Vraag

Kan Next volume regelen via CEC?

• 16 november 2019
  • 32 reacties
  • 483 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +12

Kan Next volume regelen via CEC (mits tv /avr het ondersteunt natuurlijk)? Ik weet dat volume regeling wel in CEC spec zit maar de vraag is dus of de Next dat implementeert?

En zo ja, zou volume regeling dan moeten werken terwijl ab niet gekoppeld is in het menu? Die koppeling betreft toch alleen IR? Of doet die stiekem ook iets met CEC functies?

32 Reacties

Reputatie 7
Badge +12

Nou bedank ik wel robbo en niet hanh en bloemen64, da's niet netjes natuurlijk. Is zo impliciet blijkbaar dat ik er niet aan dacht zeker. Dus guys, thanks.

Reputatie 7
Badge +24

@Dolfff Ha Ha geen dank hoor.. :smiley:

@Dolfff @bloemen64 e.a.
Shit. HDMI-CEC stond uit op mijn TV. Lekkere tester ben ik, dat niet meteen te controleren. Dacht toch echt ….. Dom.

Lang verhaal kort: alles werkt bij aan/uitzetten zoals je mag verwachten, incl HDMI-CEC. Grappig is dat bij mijn TV het ook goed werkt met IR zonder dat HDMI-CEC mogelijk is, omdat de ontvanger van CEC-commands daar doof voor is.
Over hoe dit geregeld kan worden, ga ik hier niet speculeren.

Ik kan verder bevestigen dat de optie '1 knop voor alles aan/uit’ sinds kort nu ook werkt voor een IR AB.
Aan, kan handig zijn voor een Smart TV-AB die de Next ‘kent’. Voor een Logitech Harmony is uit de beste keuze.
Dat die Optie niet in beeld komt bij gebruik van een IR-AB is een vlekje uit vorige versies, dat nog weggewerkt moet worden. Gebruik de Next AB voor controle/instellen.

Het meeste van mijn recente geleuter zou voor de helderheid weg moeten worden gemodereerd. Maar dan zijn reakties daarop weer onbegrijpelijk. Etc Dat kan ik een Mod niet aandoen. zonder nog meer verlies van reputatie.:cold_sweat:

Aan iedere lezer: Sorry, voor het ongemak.

Of Volume van een via HDMI gekoppeld Audio Device zomogelijk via HDMI-CEC werkt, kan gecontroleerd worden met de hand op het IR-venster van de Next-AB.
Uiteraard moet op de betrokken Apparaten HDMI-CEC aan staan. Dat weet iedereen. Toch?:wink:

Reputatie 7
Badge +12

Voortschrijdend inzicht heet dat. En zo verwarrend vind ik het niet. De conclusie dat de rode knop ook via IR kan werken blijft. Wellicht is hier geeneens slimmigheid in het spel; misschien gewoon wie het eerst komt die het eerst maalt. Als je tv al aan is gegaan door het ir signaal, zal die het CEC signaal gewoon negeren lijkt me. Dit kan wel de vele initialisatie fouten (timing issues) verklaren maar daar zijn andere topics voor.

Reputatie 7
Badge +24

@bloemen64 @Dolfff In mijn geval moet av receiver de cec aangezet worden.( en tv afc) . Mijn tv Samsung heeft een hdmi poort met ARC ondersteuning Uiteraard  ( wat ook meteen het aansluitpunt is van av receiver naar tv.. ( vlgns de manuel pioneer)  Maar gelukkig werkt hier alles prima…

Aan vulling: Btw heet cec bij Samsung Anynet. Voor die genen met een Samsung en naar een cec functie zit te zoeken:wink:  Even de tv je apparaat laten zoeken en hopla alles hier mooi voorelkaar.. Aangeven dat audio via receiver moet lopen.. en alles ok... 

Reputatie 7
Badge +7

@robbo klopt. Bij Panasonic VierraLink. Daarom gebruik ik steeds de hdmi naam CEC ipv al de andere namen voor ongeveer hetzelfde. Met nadruk op ongeveer.

@hanh doe ook een korte winterslaap. Jij hebt het ook nodig zie ik.

Hier: https://community.ziggo.nl/mediabox-next-239/waarom-gaat-mijn-tv-ook-uit-bij-het-uitschakelen-van-de-mediabox-40039
staan wat namen van ‘standaard’ HDMI-CEC.
@bloemen64 Over een winterslaap zal ik gaan nadenken. Volgend jaar misschien?

Reageer