de testfase. We zien daar een groep testers met een LG C7 die allen hetzelfde probleem omschrijven als wat jij ervaart, fletse kleuren in 4k weergave. Vrijwel alle andere TV's ervaren geen problemen hiermee. Ik ben erg benieuwd welke instellingen er zijn aangepast bij jou om dit te verhelpen!

Wel vreemd dat de aanpassing van 'auto' naar 'breed' verbetering oplevert, want volgens mij forceer je de TV daarmee om Rec 2020 (of BT 2020) te gebruiken terwijl de auto functie zich aanpast aan het inkomende signaal.
Hi hier op een lg c8 ervaar de zelfde probleem heb hem zelf op 1080p gezet blijft wel staan
met deep coller uit geen effect en en color spectrum naar breed gaf iets verbetering .
en hier op 1080p is voor zo ver acceptabel tot er een goede update komt.
en je leest op div forums dat meer mensen er last van hebben niet alleen met lg maar ook met samsung
hier is een pol gemaakt
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1913810/last
wat ik zo hier en daar leest komt het veel voor bij mensen met een 4k tv
en denk ook dat mensen die hun tv goed hebben staan/gekalibreerd het eerder zien
dan mensen die de tv zo uit de winkel hebben en aansluiten en kijken maar
John1971
Topicstarter
Level 8
  • 226Posts
  • 0Oplossingen
  • 73Likes
Mark Ziggo wrote:
Hi John1971, dit beeld herken ik wel vanuit de testfase. We zien daar een groep testers met een LG C7 die allen hetzelfde probleem omschrijven als wat jij ervaart, fletse kleuren in 4k weergave. Vrijwel alle andere TV's ervaren geen problemen hiermee. Ik ben erg benieuwd welke instellingen er zijn aangepast bij jou om dit te verhelpen!

Wel vreemd dat de aanpassing van 'auto' naar 'breed' verbetering oplevert, want volgens mij forceer je de TV daarmee om Rec 2020 (of BT 2020) te gebruiken terwijl de auto functie zich aanpast aan het inkomende signaal.

De oplossing gevonden om 4K uit te zetten bij LG OLED. De box blijft nu standaard met 1080p opstarten. En zolang er geen 4K is. Vindt ik het prima. Schakel deep colour uit op je HDMI poort. Nu start de next op met 1080p en dat geeft aanzienlijk warmere kleuren. Met dank aan LG klanten service
KneeTB

Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
Ik heb deze optie ook geprobeerd maar dat werkt bij mij niet. Ik heb een LG Oled C7 en een Denon AVR 4K. De Mediabox Next is hier aangesloten op de Denon AVR alsmede een ATV 4K en een PS4 Pro. Er gaat één HDMI (High Speed) naar de TV vanuit de Denon. Als ik Ultra HD Deep Colour uitschakel en vervolgens een film via de ATV 4K kijk dan wordt de Ultra HD Deep Colour door de TV automatisch weer ingeschakeld op de HDMI uitgang. Dit omdat de ATV 4K dat wel ondersteund en het nou eenmaal het beste beeld geeft.

Ik hoop echt dat er door Ziggo hard gewerkt wordt aan een update om het probleem van de fletse kleuren in de 4K instelling van de Next te verhelpen. Bij alle apparaten geeft de LG Oled C7 in 4K een fantastisch beeld behalve met de Mediabox Next. Er is kennelijk een probleem met de doorgave van het 4K signaal van de Next. Het beeld is gewoon ondermaats zelfs op kanaal 205 wat 4K zou moeten zijn. Het ligt naar mijn mening niet aan de kabels of instellingen van de TV.

De Next is een fijn apparaat in het gebruik. Alles gaat veel sneller en het gebruiksgemak is sterk verbeterd tov de Horizon XL. Het 4K beeld zou echter scherp en met volle kleuren moeten zijn. Dat blijkt een teleurstelling. Volgens de klantenservice van Ziggo is het probleem bekend maar is de release van een update vooralsnog onbekend. Tot die uitkomt zal ik helaas steeds handmatig moeten overschakelen naar de 1080p instelling elke keer als ik de Mediabox inschakel. De 1080p instelling is wel scherp en warm van kleur.
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
janjanendekids wrote:
en je leest op div forums dat meer mensen er last van hebben niet alleen met lg maar ook met samsung

Ik zeg ook niet dat dit het enige toestel is waarop problemen zijn gemeld, maar deze was wel opvallend.

1080p instellen is voorlopig dan ook de enige work around, er wordt in ieder geval naar gekeken door de ontwikkelaars.
John1971
Topicstarter
Level 8
  • 226Posts
  • 0Oplossingen
  • 73Likes
KneeTB wrote:
Ik heb deze optie ook geprobeerd maar dat werkt bij mij niet. Ik heb een LG Oled C7 en een Denon AVR 4K. De Mediabox Next is hier aangesloten op de Denon AVR alsmede een ATV 4K en een PS4 Pro. Er gaat één HDMI (High Speed) naar de TV vanuit de Denon. Als ik Ultra HD Deep Colour uitschakel en vervolgens een film via de ATV 4K kijk dan wordt de Ultra HD Deep Colour door de TV automatisch weer ingeschakeld op de HDMI uitgang. Dit omdat de ATV 4K dat wel ondersteund en het nou eenmaal het beste beeld geeft.

Ik hoop echt dat er door Ziggo hard gewerkt wordt aan een update om het probleem van de fletse kleuren in de 4K instelling van de Next te verhelpen. Bij alle apparaten geeft de LG Oled C7 in 4K een fantastisch beeld behalve met de Mediabox Next. Er is kennelijk een probleem met de doorgave van het 4K signaal van de Next. Het beeld is gewoon ondermaats zelfs op kanaal 205 wat 4K zou moeten zijn. Het ligt naar mijn mening niet aan de kabels of instellingen van de TV.

De Next is een fijn apparaat in het gebruik. Alles gaat veel sneller en het gebruiksgemak is sterk verbeterd tov de Horizon XL. Het 4K beeld zou echter scherp en met volle kleuren moeten zijn. Dat blijkt een teleurstelling. Volgens de klantenservice van Ziggo is het probleem bekend maar is de release van een update vooralsnog onbekend. Tot die uitkomt zal ik helaas steeds handmatig moeten overschakelen naar de 1080p instelling elke keer als ik de Mediabox inschakel. De 1080p instelling is wel scherp en warm van kleur.

Hier inmiddels ook niet meer. Hij springt gewoon weer naar 4K.
John1971
Topicstarter
Level 8
  • 226Posts
  • 0Oplossingen
  • 73Likes
Mark Ziggo wrote:

janjanendekids wrote:
en je leest op div forums dat meer mensen er last van hebben niet alleen met lg maar ook met samsung
Ik zeg ook niet dat dit het enige toestel is waarop problemen zijn gemeld, maar deze was wel opvallend.

1080p instellen is voorlopig dan ook de enige work around, er wordt in ieder geval naar gekeken door de ontwikkelaars.

Het probleem is dat je elke keer bij inschakelen tv 1080p weer moet selecteren. De next kiest telkens weer voor 4K. En houdt de laatste setting niet vast. Heel irritant als je elke dag deze switch moet doen.
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Hey John1971, LG heeft een update klaargezet voor de C7 die bij verschillende anderen het beeld in 4k flink heeft verbeterd. Deze wordt nu nog niet automatisch geïnstalleerd, maar is al wel te downloaden vanaf de website van LG. Onder verwijzing staat ook specifiek genoteerd: "To Improve color issues at HDMI 2160p 50Hz input".

Ik ben benieuwd of dit bij jou ook de kleurweergave verbetert!
John1971
Topicstarter
Level 8
  • 226Posts
  • 0Oplossingen
  • 73Likes
Mark Ziggo wrote:
Hey John1971, LG heeft een update klaargezet voor de C7 die bij verschillende anderen het beeld in 4k flink heeft verbeterd. Deze wordt nu nog niet automatisch geïnstalleerd, maar is al wel te downloaden vanaf de website van LG. Onder verwijzing staat ook specifiek genoteerd: "To Improve color issues at HDMI 2160p 50Hz input".

Ik ben benieuwd of dit bij jou ook de kleurweergave verbetert!

Top! bedankt voor het delen. heb de software gedownload. ga het vanavond installeren. Laat de bevindingen weten.
jethea

Level 1
  • 871Posts
  • 6Oplossingen
  • 88Likes
Klopt, ik heb de firmware opgehaald het verbeterd de kleuren op alle HDMI uitgangen van je TV voor de next. Je moet wel goed lezen, je moet namelijk op www.lg.com eerst naar service, daar vind je software update, hierna ga je een mapje aan maken op je USB, de naam die je het moet geven staat in het Engels of Duits in het PDFje dat bij de firmware opgehaald kan worden. Je voert je type nummer in op de site, dan ga je, je zipfile en het PDFje downloaden en je pakt de zipfile uit in het mapje dat je hebt aan gemaakt op je USB.
Deze stop je in de TV en verder gaat het als vanzelf. Mijn TV wilde eerst niet, vond de format van mijn PC niet goed op de USB, dus heb ik hem eerst via de TV geformatteerd alles er weer even opnieuw opgezet en toen ging de TV alles downloaden. Hierna zie een heel groot verschil, prachtig beeld heb ik nu met K4 instelling op de Next met Utra Deep Color aan.!
Ik kon eerst ook helemaal geen HDR meer kijken in Netflix, dat was zo verschrikkelijk wazig, maar ook dit is helemaal opgelost. Ik heb nu glashelder beeld op alle soorten formaten HD, Ultra HD K4 en HDR.....
De update is van april, maar LG heeft hem er niet automatisch op gezet, dat moet je zelf even doen.
KneeTB

Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
Ik heb zojuist de update uitgevoerd en bij mij lijken de problemen met de LGOLEDC7V helemaal verholpen. De kleuren zijn weer vol en het beeld is scherp in de 4K instelling van de Next. Deep colour staat aan en alles is haarscherp. Super bedankt voor de tip!!
jethea

Level 1
  • 871Posts
  • 6Oplossingen
  • 88Likes
KneeTB wrote:
Ik heb zojuist de update uitgevoerd en bij mij lijken de problemen met de LGOLEDC7V helemaal verholpen. De kleuren zijn weer vol en het beeld is scherp in de 4K instelling van de Next. Deep colour staat aan en alles is haarscherp. Super bedankt voor de tip!!

Graag gedaan
apvanderwaal

Level 1
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes
Ik heb van de week de firmware gecontroleerd, en volgens mij TV heb ik versie 05.80.25, hebben jullie deze dan handmatig nog een keer geïnstalleerd, of gaat het om een andere versie?
KneeTB

Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
Nee dat betreft de juiste firmware. Bij mij werd deze niet automatisch geüpdate dus heb ik dat handmatig moeten doen. Ik heb nu ook 05.80.25 en alles werkt perfect.
apvanderwaal

Level 1
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes
KneeTB wrote:
Nee dat betreft de juiste firmware. Bij mij werd deze niet automatisch geüpdate dus heb ik dat handmatig moeten doen. Ik heb nu ook 05.80.25 en alles werkt perfect.

Bij mij dus geen verandering, en nog steeds hetzelfde, belabberde, fletse beeld!

Ik zal vanavond proberen de next direct op mijn tv aan te sluiten, en dan via ARC het geluid naar de versterker te sturen. Wellicht dat het dan nog beter gaat. In principe doet de receiver niets met het beeld, maar om even zeker te zijn!
jethea

Level 1
  • 871Posts
  • 6Oplossingen
  • 88Likes
Je kan proberen de update toch op te halen en aan de TV aan te sluiten, er kan ook een klein foutje in zitten, baad het niet dan schaad het niet, want als jouw 05.80.25 die er al op zit oké is, gaat hij de software ook niet updaten, dan gebeurd er niets.
vankol

Level 1
  • 56Posts
  • 1Oplossingen
  • 21Likes
Heb ook van de site gehaald alles goed nu dus next treft eigenlijk geen blaam zoals iedereen schrijft.
KneeTB

Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
apvanderwaal wrote:

KneeTB wrote:
Nee dat betreft de juiste firmware. Bij mij werd deze niet automatisch geüpdate dus heb ik dat handmatig moeten doen. Ik heb nu ook 05.80.25 en alles werkt perfect.
Bij mij dus geen verandering, en nog steeds hetzelfde, belabberde, fletse beeld!

Ik zal vanavond proberen de next direct op mijn tv aan te sluiten, en dan via ARC het geluid naar de versterker te sturen. Wellicht dat het dan nog beter gaat. In principe doet de receiver niets met het beeld, maar om even zeker te zijn!


Ik zou het ook handmatig proberen op de manier zoals omschreven door jethea. Dat werkte voor mij perfect. Overigens heb ik ook geprobeerd om de update 05.80.25 te installeren middels automatisch updaten (lanverbinding) maar daar gaf de LG aan dat ik al de laatste update had. Bij mij stond hij nog op 05.80.15. Ik begrijp dan ook niet dat jouw TV deze update automatisch heeft gedaan terwijl deze nog niet automatisch door LG werd doorgevoerd zoals eerder werd aangegeven.

Overigens is de Next hier aangesloten op een Denon AVR 4K. Na de update geweldig beeld. Rechtstreeks aansluiten op je tv is derhalve niet nodig maar proberen kan nooit kwaad.

Uitgelicht topic