Rooverz

Level 6
  • 111Posts
  • 2Oplossingen
  • 49Likes

Groot volume verschil tussen zenders en bv Movies & Series

Hallo,

Ik heb dit al eerder gemeld op het forum, maar het is nog niet opgepakt door een moderator.

Op de Next ervaar ik zeer grote volume verschillen tussen diverse zenders (sd en HD) bij gebruik van de dolby digital instelling. Ook is het geluid van bv movies&series vele malen zachter als het reguliere tv signaal.

Is dit reeds bekend bij ziggo?
35 Reacties 35
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes
Goedemorgen Rooverz

ik zie dit bericht in dit topic al gemeld staan.

https://community.ziggo.nl/mediabox-next-239/ziggo-next-geluid-zacht-39158/index2.html#post397660

Moderators hebben het erg druk, er is weer een nieuwe lancering van de Next gaande en dan is het druk. Even geduldig wachten tot een moderator dit oppakt. Omdat het geen storings issue betreft en je gewoon kan kijken, worden de prioriteiten echt op storingen gelegd en dit wordt zekers wel meegenomen naar Ziggo toe.

Heb even geduld en als je einde van de week geen reactie hebt, geef dan hier even een seintje.
EnergieBoy

Level 19
  • 11406Posts
  • 577Oplossingen
  • 1873Likes
Goede morgen Rooverz
Welkom op de klanten helpt klanten Community van Ziggo.

Zie dat Dave je al subtiel antwoord heeft gegeven :wink:
Men is er dus mee bezig en dat komt vast wel goed. Het zijn allemaal uitdagingen die Ziggo nu moet ondergaan omdat ze heel veel boxen vrij geven in 1x. Maar dit heb je vast ook in de andere topic kunnen lezen. Hoop dat je in ieder geval wel blij bent met de box?!

Fijne dag in ieder geval 🙂
acoster

Level 16
  • 1320Posts
  • 56Oplossingen
  • 133Likes
Daar ben ik het totaal niet mee eens Dave- , dat dit niet als storing gezien moet worden. Want in mijn ogen is dit wel degelijk een tekortkoming van de box die het kijkplezier behoorlijk frustreert. Als ik op FOX iets kijk, moet ik het geluid minimaal 5 'streepjes' harder zetten, als ik dan even terug zap naar NPO1, vliegt de hond tegen het plafond van het harde geluid. En dat is ook zo met het overschakelen naar bijv. de chromecast.
Dus ja, beeld hebben we, we kunnen prima kijken, maar ik heb ook graag normaal geluid bij mijn beeld, want dat hoort er toch wel een beetje bij.
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes
acoster ik bedoel met prioriteit storing en geen media box hebben. Je kan volume nog regelen en zelf in beheer houden. Tuurlijk een vervelend probleem en is onder de aandacht gebracht. En in het andere topic heb ik een moderator al getagd om dit probleem door te zetten voor een oplossing.
EnergieBoy

Level 19
  • 11406Posts
  • 577Oplossingen
  • 1873Likes
Deel het probleem met acoster wel.
Hij heeft natuurlijk gelijk dat dit ook een belangrijk punt is en onder de aandacht moet komen van een moderator. Het mag niet de bedoeling zijn om elke keer rekening te moeten houden als je van zender wisselt dat je dan gelijk je volume zachter moet zetten.

Het gekke is alleen dat ik het probleem niet ken. Heb zojuist gekeken van Fox naar NPO1 of van andere zenders naar andere zenders en hier merk ik geen probleem met geluid. Is alles goed aangesloten, gebruik je alle kabels van Ziggo, die bij de Next zijn geleverd?

Wil niet zeggen dat het daar aan kan liggen maar ik denk even hardop met je mee. Het is natuurlijk gek dat de ene hier wel last van heeft en de anders, ik in mijn geval, dit probleem niet kent. Wie weet waar het aan ligt kan misschien ook nog een reactie geven 😉
acoster

Level 16
  • 1320Posts
  • 56Oplossingen
  • 133Likes
Maak je gebruik van een versterker of soundbar ofzo, EnergieBoy .

Ik heb een Sony HT-XT1 soundplate, niks ingewikkelds, 3 HDMI in, 1 uit (met ARC) en een sony tv.
De TV zit aangesloten op de HDMI-uit, de Next zit op HDMI2 van de soundplate. Op HDMI3 zit nog een Chromecast.
Het rare is dat het na de eerste installatie ook een aantal dagen prima heeft gedaan, zonder geluidsverschillen. Met de Mediabox XL stond het volume altijd op 8, dat was na installatie van de Next ook nog zo. Na een paar dagen vakantie was het plots anders, moest ik hem harder zetten om wat te kunnen horen. Geen idee of er een update is geweest die het heeft veroorzaakt.
EnergieBoy

Level 19
  • 11406Posts
  • 577Oplossingen
  • 1873Likes
Ik heb nergens lat van hoor acoster
Je moet Rooverz hebben, die heeft deze vraag :joy::rofl:
acoster

Level 16
  • 1320Posts
  • 56Oplossingen
  • 133Likes
Dat weet ik EnergieBoy, daarom vind ik het wel interessant om te weten of je ook een externe bron gebruikt voor audio...
Rooverz
Topicstarter
Level 6
  • 111Posts
  • 2Oplossingen
  • 49Likes
Ik heb de Next middels optische aansluiting aangesloten op mijn receiver. Misschien is het probleem erger bij gebruik van optische ingang tov hdmi?
acoster

Level 16
  • 1320Posts
  • 56Oplossingen
  • 133Likes
Rooverz wrote:
Ik heb de Next middels optische aansluiting aangesloten op mijn receiver. Misschien is het probleem erger bij gebruik van optische ingang tov hdmi?


Ik heb hetzelfde probleem via HDMI aangesloten, dus lijkt me niet.
EnergieBoy

Level 19
  • 11406Posts
  • 577Oplossingen
  • 1873Likes
Oh zo 😉
Haha, grappig, ik begreep dat niet.

Nee, we gebruiken gewoon de meegeleverde HDMI kabel van de Next naar onze Samsung TV. Zo kijken we eigenlijk altijd TV en daar hebben we geen last van.

We hebben wel een Philips radio aangesloten, met zo'n licht kabeltje, maar die gebruiken we alleen als we films kijken. En daar valt wel op dat als we deze aanzetten dat het geluid iets minder is (maar dat is nihil) en dat we 5 seconden even niets horen bij het aanzetten (horen eerst geluid 1 minuut, daarna 5 seconden niets en dan weer gewoon geluid). Maar dat is dus niet echt storend en we weten dat het zo is.

Maar verder hebben wij geen fratsen met soundbar of iets 😉
Hoop dat ik je hiermee de info heb kunnen geven die je wilt :wink::blush:
EnergieBoy

Level 19
  • 11406Posts
  • 577Oplossingen
  • 1873Likes
robbo weet wel veel van geluid af met de nieuwe box.
Ja toch, Robbo? Of vergis ik me nu? Volgens mij weet jij wel veel van aansluitingen met geluid. Ben zelf toch een beetje doof dus dan hoor je het niet meer zo goed 😉
MaxH

Level 17
  • 2765Posts
  • 104Oplossingen
  • 774Likes
Ik heb ook geen geluidsvolume problemen. Ik heb de Next via HDMI op de Onkyo AV-receiver aangesloten en die via HDMI op de TV. Heb ook geen verschil gemerkt t.o.v. de Mediabox XL. Ja, het volume wat lager dan de radio van de receiver maar tussen de TV zenders zit geen verschil. Iets van automatische volume correctie staat ook niet aan. Standaard Dolby Digital aan. Uit maakt ook geen verschil.
Toch vreemd dat meerdere mensen dit probleem hebben en andere weer niet. Heeft dan toch te maken hoe verschillende apparaten signalen verwerken. Het enige wat Ziggo kan doen is zorgen dat er een constant uitgangsvolume is. En wat er daarna mee gebeurt is niet 'hun pakkie an'.
Rooverz
Topicstarter
Level 6
  • 111Posts
  • 2Oplossingen
  • 49Likes
Ik ervaar het echt als een storing/zeer storend. Heb aardig wat kennis op het gebied van geluid/audio en alle opties van de versterker al aan en uit gehad. Maar om alles goed te testen ook de "direct" optie van de versterker gebruikt. Zodoende wordt het signaal niet aangepast. Ik ervaar dan zeer zeker grote verschillen in volume tussen de diverse zenders. Zap maar eens van Pebble 305 naar bv RTL4.

Ik hoop op een snelle reactie van ziggo of dit onder hun aandacht is Michael Ziggo
Rooverz
Topicstarter
Level 6
  • 111Posts
  • 2Oplossingen
  • 49Likes
EnergieBoy wrote:
Oh zo 😉
Haha, grappig, ik begreep dat niet.

Nee, we gebruiken gewoon de meegeleverde HDMI kabel van de Next naar onze Samsung TV. Zo kijken we eigenlijk altijd TV en daar hebben we geen last van.

We hebben wel een Philips radio aangesloten, met zo'n licht kabeltje, maar die gebruiken we alleen als we films kijken. En daar valt wel op dat als we deze aanzetten dat het geluid iets minder is (maar dat is nihil) en dat we 5 seconden even niets horen bij het aanzetten (horen eerst geluid 1 minuut, daarna 5 seconden niets en dan weer gewoon geluid). Maar dat is dus niet echt storend en we weten dat het zo is.

Maar verder hebben wij geen fratsen met soundbar of iets 😉
Hoop dat ik je hiermee de info heb kunnen geven die je wilt :wink::blush:

Hoi EnergieBoy, waarschijnlijk heb je in het audio menu van je samsung tv de optie aanstaan die het geluid gelijktrekt qua volume (auto volume). Dit is natuurlijk een fijne oplossing waardoor je geen probleem ervaart (of het nauwelijks opvalt). Echter zit er in het bronsignaal vanuit de Next wel degelijk een groot verschil in volume tussen de zenders. Het zou fijn zijn als ziggo dit vanuit de bron goed kan doorsturen, of een optie in de Next inbouwt die dit goed regelt.
Rooverz
Topicstarter
Level 6
  • 111Posts
  • 2Oplossingen
  • 49Likes
Het blijft stil aan de kant van Ziggo 😞
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Rooverz Sorrie de tag van Energie boy over het hoofd gezien.

...Hoe wel ik niet extreem volume problemen heb:Mijn gedachte is het volgende: Even van uitgaande men heeft een reciever/versterker.

Het is normaal dat er geluidsverschil op kan treden bij een specifiek stereo geluid. en tussen de dolby 5.1.

Vergelijkbaar met de mediabox xl waar je diverse geluid - instellingen kunt doen, is het bij de next even iets anders.

Je zet dolby digitaal aan of uit. Verder wordt er slechts 1 soort audio mode/stream uitgezonden . En wel dolby. 5.1. Verder is de techniek wel zo gemaakt bij de next dat je bij stereo degelijk stereo hoort, en center speaker niet geactiveerd wordt bij gebruikelijke pcm. Wat vaak wel gebeurt bij de oudere modellen. ( digitaal stereo, en afhankelijk merk/model. Hier automatisch surround op mijn av reciever) . Voordeel is er ook nu: voor die gene met alleen spdf aansluiting:

Op de mediabox xl waar men echt een hdmi aansluiting nodig had bij Netflix om dd+ te kunnen afspelen. En bij een spdf aansluiting slechts stereo pcm had. Nu ook op de next, bij spdf degelijk 5.1 aanwezig is. ( even off topic maar toch even ter info) Beide uitvoerig getest.

Door de genoemde techniek, is mijn idee, dat op sommige toestellen een geluid niveau op kan treden. Bij de een geen last, en de ander die dit ervaart. ( merk/type/ soort apparatuur??? Dit zijn zo mijn gedachten)

Mij wens is ook om meerdere instellingen handmatig te selecteren uit meerder keuzes. En niet uit 1 mogelijkheid. Nogmaals ik heb er geen last van. Maar wie weet dat door updates ea verbeterd wordt. Gr Rob
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Rooverz Sorrie de tag van Energie boy over het hoofd gezien.

...Hoe wel ik niet extreem volume problemen heb:Mijn gedachte is het volgende: Even van uitgaande men heeft een reciever/versterker.

Het is normaal dat er geluidsverschil op kan treden bij een specifiek stereo geluid. en tussen de dolby 5.1.

Vergelijkbaar met de mediabox xl waar je diverse geluid - instellingen kunt doen, is het bij de next even iets anders.

Je zet dolby digitaal aan of uit. Verder wordt er slechts 1 soort audio mode/stream uitgezonden . En wel dolby. 5.1. Verder is de techniek wel zo gemaakt bij de next dat je bij stereo degelijk stereo hoort, en center speaker niet geactiveerd wordt bij gebruikelijke pcm. Wat vaak wel gebeurt bij de oudere modellen. ( digitaal stereo, en afhankelijk merk/model. Hier automatisch surround op mijn av reciever) . Voordeel is er ook nu: voor die gene met alleen spdf aansluiting:

Op de mediabox xl waar men echt een hdmi aansluiting nodig had bij Netflix om dd+ te kunnen afspelen. En bij een spdf aansluiting slechts stereo pcm had. Nu ook op de next, bij spdf degelijk 5.1 aanwezig is. ( even off topic maar toch even ter info) Beide uitvoerig getest.

Door de genoemde techniek, is mijn idee, dat op sommige toestellen een geluid niveau op kan treden. Bij de een geen last, en de ander die dit ervaart. ( merk/type/ soort apparatuur??? Dit zijn zo mijn gedachten)

Mij wens is ook om meerdere instellingen handmatig te selecteren uit meerder keuzes. En niet uit 1 mogelijkheid. Nogmaals ik heb er geen last van. Maar wie weet dat door updates ea verbeterd wordt. Gr Rob
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Rooverz Sorrie de tag van Energie boy over het hoofd gezien.

...Hoe wel ik niet extreem volume problemen heb:Mijn gedachte is het volgende: Even van uitgaande men heeft een reciever/versterker.

Het is normaal dat er geluidsverschil op kan treden bij een specifiek stereo geluid. en tussen de dolby 5.1.

Vergelijkbaar met de mediabox xl waar je diverse geluid - instellingen kunt doen, is het bij de next even iets anders.

Je zet dolby digitaal aan of uit. Verder wordt er slechts 1 soort audio mode/stream uitgezonden . En wel dolby. 5.1. Verder is de techniek wel zo gemaakt bij de next dat je bij stereo degelijk stereo hoort, en center speaker niet geactiveerd wordt bij gebruikelijke pcm. Wat vaak wel gebeurt bij de oudere modellen. ( digitaal stereo, en afhankelijk merk/model. Hier automatisch surround op mijn av reciever) . Voordeel is er ook nu: voor die gene met alleen spdf aansluiting:

Op de mediabox xl waar men echt een hdmi aansluiting nodig had bij Netflix om dd+ te kunnen afspelen. En bij een spdf aansluiting slechts stereo pcm had. Nu ook op de next, bij spdf degelijk 5.1 aanwezig is. ( even off topic maar toch even ter info) Beide uitvoerig getest.

Door de genoemde techniek, is mijn idee, dat op sommige toestellen een geluid niveau op kan treden. Bij de een geen last, en de ander die dit ervaart. ( merk/type/ soort apparatuur??? Dit zijn zo mijn gedachten)

Mij wens is ook om meerdere instellingen handmatig te selecteren uit meerder keuzes. En niet uit 1 mogelijkheid. Nogmaals ik heb er geen last van. Maar wie weet dat door updates ea verbeterd wordt. Gr Rob

Uitgelicht topic