1
Vraag
2
Reacties
NCLRJO

Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Haperend beeld Netflix bij gebruik Ziggo Mediabox Next

Sinds kort hebben wij de nieuwe Ziggo Mediabox Next in huis. Op zich zijn wij prima tevreden, echter wanneer wij Netflix kijken via de nieuwe box stottert het beeld wat. We hebben nu een aantal series geprobeerd waaronder Jessica Jones en daarbij zie je in het begin bij zgn "panning" duidelijk het beeld om de paar tellen even verspringen.

Hebben meer mensen deze ervaring?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14028Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
In Europa zenden mediaboxen standaard uit op 50Hz, in Amerika is dat 60Hz. Voor content op Netflix is het normaal gesproken zo dat Amerikaanse content (bijvoorbeeld Jessica Jones) op 24 frames per seconde uitzendt en Europose content op 24 frames per seconde (fps). Als je 24 fps omzet naar 50Hz (verversingen per scherm), dan krijg je het probleem dat er twee frames bij verzonnen moeten worden. De box pakt gewoon één van de frames en verdubbeld die. Bij Europese content hebt je dit niet, die is 25 fps en om op 50 Hz te komen kun je het simpel verdubbelen. Als het goed is heb je deze haperingen dus niet bij een serie als bijvoorbeeld "Black Mirror", omdat dit een Europese serie is.

Hoe erg de haperingen met Amerikaanse content opvallen verschilt erg per tv (is soms te compenseren door ‘fluid’ motion settings) en hoe erg het opvalt verschilt ook per persoon. Je zet het in elk geval het beste bij panning shots waar de camera langzaam van links naar rechts beweegt over een scene.

Maar hoe is het op te lossen? Simpel, wanneer je in Netflix Amerikaanse content start, moet de box uitzenden op 24 fps. Een groot nadeel is echter dat het beeld even wegvalt bij deze omschakeling naar 24fps. Op sommige tvs is dit slechts 2 seconden, maar andere toestellen kan dit 9 seconden zijn. Dus elke keer als je iets start valt het beeld even weg. Ook geen fijne ervaring.

Het goede nieuws, in een volgende update zit een optie in het hoofdmenu “volg framerate”. Schakel je die in dan schakelt de box bij 24 fps content in Netflix ook over naar 24 fps. Dus de klant kan zelf kiezen wat hij wil. Alle informatie over de updates van de Next vind je hier, klik.

*Toevoeging- de update is er inmiddels, dus de instelling kan worden gekozen!*

Bekijk in context

31 Reacties 31
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7510Likes
Wel blij dat u tevreden bent over de Nieuwe media box Next.

Maar hoe is de Media Box verbonden, via UTP of Wifi.
NCLRJO
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Ah, excuus. Via UTP
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7510Likes
Excuus hoeft niet hoor, gewoon een vraag.

Weet niet of u modem al even 30 seconde van de stroom hebt gehaald voordat u de Media Box Next installeerde. En kan u in de Ziggo Go app al zien of uw Media Box is toegevoegd.
NCLRJO
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Alles is juist aangesloten.

Ziggo heeft mij gevraagd een topic te openen zodat ze erachter kunnen komen of meer mensen dit probleem hebben.

Overigens, ben er inmiddels achter dat de docu F1 drive to survive dit probleem niet heeft.
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14028Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Hey NCLRJO . Welkom hier en wat tof dat je de nieuwe Mediabox al in huis hebt! Goed te lezen dat ie goed bevalt ook :-).
Nu moet Netflix natuurlijk nog even. Want schokken in het beeld zijn niet de bedoeling.

Je hebt het over de serie Jessica Jones; heb je het bij meerdere aflevering (ervaren) of bij 1? Ik zou graag hier de boel ook even testen.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
NCLRJO Wat geeft Netflix aan in zijn eigen instelling menu, rubriek onderhoud. Doe daar eens een netwerk/internet controle. Kijk (Wat van belang kan zijn) ..of "alle servers werken", en ter info wat evt de internet snelheid is. : ( Als het goed is moet deze de snelheid benaderen horende bij jou abbo. )
NCLRJO
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
robbo wrote:
NCLRJO Wat geeft Netflix aan in zijn eigen instelling menu, rubriek onderhoud. Doe daar eens een netwerk/internet controle. Kijk (Wat van belang kan zijn) ..of "alle servers werken", en ter info wat evt de internet snelheid is. : ( Als het goed is moet deze de snelheid benaderen horende bij jou abbo. )


Alle servers in orde snelheid iets boven 200Mbps. Overigens werkt netflix via smart tv wel goed.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
NCLRJO Heb je de modem al eens gereset?
NCLRJO
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Lycke Ziggo wrote:
Hey NCLRJO . Welkom hier en wat tof dat je de nieuwe Mediabox al in huis hebt! Goed te lezen dat ie goed bevalt ook :-).
Nu moet Netflix natuurlijk nog even. Want schokken in het beeld zijn niet de bedoeling.

Je hebt het over de serie Jessica Jones; heb je het bij meerdere aflevering (ervaren) of bij 1? Ik zou graag hier de boel ook even testen.


Volgende programma's een probleem:
Jessica Jones, meerdere afleveringen
Our planet, (goede test, intro bij draaien aarde) meerdere afleveringen
Terra, erg goed waarneembaar op 4:38 komt een helicopter stotterend voorbij van links naar rechts.
The kominsky method
Dont trust the b- in APT23
Stranger things


Uitzondering is formula 1 drive to survive, dit draait prima
NCLRJO
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Overigens getest op zowel 1080p als 4K per ongeluk weliswaar, want de box reset nadat deze op standby heeft gestaan telkens terug naar 1080p. Hoe vaak ik hem ook op 4K zet. Maar dit terzijde.
NCLRJO
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Modem wel uit en aan gehad. Niet een complete reset. Ik zet em liever niet terug naar fabrieksinstellingen in verband met het toekennen van ip adressen. Dit is een totaal andere range dan eerdere modems.
Ik moet de pool dan ook veranderen om mijn nas te kunnen bljjven benaderen op huidig ip.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
NCLRJO Ik bedoelde ook bij reset (het knopje uit/aan achterzijde ) die jij beschreef.. Dus sorry dat ik hier in wat onduidelijk was. Maar dus niet geholpen gaf je aan. Ook de box even stroomloos zetten hielp niet zoals je aangaf. Ik denk dat er inderdaad even verder gekeken moet worden dan de standaard oplossingen en tips. Even dus afwachten op Lycke Ziggo.
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14028Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Hey NCLRJO . Ik heb hier de boel getest maar ervaar niet wat jij omschrijft. We moeten dus toch nog even verder op zoek naar de oorzaak.
Hiervoor ging het over resetten van de modem. Ik vraag me af; heb je de mediabox al eens gereset?
NCLRJO
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Jazeker, ook al teruggezet naar fabrieksinstellingen.
NCLRJO
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Bijgaand linkje naar wetransfer met een kort voorbeeld.

https://we.tl/t-CAYflhDZpA
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
NCLRJO wrote:
Bijgaand linkje naar wetransfer met een kort voorbeeld.

https://we.tl/t-CAYflhDZpA



En als je de diagnostiek draait op de box , wat geeft hij dan aan ?
NCLRJO
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Diagnostiek geeft geen problemen. Enkel groene vinkjes, internet snelheid hoog en kijk alles in ultra hd

IPv6 adres geeft aan: staat niet op je mediabox, verder geen bijzonderheden
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
NCLRJO wrote:
Diagnostiek geeft geen problemen. Enkel groene vinkjes, internet snelheid hoog en kijk alles in ultra hd


dan zou het goed moeten werken.

Vreemd ik heb er verder geen verklaring voor !
Jeroenski74

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Iedereen heeft dit probleem en het heeft niets te maken met snelheid, aansluiting of kabels en is puur gerelateerd aan 24 beelden per seconden die niet goed door de media box weergegeven worden. In Nederland zitten we op een veelvoud van 25 ipv 24 zoals Amerikaanse uitzendingen. Je smart TV indien een goede kan dit blijkbaar wel.

Meer hierover is bijvoorbeeld hier te vinden. De oplossing is of een firmware upgrade die dit wel goed kan of het signaal doorgeven aan de tv zoals het echt is (1080p/4k op 24/25 beelden) zodat de schaling door de tv gedaan wordt in alle gevallen; throughput mode.

Hoop dat dit snel wordt opgelost, want voor de rest ben ik erg tevreden, zou niet steeds tussen tv en de media box willen hoeven te switchen voor Netflix en YouTube.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic