1
Vraag
2
Reacties
RuudVoeten

Level 4
  • 316Posts
  • 6Oplossingen
  • 99Likes

Koppelen apparatuur

Bij de software installatie 4.17 kon ik de Next aanzetten en bleef mijn receiver uit.

Nu heeft mijn receiver een tijdje losgekoppeld gestaan ivm een verbouwing in huis, maar nu alles weer aangesloten is en ik de Next aanzet gaat mijn receiver ook aan, EN DAT MOET NIET.

Als ik bij instellingen, Een knop voor aan en uitzetten UIT zet dan gaat de receiver niet meer aan maar mn tv ook niet meer.

In gekoppelde apparaten staat nog steeds mijn receiver, maar als ik een andere selecteer springt deze toch weer naar Yamaha.

Next naar receiver is optisch aangesloten, waarom geen HDMI? Omdat toentertijd (test fade) de receiver met de optische kabel niet mee aanging, maar nu helaas weer wel.

Hoe krijg ik dit er uit,??? Graag zsm aub Ziggo, want het is niet handig als je receiver s'ochtends om 06.00 uur ook aan gaat ?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Dolfff

Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Juist ja, dat vermoedde ik al. Je gebruikt je receiver dus meer als soundbar nu. De tips van hanh gaan je dan niet helpen vrees ik.

Het vervelende is dat de Next geen optie biedt om je ab weer te ontkoppelen. Zoiets als een auto waarvan je de arco alleen aan kunt zetten en daarna nooit meer uit.

De workaround is omslachtig en werkt blijkbaar ook niet altijd. Maar het is jou nu gelukt, dat is mooi. Als de problemen terugkomen, horen we het graag.

Evt kun je nog een bijdrage leveren aan dit verzoek wat nu helaas een lage prio krijgt van Ziggo:

https://community.ziggo.nl/mediabox-next-239/verzoek-om-functie-ontkoppelen-afstandsbediening-ir-489...

 

Bekijk in context

4 Reacties 4
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Probeer dit.

  • Een knop voor aan en uitzetten Aan
  • HDMI-CEC op de TV uit resp zo instellen dat er geen Power on/off naar een ander via HDMI gekoppeld apparaat gaat.

In deze opzet gaat (bij mij) de TV gelijk met Next aan/uit mbv een IR Signaal van de Next-AB, maar de TV kan de Receiver via HDMI geen commando meer geven ook aan/uit te gaan, als dit tenminste de oorzaak is van je probleem.

Als dit goed gaat kun je desgewenst ook weer ARC via HDMI gebruiken voor het geluid tussen TV en Receiver. Optische Audio koppeling Next-Receiver kun je naast ARC blijven gebruiken voor Digitale Radio van de Next, zonder de TV aan te hoeven zetten (zender oproepen met Voice Control).

Noot. HDMI-CEC heeft (hoera, leve de standaardisatie ) verschillende benamingen op diverse TV merken. Een lijstje vind je hier:
https://community.ziggo.nl/mediabox-next-239/waarom-gaat-mijn-tv-ook-uit-bij-het-uitschakelen-van-de...

 

Dolfff

Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Er is me iets niet duidelijk in je aansluiting. Is optisch tussen Next en receiver op dit moment de enige verbinding met receiver (dus met Next rechtstreeks op tv)? Of zit de receiver ook nog via hdmi tussen Next en TV?

 

In het eerste geval is het blijkbaar IR dat de boosdoener is. Kun je trouwens makkelijk testen door de IR transmitter af te dekken terwijl je de Next aanzet (of onder een kussen houden oid).

 

In het tweede geval kan het nog steeds de IR zijn (testje hierboven) en zo niet dan zou de oplossing van hanh moeten helpen want dan is het blijkbaar de TV die het CEC signaal naar de receiver stuurt.

RuudVoeten
Topicstarter
Level 4
  • 316Posts
  • 6Oplossingen
  • 99Likes

Next zit met HDMI aan de tv en de Next zit optisch aan de receiver, de Next gaat niet via de receiver naar de tv.

Optisch aan de receiver omdat tijdens de testfase bleek dat dan de receiver niet tegelijk opstartte met aanschakelen van de Next, ook geen problemen met lipsync e.d

Ik heb nu de audio op Palladium gezet (mijn receiver is een Yamaha) en vooralsnog blijft dit er in staan en start de receiver niet meer mee op, nu nog de aan en uitschakeling vd tv icm de Next

Dolfff

Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Juist ja, dat vermoedde ik al. Je gebruikt je receiver dus meer als soundbar nu. De tips van hanh gaan je dan niet helpen vrees ik.

Het vervelende is dat de Next geen optie biedt om je ab weer te ontkoppelen. Zoiets als een auto waarvan je de arco alleen aan kunt zetten en daarna nooit meer uit.

De workaround is omslachtig en werkt blijkbaar ook niet altijd. Maar het is jou nu gelukt, dat is mooi. Als de problemen terugkomen, horen we het graag.

Evt kun je nog een bijdrage leveren aan dit verzoek wat nu helaas een lage prio krijgt van Ziggo:

https://community.ziggo.nl/mediabox-next-239/verzoek-om-functie-ontkoppelen-afstandsbediening-ir-489...

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic