Beantwoord

HDCP 2.2 melding 'Geen beeld' op de Next met HDMI via de versterker

ik kijk al 2 weken tevreden Media Box Next ( MBN) leuke afkorting lijkt mij ?!!!
maar vanmiddag de melding HDCP2.2

"Deze inhoud kan niet worden weergegeven omdat uw TV geen HDCP 2.2 ondersteunt"
vreemd er zit wel degelijk goede hdmi kabel in ook versterker tv .

waar komt deze melding vandaan , ff gegoogled kwam op 5 minuten uitzetten MBN .

daarna weer werkend,,.

wie heeft hier het goed antwoord op , of een kleine BUG!?

systeem denon AVR X2200W en samsung 48HU7500 TV
icon

Best beantwoord door Bigpapa 8 augustus 2019, 20:20

Heren en Dames, sorry dat het zo lang duurde maar de kogel is door de kerk.
De monteur heeft alles nagekeken en is tot de conclusie gekomen dat de NEXT geen goede HDCP 2.2 protocol doorgeeft.
Waar dit aan ligt, kan aan 2 dingen liggen. Hij zegt, kan de software zijn maar ook de hardware.
Hij heeft bij mij in de Yamaha op 1 poort de 1.4 geactiveerd waardoor het probleem tot het verleden hoort.
Ik heb hem deze berichten laten lezen en moest redelijk hard lachen. Zeker de HDMI kabels waar steeds over wordt gepraat.
De kabels hebben hier totaal niets mee te maken!!!!! Als de kabel niet goed is blijft het beeld nl zwart en laat niet het bericht zien van hdcp 2.2.
Hij heeft ook de tv gecheckt en die was kwam uitgang ook perfect.
Ik heb een beetje lopen lijmen met hem met koffie limonade en een broodje.
En bij nader inzien hoefde ik niets te betalen, omdat hij de Yamaha heeft voorzien van een 1.4 poort.
Op zich niet erg, er zitten toch genoeg poorten op.
Dus de heren van Ziggo lag dus wel aan de NEXT.
De nieuwe software is niet je van het.
De monteur vond het vreemd dat als je de resolutie naar 1080 zet, een de next uitzet de 1080 veranderd is naar TV. Dit moet blijven staan in de resolutie die jij aangeeft ook al zet jij hem uit. Behalve bij fabrieksinstellingen dat moet ie weer naar de gebruikelijke resolutie. Dus dat moet zeker veranderd worden. Wie weet.
Bekijk origineel

105 Reacties

Reputatie 7
Badge +17
Fijn dat de monteur moest lachen, want vaak zitten ze er zelf naast...

Mijn ervaring is inmiddels dat een aantal monteurs weinig tot niets weet van de next en het aansluiten ervan, en af en toe gewoon onzin uitkraamt.
Reputatie 1
Ik ben wat verder aan het testen geweest. De volgorde van powerup van de diverse apparaten heeft invloed op het wel of niet komen van de hdcp 2.2 error van de yamaha receiver.

Volgorde power up:

Versterker->Next->Tv :Geen hdcp 2.2 error
Versterker->TV->Next :Wel hdcp 2.2 error

Nu ben ik in het bezit van een harmony hub en kan ik de volgorde van inschakelen eenvoudig beïnvloeden. Ook stuur ik voor de zekerheid de commando "Setup" en "return" naar m'n receiver, zodat indien de melding wel komt, deze automatisch wordt weggedrukt.

Blijft weel vreemd, deze fout, maar gelukkig kan ik met een "workarround" het oplossen, want ander had ik de box retour gedaan.

Ik hoop de Ziggo hier met een goede oplossing voor gaat komen, want <4k is het niet gebruikelijk om hdcp te gebruiken. Blijkbaar gaat in de HDMI onderhandeling met de diverse andere devices iets verkeerd.
Reputatie 2
Badge +1
@jodur zijn veel meer mensen die hier last van hebben. Ziggo is hier in gebreken gebleven. Er wordt jammer genoeg niet veel over gezegd, misschien dat ze achter de schermen bezig zijn maar dat weet ik niet. Maar wie weet laten ze wat los, een hebben ze het uitgevogeld.
Reputatie 1
Ik heb vandaag ook de Next box ontvangen. Heb ook de volgende setup:

Next -> Yamaha Receiver -> Samsung TV

Jullie kunnen het al raden, ik heb dezelfde problemen zoals hier genoemd in het forum:
  • Hdcp 2.2 melding van Yamaha
  • Next box zet de HDMI setting 1080p, naar een powerdown van next box weer terug naar TV
Heb via de versterker zonder problemen de oude ziggo media box aangeslotem gehad. Ook mijn Xbox werkte zonder problemen. Denk toch echt dat er een probleem in de next box zit in samenhang met hdcp.

Ook het verhaal van de Yamaha monteur door @Bigpapa wijst in die richting.

@Anne H Ziggo wat is jullie reactie hierop??
Hier werkt wel alles OK, waar ik problemen mee heb is dat het werkt en dan plotseling niet meer. Boodschap is dan 4K op een zwart scherm. Wat dan blijkt is dat de next box weer zelf is teruggeschakeld naar 1080. Als hij weer op 4k staat is alles weer normaal. Een paar dagen later weer het zelfde. ??????
Reputatie 7
Badge +19
Fijn dat de monteur moest lachen, want vaak zitten ze er zelf naast...
Reputatie 2
Badge +1
Heren en Dames, sorry dat het zo lang duurde maar de kogel is door de kerk.
De monteur heeft alles nagekeken en is tot de conclusie gekomen dat de NEXT geen goede HDCP 2.2 protocol doorgeeft.
Waar dit aan ligt, kan aan 2 dingen liggen. Hij zegt, kan de software zijn maar ook de hardware.
Hij heeft bij mij in de Yamaha op 1 poort de 1.4 geactiveerd waardoor het probleem tot het verleden hoort.
Ik heb hem deze berichten laten lezen en moest redelijk hard lachen. Zeker de HDMI kabels waar steeds over wordt gepraat.
De kabels hebben hier totaal niets mee te maken!!!!! Als de kabel niet goed is blijft het beeld nl zwart en laat niet het bericht zien van hdcp 2.2.
Hij heeft ook de tv gecheckt en die was kwam uitgang ook perfect.
Ik heb een beetje lopen lijmen met hem met koffie limonade en een broodje.
En bij nader inzien hoefde ik niets te betalen, omdat hij de Yamaha heeft voorzien van een 1.4 poort.
Op zich niet erg, er zitten toch genoeg poorten op.
Dus de heren van Ziggo lag dus wel aan de NEXT.
De nieuwe software is niet je van het.
De monteur vond het vreemd dat als je de resolutie naar 1080 zet, een de next uitzet de 1080 veranderd is naar TV. Dit moet blijven staan in de resolutie die jij aangeeft ook al zet jij hem uit. Behalve bij fabrieksinstellingen dat moet ie weer naar de gebruikelijke resolutie. Dus dat moet zeker veranderd worden. Wie weet.
Reputatie 7
Badge +26
Heb even gebrainstormd.... ik ga er van uit. Next naar reciever. Reciever naar tv arc hdmi poort 2 op de Samsung. Zet nu even alles stroomloos ( stekkers dr uit) van reciever en Samsung tv . Op een Samsung tv kan het standby lampje even na gloeien . Zet deze als nog uit met de ab . Na 5 minuten weer alles aansluiten.

Ik deel dit omdat in de test fase ik ook een hdcp2 2.2 melding op mijn Samsung tv. ( ik hoop dat ik dit kan delen inz. Afspraken) na een update was dit verholpen. In 1e instantie na deze update even goed beeld. Toen kort weer de melding. Toen bovenstaande gedaan. Sinsdien nooit meer een probleem ondervonden. En deze melding nooit meer gehad, en prima beeld op de Samsung > Pioneer av reciever> next.
Reputatie 7
Hallo @Bigpapa, hoe gaat het ondertussen met deze hardnekkige melding?

Beste @Anne H Ziggo kan jij mij vertellen wat mijn tv hiermee te maken heeft??
Je gaf aan dat het aansluiten van een andere tv het probleem verhielp. De tv speelt een rol, welke is nog niet duidelijk

Bij mij zit het als volgt in elkaar. Next - Yamaha versterker - Samsung TV.

De Yamaha zit tussen de HDMI communicatie in. Hoe gaat het direct aangesloten?

Het is verdacht stil op dit topic door Ziggo medewerkers. Heb zij een slotje gekregen om nog te reageren hierop????

Geen slotje, het is binnen ons moderators wel verkeerd overgedragen in verband met vakanties. Dat is mijn fout.

Volgende week maandag komt er een technische medewerker van Yamaha om te kijken naar het probleem. Zij nemen een apparaat mee om te kijken of het signaal van de Yamaha verstuurd. Zij kunnen daarmee ook het HDCP 2.2 volgen.
Kost wel 325,- maar als het aan de Yamaha ligt is het gratis. Maar geloof me als het aan Ziggo ligt dan krijgt Ziggo de bon.

Hoe is dit afgelopen? Heeft de medewerker van Yamaha iets gevonden?

Ik heb er geen moeite mee als ik de next op 1080 zet. Maar na 2×uitzetten staat ie weer op de ingang van TV. En dan hebben we het probleem weer.

Dit is niet goed, de setting in de Next moet wel worden onthouden. Springt deze nog steeds terug naar de ingang van de TV?
Hoe zit het met de rest? Bij mij lijkt het probleem opgelost te zijn sinds een paar weken...
Reputatie 7
Badge +19
Ik vraag me af of Ziggo dat bedrag zomaar zal gaan betalen @Bigpapa maar goed, eerst maar afwachten waar het aan ligt.

En niet meer reageren zullen ze niet zomaar doen... maar het is ook vakantietijd en dus is er wellicht ook wat minder bezetting.

Maar ik zal hierbij @Ronald Ziggo vragen of hij wil reageren als Anne H Ziggo er niet is...
Reputatie 2
Badge +1
Het is verdacht stil op dit topic door Ziggo medewerkers. Heb zij een slotje gekregen om nog te reageren hierop????
Volgende week maandag komt er een technische medewerker van Yamaha om te kijken naar het probleem. Zij nemen een apparaat mee om te kijken of het signaal van de Yamaha verstuurd. Zij kunnen daarmee ook het HDCP 2.2 volgen.
Kost wel 325,- maar als het aan de Yamaha ligt is het gratis. Maar geloof me als het aan Ziggo ligt dan krijgt Ziggo de bon.
Ik ga hier met zolang mee aan de gang tot ik het lek boven heb.
Blijkt dat een next opsturen toch teveel moeite is.
Misschien wel goedkoper.
Reageren was wel zo vriendelijk geweest.

Wat ik wel weet is dat de Next toch met de firmware 417 een probleem heb.
Ik heb er geen moeite mee als ik de next op 1080 zet. Maar na 2×uitzetten staat ie weer op de ingang van TV. En dan hebben we het probleem weer.
En dat is toch ook niet goed.
Reputatie 2
Badge +1
Toch nog even een vraag. Met de 4.17 software blijkt het probleem zich vaker voor te doen. Handmatig op 1080P maar blijkt dat de Next gewoon na een paar dagen zichzelf reset naar een andere setting. Hij staat weer op tv. Terwijl hij dat uit zichzelf doet. De nieuwe software is dus een drama in mijn ogen.
Dus bij deze wat gaan we hieraan doen.
Reputatie 2
Badge +1
Ik merk wel dat de Next niets verkeerd kan doen in jullie ogen. Uit elk antwoord merk ik op, dat het aan wat anders ligt.
Eerst aan mijn tv toen versterker maar de next komt hier niet in voor. Ga dan ook maar elke dag klagen bij 1200 misschien dat er één wakker wordt en toch een andere next opstuurt. Zo niet dan kijk ik wel waar het schip strand. Kan altijd over gaan naar een andere aanbieder.
Reputatie 2
Badge +1
Beste @Anne H Ziggo kan jij mij vertellen wat mijn tv hiermee te maken heeft??
Bij mij zit het als volgt in elkaar.
Next - Yamaha versterker - Samsung TV.
Ik snap dat je de next niet als boosdoener ziet, maar ik wel eerlijk gezegd.
Staat op de Samsung site geen nieuwe firmware. En hoe kan dit voorkomen bij 1080p??? Dan geeft de next toch het signaal af, terwijl deze dat niet moet doen.
Reputatie 6
Badge +10

@Anne H Ziggo hierbij de foto's van de firmware van de TV??

Kijk voor de zekerheid even op de site van je tv. Mijn nieuwe 4K Samsung gaf dit ook aan. Echter, op de site stond een nieuwe versie. Gedownload, USB stick in de TV, klaar.
Reputatie 2
Badge +1
Na de nieuwe update, staat het beeld op 1080p (handmatig) en toch het probleem.
Ben er nu toch wel klaar mee. Zelfs op 1080p komt het probleem met software 4.17.

HDCP 2.2

Apparaten met HDMI 2.0 aansluiting maken gebruik van de nieuwste HDCP 2.2 standaard. Dit zijn de nieuwste televisies, receivers, monitoren, maar bijvoorbeeld ook BluRay spelers en game consoles (bijv. Sony PlayStation 4 Pro). Deze standaard beschermt de content tegen onrechtmatig afspelen. Bijvoorbeeld 4K / HDR content (zoals videofilms, uitzendingen, games etc.) wordt voorzien van een HDCP 2.2 beveiliging. Alleen apparatuur met deze zelfde specificatie kan deze beveiligde content afspelen. Wanneer uw apparaten niet allen deze zelfde HDCP 2.2 standaard ondersteunen, zal bijvoorbeeld een 4K film niet getoond worden, of getoond worden in een lagere beeldresolutie. U kunt controleren of uw apparaat via een firmware-update alsnog ondersteuning krijgt voor de nieuwste HDCP 2.2 standaard.

Ligt niet aan de kabels maar het protocol. Er bestaan overigens wel protocol converters voor deze standaard.
Reputatie 2
Badge +1
@Anne H Ziggo hierbij de foto's van de firmware van de TV??

Reputatie 7
Badge +35
@Madrox schreef: "Je hoeft HDCP dus helemaal niet te scheiden, zoals jij doet."

Ik scheid nergens HDCP.

Mijn conclusie komt exact overeen met wat je schrijft:
De huidige standaard voor content beveiligde 4K is:
3840 x 2160 @ 60 Hz.
volgt de HDMI 2.0b specificaties (Premium HDMI High Speed Met Ethernet)
geschikt voor HDCP 2.2
Reputatie 5
Badge +3
Een HDMI-kabel kan geen blokkade zijn in het HDCP2.2 signaal. Er zit immers geen processor in die de data kan analyseren, het is gewoon een domme buis die 1-en en 0-en doorstuurt. Als de kabel het niet doet is hij kapot of kan hij de bandbreedte niet aan. Wat je wel af en toe ziet is dat een (goedkopere) kabel eventueel (handshake) problemen kan geven als hij niet stevig in de HDMI-ingang kan worden gedrukt. Zelf heb ik zo de handshake issues opgelost die mij lang hebben geteisterd door specifiek een kabel uit te zoeken die moeilijk los te krijgen is. Toch ligt dit waarschijnlijk meer aan de HDMI-poorten van mijn receiver (Onkyo is een notoir merk als het om HDMI issues gaat) dan aan de kabel zelf maargoed het was goedkoper om een nieuwe kabel te kopen dan een nieuwe receiver.
@Madrox Leuke link, maar er wordt in het geheel niet gesproken over HDCP 2.2, ofwel High-bandwidth Digital Content Protection is een specificatie, ontwikkeld door Intel, voor de bescherming van digitale audio- en video inhoud die verstuurd wordt over DVI-, DisplayPort- of HDMI-verbindingen. Het is een vorm van digitaal rechtenbeheer (DRM).

Gelukkig kan ik zeggen dat ik dit uitgebreid getest heb met allerlei kabels op de Next op 4K.
Als je kabel niet aan de specificaties van HDCP 2.2 voldoet, dan kun je geen digitaal beschermde 4K contact bekijken.
Er zijn wel kabels die de 4K doorgeven, maar het artikel van 2 jaar oud, wat je link is, van 28 mei 2017 is helaas niet meer bij de tijd.

Vergis je niet in de HDMI kabels van de Action van € 3,99, die voldoen wel degelijk aan de huidige specificaties, er is veel veranderd in 2 jaar.

Op de huidige Ziggo kabels staat: Premium High Speed HDMI kabel with Ethernet.

Deze lijken de HDMI 2.0b standaard te hebben, gezien het resultaat wat te zien is op mijn beeldscherm: 4K 3840 x 2160@60 Hz (2160p) met HDR.

Laat me je even bijpraten:

Ik heb allerlei 10+ verschillende HDMI kabels geprobeerd die hier nog lagen en er zijn een aantal oudere kabels waar op staat: High Speed HDMI kabel with Ethernet
4K HDMI 2.0 wat soms op een kabel staat zegt dan ook nog niets over de werkelijke snelheid en HDCP 2.2 die de kabel aan kan en 4K@60 Hz (2160p) met HDR werkelijk nodig heeft om 4K beveiligd te kunnen zien met een Next mediabox.

Maar geen van allen geen beeld, oftewel, ze halen de huidige benodigde standaard niet.

Ik zie nog veel kabels te koop met daarop High Speed HDMI kabel with Ethernet:
• connectoren: HDMI-A (mannelijk) - HDMI-A (mannelijk)
• volgt de 1.4 specificaties (HDMI High Speed Met Ethernet)
• geschikt voor resoluties tot 3840 x 2160 @ 30 Hz.

Deze lijken de HDMI 2.0b standaard te hebben, gezien het resultaat wat te zien is op mijn beeldscherm: 4K@60 Hz (2160p) met HDR.

Ik heb alle oude en andere hier nu weggegooid, kan ik me ook niet meer vergissen.

3840 x 2160 @ 60 Hz.
geschikt voor HDCP 2.2

Je zegt het zelf al, HDCP data gaat gewoon over de HDMI-kabeltje. De zogenaamd nieuwe "HDMI 2.0b" gecertificeerde kabels hebben absoluut geen extra kabeltjes intern, het gaat nog steeds allemaal over de, in het HDMI protocol vastgestelde aantal kabeltjes. Het enige wat telt is de bandbreedte die de HDMI kabeltjes aankunnen. Hier word het ook, dec 2018 nog eens uitgelegt: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1812559

Het enige waar de kabel aan moet voldoen is de vereiste bandbreedte. Is die er, dan zal alles, ook HDCP tot versie 999, gewoon erdoorheen gaan.

Je hoeft HDCP dus helemaal niet te scheiden, zoals jij doet. Het moet gewoon passen binnen de bestaande HDMI bandbreedte die de kabel aankan. Nergens zeg ik iets over de Action HDMI kabel, die zal het best doen. Nogmaals bewijs dat je echt geen dure kabels nodig hebt.

https://allesoverfilm.nl/achtergronden/is-een-dure-hdmi-kabel-beter/
Deze link wil ik toch even delen, het is gewoon te grappig voor woorden. De HDMI -TEST! mensen, uitgevoerd door, ja, waarschijnlijk iemand van WC-EEND. haha. Alles geeft beeld, maar het lijkt telkens wat beter te worden, tot aan de audio toe. Lijkt, dat zegt hij trouwens keer op keer, ook dat het niet gemeten is (wat waarschijnlijk niets oplevert..haha). Puur subjectief geleuter dus, geen vergelijkende plaatjes, metingen, niets van dat alles. Maar, het lijkt echt beter allemaal, mensen! Dus, gelijk naar de winkel en ff dik 100 euro t/m 700 euro neerleggen voor de ultieme, zelfreinigende, atoomafschermende superkabels!
Reputatie 7
Badge +35
@Madrox Leuke link, maar er wordt in het geheel niet gesproken over HDCP 2.2, ofwel High-bandwidth Digital Content Protection is een specificatie, ontwikkeld door Intel, voor de bescherming van digitale audio- en video inhoud die verstuurd wordt over DVI-, DisplayPort- of HDMI-verbindingen. Het is een vorm van digitaal rechtenbeheer (DRM).

Gelukkig kan ik zeggen dat ik dit uitgebreid getest heb met allerlei kabels op de Next op 4K.
Als je kabel niet aan de specificaties van HDCP 2.2 voldoet, dan kun je geen digitaal beschermde 4K contact bekijken.
Er zijn wel kabels die de 4K doorgeven, maar het artikel van 2 jaar oud, wat je link is, van 28 mei 2017 is helaas niet meer bij de tijd.

Vergis je niet in de HDMI kabels van de Action van € 3,99, die voldoen wel degelijk aan de huidige specificaties, er is veel veranderd in 2 jaar.

Deze lijken de HDMI 2.0b standaard te hebben, gezien het resultaat wat te zien is op mijn beeldscherm: 4K 3840 x 2160@60 Hz (2160p) met HDR.

Laat me je even bijpraten:

Ik heb allerlei 10+ verschillende HDMI kabels geprobeerd die hier nog lagen en er zijn een aantal oudere kabels waar op staat: High Speed HDMI kabel with Ethernet
4K HDMI 2.0 wat soms op een kabel staat zegt dan ook nog niets over de werkelijke snelheid en HDCP 2.2 die de kabel aan kan en 4K@60 Hz (2160p) met HDR werkelijk nodig heeft om 4K beveiligd te kunnen zien met een Next mediabox.

Maar geen van allen geen beeld, oftewel, ze halen de huidige benodigde standaard niet.

Ik zie nog veel kabels te koop met daarop High Speed HDMI kabel with Ethernet:
• connectoren: HDMI-A (mannelijk) - HDMI-A (mannelijk)
• volgt de 1.4 specificaties (HDMI High Speed Met Ethernet)
• geschikt voor resoluties tot 3840 x 2160 @ 30 Hz.

Deze lijken de HDMI 2.0b standaard te hebben, gezien het resultaat wat te zien is op mijn beeldscherm: 4K@60 Hz (2160p) met HDR.

Ik heb alle oude en andere hier nu weggegooid, kan ik me ook niet meer vergissen.

3840 x 2160 @ 60 Hz.
geschikt voor HDCP 2.2

@Madrox ,

Weet U wat onzin is, Uw reactie. Vandaag de dag volstaat een degelijke kabel alleen niet meer. HDMI kabels moeten het nieuwe HDCP protocol ondersteunen om 4K TV foutloos door te kunnen geven. Mijn oude Lidl HDMI kabeltje van 2,99 doet het nog steeds goed maar niet op de 4K TV. HDMI 2.0 klinkt leuk maar heeft men een High Speed kabel dan werkt deze ook perfect bij 4K. Ook verkrijgbaar bij de Lidl voor slechts 6,99
Da's duur zeg! €1,79 bij de action. Prima 4K hdr beeld er doorheen😉

Haha. Precies. Zolang mensen niet echt snappen hoe HDMI werkt, zullen er altijd marketeers zijn die handig gebruik maken van de onwetendheid van de consument 😉
@Madrox Ik zie @Sparco1955 niets zeggen over bandbreedte, wel over hogere eisen die HDCP ondersteunen en dat klopt precies, anders wordt 4K niet doorgegeven.

"Vandaag de dag worden er echter hogere eisen gesteld aan de kabels, het gaat niet langer over geluid en beeld alleen.
Soms ondersteunen niet alle HDMI poorten HDCP 2.2 of 2.3 en kunnen er foutmeldingen optreden."@Madrox Ik zie @Sparco1955 niets zeggen over bandbreedte, wel over hogere eisen die HDCP ondersteunen en dat klopt precies, anders wordt 4K niet doorgegeven.Soms ondersteunen niet alle HDMI poorten HDCP 2.2 of 2.3 en kunnen er foutmeldingen optreden."

Dat heeft dus niets met de HDMI-kabel te maken en alles met de apparaten met die HDMI aansluiting.

Mensen, lees dit nou eens goed door:
https://www.homecinemamagazine.nl/2017/05/hdmi-mythes-en-fabels-hdmi-kabel-beeld-op-tv-veranderen/

HDMI 1.4, 2.0, HDCP 2.2 kabels bestaan helemaal niet. Allemaal verzonnen labels door de fabrikanten. Het enige wat wel telt is dat je een fatsoenlijk highspeed HDMI kabel neemt. Met of zonder "kuch" certificering.

Reageer