Beantwoord

Mediabox Next audio/beeld sync

• 13 april 2019
  • 484 Reacties
  • 63997x Bekeken

Toon eerste bericht

484 Reacties

dat ze de next niet meer aan de man brengen voorlopig..

Niet correct. Er is recent wel iets gewijzigd.

Hij schrijft toch ook “een”

“dat dit een van de redenen is dat ze de next niet meer aan de man brengen voorlopig.. en niet vanwege de “mate van populariteit”.KNIP

@KevinMa  e.a.

Om nog ff door te zeuren. Gewoon ter overdenking.

Een HDMI koppeling doet aan synchronisatie van beeld en geluid, als die allebei via HDMI verlopen.
Zie bij HDMI 1.3, waarbij dit ingevoerd werd:
https://denon.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/192/~/differences-between-hdmi-versions-1.1%2C-1.2%2C-1.3a%2C-1.4-and-2.0%3F

Hoe dit precies werkt, weet ik niet, maar het zou kunnen zijn dat beide aansluitpoorten daarbij met elkaar communiceren volgens een of ander standaardprotocol. Als daar aan een van beide kanten iets niet helemaal standaard gaat, dan …….

Het zou op deze manier bekeken een verklaring kunnen zijn van dat je lyp sync issues had bij Next aan TV en luisteren via de TV speakers. Dit is een belangrijke basale test, als je een lip sync probleem aan het onderzoeken bent!
De Next kan een verdachte worden als een andere MediaBox, die via HDMI gekoppeld is aan de TV, het probleem niet geeft.

Bij een ARC Audio koppeleing over HDMI speelt synchronisatie tussen beeld en geluid geen rol, want dat gaat alleen over via HDMI retourgezonden Digitale Audio, die geacht wordt al in sync te zijn met het beeld. Het gaat dan eerder mis. In jouw geval bij de HDMI-koppeling tussen TV en Next. Nou dat wisten we al van het geluid via de TV Speakers.

Etc.

De voorlopige workaround was voor jou een Optische Audio koppeling te proberen. Jij bent niet de enige die daar succes mee heeft.

dat ze de next niet meer aan de man brengen voorlopig..

Niet correct. Er is recent wel iets gewijzigd.

Hij schrijft toch ook “een”

“dat dit een van de redenen is dat ze de next niet meer aan de man brengen voorlopig.. en niet vanwege de “mate van populariteit”.KNIP

Over mogelijke redenen dat de levering van de Next nu anders gaat dan voorheen, heb ik het niet & speculeer daar liever niet over. Ga dus uit van de door de Ziggo woordvoerder opgegeven reden: het gaat te snel voor Ziggo wegens onverwacht grote belangstelling.

De Next wordt nog wel aan de man gebracht. Dat was mijn punt.

Reputatie 5
Badge +3

@Ruud R. “Er zitten veel aannames en oude koeien in je verhaal.”

‘Veel aannames’? Valt wel mee toch, ik tel er 1 en die (ene) oude koe is de momenteel nog steeds in gebruik zijnde (Horizon) Mediabox-XL. Ik gaf slechts aan dat het een flinke tijd duurde voordat de huidige Mediabox-XL probleemloos werkte en dat dit sync probleem met de Next eigenlijk ook al veel te lang duurt. 

@hanh

Het klopt wat je zegt in HDMI 1.3 is er inderdaad informatie toegevoegd m.b.t. de synchronisatie van beeld en geluid.

En dat zou als volgt moeten werken:

Binnen HDMI wordt er onderscheid gemaakt tussen een ‘source’ en een ‘sink’, Set-top boxen, Blueray spelers.. enz zijn source devices, TV’s, Computer monitoren.. enz zijn sink devices.

Tijdens de koppeling tussen een Source en een Sink, vraagt de source de capablities op van de sink bv welke resolutie die aan kan, dit gaat via de zogenaamde EDID informatie van de Sink.

Hier is nu informatie aan toegevoegd, de Sink kan nu de Source aangeven hoeveel het beeld en het geluid worden vertraagt door de Sink (TV). Deze waarde zal voor het beeld en het geluid normaal gesproken gelijk zijn.  Letop is dus niet bedoeld om op de HDMI interface lip-sync te corigeren.

BV: de TV geeft aan dat het beeld en het geluid op de HDMI ingang 40 ms worden vertraagt, de Next hoeft nu op zijn HDMI uitgang niks te corigeren, de TV vertraagt het beeld en geluid immers evenveel en past dit toe op alles wat achter de TV hangt.  Maar weet nu hoeveel het Beeld wordt vertraagt en kan deze vertraging dus automatisch toepassen op zijn eigen audio uitgangen SPDIF en Analoge uitgang, i.p.v. dat dit handmatig moet gebeuren (beide optisch ontbreken op de Next aandachtspuntje voor Ziggo).

Zelfde principe kun je toepassen op de ARC uitgang nu wordt voor het Audio de TV de source en de Soundbar de sink. Problemen met deze koppeling worden doorgaans veroorzaakt door de combinatie TV, Soundbar en niet door de Next.

Kortom het device waarop het beeld en geluid wordt “gesplitst” is verantwoordelijk voor de sychronisatie tussen beeld en geluid danwel automatisch danwel handmatig .

@PAC-MAN

Bedankt voor je uitleg. Ik denk dat ik het snap. HDMI synchronisatie verkomt verschuiving bij het transport van de Audio en Video signalen over de HDMI-kabel.

De HDMI synchronisatie zorgt dus voor het perfekt aankomen van het aangeboden beeld en geluid.
Als audio en video, om wat voor reden dan ook, niet lip sync zijn, dan help de HDMI synchronisatie daar geen lieve moedertje aan. De lyp sync blijft bij aankomst exact zoals het al is bij de Source. Als dat niet in orde is, dan is dat bij de Sink niet anders.

Right?

Ook ik heb sinds ik de nieuwe box heb,3 maanden geleden last dat het beeld en geluid vaak niet synchroon lopen .

Ik denk ga eens op het forum kijken , zie ik dat dit al zo,n 6 maanden speelt bij zeer veel mensen en er nog steeds geen oplossing voor is , dat is toch wel erg beroerd moet ik zeggen , enig idee hoe lang het nog duurt voor dat men met een definitieve oplossing komt . Verder zeer tevreden over de nieuwe box

@ramrod

Wat zijn je aansluitmogelijkheden en hoe is de Next nu aangesloten? Welke Audio koppelingen heb je geprobeerd om van het probleem af te komen?
Al is het maar als tijdelijke workaround voor zoals je de boel bij voorkeur zou willen hebben aangesloten.

Zoals je in dit Topic kunt lezen is een Optische Audio koppeliing tussen Next en Soundbar of Receiver een goede optie om het lip sync probleem voorlopig te kunnen omzeilen.

Soundbar - TV direct via HDMI

Heb in de Box Dolby uit geschakeld .

Zie mijn gecorrigeerde reaktie. Ik citeer:

Zoals je in dit Topic kunt lezen is een Optische Audio koppeliing tussen Next en Soundbar of Receiver een goede optie om het lip sync probleem voorlopig te kunnen omzeilen.

Beste experts, ik ben toch even benieuwd, als dit een bekend probleem is waar zoveel mensen last van hebben lijkt het me logisch dat Ziggo hier aan werkt.

Ik kijk nu voor het eerst in 3 maanden eens op het forum voor dit probleem en lees met grote verbazing hoeveel meldingen er al van zijn en hoe vaak de goede oplossing wordt verwezen.

Weten jullie of Ziggo aan een oplossing werkt in de software?  Of is dat wellicht niet mogelijk omdat de hardware een oplossing beperkt of is wellicht meer verandering aan andere apparatuur nodig en laat legacy apparatuur die verandering wel toe?

Dolby uitzetten is voor mij nu even de oplossing maar die is niet interessant op lange termijn, de oplossing met de optische aansluiting zorgt dat ik het geluid van andere bronnen in de tv of de tv zelf niet meer op de geluidsinstallatie krijg, dus dat is ook onbevredigend. 

Reputatie 7
Badge +35

@ArnoutJB gelukkig is het niet bij iedereen, het lijkt ook aan bepaalde combinaties van apparatuur te liggen, het is in onderzoek, ik heb hier nooit een out of sync gezien met de Next en een optical aangesloten soundbar.
Maar ben het met je eens dat er een oplossing voor moet komen.

Laat in ieder geval weten wat en hoe je aangesloten hebt, hoe meer voorbeelden, des te nauwkeuriger kan gepinpoint worden en gereproduceerd om de oorzaak en de oplossing te vinden.

Reputatie 5
Badge +2

...

Weten jullie of Ziggo aan een oplossing werkt in de software?  Of is dat wellicht niet mogelijk omdat de hardware een oplossing beperkt of is wellicht meer verandering aan andere apparatuur nodig en laat legacy apparatuur die verandering wel toe? 

Nee dat weten wij niet. Policy van Ziggo is om geen inzicht te geven in de voortgang van aanpassingen. Helaas. 

@ArnoutJBgelukkig is het niet bij iedereen, het lijkt ook aan bepaalde combinaties van apparatuur te liggen, het is in onderzoek, ik heb hier nooit een out of sync gezien met de Next en een optical aangesloten soundbar.
Maar ben het met je eens dat er een oplossing voor moet komen.

Laat in ieder geval weten wat en hoe je aangesloten hebt, hoe meer voorbeelden, des te nauwkeuriger kan gepinpoint worden en gereproduceerd om de oorzaak en de oplossing te vinden.

Dank voor je reactie Bert, mijn configuratie is op dit moment heel basic. Ik heb een Mediabox Next via HDMI aangesloten op een Samsung Smart tv waarop een via Bluetooth aangesloten samsung soundbar zit. Die aansluiting heeft mijn voorkeur zodat de tv de soundbar kan besturen. Met Dolby geluid op de Next aan heb ik Lipsync vertraging en als die uit staat is het beeld en geluid perfect in sync.

Hallo Mensen, in het kader van ‘hoe meer zielen, hoe meer vreugd' hier ook een audiosync probleem. Beeld is rechtstreeks met HDMI aangesloten op de tv, audio via optical out naar receiver. Dolby aan of dolby uit, dat maakt geen verschil. Helaas loopt het geluid toch iets achter op het beeld.

Alle instellingen in de receiver nagelopen, zelfs de luidsprekerinstellingen (afstand/level) staan op 0 maar helaas mocht dat niet baten. Iemand nog tips/trics voor me?

Alvast bedankt!

Ik schrik even. Een topic van 14 pagina's.

Ik dacht, ik ga weer even lezen. Een oplossing zal er nog niet zijn (dan had ik het wel gemerkt) maar na zoveel maanden ellende zal er ondertussen wel een datum bekend zijn. 
En nu las ik ergens Q1 van 2020? Ik vind het een heel slechte zaak zo.

Prettige kerstdagen.:frowning2:

Reputatie 1

Dolby uitzetten is voor mij nu even de oplossing maar die is niet interessant op lange termijn, de oplossing met de optische aansluiting zorgt dat ik het geluid van andere bronnen in de tv of de tv zelf niet meer op de geluidsinstallatie krijg, dus dat is ook onbevredigend. 

Je kan ook een optische verbinding tussen je TV en je soundbar leggen. Ik ervaar daarmee minimale sync problemen. Mijn Plyastation en de Smart functies van de TV kunnen dan dus ook gewoon over de soundbar worden afgespeeld.

Ik heb net een mail gekregen, dat er update 4.19 beschikbaar is. Het schijnt dat het nu op gelost is... :) 

Reputatie 5
Badge +3

Ik heb net een mail gekregen, dat er update 4.19 beschikbaar is. Het schijnt dat het nu op gelost is... :) 

Inderdaad, gaat vannacht gebeuren staat in het update topic. Echter (nog?) geen audioregeling voor het syncprobleem met HDMI-ARC, of is misschien die nieuwe geluidsinstelling in de Dolby-instellingen een oplossing voor HDMI-ARC?

https://community.ziggo.nl/mediabox-next-239/alles-over-de-software-update-van-de-mediabox-next-41108

Reputatie 2
Badge +1

Eerst zien dan geloven.

De berichten over de update geven aan: 

Heb je de Mediabox Next met een TOSLINK (S/PDIF) kabel aangesloten met externe speakerboxen of een soundbar? Dan loopt soms het geluid niet gelijk met het beeld.

Maar ook bij het gebruik van alleen een HDMI kabel naar de tv zorgt voor een lipsync issue.

Hopelijk is dat ook gelijk opgelost!

Reputatie 6
Badge +19

Deze update gaat alleen over Toslink/aux volgens mij

Reputatie 7
Badge +4

Laten we hopen dat de sync issue opgelost is. Dat lijkt me voor Hdmi en Optisch te gelden. 

Je geluid kan dan perfect in sync zijn maar toch te vroeg komen. Altijd dus. Daar zou je dan alleen bij een Optische verbinding de audio kunnen vertragen. Waarom alleen daar is me onduidelijk. Waarschijnlijk voir de gebruikers die de Soundbar direct op de Next aansluiten. De hmdi kun je niet splitsen. Dat gaat naar de tv. En als die in sync is zou het daarom ook goed van tv naar Soundbar moeten gaan. 

Ik ben benieuwd.

4.19 geïnstalleerd maar ik heb nog steeds geen lipsync met 5.1 geluid 

Wel de optie om het geluid te vetragen maar helaas is het probleem dat het geluid achterloopt. Dus dat zou het probleem alleen groter maken.

Reputatie 2

Hier nog geen 4.19, verwacht er ook geen oplossing van tenzij de vertraging ook werkt met simpelweg HDMI tv - next.

Maar zo vat ik de patchnotes niet op.

Reputatie 7
Badge +4

4.19 geïnstalleerd maar ik heb nog steeds geen lipsync met 5.1 geluid 

Wel de optie om het geluid te vetragen maar helaas is het probleem dat het geluid achterloopt. Dus dat zou het probleem alleen groter maken.

Ik heb het geluid en beeld via het testbeeld gecheckt en daar komt het geluid iets, zo'n 40 -60 ms later dan het beeld. De piep komt 1 blokje rechts van het midden.

Die kleine tijd zou je niet moeten horen. Er lijkt iets het geluid te vertragen in jou apparatuur zonder dat je het weet of zelfs kunt weten.

Sommige tv's "fixen" mogelijke issues met geluid voor de consument zonder dit te melden. Meestal delayen ze de audio 80 ms of iets daaromheen. Plak je die delay aan de Next delay, die dat ook al lijkt te "fixen" voor ons, dan zit je op 120-140 ms en dat hoor je wel. Om dit te compenseren zou de Next een negatieve delay moeten maken. Dat kan niet ieder apparaat. Positief wel.

Ik heb nog niet gecheckt of de Next delay er nog is. Die andere tv delay zul je toch zelf moeten vinden denk ik. Soms via een service menu.

Meld anders eens jou tv type en merk dan kan ik wel even zoeken op eventuele audio delay fixes. Of zet deze info in je profiel. Is ook makkelijk voor anderen met zelfde merk en type.

Reageer