Maxim.

Level 6
  • 82Posts
  • 2Oplossingen
  • 21Likes

Haperend geluid i.c.m. Onkyo versterker en Mediabox XL/Next

Onderstaand relaas aan ziggo gestuurd die mij verwees naar deze community.



Alle vele jaren heb ik een abonnement van Ziggo voorheen upc.

De laatste jaren heb ik steeds meer last gehad van stotterend en/ of haperend geluid en/of beeld.

Met de Horizonbox goed gekeurde kabels en stekkers gekocht.

Later een versterker.

Alles op advies van upc/ziggo.

Monteur geweest en heeft een demper geplaatst want signaal was te sterk.

Vele adviezen en testen op verzoek uitgevoerd.

Haperen bleef regelmatig terug komen.

Nu de nieuwe Nextbox.
Net als de horizon ook via netwerk aangesloten zo ook de TV.

Weer een monteur thuis gehad versterker en demper er tussen uitgehaald.

Nieuwe antennedoos coax geplaatst.

Hij heeft alles, zowel bij de antennedoos als bij de Nextbox gemeten.

Alles zou goed zijn.

Helaas het geluid hapert nog steeds op diversen zenders.

Dolby uitzetten, nieuwe firmware 4.16 ook dat had geen resultaat.

Telkens adviezen opvolgen, testen uitvoeren, de boel verbouwen, heb er nu wel een keer genoeg van.

Ben fysiek niet meer in staat om met acrobatische bewegingen bij de weg gewerkte kabels en aansluitingen te komen.

Betaal genoeg per maand en dan ook nog te bedenken dat er weer een verhoging aan zit te komen.

Als dit niet opgelost kan worden ga ik echt overstappen naar een ander die deze problemen niet hebben.

Hoop hier nu eindelijk een definitieve oplossing voor dit al lang bestaand probleem.
46 Reacties 46
RodneyFortuna

Level 10
  • 363Posts
  • 28Oplossingen
  • 69Likes
Dat is knap vervelend JCvanderMeer en zo te zien heb je er ook zat aangedaan. Komt je geluid van de tv of van een receiver en hoe is deze aangesloten met HDMI of anders.
Maxim.
Topicstarter
Level 6
  • 82Posts
  • 2Oplossingen
  • 21Likes
@RodneyFortuna

Dank voor je reactie.

Het geluid van de Samsung UE 46 ES 8000 TV gaat via HDMI naar de

Onkyo TX-NR414 Receiver.
Huizinga

Level 15
  • 1103Posts
  • 62Oplossingen
  • 226Likes
Goedemiddag!

Wat gebeurt er als je de versterker er tussen uit haalt, alleen de mediabox op de TV aansluit en dus het geluid over de TV laat gaan?

Ergens lijkt het me stug als dit aan het Ziggo signaal of de mediabox ligt omdat je nu een compleet andere, nieuwe box gebruikt en je ook al bezoek van een monteur hebt gehad. Mogelijk een issue tussen de TV en het geluidssysteem en vandaar mijn bovenstaande vraag...

Groeten, Christiaan
Maxim.
Topicstarter
Level 6
  • 82Posts
  • 2Oplossingen
  • 21Likes
Omdat het haperen van het geluid dan wel en dan niet voorkomt ben ik dit nog steeds aan het uitproberen. Zeker is het nog niet, heb nog wat langer nodig om het zeker te weten, maar het lijkt er op dat als ik de HDMI die naar de Next box loopt uit de TV haalt en het geluid dus alleen via de tv loopt het haperen weg is. Ben ook bezig een andere HDMI te proberen.
HDMI zit in de TV in de HDMI CEC.
Dacht ergens gelezen te hebben dat bij andere een CEC killer heeft geholpen voor het haperen van het geluid.
Druk ik nu op de aan/uitknop van de AB van de Next dan gaat bij mij TV, Next box en de receiver aan.
Wil ik enkel en alleen de receiver aan zetten doe ik dit altijd met de AB van de receiver.
Dit wil ik allemaal ook zo houden.
Maar blijft dit ook zo als ik een CEC killer er tussen zet.
Maar geeft dit dan kwaliteit verlies?
Als een andere HDMI kabel het probleem oplost hoef er verder niets meer aan te doen.
Ben dus nog even alles aan het testen.
Huizinga

Level 15
  • 1103Posts
  • 62Oplossingen
  • 226Likes
Goedenavond,

Het vervelende van HDMI-CEC is dat het niet een vast principe is die elke fabrikant op dezelfde manier dient te implementeren. Dit maakt het maken van software hiervoor erg lastig en moet op een trial-and-error achtige manier worden opgelost. Een CEC-killer zou een goede oplossing kunnen zijn maar mooier is het natuurlijk als het gewoon werkt zonder die killer. Ik leg je situatie even voor aan Serkan Ziggo. Misschien heeft hij nog een oplossing.

Groeten, Christiaan
Maxim.
Topicstarter
Level 6
  • 82Posts
  • 2Oplossingen
  • 21Likes
Dankjewel Cristiaan,
Ik wacht je verdere reactie af.
Groet,
Cor
Serkan
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 11787Posts
  • 897Oplossingen
  • 4304Likes
Huizinga
Bedankt dat je het richting mij signaleert.

JCvanderMeer
We hebben tijdens het testen van de Mediabox Next wel een probleem ondervonden met het wegvallen van geluid tijdens live TV en het bekijken van interactieve diensten. Dat probleem is echter verholpen en zou niet meer de reden mogen zijn. Je geeft zelf ook aan dat je het probleem niet ervaart wanneer je hem rechtstreeks met je TV verbind. "maar het lijkt er op dat als ik de HDMI die naar de Next box loopt uit de TV haalt en het geluid dus alleen via de tv loopt het haperen weg is"

Heb je al een andere HDMI kabel geprobeerd? Anders stuur ik je graag eentje van ons naar je toe, want daarvan weten we dat hij geschikt moet zijn. Ik zie je reactie graag weer tegemoet.
Maxim.
Topicstarter
Level 6
  • 82Posts
  • 2Oplossingen
  • 21Likes
Serkan Ziggo

Dank voor je reactie.
Omdat het haperen er soms wel en soms niet is kost het langer om te ontdekken als het geluid rechtstreeks via de TV loopt of het haperen dan weg is.
Een andere HDMI kabel heb ik ook geprobeerd maar dat is al een wat oudere kabel en had ook geen resultaat.
De kabel die je wilde opsturen wil ik uiteraard ook proberen al was het maar omdat je liet weten dat deze geschikt zou moeten zijn en om te ontdekken of er toch wat anders aan de hand is.
Vandaar dat ik dacht aan iets met CEC en/of ARC.
Hoor graag hoe ik mijn adres en klantnr. naar je kan toesturen.

Vast bedankt.

Groet,

Cor
Serkan
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 11787Posts
  • 897Oplossingen
  • 4304Likes
JCvanderMeer
Ik heb je adresgegevens al gevonden en heb de HDMI kabel net naar je verstuurd. Laat je mij je bevindingen weten zodra je de HDMI kabel hebt ontvangen?
Maxim.
Topicstarter
Level 6
  • 82Posts
  • 2Oplossingen
  • 21Likes
Serkan Ziggo
Dankjewel.
Zodra ik de kabel binnen heb laat ik het je weten.
Heb daarna wel even weer nodig om het e.e.a. uit te testen.
Maar zal je zeker de resultaten laten weten.

groet,

Cor
Maxim.
Topicstarter
Level 6
  • 82Posts
  • 2Oplossingen
  • 21Likes
Serkan Ziggo
Dank voor het opsturen van de kabel.
Heb deze zojuist in goede orde ontvangen en heb de kabel ook al gelijk verbonden tussen de HDMI van de TV en de Receiver.
Zal even afwachten of het haperen van het geluid nu verdwenen is.
Ik zal daarna mijn bevindingen aan je laten weten.
Groet,

Cor.
Maxim.
Topicstarter
Level 6
  • 82Posts
  • 2Oplossingen
  • 21Likes
Serkan Ziggo
Heb de kabel aangesloten maar ook dat heeft niet geholpen.
Had ook CEC Anynet uitgezet in de TV maar dat vindt ik absoluut geen ideale oplossing.
Kreeg bijna niets meer aan.
Probleem om te controleren is ook niet zo eenvoudig omdat het soms een hele avond niet voorkomt en dan opeens een paar keer.
Ga je dan iets uitproberen en is het haperen weg dan denk je dat het dat was.
Zet je alles weer terug is het haperen ook gewoon weg.
Dan weet je weer niet wat het haperen heeft veroorzaakt.
Had het ook wel met de Horizon box soms maar als ik wat rommelde aan de coax kabel
en/of demper op de cai doos bleef het opeens lange tijd goed gaan.
De laatste monteur heeft een nieuwe doos in de muur gezet, de demper weg gehaald en de groene kabel in de muur verlengd met een dunnere coax kabel.
Maar het haperen met de Next is absoluut vele malen meer als de Horizon box.
Soms vindt ik ook dat de lip synchronisatie niet gelijk loopt.

Groet,

Cor
Serkan
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 11787Posts
  • 897Oplossingen
  • 4304Likes
Had het ook wel met de Horizon box soms maar als ik wat rommelde aan de coax kabel
en/of demper op de cai doos bleef het opeens lange tijd goed gaan.
De laatste monteur heeft een nieuwe doos in de muur gezet, de demper weg gehaald en de groene kabel in de muur verlengd met een dunnere coax kabel.
Maar het haperen met de Next is absoluut vele malen meer als de Horizon box.

JCvanderMeer
We hadden in eerste instantie de focus op de aansluiting tussen de Mediabox Next en de Home Theatre Set.

Met jouw opmerkingen zeg je eigenlijk dat het signaalproblemen waren die ook met de Mediabox XL voorkwamen. Wil je een rechtstreekse verbinding met de Mediabox Next en je TV maken zonder surround systeem? Ik wil heel graag weten of je het probleem dan ook nog steeds ervaart of dat het probleem hiermee is verholpen.

Als het probleem niet speelt met een rechtstreekse verbinding, kunnen we het signaal uitsluiten. Als het dan ook nog speelt, dan kan ik beter een monteur inplannen!
Maxim.
Topicstarter
Level 6
  • 82Posts
  • 2Oplossingen
  • 21Likes
Serkan Ziggo
Haal ik dan de HDMI uit de TV die nu naar de Home Theatre Set gaat?
Of ook de HDMI uit de TV die nu naar de Next gaat?
Serkan
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 11787Posts
  • 897Oplossingen
  • 4304Likes
Hi JCvanderMeer,

Alleen de HDMI kabel uit de TV die naar de Home Theatre Set gaat. Lukt dat?

Dus dan hebben we enkel de HDMI verbinding tussen Mediabox en de TV dat nog is aangesloten.
Maxim.
Topicstarter
Level 6
  • 82Posts
  • 2Oplossingen
  • 21Likes
Serkan Ziggo
Dat lukt wel want daar kan ik nog wel goed bij komen.
Zal het een tijdje uitproberen en laat het je dan weten.
Groet,
Cor
Maxim.
Topicstarter
Level 6
  • 82Posts
  • 2Oplossingen
  • 21Likes
Serkan Ziggo

Tijdje het e.e.a. geprobeerd dus hier het vervolg:

De Onkyo TX-NR414 Receiver staat ingesteld op automatisch update.

Nu las ik ergens dat er een firmware update bestond die alleen via usb geïnstalleerd kon worden. Heb ik dus gedaan maar helaas heeft dit ook het probleem niet opgelost.

De vraag aan Onkyo gesteld of dit probleem bekend was maar die wisten er niets van en verwezen naar een Authorised Service Point.

Het geluid uitsluitend via de TV geeft geen haperingen of stotteren.

Maar laatst het live voetbal vrouwen gezien met de HDMI er weer in dus geluid weer via de Home Cinema en ook geen haperingen.
Het is dus heel wisselend.

Misschien kun je hier iets mee.

Groet,

Cor
Serkan
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 11787Posts
  • 897Oplossingen
  • 4304Likes
Hi JCvanderMeer

Inmiddels is de nieuwste software van 4.17 ook live. Merk je nu ook enig verschil? En heb je Dolby Digital nog aan of uit staan?
Maxim.
Topicstarter
Level 6
  • 82Posts
  • 2Oplossingen
  • 21Likes
Helaas Serkan Ziggo Heb het even gecontroleerd en heb dus ook de nieuwe software 4.17 maar het probleem is er nog steeds. En Dolby aan of uit maakt geen verschil, haperen blijft. Heb er een hard hoofd in dat het ooit zal worden opgelost.
Maar dat ik er zo langzamerhand van baal moge duidelijk zijn.

Groet,

Cor

Uitgelicht topic