Verwijderd account
Niet van toepassing

Hdmi Cec update 4.22

Wat heeft Ziggo in godsnaam met de hdmi cec gedaan. Bijna nooit geen problemen met software 4:19 nu is het herhaaldelijk dikke mik. Je zet hem aan op de ab tv gaat aan dan mediabox geen signaal geeft hij aan. Overigens dit proces is trager geworden dan voorheen. Huppakee weer uit zetten weer aan effe wachten…….. geen beeld potverdikkie bijna wil je weer hem uit zetten oeps dan 1 keer uit het niets beeld. A De handshake loopt niet lekker, B Proces is zo traag geworden als dikke …….. Uiteraard van alles geprobeerd hdmi kabeltje, fabrieksinstellingen nope. Ziggo Ziggo wat doen jullie wordt er wel goed test?. Na zo,n lange tijd een update en dan dit ik zeg een dikke onvoldoende tuurlijk er zijn mensen die geen problemen ervaren prima voor deze mensen. Maar ik lees ook veel narigheid op dit forum dat het voor veel mensen weer een achteruitgang is geworden laat staan dat er voor andere weer problemen zijn gekomen. Laat staan nog al die telefoontjes die eventueel binnen komen. Al met al dit kan echt beter Ziggo hoop niet dat jullie mij niet te kritisch vinden maar mensen betalen een hoop geld en verwachten zolangzamerhand een goed werkende Mediabox Next die nu al een jaartje uitgerold is. Mijn tv is een Panasonic TX-P42ST50E. Mediabox staat in midden qua energiestand. 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

Goedenavond @Hans.W,

We ontvangen dit signaal van meerdere klanten. En op dit moment is het probleem in de meeste gevallen met 1 van onderstaande handelingen op te lossen.

#1: Schakel HDMI CEC (zie onder voor benaming per merk*) uit op de tv en zet daarna eerst de mediabox aan en dan pas de tv. 
#2: Haal de HDMI kabel uit de mediabox en de tv. Zet de mediabox aan. 
Doe de HDMI kabel EERST in de mediabox en daarna pas in de tv. Mogelijk is er nog een herstart nodig.

*HMDI CEC benaming per merk:
•    Samsung: Anynet+
•    Sony: Bravia Sync / Control
•    LG: SimpLink
•    Philips: EasyLink
•    Panasonic: Viera Link
•    Yamaha: HDMI Control
•    Denon / Marantz: HDMI Control / CEC
•    Onkyo: RIHD (CEC)
•    PlayStation: HDMI Device Link

Als het niet met een van de 2 bovenstaande suggesties is opgelost zou ik graag willen weten of het probleem zich ook voordoet op het moment dat de resolutie van de Next op 1080i op 1080p voordoet. 
In dat geval zou ik het graag willen weten.

Bekijk in context

37 Reacties 37
Verwijderd account Topicstarter
Niet van toepassing

Tussenstand inmiddels wat een en ander gedaan de box herhaaldelijk aan en uitgezet daarna nog een keer fabrieksinstelling. Problemen zoals snelheid en handshake zijn minder aanwezig. Even een poosje aanzien. Mijn kritische noot blijft staan omdat er voor vele nog meer narigheid is bijgekomen, voor een ander weer minder, en voor sommige die geen problemen hadden nu juist weer wel. Vraag me wel af wie deze software schrijven Ziggo zelf in Nederland of ergens in het buitenland.

Flow

Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Tsja, ik heb hetzelfde probleem, waar de box eerst perfect werkte. Gaat iets niet goed met het HDMI signaal bij aanzetten.

Verwijderd account Topicstarter
Niet van toepassing

@FlowHeb je is een reboot gedaan fabrieksinstellingen misschien helpt dit of de klachten worden minder. In mijn geval is de box weer hersteld qua opstartsnelheid alleen het hdmi handshake blijft af en toe bestaan vooral bij een koude start daar bedoel ik mee als de box een paar uur uit staat in normaal energiestand en ik start de boel op dan heb ik af en toe geen goede handshake er komt geen beeld. Even uit en aan zetten voila beeld. Bij een warme start waarbij de box net uit is gezet en bijvoorbeeld paar minuten later geen probleem. Dit had ik ook met de software 4:19 in eerste instantie leek het erop dat het erger was worden zie topic starter maar is nu opgelost door diverse malen uit en aan plus fabrieksinstellingen te doen. In ieder geval het blijft bij mijn Panasonic een dingetje hiervoor Horizon en Pace boxen gehad no problem. Wat voor tv heb je @Flow merk en type misschien is het merk type gerelateerd iets. Voor Ziggo iets om te weten.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Over nut en noodzaak van HDMI-CEC bij een installatie met HDMI koppeling van TV naar Soundbar of Receiver voor de komst van de Next kan ik weinig zeggen. Heb noch Receiver, noch Soundbar. Als daar toegevoegde waarde in zit, dan wil je die natuurlijk behouden na aansluiting van de Next. Dat kan dan nog op twee manieren worden geprobeerd: aan de TV of aan de Receiver of Soundbar.
Als dit geen van beiden een goede oplossing geeft bij aan/uitschakelen, dan heb je een lastig probleem, waar ik geen andere te beproeven oplossing voor weet, dan de Next optie 1 knop voor aan/uitzetten op uit te zetten.

Als je bestaande installatie geen HDMI-CEC functionaliteit nodig heeft, dan zet je dat voor het gemak uit, als aansluiting van de Next tot onoverkomelijke problemen blijkt te leiden. Mocht je niet weten of HDMI-CEC een rol speelt bij je bestaande installatie, kun je bekijken of het uitzetten van HDMI-CEC uitmaakt, alvorens de Next aan te sluiten.

Bij mijn simpele setup Next->TV en geen verdere HDMI-koppeling aan een Sound Device staat HDMI-CEC uit op mijn TV.
Dat deed ik in het verleden, omdat ik het niet prettig vond dat uitzetten van de Next ook de TV uit zette, die ik juist aan wilde houden voor gebruik van bv een Humax PVR die ondermeer ook via HDMI aan de TV hangt. Door de optie 1 knop voor aan/uitzetten van de Next uit te zetten kreeg ik wat ik hebben wilde. Zowel bij aan- als uitzetten gebruikte ik het witte Power Power knopje op de Next AB voor de TV.

Verder doe ik vrijwel niks meer met de Next-AB buiten Voice Control, want gebruikte vanouds een Logitech Harmony universele AB voor de besturing van mijn apparatuur Daar kon ik de Next (na een tijdje) aan toevoegen, omdat ie gelukkig ook via IR te bedienen is.

Noot. Een bevredigende HDMI aansluitwijze van de Next ivm aan/uitzetten kan nog een lip-sync probleem opleveren door achter lopende Audio. Dat is een ander probleem dat je opties kan beperken.
Een bekende workaround is: Next aan TV en een extra aparte Optische (of Analoge) Audio koppeling Next->Sound Device ipv via het evt ook beschikbare ARC. Bij een Optische koppeling geen DD+ van Netflix dan, maar daar is m.i wel mee te leven.

 

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

Ik kan bevestigen dat de hdmi interface niet sneller en/of stabieler is geworden. Er is iets niet lekker in deze update.

Voor Ziggo is het standaard gebruik Next → TV. Dat is misschien zo voor veel mensen maar een hoop anderen zoals ik willen toch een beter geluid als van de TV en dan gaat die simpele opstelling niet meer. Sinds deze update heb ik ook afentoe een zwart beeld bij opstarten. Niet gehad voor de tijd. Ik verwacht een snelle update van de software.

 

Gezien de vele meldingen over allerlei nieuwe issues zou Ziggo die conclusie zelf ook moeten trekken en er hard aan moeten werken dit voor elkaar te krijgen.

MichelTilburg

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Bij opstarten next box geen geluid, na een paar keer de hdmikabel eruit en er weer ingestopt te hebben wel weer geluid. Dit is iedere dag zo sinds de update 4.22

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Zonder details over aansluitwijze en evt beproefde alternatieven, valt hier weinig over te zeggen.

MichelTilburg

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hdmi direct aangesloten op Philips 55pus6101 aangesloten.

Geen geluid op tv bij opstarten next box

Geluid dmv optische kabel direct van next box naar denon1603 werkt wel.

Dus duidelijk is er iets mis met het signaal via de hdmi uitgang.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

En dat geval kan ik niks anders verzinnen, dan andere HDMI-kabel en/of andere HDMI poort van de TV gebruiken.

Verder kunnen er voor elke HDMI poort van de TV instellingen worden gedaan. Is daar iets bij wat over Audio gaat?

MichelTilburg

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Al een andere hdmi kabel geprobeerd, er zijn 2 hdmi aansluitingen op de tv voor 4K weergave. Ook beide geprobeerd. Resultaat hetzelfde. Er zijn geen aparte  instellingen voor audio

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Tsja. Dan zal het wel aan je Next liggen. Op het waarom, wat en hoe, moet ik je een antwoord schuldig blijven…...

MichelTilburg

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

We wachten een eventuele nieuwe update af, want ik lees toch dat meer hier een probleem mee hebben, al dan niet met het geluid, dan wel methet beeld.

Maar bedankt voor de snelle reactie. 

Verwijderd account Topicstarter
Niet van toepassing

Het zou Ziggo sieren dat we wat horen dat er wat problemen zijn met de hdmi handshake issue sinds update 4:22 en andere problemen. Tot nu toe blijft het angstvallig stil tegen wat voor problemen deze update heeft opgeleverd. Een plus is zeker de dolby digital plus helaas ondersteund mijn tv en soundbar het niet te oud. Voor mij persoonlijk loopt dit probleempje hdmi handshake als de instelling op de box alles aan staat, eigenlijk  van begin af aan maar daar valt mee te leven mits het een keer opgelost wordt en vooral dat het niet erger wordt dat laatste erger is inmiddels opgelost zie eerdere berichten in deze topic van me. Afijn transparantie, duidelijkheid, communicatie is soms wel een dingetje bij Ziggo.

MarkP

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ook hier het probleem met het geen beeld bij opstarten via de remote….Daarna even handmatig uit en weer aan en voila beeld….. Is duidelijk een HDMI probleem..

Graag een snelle update hiervoor...Dit is echt RUK….!!!!

Voordat de 4.22 upgrade er was nooit problemen gehad...

Flow

Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ja ik heb ook next rechtstreeks op de tv, die 4 HDMI poorten heeft waaronder 1 met ARC. 

De home cinema zet ik alleen aan bij films en gebruik daar een tulp stekker voor, in afwachting van een optische kabel. 

Bij mij dus ook: eerst tv aan, even wachten, dan de next box. Doe ik de next eerst en dan meteen de tv krijgt die geen signaal. De next box uit en opnieuw verhelpt dit. Ook HDMI steker er uit en opnieuw erin zorgt voor correcte handshake. 

Dit was voor de update niet. 

Alles verder meerdere keren gedaan, fabrieks herstart, geforceerd software opnieuw, alle HDMI poorten, andere HDMI kabel etc etc. 

1 uur uit stroom gehad. Alle instellingen nagelopen en gecontroleerd.

Voor mij is het de handshake die nu steeds moeilijk doet. Heb verder een media speler op de home cinema wat allemaal prima werkt. Nog een dvd speler etc etc. 

Met home cinema uit het stroom geprobeerd. 

Nou ja, alles wel uitgesloten, blijft over deze update. 

Verwijderd account Topicstarter
Niet van toepassing

Misschien is het handig dat iedereen met dit probleem merk tv type en wat voor opstelling van bijvoorbeeld Next, Tv. Of Next, Tv, soundbar. Of met een receiver, versterker,home cinema set etc etc uiteraard in juiste volgorde. Misschien kunnen de techneuten of Ziggo hiermee iets. Mijn opstelling is Next, Panasonic TX-P42ST50E vanuit deze hdmi arc soundbar.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

Goedenavond @Hans.W,

We ontvangen dit signaal van meerdere klanten. En op dit moment is het probleem in de meeste gevallen met 1 van onderstaande handelingen op te lossen.

#1: Schakel HDMI CEC (zie onder voor benaming per merk*) uit op de tv en zet daarna eerst de mediabox aan en dan pas de tv. 
#2: Haal de HDMI kabel uit de mediabox en de tv. Zet de mediabox aan. 
Doe de HDMI kabel EERST in de mediabox en daarna pas in de tv. Mogelijk is er nog een herstart nodig.

*HMDI CEC benaming per merk:
•    Samsung: Anynet+
•    Sony: Bravia Sync / Control
•    LG: SimpLink
•    Philips: EasyLink
•    Panasonic: Viera Link
•    Yamaha: HDMI Control
•    Denon / Marantz: HDMI Control / CEC
•    Onkyo: RIHD (CEC)
•    PlayStation: HDMI Device Link

Als het niet met een van de 2 bovenstaande suggesties is opgelost zou ik graag willen weten of het probleem zich ook voordoet op het moment dat de resolutie van de Next op 1080i op 1080p voordoet. 
In dat geval zou ik het graag willen weten.

Verwijderd account Topicstarter
Niet van toepassing

@Paul Ziggo Bedankt voor je info maar ik denk dat we langs mekaar spreken cq begrijpen. Ik heb soms geen hdmi handshake instelling box is een knop voor aan en uitzetten deze staat aan. Wat gebeurd er soms als de geruime tijd uit staat en ik zet hem tv aan, Next aan, soundbar aan. De box geeft geen beeld geen signaal. Zet de boel uit direct daarna weer aan voila beeld alles verders aan. Dit heb ik al heel lang maar met de laatste update was het probleem extreem aanwezig door diverse malen fabrieksinstellingen is het nu gereduceerd tot soms wat het vroeger ook was. Ook was de Next super traag bij opstarten na update ook dit is opgelost. Hoop dat je het begrijpt het is af en toe vanuit koude start als box uren niet gebruikt is. Is de Next eenmaal aan zonder problemen en je zet hem uit paar tellen later weer aan geen probleem. Dit herhaaldelijk geprobeerd. Dus probleem speelt alleen soms als de box vanuit koude start uren stilstand aangezet wordt. Ga is experimenteren met een andere hdmi poort  en als dit niet helpt de Next energiestand hoog zetten wie weet. Box staat nu energiestand normaal. Het gekke is wat je ook kunt lezen in eerdere topic met de Horizon en Pace nooit geen problemen gehad met handshake. Kortom probleem is soms, oplossing uit en weer aan voila beeld. De oplossingen die jij aandraagt speelt als je helemaal geen beeld krijgt begrijp ik dit goed?

@Paul Ziggo Samengevat er valt mee te leven nu mits het niet erger wordt ga nog experimenteren met andere hdmi poort en energiestand hoog wat ik al aangaf. In ieder geval bedankt voor het oppakken verder voldoet de Next goed qua mogelijkheden samen met Ziggo Go ook het beeld is nu perfect na update 4:19AV.

 

Flow

Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik had beide handelingen al zo gedaan, en HDMI CEC stond standaard al uit, nog even met aan geprobeerd.

Ook op 1080p en 1080i geprobeerd maar maakt allemaal geen verschil.

Als ik eerst de box aan zet, en dan de tv, krijgt deze geen signaal van de box. Zet ik eerst de tv aan, wacht even, en dan de box, werkt het prima, onder alle opgegeven mogelijkheden is dit in beide gevallen hetzelfde.

De tv is 47LW650S, de next is rechtstreeks op de tv aangesloten met de bijgeleverde 4k hdmi kabel. Heb nog een andere hdmi kabel geprobeerd met zelfde resultaat. Ik kan ook niet meer zowel de tv als de next met 1 knop aan/uit zetten. De witte tv knop op de next ab doet het wel om aan te zetten. functie heb ik wel aan staan in next instellingen.

Voor deze update speelde dit niet, en kon ik met de rode knop om de next aan te zetten tegelijk de tv aanzetten. Dit werkte perfect.

-

in mijn beleving doet de tv er nu te lang over en mist een signaal van de next. door de tv eerst aan te zetten, en daarna pas de next pakt de tv dit signaal wel.

Dit is zowel met koude start, als warme start.

Zal in de opstart procedure zitten van de tv dat het nu mis gaat, maar nogmaals, dit was niet het geval met de vorige software versie.

En de home cinema+mediaspeler hebben ook geen probleem met de tv. De next is de uitzondering, als we vergeten om in de juiste volgorde aan te zetten.

 

Uitgelicht topic