1
Vraag
2
Reageer en help mee
Jkoeners

Level 3
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Kleuren flets in 4k upscaling nieuwe Mediabox Next

Hoi,

Net de nieuwe mediabox in gebruik. Werkt vlot, maar met de 4k upscaling gaat iets mis. De kleuren zijn wat flets. Vooral rood is fletser. Brightness lijkt ook iets af te wijken. Als ik de resolutie met de hand naar 1080p zet zijn de kleuren weer prima. Komt hier nog een oplossing voor?
Groet,
Joris
34 Reacties 34
DrGonzo

Level 6
  • 238Posts
  • 12Oplossingen
  • 44Likes
Wat vaak helpt is de stroom er 10 seconden compleet af. Makkelijkste met de schakelaar op achterzijde.

Als dat niet helpt ben ik benieuwd of je het ook hebt op Love Nature, die zender is in 4K. Dus geen upscaling

Moest bij mijn tv voor het optimale resultaat UHD op de HDMI poort activeren. Dat is een Samsung. Aansluiten op HDMI1 heeft de voorkeur. Die heeft altijd de beste specs
Jkoeners
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
De stroom eraf voor 10 seconde maakte niet uit.
love nature lijkt wat beter wat kleur betreft, al is het lastig om te zien want ik kan het nergens mee vergelijken. Je ziet het effect het beste als je het nos journaal pauzeert als het rode logo full screen in beeld is. Als ik dan switch tussen 4k of hd is het kleur verschil in rood erg duidelijk. De hdmi aansluiting werkt prima met andere 4k apparaten (uhd bluray player, apple tv en ps4 )

Ik denk dat het iets met bt2020 te maken heeft. Stel dat de 4k uitzendingen wel goed zijn, dan moet ik steeds manueel de resolutie switchen tussen 4k content en hd content.
Ricon

Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes
Hallo,
Hier exact hetzelfde probleem. TV is een LG oled tv.
resolutie op 1080p geeft prachtig beeld.
4k lijkt scherper maar is idd een stuk fletser in kleuren en helderheid.
box is aangesloten op hdmi 1
DrGonzo

Level 6
  • 238Posts
  • 12Oplossingen
  • 44Likes
Hmn ok, Dan zijn mijn ideeën ook een beetje op. 😞

Enige is misschien nog het HDMI zwart niveau instellen. Tenminste zo heet het bij Samsung. Dat betreft of je wil werken met full of limited color range
BasVerhelst

Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Jkoeners wrote:
Hoi,

Net de nieuwe mediabox in gebruik. Werkt vlot, maar met de 4k upscaling gaat iets mis. De kleuren zijn wat flets. Vooral rood is fletser. Brightness lijkt ook iets af te wijken. Als ik de resolutie met de hand naar 1080p zet zijn de kleuren weer prima. Komt hier nog een oplossing voor?
Groet,
Joris


Hoi Joris,

Ik heb dit ook al aangegeven bij de klantenservice en die geven aan dat het een kinderziekte is bij de 4k instelling.

Gewoon de box op 1080p zetten. 4k uitzendingen zijn er toch nog niet.
Jkoeners
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
Dank voor het antwoord. De klantenservice hield vol dat het aan mijn tv lag en zei dat ik hier het maar moest vragen. Dat laatste was goed advies.
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7507Likes
Jkoeners het ligt niet aan je TV, de media Box Next krijgt een dubbele input en die kan je doormiddel van de HDMI UHD Color uitzetten waar de Media Box Next op aangesloten is. Dan zal de Media Box gewoon netjes 4K kleur aanhouden.
D4rKy

Level 1
  • 38Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes
@
Jkoeners wrote:
Dank voor het antwoord. De klantenservice hield vol dat het aan mijn tv lag en zei dat ik hier het maar moest vragen. Dat laatste was goed advies.

Ligt absoluut niet aan je tv het ligt aan de next mediabox. Zelfs met HDMI UHD uit heb ik ook een soort van gelijk probleem. [waziger beeld] en brightness die niet klopt.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Dave- wrote:
Jkoeners het ligt niet aan je TV, de media Box Next krijgt een dubbele input en die kan je doormiddel van de HDMI UHD Color uitzetten waar de Media Box Next op aangesloten is. Dan zal de Media Box gewoon netjes 4K kleur aanhouden.

De media Box Next krijgt een dubbele input?
Waarvandaan dan?
Er zit maar één coax kabel in.

"die kan je doormiddel van de HDMI UHD Color uitzetten"
Mijn 32 " monitor heeft in het geheel geen HDMI UHD Color in zijn menu.

Het volgende is aan de hand, zoals ik het hier ervaar.
Hier beide boxen, Mediabox XL en Next, op een monitor die allen de zuivere kleuren weergeeft zonder verdere invloed van instellingen.
Wijzigingen in het beeld vanaf november 2018.

Op een bepaalde tijd werd de saturatie van de Mediabox XL en de Next te hoog in 720 en 1080.
Ik heb zou juist nog gekeken op 1080 met de Next en de Mediabox XL heeft iedereen koorts en op de 4K instelling van de Next is het naturel.
Ook boven eerder een Humax 5300C met prima kleur beeld ingesteld op een Philips TV 720p.
Hierna de Next op dezelfde TV en veel te veel rood en kleur op 720p, ik heb de kleur flink terug moeten brengen op de TV om een normaal beeld te krijgen.
KneeTB

Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
Hoi allen, Ik sluit me aan bij de klacht van jkoeners. Hier is de Next aangesloten op een Denon AVR. In 1080p is het beeld scherp en zijn de kleuren mooi. Vergelijkbaar met de Horizon box. Als ik de HDMI-resolutie op "van je tv" of op "4K" zet dat is het beeld minder mooi. Het beeld is feller en de kleuren zijn flets. De instelling op 1080p geeft een mooier en warmer beeld. Het in- of uitschakelen van HDMI UHD color maakt weinig tot geen verschil.

Op dit moment kies ik voor de 1080p instelling tot dit is verholpen. Dat kijkt een stuk prettiger.
D4rKy

Level 1
  • 38Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes
QLED tv hier van samsung hier precies hetzelfde probleem op 4k is het beeld verschrikkelijk wazig en te licht en de kleuren kloppen niet, op 1080p is het gewoon scherp en rustiger.
Bonito069

Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Ik gebruik als televisie een Oled van LG, de OLED55B6V in combinatie met de Ziggo Mediabox Next en de Quantis 1.3 module achter in de TV.
Het is mij inmiddels gelukt om de kabel te splitsen en dat op allebei (Mediabox en TV) gekeken kan worden en hierdoor heb ik makkelijk een vergelijk kunnen maken qua beeld en geluid.

Mijn bevindingen waren en zijn behoorlijk verontrustend:
- Het beeld van de mediabox is schraler/fletser als dat ik kijk vis de kanalen van mijn TV,
en ter info de beeldinstellingen zijn op allebei de bronnen exact geljk en wat ik ook probeer qua instellingen ik benader met de mediabox absoluut niet de beeldkwaliteit van de Quantis module, met de oude Horizon kreeg ik dat wel voor elkaar mbv de beeldinstelling Helder (naar ik meen) op de Horizon;
- Qua geluid zit ook een schrikbarend verschil qua geluidssterkte, als ik de mediabox gebruik moet de geluidlevel naar 90 op de schaal van 100 en dan is het geluid niet eens hard, als ik hetzelfde programma bekijk dtv de Quantismodule zit ik op 35, dat is een behoorlijk verschil.

Ik gebruik de originele HDMI-kabel van Ziggo die is meegestuurd dus daar kan het niet aan liggen, ik heb ook nog een High-speed HDMI kabel van mijzelf gebruikt echter hetzelfde resultaat.
Uiteraard heb ik ook naar de diagnosstiek van de mediabox gekeken en alles geeft groen licht signaalsterkte is goed en internet ook.

En beste Ziggo, ik heb eerdere berichten gelezen, ga aub niet zeggen dat het ligt aan bekabeling of mijn TV want dat zal uw geloofwaardigheid.....vult u maar in.
Vrgr Martin
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
@ all .

Ik lees deze soortgelijke klacht/ten in div topics alhier in de community

Wat mij opvalt is dat LG tv vaak word genoemd.

Zelf heb ik een Philips oled en in div topics heb ik aangeven dat ik de genoemde klachten niet ervaar en bij mij het beeld super goed is, zelfs beter dan kijken met de ingebouwde cI + module en smartcard dus ik vind het een beetje bijzonder.

Wat zou er mis kunnen gaan ?

En KneeTB is die Denon AVR wel geschikt voor het doorgeven van 4 K ?

En ik zeg hier niet dat dit probleem niet in de Next ligt hoor maar raar vind ik het wel.
hofner kinfauns

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hoi,

hier hetzelfde: minder scherp beeld, fletse kleuren
SONY 4K TV
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Bonito069

een HDMI kabel kan daar ook niet de oorzaak van zijn. Over kabels word vaak teveel onzin geschreven en een flets beeld ontstaat echt niet door een dergelijke kabel. Maar goed, dat heb je zelf al opgemerkt. Dit is een vreemd issue dat natuurlijk veel aandacht behoeft, net als het geluidsprobleem dat word genoemd.
Verwijderd account
Niet van toepassing
Kijk ff of je tv een HDCP-instelling heeft, vaak staat deze instelling op auto, heb je de mogelijkheid deze op 2.2 te zetten dan loont het de moeite dit eens te doen met name bij 4K weergave Netflix.

En ja dit heeft te maken met beveiliging van digitale content weet ik maar dit was voor mij de oplossing (Panasonic)
Erik1987Erik

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hier ook een LG oled tv (C7). Bij de resolutie instelling 4k of tv op de mediabox krijg ik erg flets beeld. De instelling wijzigen naar 1080p lost dit op, maar dan wordt er geen 4k doorgezonden wanneer je wel een 4k uitzending kijkt. Overigens zijn de kleuren bij love nature 4k uitzendingen ook niet goed wanneer de resolutie instelling op 4k staat. Het wordt iets beter wanneer je op de LG tv de instelling Color Range van Auto naar Wide zet, maar dat zou niet nodig moeten zijn. Er lijkt dus nog iets aan de hand te zijn met het 4k signaal van de mediabox next.
KneeTB

Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
Ronihd wrote:
@ all .

Ik lees deze soortgelijke klacht/ten in div topics alhier in de community

Wat mij opvalt is dat LG tv vaak word genoemd.

Zelf heb ik een Philips oled en in div topics heb ik aangeven dat ik de genoemde klachten niet ervaar en bij mij het beeld super goed is, zelfs beter dan kijken met de ingebouwde cI + module en smartcard dus ik vind het een beetje bijzonder.

Wat zou er mis kunnen gaan ?

En KneeTB is die Denon AVR wel geschikt voor het doorgeven van 4 K ?

En ik zeg hier niet dat dit probleem niet in de Next ligt hoor maar raar vind ik het wel.


Als je goed gelezen had dan zie je dat het probleem voorkomt bij diverse merken tv's. Niet alleen de mensen met een LG tv klagen. Ennuh.. Uiteraard is mijn Denon AVR geschikt voor 4K.

En ik zeg niet dat jij zomaar wat roept hoor maar raar vind ik het wel
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Dan zal mijn Philips het wel het beste doen 😉 wat ik dan wel raar vind.

Maar mguzz had er ook een probleem mee en lost het op om iets aan zijn instellingen te veranderen in zijn TV ( panasonic )

Maar ik denk dat het merk/type Tv gerelateerd is ,we gaan het zien 😉
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic