edskie

Level 5
  • 73Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes

Geluid via JBL SB450 soundbar valt weg i.c.m Mediabox Next

Sinds een paar dagen is het bijna onmogelijk om audio over mijn JBL SB450 soundbar te laten lopen. Als ik alles echt uit zet (Samsung UHD TV, Next en Soundbar van de spanning) dan werkt de soundbar tot ik de boel op standby zet en daarna weer aan zet. Dan geeft de soundbar geen geluid maar de TV. Ik heb de next op de HDMI1 poort zitten en de soundbar op de ARC poort op HDMI3. Als ik de CI+ gebruik werkt de soundbar probleemloos. Ook na standby. Gebruik ik echter de next dan heb ik deze problemen. Ik weet dat natuurlijk niet zeker maar het lijkt te zijn ontstaan nadat ik een paar dagen geleden de melding kreeg dat er iets op de Next was updated. Overigens zie ik dat niet terug op de next, die geeft nog steeds 4.19. Ik heb de afstandsbediening gekoppeld aan de TV en de soundbar. Iemand tips om dit op te lossen? 

17 Reacties 17
Teun

Level 17
  • 4206Posts
  • 182Oplossingen
  • 809Likes

Late reactie, maar wat gebeurt er als je het geluid uit de tv niet via hdmi arc, maar via optisch laat lopen? heb je dat al eens getest?

 

Teun

edskie
Topicstarter
Level 5
  • 73Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes

Bedankt voor je reactie. Optisch heb ik getest en dat werkt, maar dan ik heb het probleem dat het volume niet werkt. Zowel met de ab van de TV/Next en die van de soundbar. Helaas.

Teun

Level 17
  • 4206Posts
  • 182Oplossingen
  • 809Likes

Ook geprobeerd om de next aan te sluiten op de hdmi poorrt van de soundbar??

 

Teun

edskie
Topicstarter
Level 5
  • 73Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes

Dat zal wel werken maar dan moet ik dus de poorten op de soundbar wisselen als ik andere devices gebruik. Daarnaast kan de next de TV dan niet meer aanzetten. Op zich geen probleem natuurlijk maar is wel symptoombestrijding. Ik ben van mening dat het “gewoon” zou moeten werken.

Teun

Level 17
  • 4206Posts
  • 182Oplossingen
  • 809Likes

Daar heb je ook weer een punt. CEC of anynet ook al eens uitgezet?

 

Teun

edskie
Topicstarter
Level 5
  • 73Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes

Nog niet alles denk ik. Ik ga wel weer eens experimenteren. Bedankt zover.

Teun

Level 17
  • 4206Posts
  • 182Oplossingen
  • 809Likes

Nog even lekker testen. Als je verder bent gekomen dan horen we het graag.

 

Teun

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

Wat een bijzondere situatie @edskie. Het klinkt alsof jouw JBL SB450 soundbar de koppeling verliest met de Mediabox Next, nadat alles in standby heeft gestaan. Je hebt niets voor niets een soundbar, dus je wilt dan uiteraard de beste geluidservaring. Ik zie dat je van @Teun al een aantal goede tips hebt gekregen. Laat ons vooral de uitkomsten weten, zodra je in de gelegenheid bent geweest om hiermee aan de slag te gaan. Mogelijk dat @Dolfff ook nog wel wat gouden tips voor je heeft op dit gebied! 

Dolfff

Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Hallo edskie.

Allereerst een vraag. Je zegt: “Dan geeft de soundbar geen geluid maar de TV.” Wat doe je dan om het weer naar soundbar te schakelen? Dit is toch een instelling in je tv?

Verder vind ik het heel raar dat je bij aansluiting met toslink je volume niet kunt regelen met je soundbar ab. Dat moet gewoon werken. Daar zou je nog es mee kunnen experimenteren.

Maar eigenlijk beter vind ik de suggestie van Teun om je Next op je soundbar aan te sluiten in plaats van rechtstreeks op je tv. Je antwoordt dan: “Dat zal wel werken maar dan moet ik dus de poorten op de soundbar wisselen als ik andere devices gebruik”. Dat snap ik niet, je JBL heeft 3 hdmi ingangen voor zover ik weet. Heb je meer dan 3 apparaten dan? Je soundbar tussen je Next en TV zetten is een logische en goeie keuze, niet zozeer symptoom bestrijding. (Al blijft het natuurlijk wel raar dat het in de oude configuratie eerst wel goed werkte, dat ben ik met je eens). Ook tegelijk aan/uit van tv en soundbar moet dan gewoon werken (met CEC functies ingeschakeld). Zet video op passthrough.

 

edskie
Topicstarter
Level 5
  • 73Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes

Hoi. Dank voor de reactie. Ik heb inderdaad meer dan drie devices. Twee game consoles, de next een chromecast en een mediaplayer. Daarnaast had ik tot op heden alleen mijn next ab nodig. Dat was wel prettig.Als probleem zich voordoet, en ik zet het geluid terug op HDMI dan resulteert dat in geen geluid. Pas als ik alles echt uit zet gaat het weer. Ik ga zeker nog even experimenteren. Zou het iets met anynet+ te maken kunnen hebben?

Dolfff

Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Ja, CEC (=Anynet) veroorzaakt tal van problemen. Maar ik zou toch eerst es gaan experimenteren met soundbar ertussen. De apparaten die dan overblijven kun je vervolgens rechtstreeks op tv aansluiten.

Overigens, met zoveel apparaten…. Je kunt ook gewoon es testen met alle andere apparaten eerst afgekoppeld. CEC gaat overal doorheen.

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

“CEC gaat overal doorheen”.

Niet meer met een CEC killer. Deze zijn zo te vinden op het Internet.

Dolfff

Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Inderdaad maar ik zou eerst de normalere opties proberen. CEC killer zou ik pas in laatste instantie adviseren.

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dolfff wrote:

Inderdaad maar ik zou eerst de normalere opties proberen. CEC killer zou ik pas in laatste instantie adviseren.

 

Je doet daar niets verkeerds mee. Men gebruikt deze vaak. En als ie niet meer nodig is, haal je hem er zo weer tussenuit. Ik gebruik ze ook, omdat ik soms niet happy ben met CEC, en niet altijd is het uitschakelbaar. 

En ‘killer’klinkt erger dan het is. Je onderbreekt alleen maar een draadje. 

Dolfff

Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Nee niets verkeerd maar als het zonder kan….

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dolfff wrote:

aar damaar als het zonder kan….

 

Maar dat kan dus niet altijd en dan is het een mooie oplossing. 

Mykieonline

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hoi allemaal,

 

Ik ervaar precies hetzelfde probleem met een LG televisie in combinatie met een lg sj9 soundbar en de mediabox next. Telkens als ik de mediabox next heb gebruikt, en de boel daarna in standby zet, en de volgende dag netflix via de app op mijn tv wil kijken buiten de mediabox next om, dan werkt het geluid via mijn soundbar niet meer. Ik krijg het dan alleen nog werkend als ik de tv even van het stroom af haal, en de soundbar goed uitzet door de aan knop lang in te houden, en dan de boel weer in te schakelen. Zolang ik de mediabox niet gebruik werkt alles prima, maar zodra ik deze wel weer heb gebruikt is het geluid van de soundbar weer weg… Rommelen met instellingen lijkt op dat moment niet te helpen.

 

Ik heb meerdere apparaten, dus de soundbar zit via hdmi op de arc hdmi poort van mijn tv zodat ik met al mijn apparaten het geluid via de soundbar kan laten lopen. Ik heb geen optische kabel.

 

Crappy mediabox next...

Uitgelicht topic