RoccoD

Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Mediabox Next Dolby Digital hapert

Ik heb gister mijn Mediabox XL vervangen door de mediabox next. Ik heb een Philips 42 inch smarttv (type 42 PFK 4209) en een Philips HTL4111B soundbar. Aangesloten via HDMI en de soundbar aangesloten via HDMI ARC.

Als ik in de mediabox next het geluid op DolbyDigital:aan zet dan gaat nu ongeveer een half uur 20 seconden storen. Als ik dolby digital op uit zet dan werkt het geluid goed.

Op mijn Mediabox XL (Horizon) werkte alles goed.

Software next: 4.15
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
RoccoD Ok is er ook nog een optische mogelijkheid? Dus hdmi naar tv en via optisch (spdif) rechtstreeks van next>soundbar. ( dan even de juiste bron /audio uitgang selecteren op de soundbar. ( Ik ga er even van uit dat het zo werkt als de meeste merken soundbars) Ik heb mij nog niet verdiept in de modellen die je hebt op gegeven. Maar morgen even meer tijd..

Bekijk in context

25 Reacties 25
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes
Hoe is de Media Box Next aangesloten via UTP of Wifi

Probeer het even op Wifi of UTP of het dan beter gaat.

Anders kan je altijd hier een reactie posten

Anders kan je altijd even hier kijken voor extra informatie https://www.ziggo.nl/klantenservice/mediabox-next
RoccoD
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes
Via UTP

Kwaliteit geeft "goed" en "4k video via internet" aan.
Maar dat zal niet zo veel uitmaken, lineaire TV gaat via DVB-C.
Ook gaat het probleem weg als ik zap of het geluid op Dolby:uit zet.

Ook het signaal niveau verschil tussen via PCM en Dolby Digital is aanzienlijk, irritant. PCM is te zacht
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Even nieuwsgierig: Is inzake audio de hdmi of optisch variant gekozen?
RoccoD
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes
Robbo: Audio gaat via HDMI naar TV die het via HDMI ARC doorstuurt naar soundbar. Dat werkte allemaal goed op Horizon (mediabox XL)
RoccoD
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes
Even ter verduidelijking: na ongeveer een half of heel uur gaat het geluid even storen. Soort robotachtig geluid. Het gaat vanzelf weer weg na 20 seconden. maar komt weer terug na een tijdje.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
RoccoD Heb je de mogelijkheid om even als test de next rechtstreeks op de soundbar aan te sluiten ipv via tv? En dan even kijken hoe dat gaat?

edit: Ik geef altijd het advies ( indien mogelijk) om een mediabox altijd rechtstreeks aan te sluiten op een versterker/(av) reciever, en indien mogelijk qua aansluiting mogelijkheden ( aantal aansluitingen en evt etc) inz soundbar.
RoccoD
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes
Robbo: lastig lastig 😉 Mijn soundbar heeft 1 hdmi ingang. Het is geen multiinput receiver of zo. Dan moet ik de next aansluiten aan de soundbar, maar kan dan geen TV meer kijken, alleen luisteren ...
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
RoccoD Ok is er ook nog een optische mogelijkheid? Dus hdmi naar tv en via optisch (spdif) rechtstreeks van next>soundbar. ( dan even de juiste bron /audio uitgang selecteren op de soundbar. ( Ik ga er even van uit dat het zo werkt als de meeste merken soundbars) Ik heb mij nog niet verdiept in de modellen die je hebt op gegeven. Maar morgen even meer tijd..
RoccoD
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes
robbo Heb een avondje proefgedraaid met optical aansluiting. Wel via optical uit van Tv, anders blijf ik aan het source switchen op mijn soundbar 😉 Werkt goed nu ! Mis Jammer genoeg het automatisch aan/uitschakelen via HDMI CEC nu 😞 Zo 1999, maar het is werkbaar
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Ok thx voor de terug koppeling! Gr Rob
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
RoccoD wrote:
Even ter verduidelijking: na ongeveer een half of heel uur gaat het geluid even storen. Soort robotachtig geluid. Het gaat vanzelf weer weg na 20 seconden. maar komt weer terug na een tijdje.

Mooi dat het via een optische kabel wel goed werkt, maar ik ben wel benieuwd of we de oorzaak achter het HDMI probleem nog kunnen ontdekken om het op te kunnen lossen.
Ervaar je deze storing bij alle uitzendingen of bij één/enkele? Live tv / replay / on demand / radio / apps / etc

Ik stuur je ook nog een extra HDMI kabel toe per post. Je hebt bij de Next 1 nieuwe gekregen die nu tussen de Next en de tv zit, deze tweede kun je dan tussen TV en soundbar gebruiken om die kabel ook uit te sluiten als mogelijke oorzaak.
RoccoD
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes
Mark Ziggo wrote:
Ik stuur je ook nog een extra HDMI kabel toe per post. Je hebt bij de Next 1 nieuwe gekregen die nu tussen de Next en de tv zit, deze tweede kun je dan tussen TV en soundbar gebruiken om die kabel ook uit te sluiten als mogelijke oorzaak.


Dank je. Ik zal de andere HDMI kabel proberen. Ik zag het probleem op alle live zenders. Ik weet niet of het op on demand/replay/recording voorkomt. Heb nog niet heel veel op die manier gekeken. Wat wel gek is is dat het altijd na ongeveer een zelfde tijdsduur begint. Ik denk na ongeveer 45 minuten. Zal eens timen. Kan ik geen logfile genereren en opsturen ? 😉
RvL001

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Ik heb een soortgelijk probleem, al zit het bij mij iets anders aangesloten.

MediaBox Next gaat naar mijn Pioneer receiver. Vanuit de receiver gaat het door naar de TV.

Op willekeurige momenten valt het geluid gewoon even weg. Vaak maar een paar seconde. Het beeld blijft in dat geval wel.

Maar soms valt ook alles gewoon weg, beeld en geluid. Beeld komt vaak wel terug, maar geluid in dat geval niet. Enige optie is dan om de receiver uit en weer aan te schakelen omdat deze op een of andere manier op HDMI TRHU wordt geschakeld (oftewel, stuur alles gewoon door en doe er niets mee). Ik vermoed dat dat via HDMI CEC wordt gedaan.

Dolby Audio op de mediabox staat aan. Ik zal eens een tijdje kijken wat er gebeurt als ik dat uit zet, maar dat zou natuurlijk niet nodig hoeven zijn.

Met de Horizon/Mediabox XL had ik dit probleem niet. Het lijkt me dan ook echt een probleem van de MediaBox Next.

N.B.:
optisch aansluiten is voor mij om verschillende redenen geen optie:

  • Alles schakelt nu automatisch aan en uit
  • Ik heb al andere apparatuur optisch aan mijn receiver zitten
  • het zou niet nodig moeten zijn

EDIT:
Nou, dat was een lange test. Met Dolby Audio uit heeft hij het ook.

Hoewel ik altijd goede kabels gebruik, zal ik voor de zekerheid de bijgeleverde kabel er tussen hangen, maar ik verwacht dat dat ook geen grote verschillen zal maken.
RoccoD
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes
Mark Ziggo wrote:

RoccoD wrote:
Even ter verduidelijking: na ongeveer een half of heel uur gaat het geluid even storen. Soort robotachtig geluid. Het gaat vanzelf weer weg na 20 seconden. maar komt weer terug na een tijdje.
Mooi dat het via een optische kabel wel goed werkt, maar ik ben wel benieuwd of we de oorzaak achter het HDMI probleem nog kunnen ontdekken om het op te kunnen lossen.
Ervaar je deze storing bij alle uitzendingen of bij één/enkele? Live tv / replay / on demand / radio / apps / etc

Ik stuur je ook nog een extra HDMI kabel toe per post. Je hebt bij de Next 1 nieuwe gekregen die nu tussen de Next en de tv zit, deze tweede kun je dan tussen TV en soundbar gebruiken om die kabel ook uit te sluiten als mogelijke oorzaak.


Hoi Mark,

Heb de andere kabel geprobeerd. Ik denk er iets mis is met mijn soundbar want ik krijg met geen mogelijkheid meer hdmi arc werkend. Alleen optical werkt nog. Ik denk dat ik op zoek moet naar een nieuwe soundbar. Ik probeer het het een dezer weken nog een keer, maar heb er nu even een punthoofd van 😉
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
RvL001 - Ik stuur jou ook een tweede nieuwe HDMI kabel toe, het zal je verbazen hoe veel klanten tijdens de testfase dit soort problemen hebben opgelost door simpelweg de nieuwe HDMI kabels te gebruiken.

Mocht dat het probleem niet oplossen ben ik benieuwd of het HDMI-CEC gerelateerd is. Dat zou je kunnen testen door HDMI-CEC tijdelijk uit te schakelen op de receiver en op de TV, ik ben benieuwd of je dan nog steeds problemen ervaart.

RoccoD - Zelfs als je de originele aansluiting hersteld krijg je dat niet meer aan de praat? Vreemd...
RvL001

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Mark Ziggo
kabel ontvangen, mijn dank voor het toesturen. Zojuist ook de oude kabel vervangen met deze nieuwe. Ik ga het weer in de gaten houden en laat het resultaat hier weten.
RvL001

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Mark Ziggo
Helaas, de kabel heeft het probleem niet opgelost. Ik heb het probleem overigens bij alle mogelijkheden van de Next die ik gebruik: live tv, terugkijken en Netflix.

Ik zal HDMI-CEC eens uitschakelen, kijken of dat wat uithaalt. Wat is de beste manier om dat te doen: op de receiver en TV of simpelweg de gekoppelde apparaten verwijderen uit de Next? Of wellicht beide?
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
RvL001 wrote:
Mark Ziggo
Helaas, de kabel heeft het probleem niet opgelost. Ik heb het probleem overigens bij alle mogelijkheden van de Next die ik gebruik: live tv, terugkijken en Netflix.

Ik zal HDMI-CEC eens uitschakelen, kijken of dat wat uithaalt. Wat is de beste manier om dat te doen: op de receiver en TV of simpelweg de gekoppelde apparaten verwijderen uit de Next? Of wellicht beide?

Hm, helaas!

Ik geloof niet dat je HDMI-CEC uit kunt zetten op de Mediabox Next (is wel een wens), dus zet dat eerst eens uit op de receiver en eventueel ook nog op de tv. Een kwestie van proberen.
voyager

Level 5
  • 60Posts
  • 3Oplossingen
  • 28Likes
Goedeavond,

ook ik heb een philps tv met een soort soundbar van philips geschakeld via hdmi arc.
ik heb al jaren dat als ik mijn horizon box in dolby zet en ik zap van de zender waarop ik dit had ingeschakeld ik korte onderbrekingen krijg in het geluid.
dit alles heeft met de schakeling van hdmi arc te maken.
op het moment dat ik digitaal op de tv naar ziggo kijk heb ik dit probleem niet.
zoals eerder vermeld is de beste manier van aansluiten een optische kabel rechtstreeks naar de horizon of next en dan naar dolby schakelen.

Metin

Uitgelicht topic