Beantwoord

Mediabox Next audio/beeld sync

• 13 april 2019
  • 484 Reacties
  • 64139x Bekeken

Toon eerste bericht

484 Reacties

Reputatie 7
Badge +4
Ik heb sinds afgelopen zaterdag Ziggo Next en vanaf gisteren loopt mijn geluid niet meer synchroon met het beeld. Zowel bij live tv kijken als bij opgenomen kijken. Als ik via mijn tv zelf en niet via de mediabox tv kijk dan heb ik er geen last van. Legt dus echt aan de Next box. Alle tips op Ziggo.nl nagelopen niks werkt. Staat bij dat ik bij instellingen, beeld en geluid de audio vertraging aan moet passen. Alleen staat er nergens audio vertraging. Dus kan ook niks aanpassen.
softwareversie is 4.17

Waarschijnlijk bedoelen ze de TV instellingen. Daar kun je vaak een delay ingeven. Bij sommige tv's zit die optie verstopt. De Next heeft nog geen Audio delay instelling.

Ook al heeft je tv zo'n knop dan nog hoeft dit het issue niet op te lossen. Als je geluid later komt dan het beeld dan houd het op. Een TV kan het geluid meestal alleen vertragen.

Er wordt door Ziggo aan gewerkt om dit op te lossen. Alleen duurt het wel erg lang. dat klopt.
Gisteren eens Dolby geluid aangezet van de Next Box. Hierdoor bleek het geluid niet meer sync te gaan (bij replay groter verschil). Bij het uitzetten van Dolby , werkte het wel goed.

Maar dit is natuurlijk geen oplossing, Dolby geluid moet gewoon werken.
ik ben sinds een week in bezit van de next en heb het zelfde probleem, beeld /geluid out-of-sync. Er is niets vervelender dan op deze manier tv kijken.
Als ik de berichten hier boven lees lijkt het mij zeker tijd worden dat Ziggo hierin haar verantwoordelijkheid gaat nemen, dit speelt al veel te lang. En dan is er ook nog de grote groep die dit niet meld in dit forum!

Dus Ziggo zorg dat dit wordt opgelost....

Heb inmiddels een andere HDMI aansluiting geprobeerd en moet zeggen dat de lip-sync zo goed als over is. Denk eigenlijk niet dat het daar aan kan liggen, zijn beiden HDMI-arc aansluitingen, maar toch. Hopen dat het zo blijft.
Reputatie 7
Badge +4

ik ben sinds een week in bezit van de next en heb het zelfde probleem, beeld /geluid out-of-sync. Er is niets vervelender dan op deze manier tv kijken.
Als ik de berichten hier boven lees lijkt het mij zeker tijd worden dat Ziggo hierin haar verantwoordelijkheid gaat nemen, dit speelt al veel te lang. En dan is er ook nog de grote groep die dit niet meld in dit forum!

Heb inmiddels een andere HDMI aansluiting geprobeerd en moet zeggen dat de lip-sync zo goed als over is. Denk eigenlijk niet dat het daar aan kan liggen, zijn beiden HDMI-arc aansluitingen, maar toch. Hopen dat het zo blijft.

Ik help je hopen. Maar denk dat het van tijdelijke aart is. Zoals je zegt andere ARC uitgang zou niet moeten uitmaken. Maar het zou ook gewoon goed moeten werken bij iedereen.
Reputatie 6
Badge +10

Ik help je hopen. Maar denk dat het van tijdelijke aart is. Zoals je zegt andere ARC uitgang zou niet moeten uitmaken. Maar het zou ook gewoon goed moeten werken bij iedereen.

Kan je nagaan hoe moeilijk het is voor de developers om oplossingen te bedenken voor sommige problemen.
Reputatie 7
Badge +4
Inderdaad. Een gebruiker kan van allerlei issues hebben. Door de Next of gebruiker veroorzaakt.
Ik heb er niet zo'n last van gelukkig. Het beeld lijkt afentoe niet in sync maar dan zit het al fout in de bron. RTL4 heeft daar vaak last van dat reportages niet lipsync uitgezonden worden.
Als die issues ook gemeld worden dan heb je pas echt feest.
Ik heb een vrij oude tv. Geen 4k en dat soort zaken. Wel gewoon audio via ARC naar een receiver voor normaal tv gebruik. De Next zit op de receiver aangesloten zodat ik eventueel, mocht het nodig zijn, de audio delay kan aanpassen. Staat gewoon op auto sync en dat werkt goed. Ook als ik die optie uitzet. Dan hoor ik pas een lipsync issue bij 150ms of hoger.
Reputatie 1

Helaas ervaar ik de audio sync problemen met de mediabox next ook al twee maanden.

Behoorlijk irritant dus vandaag contact gezocht met Ziggo klantenservice om te vragen of er al uitzicht is op een oplossing? Dit was er uiteraard niet. Dus heb ik gevraagd om een andere Ziggo Next kast (niet iedereen ervaart immers het probleem) of een oude Ziggo Mediabox XL te ontvangen?

Een andere Next was niet mogelijk. Verklaring waarom niet kon niet worden gegeven. De oude Mediabox XL was wel mogelijk, maar dan moest ik wel rekening houden met twee keer activatiekosten i.v.m. het wisselen van het apparaat.

Kort samengevat. Ziggo levert een niet 100% functionerend apparaat. Kan geen info geven over wanneer het is opgelost. Wil geen kosten/ risico hebben door alvast een tweede next op te sturen, maar als je dan tijdelijk terug wil naar de oude Mediabox XL zijn de activatiekosten voor de klant?

Onnavolgbaar, niet klantvriendelijk, niet oplossingsgericht en typisch Ziggo.

Hopelijk komt er nu heel snel een oplossing, maar ik vrees dat we nog tot na de kerst met de geluidssync issues zitten met zijn allen.   

@KevinMa

Tsja, brevet van onvermogen. Slechte zaak.

Toch nog een vraagje. Heb je je audio-aansluitopties voor de Next onderzocht om te bekijken of er een workaround is, die het probleem niet heeft? Dan heb je tenminste een tijdelijke oplossing die geen ergernis geeft. En dan voor de fundamentele oplossing wachten tot na de kerst of tot sint-juttemis of toch nog wat eerder..:wink:

Simpel voorbeeld. Ik gebruik een Analoge audio-koppeling tussen TV en Versterker. Geen problemen met Lip Sync, tenzij die al in de bron zitten. Aan het laatste ontkom je niet.
Bij andere apparatuur heb je vaak de keuze tussen ARC via HDMI (Next aan TV) of een Optische Audio koppeling. Etc, etc.

Reputatie 1

@hanh

Volgens mij heb ik alle mogelijke varianten geprobeerd.

Next met HDMI naar TV, TV met HDMI naar SoundBar.

Next met HDMI naar TV, TV met optical naar Soundbar

Next met HDMI naar TV, Next met optical naar Soundbar.

Next met HDMI naar TV,  geen soundbar (eigenlijk al een onacceptabel variant in mijn ogen)

In alle gevallen is het probleem aanwezig. Enige manier wanneer het probleem er niet is, is wanneer je de video output in het optie menu van de next op scart zet (sowieos rare optie aangezien er geen scart aansluiting op de Next box zit). Dan is het geluid goed, maar gaat de videokwaliteit terug naar 360p ongeveer dus das ook geen oplossing.

Ok, helder. Je bent goed bezig geweest, zie ik.

Next met HDMI naar TV, Next met optical naar Soundbar.

Deze optie wordt wel genoemd als probleemloos. In jouw geval dus niet. Pfff.

Scart is natuurlijk niks als workaround. Het moet niet te gek worden. Met een speciale kabel kun je overigens de Next via Scart aansluiten. De Audio is bij een echte Scart aansluiting Analoog Stereo. De instelling Scart op de Next doet alleen iets met de Resolutie bij een andere aansluitwijze met digitale Audio, kennelijk.

Hoe dan ook. Als je het niet erg vindt een tijdje zonder Dolby te moeten zitten, probeer dan toch nog ff Analoge Audio van Next naar Soundbar, als dat kan. Back to the basics. Je weet maar nooit. Evt ook Analoog van TV naar Soundbar, maar ik verwacht hier minder van, omdat het zonder Soundbar al mis gaat via de TV Speakers.

Als dat ‘m ook niet is, dan weet ik verder niks zinvols meer, anders dan meegaan met jouw  conclusie dat het wel eens aan jouw exemplaar van de Next zou kunnen liggen.
Vervanging voor een test zou toch mogelijk moeten zijn.

Heb tot slot nog een dooddoener voor je: probeer factory reset van de Next.

In principe is volgens mij de best combinatie:

Next met HDMI naar TV, TV met optical naar Soundbar

Veel TV’s compenseren hun eigen video processing vertraging en passen deze vertraging dan toe op de ingebouwde speakers en op de externe audio uitgangen bv S/PDIF.

Als dit niet automatisch gebeurd heeft de TV vaak een instelling in het menu waarmee je Handmatig een vaste vertraging kunt instellen.

@KevinMa: heb je gekeken of je in het menu van de TV het audio kunt vertragen ?

56446 views in dit topic…en er zullen vast meer topics over dit onderwerp zijn...dan zouden bij mij alle alarmbellen af gaan...

Eindeloze feedback aan Ziggo dat de nieuwe Mediabox Next ernstige problemen heeft met synchroon geluid….en geen actie van Ziggo.

Ik heb meerdere malen met Ziggo aan de telefoon gehangen zonder enig succes…

Ik vraag me af of ik/we/men Ziggo een ultimatum kunnen stellen voor een passende oplossing en of er andere, jurische, stappen mogelijk zijn om dat af te dwingen...We betalen maandelijks een flink bedrag aan Ziggo die volgens mij ook een verplichting heeft om een werkend product te leveren wat ze nu volgens mij verzaken.

@Ziggo, wat is jullie planning om het probleem van niet synchroon geluid op te lossen? Voor 15 november moet inmiddels toch haalbaar zijn?

Reputatie 7
Badge +4

Waar komt de datum 15 nov vandaan?

Is dat afgesproken met jou? Lijkt me nog ver weg. Maar ja, inderdaad loopt al lang dit topic. Maar het lijkt niet eenvoudig oplosbaar als je ziet welke issues er schijnen te zijn.

Ik heb een tijd geleden een lijstje geplaatst met daarop 12 soorten. Sommige zijn tegen strijdig. Dan moet er iets met de hardware zelf zijn in combinatie met de software van de Next en het aangesloten apparaat. En er zijn nogal wat verschillende tv's en soundbars/receivers. Niet eenvoudig.

Reputatie 1

@PAC-MAN 

Hier heb ik nog niet naar gekeken. Zal het weekend eens proberen.

Mijjn vader ervaart met een vergelijkbare oplossing 0 problemen. Het lijkt dus per Ziggo next box te verschillen of het probleem zich voor doet. Helaas woont hij ver weg anders kon ik binnenkort even testen wat er gebeurt als ik mijn next in zijn opstelling hang en vice versa.

Zou mij niks verbazen als er straks een grote terugroep actie komt voor alle boxen waar dit probleem zich voor doet en dat het niet met software updates van afstand te fixen is.

We blijven helaas maar afwachten tot Ziggo met een oplossing komt.

Reputatie 1

Heb ook de neiging om een glas water in de box te gooien. Of ergens iets anders kapot te maken in de box. Kijken of de vervangende box dan heel toevallig geen issues oplevert. Maar zal Ziggo toch maar even de tijd geven om het probleem op te lossen..…

Geduld begint wel op te raken.

Waar komt de datum 15 nov vandaan?

Is dat afgesproken met jou? Lijkt me nog ver weg. Maar ja, inderdaad loopt al lang dit topic. Maar het lijkt niet eenvoudig oplosbaar als je ziet welke issues er schijnen te zijn.

Ik heb een tijd geleden een lijstje geplaatst met daarop 12 soorten. Sommige zijn tegen strijdig. Dan moet er iets met de hardware zelf zijn in combinatie met de software van de Next en het aangesloten apparaat. En er zijn nogal wat verschillende tv's en soundbars/receivers. Niet eenvoudig.

15 november is puur uit de lucht...ongeveer een maand van vandaag leek me een redelijke termijn waarop een oplossing haalbaar moet zijn.

Ik gebruik zelf geen soundbar...rechtstreeks HDMI van de Next naar de TV. Opnames en Uitzending Gemist terug kijken is een een drame wat zelfs erger lijkt te worden...

@KevinMa:

Ik begrijp de frustratie, ik ben zelf nog niet overgestapt en gezien dit topic blijf ik nog maar even mijn Humax gebruiken. :smirk:

Maar ik geloof niet dat dit een Hardware probleem is, wat opgelost kan worden met een ander exemplaar. Dus kopje water gaat je niet helpen ben ik bang.

Mischien nog handig om de volgende vuistregel te hanteren:

Beeld en geluid altijd zoveel als mogelijk over de zelfde aansluiting laten lopen.

Het is natuurlijk wel 100% de verantwoordelijkheid van Ziggo om beeld en geluid synchroon uit de Next te laten komen ongeacht waar je naar kijkt.

Reputatie 2

Klantenservice geeft me voorlopig korting, 3 maanden voor 40euries in plaats van 66 nogwat.

Wist me te vertellen, of te bevestigen eigenlijk, dat dit een van de redenen is dat ze de next niet meer aan de man brengen voorlopig.. en niet vanwege de “mate van populariteit”.

Dat de eerst volgende patch pas ergens in het eerste kwartaal van 20f’ing20 pas zal uitkomen.. hallo dan zeg.

Mocht ik na drie maanden het zat zijn, ben ik al eigenlijk, dan kan ik toch nog een mediabox XL krijgen.

Ook niet ideaal zover ik her en der er wat over lees, maar volgens mij wel beter dan de next qua stabiliteit op dit gebied.

dat ze de next niet meer aan de man brengen voorlopig..

Niet correct. Er is recent wel iets gewijzigd.

De Next wordt nu uitsluitend geleverd bij het duurste TV-Max abo. Dat mag je combineren met Internet-Complete of Internet-Max.

Bij TV-Complete is de Mediabox XL weer in beeld gekomen, met de aankondiging van een Update in 2020 die de MBXL tor een Cloud Box moet maken, zoals de Next. Overigens zonder 4k optie.

Reputatie 1
Badge

Sinds kort een Samsung hw-q70r soundbar. Als ik het geluid via de tv laat lopen dan loopt het synchroon. Via de soundbar echter niet. Nu naast de mindere beeldkwaliteit ook nog problemen met het geluid. Ziggo waar blijft update 4.19 en worden deze problemen dan opgelost. 

Reputatie 1

Dank allemaal voor de feedback en hulp. Met alle info en reacties nogmaals alles opnieuw gedaan. Ik heb het nu toch werkend gekregen. Kijk nu al een half uur probleemloos. Hopelijk blijft het ook zo.

Werkende installatie:

Ziggo Next met HDMI naar TV

TV optisch naat Soundbar

Geen direct koppeling tussen Next en Soundbar

HDMI arc koppeling tussen TV en Soundbar verwijderd.

HDMI arc koppeling tussen TV en Soundbar lijkt het probleem. Weet alleen niet wat ik nu anders heb gedaan dan de laatste keer (week of 3 geleden) toen ik met optische kabels zaken heb uitgeprobeerd.

Mocht het toch nog weer mis gaan meld ik mij weer, maar het lijkt voor nu opgelost.

@KevinMa e.a.

Testen is een lastig werkje, met al dat omprikken van kabels.
Ben blij voor je dat het uiteindelijk toch goed kan gaan met de setup van nu. Fingers crossed.

Via ARC zou het naar mijn smaak ook goed moeten kunnen gaan. Maar vooruit, kan nog een foutje zijn van de Next. Dat moet dan weg, denk ik zo….. Verder onderzoek van Ziggo nodig.

Wat leren we hiervan? Zeg nooit ‘zomaar’ het werkt allemaal niet. Controleer je Audio opties meer dan 1 keer en rapporteer precies wat er aan de hand is, bij welke aansluitmanier van de Audio. Jammer dat dit nodig is. Het is niet anders.

Thanks voor al je heldere reakties! Het helpt audio sync problemen scherper te krijgen, dan vaak gebeurt (mijn mening). Dat is nodig voor een definitieve oplossing van ‘alles’ op dit gebied. Als dat tenminste kan. Het kan ook nog aan eigen apparatuur liggen die technisch niet helemaal standaard werkt, als de Next dat wel zou doen- geen idee of dat zo is. Dat maakt het er allemaal niet eenvoudiger op.

CC @Anne B Ziggo 

Reputatie 1

@hanh 

Ben het helemaal met je eens dat het uiteindelijk ook via HDMI arc moet werken. Enige dat ik mij voor kan stellen dat ik vorige keer anders heb gedaan is dat ik de optische verbinding naast de HDMI arc heb aangelegd en de HDMI arc ivm playstation & rasberry pi niet heb verwijderd. Vandaag ging het ook pas goed toen ik de HDMI arc verbinding helemaal verwijderd had. Soundbar prefereert ARC boven optisch als het er allebei in zit denk ik.

Inmiddels werk het al 1,5 uur probleemloos met lineaire uitzending van NPO1. Gezien de reacties waar Netflix, uitgesteld kijken en RTL4 problemen worden gerapporteerd zal ik als ik daar ook gebruik van heb gemaakt nog status updates over geven.

Reputatie 5
Badge +3

“Ben het helemaal met je eens dat het uiteindelijk ook via HDMI arc moet werken.”

Daar ben ik het volkomen mee eens, ik heb speciaal een soundbar gekocht met HDMI-ARC, zodat je niet steeds 2 afstandsbedieningen hoeft te gebruiken. Echter loopt alles uit sync en kijken we maar TV via de TV-speakers wat niet de bedoeling is natuurlijk, ik heb die soundbar niet om alleen radioprogramma's via de Next te beluisteren. Met de Mediabox-XL waren er totaal geen problemen via ARC. Als dit probleem net zolang gaat duren als de Horizon (Mediabox-XL), voordat die probleemloos ging werken kunnen we nog wel even blijven wachten ben ik bang voor. De Horizon werd ook veel te vroeg op de markt gebracht in 2012 door UPC en zat vol kinderziektes, wat lang duurde voordat hij probleemloos werkte, is de Next ook te vroeg gebracht en niet voldoende uitgetest?

Reputatie 1

@Ruud R. Er zitten veel aannames en oude koeien in je verhaal. Ik hoop dat deze geen waarheid worden.

Voor het gemakt neem ik even aan dat jouw TV ook optisch met je soundbar te verbinden is en niet alleen via HDMI ARC. Dit is zeker het overwegen waard dan. Persoonlijk zou ik liever met twee afstabdbedieningen moeten werken ipv TV moeten kijken over de speakers van mijn TV zolang de issue's nog niet zijn opgelost door Ziggo.

Reageer