Jobar

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Mediabox Next audio (HDMI) veranderd na uitzetten

Wij hebben sinds een aantal dagen de mediabox next in huis, het installeeren ging gemakkelijk en de mediabox herkende na installatie onze TV (samsung) en AV receiver van Yamaha. Wij hadden altijd probleemloos het audio geluid via de receiver en mediabox XL later met de CI module.

In eerste instantie hadden wij na de installatie van de mediabox next geluid via de receiver tot het moment dat wij alle systemen uitschakelde en opniew aan wilde zetten. wij kregen wel het volume balkje zichtbaar op beeld maar geen geluid over de speakers. Na wat onderzoek bleek dat de HDMI op de TV naar televie speaker was veranderd. Toen wij op de TV HDMi audio selecteeren hadden wij weer geluid via de Yamaha. Op de mediabox next kun je selecteren welk soort audio en die staat keurig op Yamaha in ons geval. Helaas iedere keer als het systeem wordt uitgeschakeld veranderd de audio op de TV van HDMI naar TV speakers. We hebben andere HDMI kabels geprobeerd en we hebben de beschrijving en setup van de Yamaha RX-A850 nog eens doorgenomen maar niets heeft geholpen. 

Heeft iemand een tip of suggesties waar wij mogelijk overheen hebben gekeken?

8 Reacties 8
Marianne
Community Developer
Community Developer
  • 1600Posts
  • 139Oplossingen
  • 1821Likes

Hi Jobar, welkom hier! Goed dat je de Community gevonden heeft. De Community kan jou vast verder helpen bij dit vraagstuk. Je hebt al een mooie opzet gegeven over de apparatuur die je gebruikt en wat je zelf hebt geprobeerd om op te lossen. 

Misschien weet @robbo hier meer over?

MaxH

Level 17
  • 2765Posts
  • 104Oplossingen
  • 774Likes

@Jobar Met het in gebruik nemen van de Next reageren andere aangesloten apparaten ook anders dan met de Mediabox XL. Helaas, is er geen vast patroon te vinden. Zoveel apparaten, zoveel mogelijkheden.

Lastig, maar in de meeste gevallen oplosbaar. Er is niet één ‘de oplossing’ maar op een regenachtige middag uitproberen met instellingen. Met name de CEC instellingen. Dit heeft bij elk merk anders(zie handleiding). Succes en bij een specifiek probleem, schroom niet het hier te vragen.

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes

Je zou de koppeling Eén knop voor aan- en uitzetten kunnen wijzigen door op Home te drukken dan tandwiel  rechts en vervolgens Beeld en Geluid.

Daar kan je ook bij Koppel je Afstandsbediening ook je audiosysteem kiezen.

 

Misschien helpt dat, anders hebben we @robbo  of andere mensen to the rescue ?

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

Ik kom hier morgen even op terug.. even zeer druk .. en a. Omstandigheden.

Jobar
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hierbij even een update van mijn verhaal. Als alle aangesloten apparaten de volgende dag of na een aantal uur uitgeschakeld zijn geweest weer aangezet worden met de Next AB dan werkt alles. Dus meteen geluid via de receiver, echter als ik alles uit zet en meteen weer aan dan gaat de audio stand op de TV van HDMI naar TV speakers.

 

Voor veel geld nieuwe HDMI kabels gekocht maar het blijft zeuren.

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes

@Jobar

Misschien dat andere gebruikers nog een oplossing weten en anders hebben we@Marianne Ziggo  nog als moderator voor hulp en eventueel met haar collega in overleg kan. Dit zou gewoon moeten werken.

 

Ik heb haar even een berichtje gestuurd of ze even in overleg met haar collega kan, want het kan een probleem zijn in de Next. Maar er wordt aangewerkt aan dit topic.

 

Jobar
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@Dave-@Marianne Ziggo 

afgelopen weekend kreeg ik via de Mediabox next een automatische melding dat mijn audio system was veranderd. Ik heb gecontroleerd of mijn Yamaha nog steeds gekoppeld stond en alles leek in orde.

Echter wanneer voorheen de mediabox na een aantal uur wel via de receiver geluid gaf moet ik sinds deze update iedere keer opnieuw de HFMI ingang op mijn TV selecteren. Wat nu ook anders is, is dat wanneer ik op mijn Samsung TV verander van TV speaker naar HDMI er een Circel op de TV gaat draaien en mij TV dan via een popup zegt dat er geen connective mogelijk is. maar dat klopt niet want er is wel geluid via de receiver. 

Ik heb nog een her installatie geprobeerd dan werkt alles tot dat alles uitgezet wordt, dan selecteerd het system vanzelf de TV speakers weer ipv de HDMI naar de receiver.

 

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes

Ok dat klopt zekers niet, misschien kan moderator dit nakijken en anders even contact opnemen met Samsung hebt garantie.

Uitgelicht topic