1
Vraag
2
Reageer en help mee
Winger

Level 2
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

HEOS Bar aansluiten op Mediabox Next

Hallo, ik heb sinds kort de Mediabox XL ontvangen en aangesloten. Wat overigens niet geheel vlekkeloos is verlopen. ook de monteur die er later bijgeroepen is had dit niet eerder meegemaakt. Gelukkig werkt het nu weer, zij het niet zoals ik gewend was met de 'oude' Mediabox. Wat is er dan anders?
Op de oude Mediabox liep het geluid via de optische aansluiting en werd daarmee een mooi vol geluid gepresenteerd. Nu krijg ik dat niet voor elkaar, geluid gaat alleen maar via de HDMI kabel. Met als gevolg dat het geluid op een hoger niveau ingesteld staat om het zelfde uitgangsvolume te hebben dan in de vorige situatie.
Wie kan mij vertellen hoe ik de Heos Bar aan kan sluiten zodat het geluid ook via de optische kabel wordt gestuurd?

*next*
17 Reacties 17
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Winger In het geavanceerde menu > instellingen beeld en geluid Kies geluid.

Zet de spdif output daar aan!

succes gr Rob
Winger
Topicstarter
Level 2
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Beste Rob, dank voor je reactie. Ik zie alleen de optie Geluid niet :frowning2:. Enige wat, geluid gerelateerd, ik zie is Dolby Audio. Daar kan ik alleen kiezen voor aan of uit.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Winger Bedoel je dan de Media box NEXT ipv mediabox XL! ????

Zet de dolby audio even uit en weer aan.. En evt even stroomloos zetten.

Edit: En evt op de heos indien nodig de optische modes kiezen.
Winger
Topicstarter
Level 2
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Robbo, je hebt gelijk. Ik heb een foutje gemaakt in het type, het is inderdaad de NEXT. Dus niet de XL :confounded:.
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Hey Winger . Foutjes maken we allemaal wel eens :-). Nu ging het bericht van robbo niet enkel om 'welke mediabox', maar er stonden ook tips in. Ben je hier mee aan de slag gegaan? Ik hoor graag hoe het nu gaat!
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Als je dit nog niet gedaan hebt: Sluit de HEOS aan via de optische kabel aan de Next, aan de achterkant zit een optische uitgang, dan zou je dezelfde ervaring moeten hebben als met de Mediabox XL.
Winger
Topicstarter
Level 2
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Lycke Ziggo wrote:
Hey Winger . Foutjes maken we allemaal wel eens :-). Nu ging het bericht van robbo niet enkel om 'welke mediabox', maar er stonden ook tips in. Ben je hier mee aan de slag gegaan? Ik hoor graag hoe het nu gaat!


Lycke, nee nog niet mee bezig geweest vanwege afwezigheid :frowning2:. Ik ga er zo snel mogelijk mee aan de gang.
Winger
Topicstarter
Level 2
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Be rt wrote:
Als je dit nog niet gedaan hebt: Sluit de HEOS aan via de optische kabel aan de Next, aan de achterkant zit een optische uitgang, dan zou je dezelfde ervaring moeten hebben als met de Mediabox XL.


Bert, dit werkt niet :smirk: op deze wijze. Als ik dan de optische aansluiting van de HEOS los neem dan blijft het geluid gewoon werken.
Winger
Topicstarter
Level 2
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
robbo wrote:
Winger Bedoel je dan de Media box NEXT ipv mediabox XL! ????

Zet de dolby audio even uit en weer aan.. En evt even stroomloos zetten.

Edit: En evt op de heos indien nodig de optische modes kiezen.


Robbie, dit heeft helaas niet het gewenste effect :disappointed:. De optische aansluiting van Next naar de HEOS aangesloten en de Next opnieuw opgestart na het uit en weer inschakelen van de Dolby.
Marco1861

Level 3
  • 979Posts
  • 54Oplossingen
  • 278Likes
In de HEOS-app: Tab 'Muziek', dan naar 'Ingangen', selecteer 'Optical in' en 'Nu afspelen'.
Winger
Topicstarter
Level 2
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Marco1861 wrote:
In de HEOS-app: Tab 'Muziek', dan naar 'Ingangen', selecteer 'Optical in' en 'Nu afspelen'.


Ook dat geeft geen effect. Krijg een beetje het gevoel dat de de Next niet omschakelt van HDMI naar Optical.
Marco1861

Level 3
  • 979Posts
  • 54Oplossingen
  • 278Likes
Ik heb de Next net met een optische kabel aan mijn oude installatie gehangen. Zowel via HDMI als optisch werkt tegelijkertijd. De audio op de HDMI kan ik niet uitschakelen.

Wat wel lukt: HDMI van de Next naar de TV, Optical van de TV naar de HEOS.
Winger
Topicstarter
Level 2
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Zo heb ik het ook aangesloten. Alleen heb ik het idee dat de kwaliteit van het geluid minder 'vol' is dan op de eerdere Mediabox. Als dit het is dan is het helaas zo.
Marco1861

Level 3
  • 979Posts
  • 54Oplossingen
  • 278Likes
Inmiddels ook getest en ik merk geen verschil in het geluid.

De Next heb ik overigens via HDMI op de HEOS en vanuit de HEOS naar de TV (HDMI-CEC).
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Marco1861 wrote:
Inmiddels ook getest en ik merk geen verschil in het geluid.

De Next heb ik overigens via HDMI op de HEOS en vanuit de HEOS naar de TV (HDMI-CEC).


Bedoel je hier niet HDMI ARC vanuit de Heos?
Marco1861

Level 3
  • 979Posts
  • 54Oplossingen
  • 278Likes
Willem-A wrote:

Marco1861 wrote:
Inmiddels ook getest en ik merk geen verschil in het geluid.

De Next heb ik overigens via HDMI op de HEOS en vanuit de HEOS naar de TV (HDMI-CEC).
Bedoel je hier niet HDMI ARC vanuit de Heos?


Klopt, HDMI out (ARC) to TV.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Winger wrote:

Be rt wrote:
Als je dit nog niet gedaan hebt: Sluit de HEOS aan via de optische kabel aan de Next, aan de achterkant zit een optische uitgang, dan zou je dezelfde ervaring moeten hebben als met de Mediabox XL.
Bert, dit werkt niet :smirk: op deze wijze. Als ik dan de optische aansluiting van de HEOS los neem dan blijft het geluid gewoon werken.

Dan zit de HDMI kabel er ook nog in begrijp ik.

Even verduidelijken wat ik bedoel:
Next -> HDMI kabel naar TV
Next -> optische kabel naar HEOS

Verder geen kabels aansluiten.
HEOS koppelen aan de afstandsbediening van de Next in instellingen -> Beeld en geluid van de Next.

Maar je ziet dat er meerdere mogelijkheden zijn, kies welke je het best/makkelijkst/fijnst vindt.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic