1
Vraag
2
Reacties
horizonfreak

Level 13
  • 808Posts
  • 15Oplossingen
  • 145Likes

HDMI handshake probleem

Ik heb een hdmi handshake probleem met mijn ziggo next box. Wij hebben een nieuwe sony KD-65XF9005 aangesloten op een nieuwe denon receiver. Alles gloedje nieuw. Sinds we de next box hebben gebeurt het regelmatig dat het beeld zwart is op de next box. We hebben zelfs uit nood een hdmi cec killer tussen de hdmi kabels zitten omdat de next te agressief is qua ACR verbinding (Cec) maar het probleem met zwart beeld blijft soms gaat het een paar keer goed en soms ook een paar keer mis. helaas onvorspelbaar dit. Iemand anders dit al meegemaakt.


Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Michael Z1
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2609Posts
  • 346Oplossingen
  • 522Likes
Één knop voor aan- en uitzetten
Wil je met één druk op de knop je mediabox, tv en geluidsysteem aanzetten? Of juist niet? Dat stel je nu zelf in. Je vindt deze optie onder de ‘Beeld en geluid’-instellingen op je Mediabox Next. Of check hoe dit werkt.

Wanneer je nog vragen hierover hebt, zien we je graag in dit topic terug.

Bekijk in context

25 Reacties 25
fierefluiter

Level 5
  • 45Posts
  • 2Oplossingen
  • 9Likes
ik heb samsung 7500 uhd met denon receiver
ook hier af en toe zwart beeld , mijn vermoeden is dat de denon receiver dat doet (.2 jaar oud)
hij staat op cable/sat knop . bij mediabox xl had ik dit ook regelmatig . heb m toen op poort blu-ray gezet probleem had ik toen niet meer .
heb dit al met denon service besproken zij wisten ook niet wat probleem is ze zouden nader onderzoeken , evt dan later een update maar dat kan nog wel ff duren . ..
dus probeer ander poort. je kan ook game of aux doen, je kan dat zelf in receiver/ opties/ ook nog instellen . ander poort toewijzen. ik vraag me af of dit oorzaak zou kunnen zijn , of dat poorten dus andere frequentie gebruiken of zo.
horizonfreak
Topicstarter
Level 13
  • 808Posts
  • 15Oplossingen
  • 145Likes
Bedankt dat ga ik even testen
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7507Likes
Ik heb even je TV gegoogeld en ik zie hier een lijstje met overzichten van HDMI en HDCP 2.2 als het goed is moet er een HDMI Poort zijn die hiermee compatible is, dan moet als het goed is het probleem verholpen zijn als je de Media Box op die poort aansluit.

Uw 4K-tv van Sony instellen voor een HDMI-aansluiting die compatibel is met UHD / 4K / HDCP 2.2
Michael Z1
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2609Posts
  • 346Oplossingen
  • 522Likes
Hoi horizonfreak,

Dat klinkt inderdaad onvoorspelbaar. Heb je nog iets aan de tips hier gehad?
horizonfreak
Topicstarter
Level 13
  • 808Posts
  • 15Oplossingen
  • 145Likes
Helaas niet blijkt echt een hdmi probleem met de nextbox te zijn. Heb dit ook al gemeld aan denon. Waar ik next op aangesloten heb via hdmi
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Toch vraag ik me dat af, horizonfreak , want ik lees veel door en dit soort klachten zie je eigenlijk niet terug bij de Next. Wat is het resultaat als de Next rechtstreeks word aangesloten op de Tv?
horizonfreak
Topicstarter
Level 13
  • 808Posts
  • 15Oplossingen
  • 145Likes
Onderzoek loopt bij denon nu. Op tv geen probleem denon heb ik een systeem log gestuurd van men receiver. En die zijn aan het kijken waar het probleem zit
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dan lijkt dus de Denon de boosdoener, want anders zou je op de Tv ook die issues waarnemen.
horizonfreak
Topicstarter
Level 13
  • 808Posts
  • 15Oplossingen
  • 145Likes
Ja denk ik ook dus even afwachten
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Soms kan een hdmi switch oplossing bieden.. Maar ik zeg bewust KAN..maar helpt vaak. Ik weet niet hoe dat is met de next..> denon.
Jos1409

Level 9
  • 356Posts
  • 4Oplossingen
  • 87Likes
Er zijn kennelijk veel problemen met CEC en de NEXT. Ik heb mijn reactie in deze topic geplaatst
https://community.ziggo.nl/mediabox-next-239/waarom-gaat-mijn-tv-ook-uit-bij-het-uitschakelen-van-de-mediabox-40039

Maar weet iemand wat dan precies de problemen tussen de Next en OLED tv's zijn. Ik zag dat dat regelmatig benoemd is als "bij Ziggo bekend"
Multimediaknall

Level 3
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 14Likes
Wij bezitten alles van Sony zoals een KD-65XD7505 en als versterker de STR-DN1080 maar ook hier zoals vanmorgen tot 4 keer opstarten voordat er beeld én geluid kwam! En nee dat ligt niet aan de kabels Ziggo, want de Mediabox draaide altijd probleemloos op deze configuratie.

Ook ga ik eerst zelf dingen uitsluiten door alles 1 voor 1 door te lopen.

Probleem van de TS is zeker herkenbaar
epoortvliet

Level 4
  • 32Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes
Heb nagenoeg hetzelfde probleem met de NEXT. Alles aangesloten via een Denon AVR-X1200W op een Philips TV 42PFL9664H/12. De TV is al een ouder model maar rechtstreeks werkt de NEXT hier prima op. Via de Denon krijg ik haperend geluid en zwart beeld. Er is dus iets mis met de handshaking tussen de Denon en de NEXT box. Heb alle aansluitingen geprobeerd maar blijf het probleem houden. Heel af en toe werkt het wel en heb ik wel beeld maar dat is een zeldzaamheid. Nu heb ik de box maar rechtstreeks op mijn TV aangesloten en de optische uitgang op de Denon aangesloten. Ik hoop dat hier een oplossing voor komt want verder bevalt de box mij uitstekend.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
HDMI-ARC koppeling met Receiver geprobeerd?
Shinysidewinder

Level 3
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes
Hoi,

Welkom in de wereld van 4k uhd/hdr, ARC en CEC perikelen en verschillende protocollen van fabrikanten.

Heb al meer dan een jaar dezelfde problemen en niet alleen met de Nextbox. Heb hier een Samsung TV UE50MU6100 met Onkyo TX-NR676e en Sony 4k blu-ray speler UBP-X800 en nog een XBOX one S. Allemaal met zwart beeld interupties, omdat we/ik soms teveel vraag van mijn apparatuur en mijn premium gecertificeerde hdmi bekabeling. Met name TV naar Receiver met UHD Color aan en ARC totdat het beeld begint te flippen als ik de Sony UBP-X800 aanzet en films in volle bak kijk 4k hdr.

Wat ik dus moet doen in mijn setup. Is de keuze maken of ARC uitzetten in de Receiver of UHD Color uitzetten in de Samsung. Volgens mij heet dit bij een Sony TV deep Color.

Begin eerst eens met ARC uit te zetten in de Denon receiver en kijk of hierdoor het zwarte beeld verdwijnt met kijken naar de Next.

Als dat niet helpt kun je deep Color proberen uit te zetten op de Sony TV en kijken of dit verbetering geeft.

In mijn setup geeft dus ARC problemen met de Nextbox of UHD Color in de Samsung. Deze twee kan ik namelijk in mijn setup niet tegelijk aanhebben. Dan krijg ik dezelfde problemen als hier beschreven.

CEC geeft bij mij geen problemen voor de rest. Maar vergeet het maar in combinatie met ARC en UHD Color 4k UHD/HDR
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Pffffffffffffffffffffffff. Dolby 4k-TV.
Dit heb ik allemaal niet met een simpel Stereo versterkertje en bewust geen 4k-TV (er zijn toch geen bronnen voor die ik interssant vind).....
Dat neemt niet weg, dat ik wel begrijp hoe dit soort dingen zouden moeten gaan & hoe ze kennelijk niet goed blijken te werken. Gezien de meldingen.
Heb je nog eens wat aan je technische achtergrond.
epoortvliet

Level 4
  • 32Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes
hanh wrote:
HDMI-ARC koppeling met Receiver geprobeerd?

Nu heb ik niet zo heel veel verstand van HDMI maar zover ik heb kunnen nagaan heeft mijn Philips TV 42PFL9664H/12 geen ARC of is dat een onzinnige uitspraak? Ik heb er internet erop nageplozen en de handleiding nagekeken maar kwam het nergens tegen.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Dat kan. Dan heb je de optie:
Next->HDMI->Receiver->HDMI->TV.
Of simpel:
Next->HDMI->TV & audio via S/PDIF (optisch) vanaf TV of Next naar Receiver.

En dan testen wat het beste bevalt.
epoortvliet

Level 4
  • 32Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes
hanh wrote:
Dat kan. Dan heb je de optie:
Next->HDMI->Receiver->HDMI->TV.
Of simpel:
Next->HDMI->TV & audio via S/PDIF vanaf TV of Next.

En dan testen of het bevalt.

Met de Horizon box had ik optie 1 en dat beviel me uitstekend maar helaas werkt dat niet met de NEXT box. Dus nu heb ik optie 2 wat me stukken minder bevalt.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic