Mediabox Next: Afstandsbediening

Mediabox Next: Afstandsbediening

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, stel dan je vraag in een nieuw topic.

124 Reacties

We hebben een nieuw Sharp TV model 55BJ3E met ingebouwde harman kardon soundsysteem. Het koppelen van de afstandsbediening lukt prima maar niet voor de volumeknoppen. Alle Ziggo stappen gevolgd. Ook geprobeerd om het soundsysteem als losse aparte apparaat te koppelen maar niets werkt.
Geen zin om twee afstandsbedieningen te gebruiken. Heeft iemand een idee?
Bij deze een update wat betreft m'n batterij-slurpende afstandsbediening van een paar posts terug. Na een telefoontje met Ziggo plofte de volgende dag al een nieuw exemplaar door de brievenbus, die werkt inmiddels al een paar weekjes zonder morren. Ze hadden die klacht nog niet eerder gehoord en wisten ook niet zo goed wat nu precies de oorzaak van het batterij slurpen kon zijn. Verder prima/snel opgelost dus.
@JLok78 Dank voor je update, dat is goed om te lezen en ook een oplossing voor anderen die hetzelfde probleem (gaan) ervaren.
Ik zou graag een tweede afstandbediening willen hebben waar kan ik deze krijgen
Reputatie 7
Badge +7
Ik zou graag een tweede afstandbediening willen hebben waar kan ik deze krijgen
Voor zover ik weet werkt er maar 1 Next AB tegelijk met de Next.
Een tweede Next AB zal daarom niet gaan werken.
Je zou een programmeerbare IR AB erbij kunnen nemen. Die zal Ziggo echter niet leveren. Logitech heeft verschillende types.

Op de MBXL waren meerdere AB te koppelen.
Op mijn media xl werkten wel 2 ab
Reputatie 7
Badge +7
Op mijn media xl werkten wel 2 ab
Klopt. Misschien komt dat ook nog op de Next. Nu nog niet.

Ik zie ook niet in waarom er nu maar 1 gekoppeld kan worden. Er zijn wel meer functies van de MBXL verdwenen op de AB. Ik mis nog dagelijks de "dvr" knop om meteen een opname te kiezen bijvoorbeeld. En zo zijn er nog wel meer verschillen.
sinds enige tijd over naar de Next. Even wennen maar makkelijk te bedienen.
we missen wel het toetsenbord aan de achterzijde. Met pijltjes toetsen woorden in typen is wel old school wanneer je de horizon afstandsbediening gewend bent.
Welkom op de Community, @Catoo-tje. Het is zeker even wennen wanneer je zo gewend bent aan de indeling van die andere afstandsbediening.

En wat vind je van de Voice Control optie dan? Ik moet eerlijk zijn dat dat in het begin ook even wennen is, praten tegen een afstandsbediening. Spraakgestuurde opdrachten gebruiken we nog niet zoveel in Nederland (in Amerika gaan zoekopdrachten al voor 25% via spraak). Maar op deze manier kom je wel vliegensvlug bij hetgeen uit wat je zoekt. Tips over hoe je Voicecontrol gebruikt vind je in het topic 'Mediabox Next: Voice Control'.
Badge +6
De gekleurde knoppen zijn er niet meer. Teletekst is standaard toegevoegd.

Die zitten onder het Ziggo logo, aan de onderkant vd AB. Ze zijn waarschijnlijk nooit daadwerkelijk uitgevoerd, maar werken wel, blijkt uit opmerkingen van mensen hier op het forum.
Reputatie 3
Badge +1
Welkom op de Community, @Catoo-tje. Het is zeker even wennen wanneer je zo gewend bent aan de indeling van die andere afstandsbediening.

En wat vind je van de Voice Control optie dan? Ik moet eerlijk zijn dat dat in het begin ook even wennen is, praten tegen een afstandsbediening. Spraakgestuurde opdrachten gebruiken we nog niet zoveel in Nederland (in Amerika gaan zoekopdrachten al voor 25% via spraak). Maar op deze manier kom je wel vliegensvlug bij hetgeen uit wat je zoekt. Tips over hoe je Voicecontrol gebruikt vind je in het topic 'Mediabox Next: Voice Control'.

@Marianne Ziggo "Maar op deze manier kom je wel vliegensvlug bij hetgeen uit wat je zoekt."
Moet Ziggo er wel voor zorgen dat alle aangeboden radio- en TV zenders herkend worden door de Voice Controle. Daar ligt nog een schone taak te wachten.
Reputatie 2
Badge
@Catoo-tje
Wat je ook kunt proberen is met je telefoon of tablet via de Ziggo Go app connectie maken met jouw Next box en dan de stappen volgen zoals in de afbeeldingen.

Op mijn media xl werkten wel 2 abKlopt. Misschien komt dat ook nog op de Next. Nu nog niet.

Ik zie ook niet in waarom er nu maar 1 gekoppeld kan worden. Er zijn wel meer functies van de MBXL verdwenen op de AB. Ik mis nog dagelijks de "dvr" knop om meteen een opname te kiezen bijvoorbeeld. En zo zijn er nog wel meer verschillen.

Hier ben ik het volledig mee eens. Wij hebben ook toen we nog de Mediabox Horizon hadden altijd 2 afstandsbedieningen zonder problemen gekoppeld gehad. Dit is gewoon lekker handig. Maar ook b.v. voor mensen die slecht ter been zijn of bedlegerig zijn.
Nu met de Mediabox Next is dit niet meer mogelijk.
Waarom toch niet?

Ik richt mij nu tot Ziggo.
Schakel deze functie op de Mediabox Next toch weer in die het koppelen van 2 afstandsbedieningen mogelijk maakt en dat dan ook alle functies met de beide afstandsbedieningen beschikbaar zijn.
Ik hoop dat u op deze vraag positief reageert en hoop dat deze functie dan ook binnen afzienbare tijd weer mogelijk is.
Dank u wel.
Reputatie 1
Badge +1

En wat vind je van de Voice Control optie dan? Ik moet eerlijk zijn dat dat in het begin ook even wennen is, praten tegen een afstandsbediening. Spraakgestuurde opdrachten gebruiken we nog
@Marianne Ziggo "Maar op deze manier kom je wel vliegensvlug bij hetgeen uit wat je zoekt."
Moet Ziggo er wel voor zorgen dat alle aangeboden radio- en TV zenders herkend worden door de Voice Controle. Daar ligt nog een schone taak te wachten.

Vooral radiozenders onder de naam XITE, bijv. XITE rock legends of XITE indie wave worden niet door vc herkend. Nu moét je de tv aanzetten om zenders te selecteren aangezien de Next geen eigen display heeft. Of heeft iemand hier al een oplossing voor gevonden?
Reputatie 1
Badge +1
@Catoo-tje
Wat je ook kunt proberen is met je telefoon of tablet via de Ziggo Go app connectie maken met jouw Next box en dan de stappen volgen zoals in de afbeeldingen.

Helaas is het niet mogelijk de radiofunctie van de Next te bedienen via de app. Zou een oplossing zijn voor het ontbreken van een eigen display op de Next waardoor je nu altijd de tv aan moet hebben om een radiozender te selecteren. Misschien een tip voor de app ontwikkelaars om dit toe te voegen aan de Ziggo Go app.
Beste Ziggo,

Allereerst wil ik jullie bedanken dat ik sinds kort gebruik kan maken van de Mediabox Next, maar ik toch tegen een kritiek punt aanloop en dat is stap twee.

2. Met de rode stand-by knop gaat niet alleen de box aan, maar ook je televisie en eventueel soundbar/receiver. Wil je dit niet? Schakel dan HDMI-CEC uit op je televisie.

Na dit gelezen te hebben wordt ik nu eigenlijk gedwongen om HDMI-CEC op me TV uit te zetten terwijl ik er juist gebruik van maak met me overige apparaten rond me TV.
Dit kan toch niet? Het zou toch ook mogelijk moeten zijn om dit uit te kunnen zetten via de Mediabox Next? Ik kan nu nog geeneens me PlayStation 4 opstarten en de HDMI controlle dwingt me weer naar Ziggo TV. Moet dan eerst de Mediabox uitzetten en de rest gaat dan ook uit TV en Reciever om vervolgens weer alles aan te moeten zetten via de PS4...

Doe hier AUB wat aan via de volgende firmware updates want door dit kastje die dan nu dominant aanwezig is moet ik de rest maar uitzetten waar ik graag gebruik van maak?

Met vriendelijke groet

Chris

Gisteren (01-10-2019) de Next ontvangen en stuitte idd ook gelijk op dit probleem. Is echt heel vervelend. En nu lees ik hier dat het met een firmware update opgelost gaat worden, maar we zijn nu inmiddels al wel bijna 5 maanden verder, want toen meldde jij het hier. Maar nog steeds geen update, merk ik wel. Ben dus benieuwd wanneer die dan eindelijk gaat komen, want is geen gedoe zo.

Voor de rest alleen maar positieve ervaring met de Next, hoor. Echt een hele vooruitgang wat betreft de Horizon Mediabox. Want alles loopt zo soepel en snel. Beeld en geluid is geweldig. Ik ben er dus heel blij mee...alleen wel graag zsm een goede update zodat het probleem met de powerknoppen is opgelost...😕

Iemand misschien al een idee wanneer deze update gaat komen?
@MariovanE
Dat is erg oude info.
Er is sinds Software versie 4.17 een instelling op de Next waarmee je HDMI-CEC door de Next kunt uitzetten.
https://community.ziggo.nl/mediabox-next-239/waarom-gaat-mijn-tv-ook-uit-bij-het-uitschakelen-van-de-mediabox-40039/index7.html#post441551

Werkt dit voor je?
@MariovanE

Dat is erg oude info.
Er is sinds Software versie 4.17 een instelling op de Next waarmee je HDMI-CEC door de Next kunt uitzetten.https://community.ziggo.nl/mediabox-next-239/waarom-gaat-mijn-tv-ook-uit-bij-het-uitschakelen-van-de-mediabox-40039/index7.html#post441551Werkt dit voor je?

Ahaa...sorry, die topic heb ik over het hoofd gezien.

Jammer dat het nu alleen is op te lossen door die functie helemaal uit te schakelen, maar beter dan niets. Op de manier het nu gaat is ook niets. Ik ga het dus gelijk even doen...hartstikke bedankt voor je snelle antwoord! Tof van je 👍🏼🙂

Edit: ik had beter éérst de instelling kunnen veranderen en dan pas antwoorden hier, want ik dacht dat de AB hierdoor niet meer op de tv zou werken en de tv ook niet meer aan en uit te zetten was met de AB van de Next. Dit is niet het geval...de rode knop werkt nu juist top en zet niet meer alles tegelijk uit. Alles werkt nu dus zoals het hoort 😊

Nogmaals bedankt!
Mooi zo. Het was de bedoeling dat mensen zoals jij, gelukkig zouden worden van deze instelling.
Ik denk dat er maar één afst.bed tegelijk kan werken op de next. Wij hadden nl 2 AB’s bij de horizon en dat is best praktisch. We hebben ook een tweede bij de next besteld en gekregen maar we krijgen er maar één werkend. Telkens als je er één aanlogt vervalt de andere.
Erg jammer, toch nog één nadeeltje gevonden.
Ja precies. Ook wij hadden bij de Horizon 2 afstandsbedieningen beiden gekoppeld. Deze afstandsbedieningen van de Horizon werken ook op de Next. Maar momenteel kan er maar 1 aan de Next worden gekoppeld.

Het is mij wel gelukt (ik denk 3 a 4 keer) om 2 afstandsbedieningen aan de Next te koppelen.
Als de Next dan opnieuw opgestart moet worden is er dan maar weer 1 gekoppeld. Hoe ik dit koppelen voor elkaar heb gekregen weet ik niet meer. Ik kan het niet reproduceren. Kwestie van geluk gehad denk ik.
Maar dat het wel mogelijk is weet ik uit eigen ervaring.

En zoals Resel aangeeft het is zeker praktisch. En wat te denken voor mensen die slecht ter been zijn of mensen die bedlegerig zijn. Dus kom op Ziggo en geef de mensen die dit graag willen deze optie terug om 2 afstandsbedieningen te koppelen i.p.v. maar 1 afstandsbediening. Ik zal er in ieder geval blij mee zijn.
Dit kan toch mooi bij de volgende Firmware update 4.19 meegenomen worden?
Graag een reactie hierop.

Wij hebben sinds enige tijd de Next Mediabox. Prachtig ding, maar 1 ding is zeer irritant: bij het zappen skipt hij soms zeer snel meerdere zenders. Met name bij het omhoog zappen. Het gebeurt zeer vaak waardoor we dan eerst weer naar beneden moeten zappen om bij de juiste zender te komen. Komt zeer vaak voor; na ca. 3x omhoog zappen.

Ik ken meerdere mensen met zo'n Next mediabox, maar die hebben dit probleem niet. Wat kan ik er aan doen om dit te verhelpen?  Fabrieksinstellingen terug zetten en batterijen uit afstandsbediening halen werkt in ieder geval niet.

Reputatie 7
Badge +7

@FastRichy als het overslaan altijd gebeurd bij dezelfde knop dan zou ik een vervangende AB vragen. Dit moet niet gebeuren en als verwijderen van AB batterijen voor zeg 10 min niet helpt en uit/aan van de Next gewoon vervanging vragen. AB kan slechte toets hebben.

Waar zitten de gekleurde knoppen op de afstandsbediening?

De teletekst op de next is erg eenvoudig, allerlei features die we gewend zijn geraakt zitten er niet meer op.

Beetje laat - maar als je het plaatje met het Ziggo logo er af peutert vind je vier extra knopjes voor rood/groen/geel/blauw

Geen idee waarom je die niet gewoon beschikbaar hebben gemaakt...