Mediabox Next: De afstandsbediening

• 7 maart 2019
  • 102 Reacties
  • 63381x Bekeken
Mediabox Next: De afstandsbediening

Toon eerste bericht

102 Reacties

Op sommige momenten, zijn de knoppen van de afstandsbediening verlicht hoe werk dat want het gaat ook snel weer uit. Gaat aan als je een toetst aanraak maar ook weer snel weg,
net niet genoeg bij mij om als hulp te dienen. Jan
De afstandsbediening van de horizon box XL is probleemloos te koppelen met de next.
Teletekst werkt weer als vanouds, alle andere functies trouwens ook.
Nadeel is dat de next in tegenstelling tot de horizon maar 1 afstandsbediening aankan.
De next afstandsbediening werkt nu niet meer.

@TheFreak ik heb net succesvol mijn oude Horizon XL afstandbediening gekoppeld met Next, maar het keyboard van oude AB kan ik *niet* gebruiken ! De Next box reageert niet op deze toetsen..... Hoe kan ik dit probleem oplossen ?
alvast bedankt !
groetjes,
Jeroen
Ik ben al een hele tijd bezig om mijn receiver de Yamaha RX-V367 en de tv Philips 55POS9002/12 te koppelen aan de Ziggo Next. De Philips doet het perfect, de Yamaha receivers word herkend in "Koppel je afstand- bediening aan een ander apparaat!
Het geluid gaat harder en zachter alleen wanneer ik alles wil aan of uitzetten gaat alleen de Ziggo Next en de Philips tv uit en aan, de Yamaha receiver blijft aan staan od uit staan, die moet ik met de afstandsbediening van de Yamaha receiver zelf doen? Dat wil ik helemaal niet.
De Yamaha heeft zijn laatste update, alles van de 230v 20min uit gedaan, afstandsbediening batterijen ook 20min eruit gehaald, ander types van Yamaha er ook ingezet wel geluid maar ook niet aan/uit? niks heeft geholpen, de Receiver RX-V367 staat er dus bij jullie wel in het systeem maar niet voor de 100% goed er in met betrekking tot het aan en uit zetten graag dit nakijken waarom dit niet gaat.
Reputatie 6
Badge +4
Beste Ziggo,

Allereerst wil ik jullie bedanken dat ik sinds kort gebruik kan maken van de Mediabox Next, maar ik toch tegen een kritiek punt aanloop en dat is stap twee.

2. Met de rode stand-by knop gaat niet alleen de box aan, maar ook je televisie en eventueel soundbar/receiver. Wil je dit niet? Schakel dan HDMI-CEC uit op je televisie.

Na dit gelezen te hebben wordt ik nu eigenlijk gedwongen om HDMI-CEC op me TV uit te zetten terwijl ik er juist gebruik van maak met me overige apparaten rond me TV.
Dit kan toch niet? Het zou toch ook mogelijk moeten zijn om dit uit te kunnen zetten via de Mediabox Next? Ik kan nu nog geeneens me PlayStation 4 opstarten en de HDMI controlle dwingt me weer naar Ziggo TV. Moet dan eerst de Mediabox uitzetten en de rest gaat dan ook uit TV en Reciever om vervolgens weer alles aan te moeten zetten via de PS4...

Doe hier AUB wat aan via de volgende firmware updates want door dit kastje die dan nu dominant aanwezig is moet ik de rest maar uitzetten waar ik graag gebruik van maak?

Met vriendelijke groet

Chris

Zelfs met cec-killer blijft het gedrag hetzelfde. De TV gaat uit.
Niet via cec maar nu via de IR code die de Next AB naar de TV stuurt.

Enige oplossing tot nu toe voor mij is de Next AB IR afdekken zodat mijn TV niet uitgaat als ik de Next uitzet. Of niet op de TV mikken maar deze is best gevoelig en ziet nu te veel.

Deze extra "feature" zou ik graag uit willen schakelen. In het menu waar je ook de Volume mapping kunt selecteren.
Bijvoorbeeld. Optie "TV ook uit bij Next uit"
Reputatie 6
Badge +4
Ik ben al een hele tijd bezig om mijn receiver de Yamaha RX-V367 en de tv Philips 55POS9002/12 te koppelen aan de Ziggo Next. De Philips doet het perfect, de Yamaha receivers word herkend in "Koppel je afstand- bediening aan een ander apparaat!
Het geluid gaat harder en zachter alleen wanneer ik alles wil aan of uitzetten gaat alleen de Ziggo Next en de Philips tv uit en aan, de Yamaha receiver blijft aan staan od uit staan, die moet ik met de afstandsbediening van de Yamaha receiver zelf doen? Dat wil ik helemaal niet.
De Yamaha heeft zijn laatste update, alles van de 230v 20min uit gedaan, afstandsbediening batterijen ook 20min eruit gehaald, ander types van Yamaha er ook ingezet wel geluid maar ook niet aan/uit? niks heeft geholpen, de Receiver RX-V367 staat er dus bij jullie wel in het systeem maar niet voor de 100% goed er in met betrekking tot het aan en uit zetten graag dit nakijken waarom dit niet gaat.

Als alles werkt zoals de Next verwacht denk ik dat je op de TV en versterker de cec functie moet gebruiken. Op de tv aanzetten dat cec aanstaat. En dat de tv andere apparaten aan en uit mag zetten.
Op de versterker idem. Vertellen dat hij aan mag via de link.Hoe dit heet bij jou apparatuur weet ik niet maar waarschijnlijk zit er *link* in de naam.

Het kan zijn dat via cec je ongewenst gedrag krijgt door de Next. Volg dan een paar forum over "cec" en je weet of je het wel of niet wilt blijven gebruiken.

Waarschijnlijk werkt het ook via IR maar dan moet je goed mikken en hopen dat alle commando's van de Next gezien worden door alle apparaten.

Cec kan precies doen wat jij wilt. Wil je meer met je tv dan Next kijken dan begint het feest.
Als ik dit bericht goed begrijp kan ik de Mediabox Next via infrarood besturen wanneer ik gebruik maak van een Logitech Harmony afstandbediening. Dit is belangrijk voor mij omdat mijn moeder i.v.m. haar gezondheid niet goed tegen de straling van Bluetooth kan. Ik zou het gebruik van Bluetooth dus op deze manier dus kunnen omzeilen. Ik heb deze vraag ook aan de helpdesk van Ziggo voorgelegd, zij konden mij alleen niet vertellen of het mogelijk is om de Mediabox Next met een infrarood afstandsbediening te besturen. Volgens de medewerker die ik sprak werkt de Mediabox Next namelijk alleen via Bluetooth, echter wist hij dit niet zeker en raadde mij aan om mijn vraag op de Ziggo Community te stellen.
Reputatie 5
Badge +6
Bluetooth 🤔? In ieder geval werkt mijn Harmony Ultimate One (infrarood) perfect met de Next. Ook met de daaraan gekoppelde AV-receiver en TV. (CEC overal op Off)
Als configuratie voor de Harmony moet je Ziggo en Mediabox Next kiezen.
De Next-AB communiceert via RF (= FM radio signalen) met de Next.
Met andere apparaten ook mbv IR. Bv de Witte Powerknop om TV aan/uit te zetten.

Door RF te gebruiken hoeft de Next niet in het zicht te staan, wat bij IR nodig is.
Bluetooth zou hebben gekund, maar dat is niet beschikbaar.

Er is wel een alternatief IR-bedieningrepertoire voor de Next.
Dat komt goed uit als je een Logitech Remote hebt, zoals ik.
Er zijn diverse Devices in de Logitech DB die je kunt gebruiken.
Ziggo/Mediabox Next is recent en hot ivm aanpassingen die nog kunnen komen door contacten met Next gebruikers.
Zover ik weet ontbreekt nog een IR-code voor het Context Menu van de Next (de ... Button op de Next). Of de Next daar nog niet naar kan luisteren, weet ik niet. Anders zou die nog eenvoudig toe te vogen moeten zijn.

Grappig is dat er Color Button IR-Codes zijn voor Teletext. Op de Next-AB ontbreken ze.
Zith te denken om de next box aangedragen. Maar weet iemand of de afstandsbediening werkt via een broadlink rm pro controller, zodat ik alles aan en uit kan zetten via google home.
Lijkt me wel. Je Broadlink kan de RF codes van de Next-AB leren, zag ik.
Koppeling aan Google Home moet je ff uitzoeken.
Zag ook dat het met Alexa kan.
Bedankt dan ga ik kijken voor een next box.
Beste Ziggo,

Allereerst wil ik jullie bedanken dat ik sinds kort gebruik kan maken van de Mediabox Next, maar ik toch tegen een kritiek punt aanloop en dat is stap twee.

2. Met de rode stand-by knop gaat niet alleen de box aan, maar ook je televisie en eventueel soundbar/receiver. Wil je dit niet? Schakel dan HDMI-CEC uit op je televisie.

Na dit gelezen te hebben wordt ik nu eigenlijk gedwongen om HDMI-CEC op me TV uit te zetten terwijl ik er juist gebruik van maak met me overige apparaten rond me TV.
Dit kan toch niet? Het zou toch ook mogelijk moeten zijn om dit uit te kunnen zetten via de Mediabox Next? Ik kan nu nog geeneens me PlayStation 4 opstarten en de HDMI controlle dwingt me weer naar Ziggo TV. Moet dan eerst de Mediabox uitzetten en de rest gaat dan ook uit TV en Reciever om vervolgens weer alles aan te moeten zetten via de PS4...

Doe hier AUB wat aan via de volgende firmware updates want door dit kastje die dan nu dominant aanwezig is moet ik de rest maar uitzetten waar ik graag gebruik van maak?

Met vriendelijke groet

Chris

En wij vinden het juist zo fijn dat je met één knop je tv en de next in één keer aanzet......
Het tegelijk aanzetten is niet zo'n probleem.
Het tegelijk uitzetten wel, als je meer HDMI Devices aan je TV hebt hangen en iets anders wilt gaan doen, waarvoor de TV aan moet blijven.
Heb je dat niet, dan is alles ok.

Daar komt bij dat bij meer HDMI Devices de Next zijn HDMI poort kan terugpakken terwijl je dat niet wilt, omdat je met iets anders bezig bent op een andere HDMI poort.
Ah, ik had wat verder moeten nadenken🤔
Dat hoeft niet meteen. Er zijn zat klanten die de Next als enige HDMI apparaat aan hun TV hebben aangesloten.
Het was kortzichtig van de ontwikkelaars te denken dat dit bij iedereen zo is. Daar lijkt het in elk geval op.
Klanten die meer aangesloten hebben, zijn wellicht in de minderheid, maar het zijn er nog behoorlijk veel. Kijk naar de meldingen hierover.
Hallo

Ik heb de afstandsbediening gekoppeld aan mijn Bose Lifestyle voor het bedienen van geluid.
Dat werkt prima.
Alleen nu moet ik nog met 2 afstandsbedieningen werken om de Bose aan te zetten en weer uit te zetten.
Kan de Bose ook aan en uit gezet worden net als de TV en Mediabox met de afstandbediening van de mediabox?
Reputatie 6
Badge +4
Hallo

Ik heb de afstandsbediening gekoppeld aan mijn Bose Lifestyle voor het bedienen van geluid.
Dat werkt prima.
Alleen nu moet ik nog met 2 afstandsbedieningen werken om de Bose aan te zetten en weer uit te zetten.
Kan de Bose ook aan en uit gezet worden net als de TV en Mediabox met de afstandbediening van de mediabox?

In theorie en praktijk is het mogelijk dat de Next TV en Bose aan en uitzet.
Via hdmi-cec werkt het bij mij in ieder geval zonder problemen (bij deze toepassing). Alles aan en alles uit via de power knop op de AB van de Next.
Zonder cec werkt het een beetje minder. De TV gaat niet aan. De receiver wel. Alles gaat wel uit.
Het kan goed werken of een beetje.
De TV kan ik ook aanzetten met de TV power knop op de AB van de Next.
Ik heb de TV AB dus niet nodig.

Maar zo te horen is de TV niet het probleem maar de Bose. En daar is geen power knop voor op de Next AB.

Het kan helpen als je vertelt hoe (optisch/hdmi) de Bose is aangesloten op de TV of Next.

RX-v3900 gebruiker hier en het heeft de eerste maand prima gewerkt (wel de afstandsbediening richten op de receiver). Maar toen kwam er een software update van Ziggo en sindsdien gaat de receiver niet meer mee met de Next. Erger nog, sindsdien heb ik elke paar dagen opnieuw de Yamaha moeten koppelen als afstandsbediening voor het geluid, de Next is volledig vergeten dat er ook nog een receiver was.
Reputatie 2
Badge
Heb de afstandsbediening gekoppeld met tv en soundbar maar als ik alles uitzet en dan weer aan werkt de volume regeling met de soundbar niet meer en moet ik hem weer handmatig toevoegen.
Reputatie 6
Badge +4
Heb de afstandsbediening gekoppeld met tv en soundbar maar als ik alles uitzet en dan weer aan werkt de volume regeling met de soundbar niet meer en moet ik hem weer handmatig toevoegen.
Zou gewoon moeten werken. Hoe zit de soundbar gekoppeld aan je tv? Optisch of hdmi. Gaat het geluid direct van Next naar soundbar of via je tv?
Heeft het wel gewerkt na installatie?
Reputatie 2
Badge
Alles aangesloten met hdmi en alles via de soundbar TV op de arc en soundbar op hdmi 2
Reputatie 6
Badge +4
Alles aangesloten met hdmi en alles via de soundbar TV op de arc en soundbar op hdmi 2
Dat is een beetje onduidelijk. Zoals je het beschrijft lijkt het alsof je de Next op de Soundbar hebt aangesloten en die via hdmi-arc op de TV.

De Next zal iedere keer dat je hem aanzet checken wat er aangesloten is. Of je dat nu wilt of niet. Daarmee zal hij bepalen welke apparaten aan te sturen zijn. Het lijkt erop dat de Next de soundbar niet ziet/herkent en daardoor hem niet laat zien in het menu.

Als je Next op de TV aangesloten zit en de TV aan de soundbar dan zou er geen probleem moeten zijn. Om de soundbar te vinden moet die wel van spanning zijn voorzien. Standby is goed genoeg. Maar als je hem echt van de spanning haalt kan ik me voorstellen dat de Next hem niet vind.
Reputatie 2
Badge
De next is op de soundbar aangesloten zodat ik altijd dolby geluid heb als dit wordt uitgezonden. Als ik dit via de tv doe moet ik steeds handmatig het geluid aanpassen naar dolby op de tv. Aan en uitzetten gaat perfect alleen het geluid wil niet geregeld worden. Ik ga de next box een op de arc van de sound bar aansluiten.
HDMI-ARC gebruik je typisch voor aansluiting TV-Soundbar en Next aan TV.
Als je nog andere appraten met HDMI op de TV hebt aangesloten gaat het geluid daarvan ook via ARC naar de Soundbar.
Koppelen Sony Bravia KDL 26P 3020 met media xl box afstandsbediening werkt niet.

Reageer