Beantwoord

Mediabox Next audio/beeld sync

• 13 april 2019
  • 182 Reacties
  • 15803x Bekeken

Toon eerste bericht

182 Reacties

@Rem74
Ik ben ook heel benieuwd. Laat van je horen.
Lost de CEC-killer alleen (mogelijk) de syncproblemen op bij situaties met receivers/surround sets? Dat verklaart dan nog niet de syncproblemen bij de rest bij wie het geluid rechtstreeks van de tv komt (zoals bij mij het geval is). Daarbij speelt HMDI ARC geen rol.
@Prana Dat is een goede vraag. We staan aan het begin van een onderzoekje naar of de HDMI-CEC Killer iets kan verbeteren aan het lyp sync probleem. In welke situaties dat dan is, moet uiteraard ook boven water komen.
@Rem74
Ik ben ook heel benieuwd. Laat van je horen.

Ik heb de CEC-killer geplaatst en vooralsnog heb ik geen problemen meer met het uit sync lopen van geluid vs. beeld. Dit zowel voor Stereo als Dolby. Ik mijn componenten als volgt aangesloten;

-
Mediabox --> Philips TV via HDMI 2
-
Philips TV --> Philips Soundbar met
CEC-killer op TV via HDMI (ARC) 1 naar soundbar
o Nu wel ander audio input gebruiken (zoals optische audio). ARC-signaal komt namelijk niet meer door. CEC ook niet dus moet soundbar met eigen afstandsbediening geactiveerd en bediend worden. Dit is minder frustrerend dan slecht geluid van TV of uit Sync zijn van audio/video.

Al met al klinkt het vreemd maar de sync problemen zijn
verholpen. Dit terwijl ik het ook geprobeerd heb de boel zonder HDMI naar de
soundbar. Het lijkt wel of de TV iets met het signaal doet maar mijn technisch
inhoudelijke kennis schiet hierin te kort.

Voor mij lijkt dit vooralsnog een prima workaround. Ik hoop dat jullie iets aan mijn onderzoek hebben. De kosten zijn niet hoog voor een CEC-Killer dus het is de moeite waard om te proberen.
@Rem74

Mooi dat het gelukt is.

Als je,je opstelling iets veranderd kan je gewoon de afstandsbediening van de next gebruiken om alles aan en uit te zetten.

HDMi ARC gebruiken voor je Soundbar
Neem aan dat hij vanzelf aangaat als je,je tv aanzet. De CEC- killer op de hdmi van je Next zetten.

Dan de afstandbediening van je next opnieuw instellen voor je tv en soundbar. Als het goed is kan je dan met de afstandsbediening van de next je tv en sounbar uitzetten/aanzetten. Je moet dan alleen 2 knoppen gebruiken ipv 1.
@Rem74

Mooi dat het gelukt is.

Als je,je opstelling iets veranderd kan je gewoon de afstandsbediening van de next gebruiken om alles aan en uit te zetten.

HDMi ARC gebruiken voor je Soundbar
Neem aan dat hij vanzelf aangaat als je,je tv aanzet. De CEC- killer op de hdmi van je Next zetten.

Dan de afstandbediening van je next opnieuw instellen voor je tv en soundbar. Als het goed is kan je dan met de afstandsbediening van de next je tv en sounbar uitzetten/aanzetten. Je moet dan alleen 2 knoppen gebruiken ipv 1.

@NemesisX
Thanks! ga ik morgen uitvoeren.
Inderdaad doen. Je hebt nl ook de audio link gewijzigd van HDMI-ARC naar optisch.
Dat maakt vergelijken onmogelijk & we weten nog niks over de invloed van de Killer op het lyp sync probleem.
Kennelijk heeft de optische koppeling daar geen last van.

De killer moet aan de kabel tussen TV en Next & dan de oorsponkelijke situatie testen.
Pas dan weet je of het lyp sync probleem dat je had door de killer zou zijn opgelost.

Eerlijk gezegd verwacht ik dat niet. Je weet echter maar nooit. Dat zijn we nu aan het onderzoeken.
Dit alles nav van deze reaktie:
https://community.ziggo.nl/mediabox-next-239/mediabox-next-audio-beeld-sync-38927/index3.html#post417892
Top! Maar zouden jullie de CEC-killer ook kunnen testen zonder extern audiosysteem? Als daarmee ook het syncprobleem kan worden verholpen dan weten we al weer een stuk meer.
Reputatie 1
Heyz,

ik heb zelfde probleem, dus ook alleen via Netflix lipsync problemen.

Ik heb de NEXT aangesloten op HDMI 1 (ARC) van de LG oled tv.
Maar ik heb ook een optische kabel direct aangesloten aan mijn samsung soundbar.

Dus als ik bovenstaande lees, moet ik dan op de hdmi kabel een CEC killer aansluiten en dan zou het beeld en geluid bij Netflix wel synchroom moeten lopen?

klopt dit? alvast bedankt voor jullie antwoord.

Maakt het trouwens nog uit waar deze komt te zitten aan de kant van de TV of op de box?

Want als ik hem nu op optisch zet en de automatisch CEC uitschakel van de TV heb ik nog steeds lipsync problemen (wat eigenlijk zelfde zou zijn als een CEC killer).
Dus als ik bovenstaande lees, moet ik dan op de hdmi kabel een CEC killer aansluiten en dan zou het beeld en geluid bij Netflix wel synchroom moeten lopen?
Geen idee of dit helpt. Er wordt hier iets onderzocht.
Doe mee en test het.

Dus als ik bovenstaande lees, moet ik dan op de hdmi kabel een CEC killer aansluiten en dan zou het beeld en geluid bij Netflix wel synchroom moeten lopen?Geen idee of dit helpt. Er wordt hier iets onderzocht.
Doe mee en test het.

Ik heb er geen verklaring voor maar ik heb de CEC-killer op de Mediabox aangesloten. Hiermee is het lipsyc probleem opgelost. Dit zowel met audio op stereo als dolby. Verder heb ik getest met Netflix, live TV, opname, pauze. alles OK. Het maakt niet uit of ik de audio via ARC op Optical laat lopen. (respectievelijk via TV of direct van mediabox nar soundbar).

Als ik moet gokken dan denk ik dat het CEC signaal de boel verstoort. waarom? geen idee!
Heyz,

ik heb zelfde probleem, dus ook alleen via Netflix lipsync problemen.

Ik heb de NEXT aangesloten op HDMI 1 (ARC) van de LG oled tv.
Maar ik heb ook een optische kabel direct aangesloten aan mijn samsung soundbar.

klopt dit? alvast bedankt voor jullie antwoord.

Maakt het trouwens nog uit waar deze komt te zitten aan de kant van de TV of op de box?

Want als ik hem nu op optisch zet en de automatisch CEC uitschakel van de TV heb ik nog steeds lipsync problemen (wat eigenlijk zelfde zou zijn als een CEC killer).

dat is wel mijn bevinding. CEC-killer op Mediabox maar mag ook op hdmi van TV. Bij deze laatste start de soundbar niet automatisch op dus liever direct op de Mediabox. Kosten voor het proberen zijn niet hoog, incl.. verzendkosten een euro of 8. Werkt het niet, stuur je de CEC killer retour. ben je hooguit je verzendkosten kwijt. Probeer het gewoon. Heb ik ook gedaan.
Hier vandaag de CEC-killer aangesloten en inderdaad het sync probleem is meteen opgelost!
soundbar naar hdmi 1 arc, next via hdmi 2 naar tv en cec-killer aan de next.
Reputatie 2
Pure onzin, CEC-killer doet hier niets aan, ik heb m op de Next (moest wel, ik wil niet alle apparaten aan /uit en automatisch naar de Next HDMI op de TV) maar zodra Dolby aan wordt gezet is de sync weer hopeloos, geluid via TV ARC HDMI soundbar.
Zelf denk ik ook dat een CEC-Killer geen invloed kan hebben op een lip sync probleem
via een HDMI audio link.
Ik zie tegenstrijdige berichten daarover. Dat is lastig, want nu weten we nog niks 100% zeker.

Dat zal ongetwijfeld te maken hebben met de diverse aansluitmogelijkheden die er zijn voor audio. Zorgvuldig testen is nodig.

Next hangt met HDMI aan TV
Bekijk eerst of er een lip sync probleem is via de speakers van de TV. Denk dat dit niet voorkomt, tenzij de bron die je bekijkt al niet klopt. Probeer dus vast te stellen of er bronnen zijn die het probleem niet geven. Beperk je tot Live-TV voor het gemak.
Mocht er altijd een lip sync probleem zijn, gooi dan de Killer ertussen. Mijn verwachting: helpt niks.

Als je vervolgens vanaf de TV een optische of HDMI-ARC koppeling maakt met Receiver of Soundbar en er onstaat een lip sync probleem met een bron die via de TV speakers ok is, dan is die koppeling de oorzaak. In dit geval zal een HDMI-CEC killer op de Next kabel echt niet gaan helpen.

Verder te onderzoeken opties bij lip sync problemen.
  • Next aan Receiver en HDMI van Receiver naar TV.
  • Optische audio koppeling vanaf de Next.
Etc etc.

Gr Han
Reputatie 2
Ziggobox zit in de arc poort van de tv en vanaf de tv naar soundsystem. Wij hebben maar 1 hdmi op het soundsystem, dus aansluiten zoals aangegeven is onmogelijk bij ons. Zijn er nog andere opties @Lycke Ziggo? Want we worden er inmiddels wel heel naar van...
Ziggobox zit in de arc poort van de tv
Je soundsystem moet op een ARC poort. Als dat systeem tenminste ARC begrijpt.
en vanaf de tv naar soundsystem
Hoe? Optisch?

Kortom: ik begrijp je beschrijving van de aansluiting niet.
Reputatie 7
Badge +26

Bekijk eerst of er een lip sync probleem is via de speakers van de TV. Denk dat dit niet voorkomt, tenzij de bron die je bekijkt al niet klopt. Probeer dus vast te stellen of er bronnen zijn die het probleem niet geven. Beperk je tot Live-TV voor het gemak.

Kanaal 997/Testbeeld digitale tv, Daar kun je de Lip sync perfect op afstellen.
Op het testbeeld is het prima zo te zien. Maar vooral Videoland klopt niets van. Voorheen met de horizon geen last van gehad. HDMI naar mijn marantz en dolby aan. Live tv klopt vaak ook niet.. zal eens gaan testen met auto Sync aan en uit enz.
Bij bepaalde zenders zoals NPO 1-2-3 is het geluid trager dan TV. Er zijn ook zenders waar dit niet het geval is. Erg storend. Ik maak voor het geluid gebruik van Sonos. Films via Apple TV of Netflix geven dit probleem niet. Hoe kan ik dit oplossen?
Reputatie 7
Badge +35
Welke box heb je in gebruik?
Bedoel je de mediabox Next?

Hoe is alles wat betreft het geluid aangesloten?
Het betreft hier de Horizon 4 Mediabox – ook wel EOS 4 Mediabox . Deze is net nieuw en wordt nu uitgerold.
De Sonos is op de aansluitunit van de Samsung TV aangesloten waarmee je dus altijd het geluid van de TV, of je nu Netflix/Apple TV etc kijkt, je altijd het geluid via de Sonos hebt.

Er is hiervoor ook een monteur voor thuis geweest.
Reputatie 7
Badge +35
Ah, EOS was de eerdere naam, hij heet nu bij Ziggo de mediabox Next.

Zie deze info: Ziggo Mediabox Next

Dit is een klant helpt klant forum waar Ziggo moderators vrijwel iedere paar werkdagen langskomen in ieder topic en alle info meenemen.

Mogelijk brengt dit topic je op een idee over de oorzaak: https://community.ziggo.nl/mediabox-next-239/mediabox-next-audio-beeld-sync-38927

Mogelijk komt er ook hier nog iemand langs die ook Sonos gebruikt en er een oplossing voor heeft, ik heb hem niet.
@Leurenaar
Puntje van orde. Het is mij onduidelijk hoe de boel is aangesloten.
Reputatie 2
@Lycke Ziggo We hebben de hele geluidset los gekoppeld, maar ook zonder externe set loopt audio en beeld niet synchroon.
Toch een bug in de box?

Reageer