HDR op de Ziggo next box word niet ondersteund door het ontbreken van HDMI 2.0

• 15 september 2019
  • 28 Reacties
  • 762x Bekeken

Reputatie 1
HDR ontbreekt op de Ziggo Next box.
dit houd dus in dat ook apps zoals Netflix of Youtube die wel HDR content hebben niet juist worden weergegeven via de Next box.

het is dus raadzaam om deze apps niet te gebruiken via de Next box maar bij voorkeur en indien mogelijk rechtstreeks van het TV toestel kijkt.

De Next box heeft een HDMI 1.4 uitgang en dat ondersteund geen HDR (in principe)
er is een manier om dit wel te doen dmv een update, maar de meningen zijn verdeeld of het resultaat eender zal zijn als er gebruikt word gemaakt van HDMI 2.0 wat wel ondersteuning bied voor HDR.

ik snap werkelijk niet dat Ziggo kiest voor nu al achterhaalde HDMI 1.4 technologie in haar nieuwe product. HDR doet zoveel meer voor de kwaliteit van het beeld (op de juiste TV) HDR is op de nieuwe toestellen vrijwel standaard aanwezig en ik acht ook niet uitgesloten dat HDR voor TV uitzendingen aanstaande is.

28 Reacties

Reputatie 7
Badge +35
Dan lijkt er iets niet goed te gaan bij je, want ik krijg hier via Netflix HDR op mijn beeldscherm, deze schakelt automatisch over naar HDR als er HDR beeld is.
En dat is ook de ervaring van andere Next gebruikers.

YouTube geeft via de Next nog geen HDR door, maar Netflix wel.

Heb je meegeleverde HDMI kabel gebruikt tussen de Next en je TV of zitten er nog andere apparaten tussen met andere HDMI kabels?
Reputatie 1
Uiteraard heb ik de meegeleverde HDMI 1.4 kabel in gebruik. Tevens ook alle HDMI poorten op mijn toestel aan gezet voor UHD color. Mijn toestel ondersteund dit namelijk op alle porten.

1.4 ondersteund geen HDR dus logisch dat ik het niet zie? Uiteraard heb ik niet de HDR emulatie van mijn TV aangezet omdat dit gekunsteld is. HDR10 staat uiteraard wel aan.
Reputatie 7
Badge +3
De Next box heeft een HDMI 1.4 uitgang en dat ondersteund geen HDR

Als de Next box een HDMI 1.4 uitgang zou hebben dan heb je helemaal gelijk, want dat ondersteund inderdaad geen HDR.

Maar de Next box heeft een HDMI 2.0a uitgang, zo staat het ook op de Ziggo website vermeld.

https://www.ziggo.nl/klantenservice/mediabox-next/specificaties/
Reputatie 6
Badge +10
Het kan niet 1.4 zijn, anders zou er ook geen 4K/60Hz mogelijk zijn.
Reputatie 7
Badge +35
"Uiteraard heb ik de meegeleverde HDMI 1.4 kabel in gebruik."
Dit is een HDMI 2.0 HDCP 2.2 kabel.
Reputatie 1
Dan zie ik het idd verkeerd en snap niet dat ik geen HDR zie als ik Netflix via next kijk. Ook na andere poorten, kabels en settings krijg ik netflix 4K HDR uit mijn Xbox one X en Apple TV 4K maar niet uit de Next. Vreemd hoor... dat de next dus 2.0 was wist ik niet maar dan zou het idd ondersteund moeten zijn. Wellicht HDMI box kapot? Denk niet dat een dergelijk defect mogelijk is?

ach ik moet het er maar mee doen dan aangezien de 3 andere mogelijkheden (Netflix via Smart TV, Xbox One X en Apple TV 4K) goed werken.
Reputatie 7
Badge +35
@Gandalfnl2000 Ah een Apple TV, misschien kan @EnergieBoy eens meekijken, zodra zij online zijn, zij weten veel van Apple.

Hoe staat de HDMI ingesteld in Beeld en geluid in de instellingen?
Zie je daar de 4K keuze en daarboven automatisch?

Kun je een andere HDMI ingang proberen op je Apple TV?

Zo niet, zet de Next een terug naar de fabrieksinstellingen.
Alle eigen instellingen en bewaarde en geplande programma's worden opnieuw ingeladen.
Alleen opnieuw inloggen in Netflix en andere apps.
Reputatie 7
Badge +3
@Gandalfnl2000 Ah een Apple TV,

Kun je een andere HDMI ingang proberen op je Apple TV?

Een "Apple TV 4K" is geen TV maar een mediaplayer van Apple, en heeft maar 1 HDMI uitgang en geen ingang. Maar dat weet @Gandalfnl2000 ook, want hij heeft er één zoals hij al aangaf ;)

Edite: Ow ik zou niet meer op je postings reageren bedenk ik mij net, dus zie dit bericht maar als niet verzonden...
Reputatie 7
Badge +35
Als het de vragensteller helpt, ben ik niet belangrijk en sowieso niet op dit klant helpt klant forum.☺ @DON PAPA
Reputatie 1
Uhhhm, het gaat mij niet om AppleTV, Xbox One of de TV zelf aangezien ik uitstekend HDR weergave heb met Netflix op deze platformen. Op de Ziggo Next helaas niet. En ook als ik de Next bijvoorbeeld aan de HDMI hang waar de AppleTV of de Xbox One X wel HDR doorgeeft doet hier de Ziggo Next het ook niet.

ik snap niet hoe mijn probleem met Ziggo Next ineens een AppleTV probleem geworden is in de reacties 😂
@Gandalfnl2000, heb jij je Next Box wel op 4k als uitgangsresolutie ingesteld, of in ieder geval op "van je TV" zodat de resolutie ook 4k is?
Reputatie 1
@Gandalfnl2000, heb jij je Next Box wel op 4k als uitgangsresolutie ingesteld, of in ieder geval op "van je TV" zodat de resolutie ook 4k is?

De resolutie is 4K maar niet HDR. Nogmaals alles geeft 4K HDR behalve mijn Ziggo Next box. En dit is op dezelfde HDMI ingang van bijvoorbeeld mijn AppleTV of Xbox One x als ik die gebruik/wissel.

mijn vraag gaat ook niet over 4K maar over HDR.
Reputatie 7
Badge +35
@Gandalfnl2000 schreef: "ik snap niet hoe mijn probleem met Ziggo Next ineens een AppleTV probleem geworden is in de reacties 😂"

Je schreef zelf: "Apple TV 4K" ☺
Reputatie 1
@Gandalfnl2000 schreef: "ik snap niet hoe mijn probleem met Ziggo Next ineens een AppleTV probleem geworden is in de reacties 😂"

Je schreef zelf: "Apple TV 4K" ☺

Ja denk je dat echt? Lees aub het hele draadje 😉
Reputatie 7
Badge +35
Dan zie ik het idd verkeerd en snap niet dat ik geen HDR zie als ik Netflix via next kijk. Ook na andere poorten, kabels en settings krijg ik netflix 4K HDR uit mijn Xbox one X en Apple TV 4K maar niet uit de Next. Vreemd hoor... dat de next dus 2.0 was wist ik niet maar dan zou het idd ondersteund moeten zijn. Wellicht HDMI box kapot? Denk niet dat een dergelijk defect mogelijk is?

ach ik moet het er maar mee doen dan aangezien de 3 andere mogelijkheden (Netflix via Smart TV, Xbox One X en Apple TV 4K) goed werken.
Reputatie 1
En wat is er met mijn AppleTV aan de hand als je dit leest?
En wat is er met mijn Ziggo Next box aan de hand als je dit leest?
waarom heb ik hulp nodig met mijn AppleTV zodat jij zegt “Ah een Apple TV, misschien kan https:///members/mid-7791 eens meekijken, zodra zij online zijn, zij weten veel van Apple”?

ik ben hier voor mijn Ziggo next zonder HDR en niet voor mijn uitstekend werkende AppleTV 4K. Ook niet voor de evengoed werkende Xbox One X die ik ook benoem.

ik waardeer je hulp of poging daartoe maar graag wel waar het om gaat. De persoonlijke dingen met jou en @DON PAPA schepten al helemaal geen duidelijkheid voor mij.
Reputatie 7
Badge +3
En wat is er met mijn AppleTV aan de hand als je dit leest?

Helemaal niks, maar @Be rt dacht dat een "Apple TV 4K" een televisie toestel was (waarschijnlijk door de naam), daarom dat ik hem er al op wees dat dit geen televisie is maar een mediaplayer van Apple in mijn vorige bericht.

Vandaar de verwarring die is ontstaan 😉
Reputatie 7
Badge +35
Ik dacht dat je een AppleTV 4K had, wat een TV lijkt, maar dat blijkt een ander apparaat te zijn.
Ik heb geen Apple en weet niets van Apple, vandaar dat ik iemand anders erbij vroeg op dit klant helpt klant forum waar het de gewoonte is om anderen erbij te vragen als je zelf niet voldoende weet over een onderwerp en mensen met vragen hierdoor sneller geholpen zijn.

Ik weet ook niet alles en als een naam iets anders blijkt te zijn dan het lijkt, dan is dat mijn vergissing.
Reputatie 1
Ah oke nu vallen de stukjes op zijn plaats. 😁 👍💪
Reputatie 7
@Gandalfnl2000 ,

Als op de Next de resolutie bij Instellingen - Beeld en geluid - HDMI op 4k is ingesteld (of automatisch met een 4K tv) dan doet de Next aan upscaling naar 4K. 1080i (standaard HD-kanalen in ons landje) wordt dan door de Next omgezet naar 4K. Deze upscaling wordt niet bepaald altijd als een succes beschouwd. Mogelijk(!) dat je betere resultaten krijgt als je op de Next de HDMI-resolutie op 1080i of 1080p instelt. Dit betekent dan wel een achteruitgang als je 4K materiaal uit On demand gaat bekijken.
Reputatie 1
Ik ga nu maar knippen en plakken 😁

Knip-
”De resolutie is 4K maar niet HDR. Nogmaals alles geeft 4K HDR behalve mijn Ziggo Next box. En dit is op dezelfde HDMI ingang van bijvoorbeeld mijn AppleTV of Xbox One x als ik die gebruik/wissel.

mijn vraag gaat ook niet over 4K maar over HDR”
-Plak
Reputatie 7
Ik ga nu maar knippen en plakken 😁
[...KNIP...]

Ok, ik snap je probleem kennelijk niet, behalve dan dat de Next niet doet wat je verwacht dat die zou doen en daar ben je niet de enige in.
Reputatie 1
Op de HDR na doet hij alles uitmuntend en ben ik zéér tevreden. Ik kijk maar Netflix en andere diensten via één van mijn andere streaming devices. Ik geef het op met de Ziggo Next wat dat betreft.

van mij mag hier een slotje op.

Iedereen bedankt voor de geboden hulp.

mvg
Reputatie 7
Ik meng me er niet tussen hoor.... Kan alleen zeggen dat Apple TV hier dus niet van belang is en dat het geen Apple vraag is 🙂 Succes!
Reputatie 6
Badge +9
Misschien moet men dan eerst ff wat lezen over HDR:
https://www.consumentenbond.nl/tv/hdr

Verder kan ik je ook niet helpen, maar ik zag wel in een andere Topic dat het Netflix het wel zou moeten kunnen en de YouTube-app niet:
https://community.ziggo.nl/mediabox-next-239/youtube-app-next-4k-hdr-bestanden-45394

Reageer