1
Vraag
2
Reacties
DON PAPA

Level 17
  • 3834Posts
  • 61Oplossingen
  • 3257Likes

Het grote ervaringen & discussie topic over software versie 4.19 AV

 Als de moderators dit geen goed idee vinden halen ze het maar weer weg 

Omdat er met de vorige update versie heel veel verschillende losse topic's werden aangemaakt (vaak ook nog met hetzelfde onderwerp) leek het mij wel een goed idee om één groot verzamel topic te maken waar je al je ervaringen/bevindingen over deze software update in kwijt kan, zodat al deze informatie centraal verzameld word en het mooi overzichtelijk blijft op het forum. Voor specifieke vragen over deze software update kan je natuurlijk altijd een eigen topic aanmaken.

 

Software update 4.19 AV voor de Next is vanaf 13 november beschikbaar

 

De nieuwe software update staat alweer klaar! In de aankomende drie dagen wordt deze automatisch bij jou op de box geïnstalleerd. Hier hoef je natuurlijk niks voor te doen.

 

Beeldkwaliteit nog beter

Je wilt natuurlijk een zo scherp mogelijk beeld van je mediabox. Op dit moment voelt die soms alleen iets té sterk aangezet. Ja, dat kan ook. Daarom hebben we deze update het scherpte-filter uitgezet. Daardoor verbetert de beeldkwaliteit en worden contouren nu verfijnder weergegeven. Liever toch terug naar superscherp of je beeld voor iets anders aanpassen? Pas dan de tv instellingen aan en laat hier weten welke instellingen voor jou het beste werken! Samen weten we meer.

 

Hoe kan ik zien of de update al is geïnstalleerd?

Zoals eerder vermeld wordt de update automatisch in de aankomende drie dagen geïnstalleerd. Toch nieuwsgierig of jij de update al in huis hebt? Check dan de volgende stappen:

Open het ‘MENU’

Ga naar ‘INSTELLINGEN’ (tandwiel)

Selecteer het tabblad ‘INFO’

Ga naar ‘Over je mediabox’ en druk op ‘OK’

Staat de versie op 4.19? En staan de letters ‘AV’ op dezelfde plek als de onderstaande afbeelding? Dan hebt jij de nieuwste software, Gefeliciteerd!

 

 

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
DON PAPA
Topicstarter
Level 17
  • 3834Posts
  • 61Oplossingen
  • 3257Likes

Ik ben gister behoorlijk aan het testen geweest en kan niet anders zeggen dat bij mij de beeldkwaliteit weer is als tijdens versie … (Ownee dat mag ik niet zeggen)   Nou laat ik het dan zo zeggen, hij is weer vergelijkbaar met mijn Ci+ beeldkwaliteit. Ik gebruik nu dezelfde beeld instellingen als die van de Ci+ voor de Next box (zie hieronder mijn instellingen). Mijn Next box staat ingesteld op 1080i zodat mijn TV de upscale doet van 1080i naar 4K want daarin schiet de Next echt te kort, maar dat wist ik al vanaf het begin. Maar dat maakt mij (nu er nog maar één 4K zender is waar ik toch nooit naar kijk) niet zoveel uit eerlijk gezegd. Mijn apps (Netflix - Videoland - Disney+) kijk ik toch altijd al via de TV apps en niet via de Next box apps.

 

Ik heb ook een aantal voetbalwedstrijden bekeken, maar daar wisselt de beeldkwaliteit per uitzending, wedstrijd en zender soms best wel. Zo kan een live voetbalwedstrijd er goed uitzien, en het bij een samenvatting van dezelfde wedstrijd weer minder is. Dit zal dan ook met de aangeleverde content te maken hebben, want dat zie ik ook terug bij de Ci+. Het schitteren van haar/baard tijdens praatprogramma's waar ik eerst veel last van had is geheel weg. Ik geniet een ieder geval weer van de beeldkwaliteit van de Next box, al zou de opnamen kwaliteit wat mij betreft nog wel iets omhoog mogen 

 

Samsung Qled (2018) TV:

BEELD:

Beeldmodus: Film

Beeldformaatinstellingen:
 Beeldformaat: 16:9 standaard 
 Autobreed: Uit
 Aanpassen aan scherm: Uit

 

Expert instellingen:
 Achtergrondverlichting: 25
 Helderheid: 0
 Contrast: 30
 Scherpte: 0
 Kleur: 25
 Tint (G/R): 0
 Beeldinstellingen toepassen: Alle bronnen
 Clean Digital View: Uit
 Auto Motion Plus-instellingen: Uit
 Lokaal dimmen: Laag
 Contrast verbetering: Uit
 HDR+ modus: Uit
 Film modus: Uit
 Kleurtint: Standaard
 Gamma: BT.1886
 BT.1886: -1
 RGB-modus: Uit
 Kleurruimte instellingen: Auto

 

ALGEMEEN:

ECO oplossing:
 Detectie van omgevingslicht: Uit
 Energiebesparende modus: Uit
 Bewegings belichting: Uit
 Automatich uitschakelen: Uit

 

Kortom ik ben heel blij met deze software update, en kan niet anders zeggen dat Ziggo na al die maanden wachten, goed werk heeft geleverd

Bekijk in context

71 Reacties 71
Rene F

Level 10
  • 491Posts
  • 34Oplossingen
  • 131Likes

Goedemorgen @DON PAPA ,

 

Zolang het topic nog bestaat …. is er ook iets aan lipsync gedaan in AL-AV ? 

 

Scherpte filter uit, klinkt als het beeld wordt sneller doorgestuurd, waardoor zonder verdere aanpassingen het beeld -nog- verder voor gaat lopen op het geluid …..

superaart

Level 14
  • 1016Posts
  • 7Oplossingen
  • 812Likes

Ben benieuwd hoe het ervaren wordt. Ik denk dat ziggo met gekruiste vingers zit te wachten op de feedback van Twigger, Don papa en zeeburgia :). Voor degene die de update perse vandaag willen en hem nog niet heeft ontvangen. Even terug naar fabrieksinstellingen en je krijgt hem als het goed is. 

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

is er ook iets aan lipsync gedaan in AL-AV ? 

Daar is wel spake van geweest, zie o.m. het antwoord bij:

https://community.ziggo.nl/mediabox-next-239/update-4-19-nog-steeds-geluid-out-of-sync-geluid-loopt-...

Het staat echter  niet bij de aankondiging van uitrol.
Dit zou kunnen betekenen dat er weliswaar iets aan gedaan zal zijn, maar nog met onvoldoende resultaat. Of het is gewoon vergeten te vermelden. Maar eens testen zou ik zeggen.

Zeeburgia

Level 15
  • 1101Posts
  • 30Oplossingen
  • 1301Likes
superaart wrote:

Ben benieuwd hoe het ervaren wordt. Ik denk dat ziggo met gekruiste vingers zit te wachten op de feedback van Twigger, Don papa en zeeburgia :). Voor degene die de update perse vandaag willen en hem nog niet heeft ontvangen. Even terug naar fabrieksinstellingen en je krijgt hem als het goed is. 

 

Twigger is afgelopen zondag door Serkan van het forum verbannen, zodat je niet op zijn feedback kan rekenen. Deze info is weliswaar off topic, maar wel nuttig voor andere forumleden die zich afvragen waar Twigger is gebleven. 

Mijn eigen kijkervaring is afhankelijk of ik op korte termijn een afspraak kan maken met mijn kennis op IJburg voor een nieuwe kijksessie via de Next. Zodra ik die ervaring heb opgedaan, zal ik deze met jullie kunnen delen.

Ik denk dat van de 3 forumleden die je noemt je een eerste reactie zal kunnen verwachten van Don Papa.

MaxH

Level 17
  • 2765Posts
  • 104Oplossingen
  • 774Likes
hanh wrote:

is er ook iets aan lipsync gedaan in AL-AV ? 

Daar is wel spake van geweest, zie o.m. het antwoord bij:

https://community.ziggo.nl/mediabox-next-239/update-4-19-nog-steeds-geluid-out-of-sync-geluid-loopt-...

Het staat echter  niet bij de aankondiging van uitrol.
Dit zou kunnen betekenen dat er weliswaar iets aan gedaan zal zijn, maar nog met onvoldoende resultaat. Of het is gewoon vergeten te vermelden. Maar eens testen zou ik zeggen.

Stond wel in de mail.
//
Vannacht begint de landelijke uitrol van software-update 4.19AV. We hebben deze 'hotfix' update een kleine twee weken getest en de feedback laat duidelijk zien dat deze software de beeldkwaliteit verbetert. Wat betreft lip sync problemen zien we een verbetering, maar is het duidelijk dat er nog werk aan de winkel is. 
//

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Dat is helder. Het is nog niet gelukt.

superaart

Level 14
  • 1016Posts
  • 7Oplossingen
  • 812Likes
Zeeburgia wrote:
superaart wrote:

Ben benieuwd hoe het ervaren wordt. Ik denk dat ziggo met gekruiste vingers zit te wachten op de feedback van Twigger, Don papa en zeeburgia :). Voor degene die de update perse vandaag willen en hem nog niet heeft ontvangen. Even terug naar fabrieksinstellingen en je krijgt hem als het goed is. 

 

Twigger is afgelopen zondag door Serkan van het forum verbannen, zodat je niet op zijn feedback kan rekenen. Deze info is weliswaar off topic, maar wel nuttig voor andere forumleden die zich afvragen waar Twigger is gebleven. 

Mocht deze update naar tevredenheid zijn voor de meesten qua beeld dan stel ik voor dat we hem opdragen aan Twigger :). De 4.19.TW

 

 

Mietekmike

Level 5
  • 42Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Hoi , een vraagje:

Ik heb een LG 4K tv , kan ik er vanuit gaan dat als er staat dat de resolutie aangepast is ( automatisch  )aan de tv dat het dan ook 4K is  …? 

Groetjes,

Mike .

Buurman

Level 14
  • 986Posts
  • 50Oplossingen
  • 897Likes

Scherpte stond op 0 en tevens alle beeldverbeteraars waren zoveel mogelijk uitgeschakeld voor de update, maar moest vanmorgen na de 4.19AV update hier toch weer veranderingen in brengen omdat het allemaal wat licht doffig en onscherp overkwam op mijn Samsung FullHD TV.  Na vanmorgen even een tijdje  met de instellingen op TV gestoeid te hebben is het beeld voor mij weer uitstekend.  

Enkele beeldverbeteraars heb ik nog even zoveel mogelijk onbenut gelaten of licht bijgesteld en heb de scherpte van 0 naar 30 gezet (op de schaal van 100). 
De HDMI resolutie staat op automatisch. 

Even wat kanalen live TV en opnames kort bekeken en als de beeldkwaliteit zo blijft ben ik wel tevreden en qua geluid had ik niks te klagen want ik had totaal geen last van lipsync problemen (Next  is rechtstreeks aangesloten via Toslink op Samsung soundbar) . 

superaart

Level 14
  • 1016Posts
  • 7Oplossingen
  • 812Likes

Goed om te lezen Jocola. Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen voorkeuren. Maar nu kan men zelfstandig beslissen om scherpte toe te voegen dmv de scherpte instelling in de TV. Op de vorige versie was je genoodzaakt om gebruik te maken van scherpte die ziggo al had toegevoegd. Die kon je niet verminderen of uitzetten.

Er zullen ongetwijfeld met alle respect  wat “noobs” reageren dat ze het nieuwe beeld niks vinden, maar die moeten we met zijn allen maar uitleggen dat de scherpte instelling van de TV moeten gebruiken. Door die “zure appel” moeten we (ziggo) maar even heen, want dat hebben ze zelf gecreëerd.

DON PAPA
Topicstarter
Level 17
  • 3834Posts
  • 61Oplossingen
  • 3257Likes
superaart wrote:

Ik denk dat ziggo met gekruiste vingers zit te wachten op de feedback van Twigger, Don papa en zeeburgia .

 

Nou dan zal ik ze niet langer in spanning laten , Ik heb de nieuwe software update binnen, en ik moet zeggen dat ik positief verrast ben tot nu toe wat ik gezien/getest heb. Ik wil het wel nog wat beter/verder testen om tot een goed oordeel te komen, maar wat ik tot nu toe heb gezien is vergelijkbaar met mijn Ci+ module met dezelfde TV instellingen. Wel laat ik mijn TV de upscale doen van 1080i naar 4K want daarin schiet de Next echt te kort, maar dat wist ik al vanaf het begin. En dat maakt mij (nu er nog maar één 4K zender is) niet zoveel uit eerlijk gezegd. Mijn apps (Netflix - Videoland - Disney+) kijk ik toch altijd via de TV apps en niet via de Next box.

 

 

Zeeburgia

Level 15
  • 1101Posts
  • 30Oplossingen
  • 1301Likes

@DON PAPA

Jouw eerste kijkervaring na update 4.19 stemt mij heel positief over een substantieel hogere beeldkwaliteit van de Next. De thans doorgevoerde update was exact degene waar veel Next klanten met een kritische deskundige blik al maandenlang op aandrongen. De aanpassing lijkt ook in grote mate te beantwoorden aan de diverse analyserende rapportages van forumlid@Jantje51   

Ik ga proberen voor a.s zaterdagavond een afspraak te plannen voor mijn eerste eigen kijkervaring, want eerdere ervaringen hebben mij geleerd dat het kijken naar een voetbalwedstrijd een prima graadmeter is om een goed oordeel te vellen.

The Fons

Level 10
  • 391Posts
  • 15Oplossingen
  • 359Likes

Ik ben het met @Zeeburgia eens om eerst een aantal live voetbalwedstrijden op verschillende zenders te bekijken. Daar een voetbalwedstrijd een goede graadmeter is wat beeldkwaliteit betreft. Vooral de grasmat sprong er voor de update nogal negatief uit.

Tevens zal ik uiterst kritisch vanavond het 8 uur journaal bekijken omdat ik dat ook een goed programma vindt om mijn tv opnieuw in te stellen en dan te kijken of het beeld daadwerkelijk verbeterd is.

Hoop dat ik morgen net zo enthousiast kan zijn als menigeen die al gereageerd hebben. 

Hvd51

Level 3
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
MaxH wrote:
hanh wrote:

is er ook iets aan lipsync gedaan in AL-AV ? 

Daar is wel spake van geweest, zie o.m. het antwoord bij:

https://community.ziggo.nl/mediabox-next-239/update-4-19-nog-steeds-geluid-out-of-sync-geluid-loopt-...

Het staat echter  niet bij de aankondiging van uitrol.
Dit zou kunnen betekenen dat er weliswaar iets aan gedaan zal zijn, maar nog met onvoldoende resultaat. Of het is gewoon vergeten te vermelden. Maar eens testen zou ik zeggen.

Stond wel in de mail.
//
Vannacht begint de landelijke uitrol van software-update 4.19AV. We hebben deze 'hotfix' update een kleine twee weken getest en de feedback laat duidelijk zien dat deze software de beeldkwaliteit verbetert. Wat betreft lip sync problemen zien we een verbetering, maar is het duidelijk dat er nog werk aan de winkel is. 
//

Het sync probleem bestaat bij mij na de software-update 4.19AV nog steeds. Ik moet nog steeds even de dolby even aanzetten en daarna weer uit.

Harm

rvernout

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik las vandaag voor het eerst over de nieuwe optie “volg aanbod” voor de Dolby Audio setting in 4.19, en dat dat goed zou werken. Maar dit werkt bij mij, met update 4.19AV, niet (meer?). Een stereosignaal wordt bij deze setting nog steeds geconverteerd naar dolby. Bij jullie ook?

DON PAPA
Topicstarter
Level 17
  • 3834Posts
  • 61Oplossingen
  • 3257Likes

Ik ben gister behoorlijk aan het testen geweest en kan niet anders zeggen dat bij mij de beeldkwaliteit weer is als tijdens versie … (Ownee dat mag ik niet zeggen)   Nou laat ik het dan zo zeggen, hij is weer vergelijkbaar met mijn Ci+ beeldkwaliteit. Ik gebruik nu dezelfde beeld instellingen als die van de Ci+ voor de Next box (zie hieronder mijn instellingen). Mijn Next box staat ingesteld op 1080i zodat mijn TV de upscale doet van 1080i naar 4K want daarin schiet de Next echt te kort, maar dat wist ik al vanaf het begin. Maar dat maakt mij (nu er nog maar één 4K zender is waar ik toch nooit naar kijk) niet zoveel uit eerlijk gezegd. Mijn apps (Netflix - Videoland - Disney+) kijk ik toch altijd al via de TV apps en niet via de Next box apps.

 

Ik heb ook een aantal voetbalwedstrijden bekeken, maar daar wisselt de beeldkwaliteit per uitzending, wedstrijd en zender soms best wel. Zo kan een live voetbalwedstrijd er goed uitzien, en het bij een samenvatting van dezelfde wedstrijd weer minder is. Dit zal dan ook met de aangeleverde content te maken hebben, want dat zie ik ook terug bij de Ci+. Het schitteren van haar/baard tijdens praatprogramma's waar ik eerst veel last van had is geheel weg. Ik geniet een ieder geval weer van de beeldkwaliteit van de Next box, al zou de opnamen kwaliteit wat mij betreft nog wel iets omhoog mogen 

 

Samsung Qled (2018) TV:

BEELD:

Beeldmodus: Film

Beeldformaatinstellingen:
 Beeldformaat: 16:9 standaard 
 Autobreed: Uit
 Aanpassen aan scherm: Uit

 

Expert instellingen:
 Achtergrondverlichting: 25
 Helderheid: 0
 Contrast: 30
 Scherpte: 0
 Kleur: 25
 Tint (G/R): 0
 Beeldinstellingen toepassen: Alle bronnen
 Clean Digital View: Uit
 Auto Motion Plus-instellingen: Uit
 Lokaal dimmen: Laag
 Contrast verbetering: Uit
 HDR+ modus: Uit
 Film modus: Uit
 Kleurtint: Standaard
 Gamma: BT.1886
 BT.1886: -1
 RGB-modus: Uit
 Kleurruimte instellingen: Auto

 

ALGEMEEN:

ECO oplossing:
 Detectie van omgevingslicht: Uit
 Energiebesparende modus: Uit
 Bewegings belichting: Uit
 Automatich uitschakelen: Uit

 

Kortom ik ben heel blij met deze software update, en kan niet anders zeggen dat Ziggo na al die maanden wachten, goed werk heeft geleverd

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

@DON PAPA Een naar mijn smaak complete en duidelijke bijdrage aan je eigen Topic. Compliment.

Arribar

Level 1
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Na de vandaag ontvangen update even gekeken en geluisterd.

Eigenlijk had ik geen klachten v.w.b. het beeld en ik zie zo snel ook geen verandering.

Lip sync is nog niet 100% maar mijn grootste ergernis blijft het lage volume bij ingeschakeld Dolby.

Het volume van alle ander bronnen is gelijk aan het volume van de stand “uitgeschakeld”. Met de stand “Volg aanbod” wordt het volume met zo'n 40% verlaagd en met “zet altijd om” wordt het nog erger.  Dit zorgt regelmatig voor verrassingen als er van TV wordt overgeschakeld naar een ander bron en je vergeet om het volume weer lager te zetten.

 

 

Rooverz

Level 6
  • 111Posts
  • 2Oplossingen
  • 49Likes
rvernout wrote:

Ik las vandaag voor het eerst over de nieuwe optie “volg aanbod” voor de Dolby Audio setting in 4.19, en dat dat goed zou werken. Maar dit werkt bij mij, met update 4.19AV, niet (meer?). Een stereosignaal wordt bij deze setting nog steeds geconverteerd naar dolby. Bij jullie ook?

Ja, het probleem is weer terug...... 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic