rm1964

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Mediabox XL als modem. Hoe kan ik apparatuur bekabeld aansluiten bij overgang naar de Mediabox Next + los modem?

Op dit moment heb ik een Mediabox XL die ook als modem functioneert. Hierop zijn een Smart TV, een NAS en Netwerkspeler bekabeld aangesloten. De plaatsing van de Mediabox is bij de andere apparatuur.

Nu wil ik overstappen naar de Mediabox Next. Als gevolg hiervan krijg ik ook een nieuw modem dat per saldo in de meterkast moet worden geplaatst.

Het probleem is dat ik de Smart TV, NAS en de netwerkspeler niet meer bekabeld kan aansluiten maar alleen nog maar via WIFI wat niet mijn voorkeur heeft i.v.m. de wisselvalligheid.

Wat kan ik doen om al mijn apparatuur nog bekabeld op het internet aan te sluiten?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Dolfff

Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Hele lange UTP kabels trekken. Of één is genoeg en dan splitter gebruiken.

Of wat ook kan: je coax verlengen met goede kwaliteit en daarmee de modem (Connectbox) centraler in je huis zetten. Dat is wat ik gedaan heb. Voordeel is dan bovendien betere wifi in het hele huis.

Of wat ook nog kan is een wifibooster aansluiten op je Connectbox om zo de wifi in je huis te verbeteren. Maar ik geef zelf ook voorkeur aan kabels waar het kan.

EDIT (dankzij Rene F): die verleng coax heb je inderdaad al.

Bekijk in context

11 Reacties 11
Dolfff

Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Hele lange UTP kabels trekken. Of één is genoeg en dan splitter gebruiken.

Of wat ook kan: je coax verlengen met goede kwaliteit en daarmee de modem (Connectbox) centraler in je huis zetten. Dat is wat ik gedaan heb. Voordeel is dan bovendien betere wifi in het hele huis.

Of wat ook nog kan is een wifibooster aansluiten op je Connectbox om zo de wifi in je huis te verbeteren. Maar ik geef zelf ook voorkeur aan kabels waar het kan.

EDIT (dankzij Rene F): die verleng coax heb je inderdaad al.

Rene F

Level 10
  • 491Posts
  • 34Oplossingen
  • 131Likes

Hoi rm1964,

 

En waarom zou dat nieuwe modem in de meterkast moeten ?

Als ik het goed begrijp, loopt er nu vanaf je AOP een coax kabel direct naar je Mediabox XL? Waarom dan niet het modem bij je XL aan de coax knopen ? Dan kun je de overige kabels van de XL in het modem/router oversteken.

rm1964
Topicstarter
Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dank voor jouw response. Er loopt inderdaad een coax kabel vanaf het AOP naar de Mediabox XL alleen er zit nog wel een versterker tussen. Heeft dit nog gevolgen voor de aangedragen oplossing?

Rene F

Level 10
  • 491Posts
  • 34Oplossingen
  • 131Likes

Volgens mij heeft de MediaBox XL ook een retour-geschikte versterker nodig, dus ik zou verwachten dat het werkt. Gewoon zoals @Dolfff  ook al zei, ConnectBox ergens waar nu de XL staat, en dan van daar uit verder klussen.

Dolfff

Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Dat weet ik niet zeker. Hangt ook misschien af van welke versterker. Ik zou zeggen: probeer het gewoon. Geeft het problemen dan moet er misschien een andere versterker tussen of gewoon een hele goeie coax (dat laatste heeft altijd mijn voorkeur).

Conforto

Level 10
  • 401Posts
  • 11Oplossingen
  • 228Likes

Of eventueel één UTP kabel van je meterkast trekken naar waar je mediabox staat trekken en daar een switch/accesspoint neerzetten.

Dolfff

Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Die had ik al genoemd Conforto…..

Edit: alleen ik zei per abuis splitter maar bedoelde natuurlijk switch. Mijn excuus.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Ziggo garandeert de werking van een modem binnen 3 meter van het AOP.

Een modem achter een versterker geeft een grotere kans op storingen in het modem, daarom is nu de standaard aansluiting AOP → splitter → één kabel naar het modem en één kabel naar de coax installatie.

Anderzijds heb ik in een appartement het modem ooit aangesloten met een coax kabel van 20 meter vanaf het AOP, zonder versterker, met aan het einde van deze kabel een splitter naar het modem en naar de TV en er is in 4 jaar geen storing gemeld.

Dolfff

Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Ja fijn dat je dat nog benadrukt Bert. Een kabel mag behoorlijk lang zijn mits van echt goede kwaliteit. Daar zit echt verschil in. Stug en dik, dubbele afscherming, dat gaat de goeie kant op.

Conforto

Level 10
  • 401Posts
  • 11Oplossingen
  • 228Likes
Dolfff wrote:

Die had ik al genoemd Conforto…..

 

ah ik was even verward omdat je het daar over een splitter had. Misschien kun je dat nog aanpassen want een UTP kabel kun je natuurlijk niet splitten (tenzij je er 2x4 aders van maakt maar dat is natuurlijk niet de bedoeling...).

Dolfff

Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Oh je hebt gelijk man, ik zeg splitter maar bedoelde natuurlijk switch, mijn excuus. Zo’n oud bericht kan ik niet meer aanpassen.

Uitgelicht topic