Dolfff

Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Kan Next volume regelen via CEC?

Kan Next volume regelen via CEC (mits tv /avr het ondersteunt natuurlijk)? Ik weet dat volume regeling wel in CEC spec zit maar de vraag is dus of de Next dat implementeert?

En zo ja, zou volume regeling dan moeten werken terwijl ab niet gekoppeld is in het menu? Die koppeling betreft toch alleen IR? Of doet die stiekem ook iets met CEC functies?

32 Reacties 32
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Volumeregeling gaat bij mijn weten mbv IR codes naar het gekoppelde Audio Device.
Niet via HDMI-CEC.

Dolfff
Topicstarter
Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Dat sowieso, klopt. Maar het één sluit het ander niet uit. Er is een poster die meldt dat ie volume kon regelen met Next-ab met kastdeurtjes gesloten en sinds 4.19 niet meer. Hoe kan dat ooit gewerkt hebben als het niet via CEC ging?

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Tsja. Dit weet ik niet. Met de deurtjes gesloten kan het inderdaad niet via IR zijn geweest.
Ik kijk naar mijn eigen spulletjes…. En vroegere bestudering van de werking van de Next-AB, evt via HDMI-CEC. Geen idee verder.

Dolfff
Topicstarter
Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Als JIJ het niet met zekerheid weet hanh, wie dan wel??

Het zou zelfs ook nog kunnen dat het vóór 4.19 wel kon en daarna niet meer. Dat zou het effect van die poster kunnen verklaren. En kan ook verklaren waarom nu pas veel mensen klagen over hun ab die steeds hun apparatuur “vergeet”.

Nog een veronderstelling: misschien kan CEC-volume alleen met receiver. Dus dat zou betekenen dat koppelen ab-receiver meer doet dan alleen IR.

Allemaal veronderstellingen. Misschien dat alleen Ziggo zelf hierop kan antwoorden.

Of@Be rt  misschien? (Dat is bijna hetzelfde ).

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Ha Dolf,

Bekeek ook ff dit Topic. Daar verwees je kennelijk naar.

Mijn vage inzichten.

De optie 1 knop voor aan/uitzetten was er nog niet
Gelijktijdig aanzetten TV/Next vond ik geen probleem. Wel dat de TV gelijk met de Next uitging. Puzzelen dus.

De eerste ontdekking was dat er bij dat gelijktijdig aan/uitzetten naast HDMI-CEC ook IR naar de TV ging. Een soort dubbele poging om e.e.a voor elkaar te krijgen.
Met een CEC-killer heb ik de boel onder controle gekregen. TV en Next gingen nog wel gelijk aan door het IR-signaal naar de TV. Maar de TV ging niet meer gelijk met de Next uit.
Er ging wel IR naar de TV bij het uitzetten, maar dat was kennelijk een verkeerde code.
Voor die IR Codes wordt geput uit een apparaten database. Daar kan een foutje in zitten, toch?
Mijn indruk: het is nogal een zootje. Maar voor mij werkte het, zoals ik wilde.

Naast de Next-AB gebruikte ik ook een Logitech Harmony voor de rest van de apparatuur. Op zeker moment  werd bekend dat de Next ook met IR kan worden bediend & welk Device in de Logitech database moet worden gekozen om dit met de Logitech te kunnen gaan doen. Zo gezegd zo gedaan. Sindsdien gebruik ik de Next-AB niet meer zoveel. Eigenlijk alleen voor spraakbesturing. Laat staan dat ik nog dingen getest heb rond gelijktijdig uit/aanzetten of andere mogelijke CEC akkefietjes.
 
Introduktie optie 1 knop voor aan/uitzetten
Dat snapte ik. Wat ik met een CEC-killer deed, kon je nu op de Next instellen.
Nu lijkt het zo te zijn dat er voor Volume HDMI-CEC wordt gebruikt, naast IR.
Heb dat nooit beseft, maar het 'klopt' met het gebruik van CEC en IR bij gelijktijdig aan/uitzetten.
Het is zeker niet uitgesloten dat het uitzetten van ‘1 knop voor aan/uitzetten’, geen invloed heeft op evt andere CEC dingen die ook door de Next kunnen worden gedaan.
TS heeft in bovenstaand Topic een situatie gehad die bewijst dat er CEC werd gebruikt voor het volume van de Denon achter een deurtje. Maar dat werkt niet meer sinds een Update.
Is dit een Bug of een Feature?

Mijn indruk blijft: dat hele HDMI-CEC en IR gedoe is nog steeds een zootje. Te ingewikkeld allemaal om echt goed onder controle te kunnen houden voor alle mogelijke apparatuur. Te grote ambitie.
De matige standaardisatie van HDMI-CEC op apparatuur, zal daar zeker ook een oorzaak van kunnen zijn.
Ik heb ooit bepleit het er allemaal maar helemaal uit te gooien, evt met een optie. Is wel erg rigoureus & snap dat dat niet wordt gedaan. Effect: veel onbegrip en klachten.
 

Dolfff
Topicstarter
Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Zootje ja en ook niet inzichtelijk. Als jij het al niet weet, dat zegt mij eigenlijk best veel…

Maar jij hebt dus echt gezien dat de Next-ab inderdaad CEC en IR gebruikte bij aan en uitzetten? Dat is natuurlijk sowieso al bedenkelijk. Of is het misschien zo dat de witte knop dan via IR gaat en de rode via CEC? Zie ik ook het nut niet van als dat zo zou zijn. Mij lijkt dat er nooit een overlapping mag zijn.

 

Ondertussen denk en zoek ik verder en heb ik nog een andere (en meer waarschijnlijke) veronderstelling. Nl. dat het werkte met kast dicht omdat Next-ab via IR het tv volume bestuurt die op zijn beurt dat doorzet naar AVR via CEC. Dus nee, zijn situatie is geen bewijs dat Next CEC-volume kan.

Ook veronderstel ik dat het koppel menu van Next 2 dingen doet: apparaten koppelen aan IR (en misschien CEC-volume) maar ook de keuze tussen TV en audiosysteem forceren (oranje gekleurd). Ik kan dat allemaal niet goed uittesten omdat ik geen avr heb.

Wel heb ik getest dat mijn tv volume regeling met Next-ab nog steeds werkt als ik 1-knop dinges UIT heb staan. Maar ook dat bewijst weinig want mijn tv ondersteunt CEC-volume niet. Misschien weet de Next dat.

 

Om het nog ingewikkelder te maken: ik heb mensen gezien die de problemen met de ab hebben opgelost door NIET ARC te gebruiken. Dan breekt helemaal m'n klomp.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Ondertussen denk en zoek ik verder en heb ik nog een andere (en meer waarschijnlijke) veronderstelling. Nl. dat het werkte met kast dicht omdat Next-ab via IR het tv volume bestuurt die op zijn beurt dat doorzet naar AVR via CEC. Dus nee, zijn situatie is geen bewijs dat Next CEC-volume kan.

Tsja. Sterk punt. Maar waarom werkt dat dan nu niet meer? Op TV HDMI-CEC uitgezet?
Er is een hoop te onderzoeken, maar dat moet systematisch en met enig begrip of it all. Dat betoog jij ook. Daar kan ook nog een Bug tussendoor sluipen bij een Update van de Next.

Om het nog idioter te maken. Dit is uit het hoofd. Moet het straks nog wel ff goed controleren….

  • 1 knop voor aan/uitzetten staat aan & gebruik het rode Power knopje
  • De CEC-Killer zit er niet meer tussen.
  • bij aanzetten gaan TV en Next tegelijk aan
  • bij uitzetten gaat alleen de Next uit & ik zie een IR signaal naar de TV

Hoop eigenlijk dat dit niet waar is, want dan wordt de verwarring compleet. Je hoort van me.

Dolfff
Topicstarter
Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Hoe zie je dat IR signaal dan? knipperende LED? Je kunt het natuurlijk eenvoudig testen door de IR zender van je ab helemaal af te dekken.

En waarom het bij “hem” niet meer werkt? Vanwege een bug dus (wsch sinds 4.19). Nl dat de Next de koppeling met de tv niet onthoudt na stand-by. Meermaals voorbij gekomen afgelopen weken. Heb een paar van die vergeten topics naar boven gehaald vanochtend zoals je mss al hebt gezien.

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

Heel simpel. TV is gekoppeld aan receiver via CEC. op tv stel je in dat het tv geluid via de receiver gaat. In wezen een soort verschoven speakers dus.

De tv ontvangt de ir signalen van de Next AB en stuurt die via CEC door naar de receiver. De AB van de Next hoeft de receiver dus niet te zien. Wel de TV. Stel je op de AB vd Next in dat je de receiver wilt aansturen dan gaat dat via ir naar de receiver en moeten de deurtjes open.

 

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

@Dolfff e.a.
Nav eerdere inschatting over hoe het Rode Power knopje thans werkt.
De voorspelling was niet juist.

  • 1 knop voor aan/uitzetten staat aan
  • De CEC-Killer zit er niet meer tussen.
  • bij aanzetten gaan TV en Next tegelijk aan
  • bij uitzetten gaan ze netjes allebei uit (dacht van niet)

So far so good.
Nu met de hand op het IR-venster van de Next-AB.
Alleen de Next gaat aan of uit. Mijn conclusie: geen HDMI-CEC (meer) tussen Next en TV voor aan/uitschakelen. Alleen IR naar TV, doet de truuk.
Dit verloopt naar mijn vaste overtuiging anders dan in een behoorlijk lang verleden (zomer 2018) bij tests het geval was. Mij verder best.

Weinig verrassend. Met 1 knop voor aan/uitzetten uit, werkt het vlgs verwachting.

Dolfff
Topicstarter
Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Ik vind het wel verrassend. Bij mij werkt het toch echt via CEC.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Dus ook met de hand op het IR-venster, gaat het goed? Zo ja, dan breekt mijn klomp.
Zou het van het merk/type TV kunnen afhangen? Je kunt via CEC gegevens opvragen van een TV en dan een beslissing nemen over hoe de aanpak zal worden. Zoiets misschien. Of er is wel HDMI-CEC, maar mijn TV begrijpt dit thans niet meer.
Dit is mystiek.

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

Aan en uit gaat wel via CEC. Zet je op de Next alles uit via rode knop aan dan gaat aan en uit via CEC. Zet je die functie uit dan doet de Next het via IR. Dat is anders dan de Volume instelling.

De Next doet een aantal zaken dubbel. Ik heb alles via hdmi CEC. Alles gaat aan en uit via de Rode knop. Toch zie ik dat de Next AB ook via IR nog van alles stuurt. Mijn IR verlengkastje knippert tijdens aan zetten namelijk. Het afdekken van de IR van de AB maakt voor de aan/uit functie zelf niet uit. Wat er via IR gaat weet ik niet. Het schaad niet in iedergeval.

 

Zeg maar een keer "uit" tegen de Next via Voice. Dan gaat bij mij alleen de Next uit. Deze bug mag wat mij betreft blijven. De witte knop doet alleen de TV. De rode knop TV, Next en receiver. Ideaal.

Dolfff
Topicstarter
Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Ja, m'n hele ab onder een hele dikke deken. Naja, hier gaan we met z'n 2 niet uitkomen.

Dolfff
Topicstarter
Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

bloemen64, CEC uit dan werkt de rode knop niet meer voor tv bij mij, hij schakelt niet naar IR dan. Witte knop doet dat wel.

Maar ja dat dubbel doen hè, ik denk dat daar veel van de problemen uit voortkomen.

Mede daarom ook dat ik dit verzoek heb ingediend.

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

@Dolfff alleen CEC aanzetten is niet voldoende. Je moet bij de hdmi instellingen ook aan zetten dat de TV uit mag via CEC. Staat dat uit dan zet CEC de tv niet uit dan gaat dat via IR. 

Idem voor "aan". Dat is bij mijn tv ook een keuze. Staan beide opties uit dan blijft mijn tv ook uit via de rode knop. Of ik moet op de tv mikken. Idem voor uit.

De Next AB lijkt aan/uit op beide manieren te sturen.

Na het oplossen van het CEC issue heb ik mijn cec killer niet meer nodig. Maar het gaat niet allemaal vanzelf. Als de default van de TV is dat aan wel via cec mag en uit niet dan raak je in de war terwijl het juist gaat zoals je het ingesteld hebt. De tv heeft het zo ingesteld. 

Helaas is dit niet te meten. Dit moet je zien.

 

Om het nog leuker te maken. Op mijn receiver heb ik aangezet dat hij niet uitgaat in audio stand. Soms kan de tv uit en willen we radio luisteren. Ik schakel dan de receiver om van tv geluid naar radio stand. Dan druk ik op de rode knop. Tv en Next gaan uit. Radio blijft aan.

Zou ik eerst op de rode knop drukken dan moet ik de receiver weer aanzetten. Dat is dus een keuze op de receiver. Ga altijd uit via cec of alleen bij video stand of nooit.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

@bloemen64

Aan en uit gaat wel via CEC.

Ja bij mij ook bij tests in de (na)zomer van 2018 toen ik de Next pas binnen had en problemen ondervond met gelijktijdig aan/uit en de boel grondig uitzocht.

Nu bij mij niet meer.

Toch zie ik dat de Next AB ook via IR nog vanalles stuurt.

Bij mij in de (na)zomer van 2018 ook. Zie mijn eerdere verhaaltje hierover.
Nu gaan bij mij TV en Next uitsluitend gelijk aan en uit, als ik niet met mijn hand het IR venster van de Next-AB afscherm. Raar maar waar. Bij afscherming reageert alleen de Next.

Omdat ik toch een Logitech Harmony gebruik en die vrij snel voor de Next kon gaan inzetten, maakt mij dit allemaal niet zoveel uit.
Alles is met de Harmony onder controle incl de Next.
Heb dit nu nog eens in mijn situatie ff uitgezocht voor Dolf en evt andere geinteresseerden. En ben verwonderd over nu een ander resultaat dan toen, dat ook voor mij zeer opmerkelijk is.
Het kunnen verklaren is het hogere giswerk. Dat staat hier:
https://community.ziggo.nl/mediabox-next-239/kan-next-volume-regelen-via-cec-48923#post510059

Dolfff
Topicstarter
Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Da's wel goeie test bloemen64, ga ik es proberen: die vieralink functie uitzetten en kijken of ir het overneemt.

En dan hebben we het alleen nog maar over aan/uit.

Wat ik echt graag wil weten (zeker weten) is of de Next volume kan regelen via CEC (als apparaat dat ondersteunt).

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

@hanh je weet dat de Next verschil maakt in functies als je hem niet via zijn eigen AB aanstuurt. De alles uit optie is er toch ook alleen als je de Next AB gebruikt. Ik zie geen vreemde zaken. Als je de Next AB en logitech combineert dan weet ik niet hoe de Next daarop reageerd. Vreemd blijkbaar.

 

Ik denk dat de rode knop iets doet wat bij de logitech een sequence is. Het is meer dan alleen het uit commando voor de Next. En het gaat via RF. De Next weet dus dat zijn "uit" commando via IR van jou AB niet hetzelfde hoeft te doen.

 

Verder is CEC niet altijd goed werkend te krijgen en zijn er afentoe vreemde grappen.

Tv die midden in de nacht aangaat bij sommigen door de Next.

Als ik tv kijk via CI+ en ik zet de next een keer uit/aan via de power knop. Dan herstart de Next maar gaat niet aan. Hij zet wel mijn tv en receiver uit. CEC en Next geeft rare grappen.

Uitgelicht topic