1
Vraag
2
Reacties
Jruys

Level 2
  • 10Posts
  • 2Oplossingen
  • 5Likes

HDMI resolutie ingesteld op 1080 maar blijft terugspringen naar 4K

Ik heb de Mediabox Next aangesloten op een Sony 55AF8 OLED. Omdat ik de HD->4K scaler van de TV wil gebruiken en niet die van de Next, zet ik de Next in Menu->Sound & Image->HDMI resolution op 1080p. Dit doet wat ik wil - de Next stuurt HD uit, en de 4K scaling wordt door de Sony gedaan.

Echter - elke keer als de Next uit en aan gaat staat HDMI resolution weer op 4K, het lijkt er op dat hij met HDMI CEC van de TV hoort dat 4K de max resolutie is en het kastje besluit voor mij de instelling te wijzigen.

Zien anderen dit ook? Is er een plan om de Next te voorzien van een modus waar SD kanalen uitgestuurd worden in SD, HD in 720/1080, en 4K alleen voor 4K materiaal?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Sander
Community Developer
Community Developer
  • 2769Posts
  • 290Oplossingen
  • 2180Likes
Één knop voor aan- en uitzetten
Wil je met één druk op de knop je mediabox, tv en geluidsysteem aanzetten? Of juist niet? Dat stel je nu zelf in. Je vindt deze optie onder de ‘Beeld en geluid’-instellingen op je Mediabox Next. Of check hoe dit werkt. .

Bekijk in context

8 Reacties 8
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
HDMI CEC is in onderzoek.
Tot dan gebruiken veel mensen een HDMI CEC killer ertussen.

Als je er één neemt dan wel met geschikt voor resoluties tot 3840 x 2160 @ 60 Hz ondersteuning.
StevenVisser

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb er een CEC killer tussen zitten en alle bediening via hdmi is daardoor uitgezet. Het hardnekkig switchen naar 4k blijft echter en stopt pas als ik op het ontvangende apparaat (in dit geval een LG C8 Oled) Deep colour uitzet. Het is dus niet altijd DE tijdelijke oplossing.
John1971

Level 8
  • 226Posts
  • 0Oplossingen
  • 73Likes
Hier op de C7 het zelfde. Is al in onderzoek. Hoop dat het snel wordt opgelost. Voor de rest ben ik heel positief over de next.
janjanendekids

Level 7
  • 191Posts
  • 6Oplossingen
  • 36Likes
hierop c8 blijft hij welop 1080p staan heb alleen cec op de tv uitgezet en blijft wel staan
kan nog wel met de next de tv uitzetten en geluid bedienen
bij de c8 instellingen en dan algemeen dan simplink[hdmi-cec] daar alles uitgezet
John1971

Level 8
  • 226Posts
  • 0Oplossingen
  • 73Likes
janjanendekids wrote:
hierop c8 blijft hij welop 1080p staan heb alleen cec op de tv uitgezet en blijft wel staan
kan nog wel met de next de tv uitzetten en geluid bedienen
bij de c8 instellingen en dan algemeen dan simplink[hdmi-cec] daar alles uitgezet

Ga ik proberen vanmiddag. Thnx voor de tip.
John1971

Level 8
  • 226Posts
  • 0Oplossingen
  • 73Likes
Hier de oplossing gevonden. Mijn marantz SR5011 gebruikte ik als HDMI hub. Van ziggo webcare hoorde ik het advies om de Next box rechtstreeks op de OLED C7 aan te sluiten en ultra deep colour uit schakelen op de HDMI poort. En ja hoor het werkt. Nu mooie volle kleuren op 4K. ??
StevenVisser

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
janjanendekids wrote:
hierop c8 blijft hij welop 1080p staan heb alleen cec op de tv uitgezet en blijft wel staan
kan nog wel met de next de tv uitzetten en geluid bedienen
bij de c8 instellingen en dan algemeen dan simplink[hdmi-cec] daar alles uitgezet


Dan werkt alleen ARC niet meer en is DD+ (en dus ook Dolby atmos) van de C8 naar de receiver niet meer mogelijk.
Zoals op de foto hieronder werkt ARC bij mij nog wel.
Sander
Community Developer
Community Developer
  • 2769Posts
  • 290Oplossingen
  • 2180Likes
Één knop voor aan- en uitzetten
Wil je met één druk op de knop je mediabox, tv en geluidsysteem aanzetten? Of juist niet? Dat stel je nu zelf in. Je vindt deze optie onder de ‘Beeld en geluid’-instellingen op je Mediabox Next. Of check hoe dit werkt. .
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic