Vraag

Geluid valt af en toe weg als tv uit staat

• 24 juli 2019
  • 11 Reacties
  • 334x Bekeken

Reputatie 3
Badge
Ik heb iets heel vreemds...

Allereerst m'n aansluiting: Ik heb de Next met HDMI(incl CEC killer) aangesloten op m'n LG BH9540TW Blu-ray 9.1 Home Cinema Set. En deze vervolgens met HDMI(incl CEC killer) aan de tv(Sony KDL-43W807C) aangesloten.

Als ik deze apparaten alle drie aan heb staan, heb ik eigenlijk geen problemen.

Maarrrr nu komt het vreemde: als ik de tv uit zet en dus alleen het geluid heb via de home cinema hapert geregeld(met tussenpozen van tussen de 5 en 10 minuten) het geluid. Dit gebeurt zowel bij TV zenders als de radio app.

Zet ik vervolgens de TV erbij aan, dan is het probleem weg.

11 Reacties

Reputatie 7
Badge +19
Nee, moeilijk... Ik ken wel het issue van even haperen als de Tv aan of uit gaat, of het zelfs geheel wegblijven van het geluid (vaak gezien bij Tv's van Samsung) maar dit is nieuw voor me, al vrees ik dat hier iets soortgelijks speelt. Waar ik dus wel aan denk is het, tijdelijk, verwijderen van de HDMI kabel uit de Tv (doet dat wel als de Tv spanningsloos is!). Als het geluid dan intact blijft, lijkt het ook hier of de Tv 'iets' doet met het signaal.

Dit is even het enige waar ik mee kan komen op dit moment.
Niemand?
Zal wel komen omdat het lastig is een verklaring te kunnen geven voor het probleem. De Tip van Willem zou zomaar een goede uitkomst kunnen opleveren.
Ik probeer ook nog iets.
@A3aan79
Eerst dit. Hoe staat de nieuwe optie in 4.17 'Een knop voor aan en uitzetten' ingesteld?
Zie plaatje. Probeer die in de stand 'Uit' en bekijk of dit uitmaakt.
Voor de volledigheid: met deze optie zet je gebruik van HDMI-CEC door de Next Aan of UIt. In de stand Uit is een HDMI-CEC killer aan de Next niet meer nodig.
Wie weet maakt dit iets uit voor je probleem. Ik hoop van wel, maar verwacht het eerlijk gezegd niet......... Een goede redenering heb ik hier nl niet voor.

Als het zo blijft, dan kan het zin hebben als noodoplossing een alternatieve aansluitwijze te proberen.
  1. Next aan TV
  2. HDMI-ARC koppeling tussen TV en Receiver; ARC voor de Audio afkomstig van de TV; dat heb je waarschijnlijk nu al zo geregeld;
  3. Extra Optische of Analoge Audio koppeling tussen Next en Receiver voor Radio zonder de TV aan te hoeven zetten.
NB Er zijn meldingen dat Audio van de Next via ARC lip sync problemen kan geven bij sommige apparatuurcombinaties. In dat geval kan een Optische Audio koppeling tussen Next en Receiver ook een oplossing zijn als de TV wel aan staat.
Ik heb hetzelfde probleem met de Ziggo Next. Namelijk dat wanneer ik radio wil luisteren met de TV uit, dat dan na een paar minuten het geluid met enige regelmaat enkele seconden uitvalt.

Met de TV aan heb ik wel continu geluid.

Ik heb ook de test gedaan en de HDMI kabel uit de TV gehaald. Hierna bleef het geluid wel intact. Het gaat hier echter niet om een Samsung, maar om een Sony TV.

Ik dacht in eerste instantie dat het probleem in de audioset zat. Ik heb om die reden al een net nieuw aangeschafte audioset omgeruild. Met de nieuwe bleek ik hetzelfde probleem te hebben. Daarom was ik zeer geïnteresseerd in dit onderwerp, maar helaas dus geen oplossing.

Ik heb ook alle instellingen al nagelopen en alles aangepast waarvan ik dacht dat dit het probleem kon veroorzaken, maar helaas bleef het probleem de kop opsteken...

Gezien dit probleem dus niet merk gerelateerd is, denk ik dat we toch verder moeten kijken dan de TV.

De setup is bij mij als volgt:

Ziggo Next =HDMI4=> Harman/Kardon audioset =HDMI-OUT=> TV (HDMI4)

Ik heb inmiddels alle HDMI poorten van de TV al geprobeerd, maar op elke poort blijft het probleem aanwezig...

Heb ook al geprobeerd om een optisch kabeltje tussen de Ziggo Next en de audioset te plaatsen, maar dat krijg ik niet aan de praat...
Reputatie 3
Badge

Ik heb ook de test gedaan en de HDMI kabel uit de TV gehaald. Hierna bleef het geluid wel intact. Het gaat hier echter niet om een Samsung, maar om een Sony TV.

Bij mij gaat het ook om een Sony TV hoor.. de KDL-43W807C.
Helaas nog steeds geen oplossing...
Oké, maar van de Samsung was het dus al bekend, als ik de eerdere berichten mag geloven. Nu dus ook bij Sony.

Dan ga ik toch even verder graven...
Reputatie 3
Badge

Niemand?Zal wel komen omdat het lastig is een verklaring te kunnen geven voor het probleem. De Tip van Willem zou zomaar een goede uitkomst kunnen opleveren.
Ik probeer ook nog iets.
@A3aan79
Eerst dit. Hoe staat de nieuwe optie in 4.17 'Een knop voor aan en uitzetten' ingesteld?
Zie plaatje. Probeer die in de stand 'Uit' en bekijk of dit uitmaakt.
Voor de volledigheid: met deze optie zet je gebruik van HDMI-CEC door de Next Aan of UIt. In de stand Uit is een HDMI-CEC killer aan de Next niet meer nodig.
Wie weet maakt dit iets uit voor je probleem. Ik hoop van wel, maar verwacht het eerlijk gezegd niet......... Een goede redenering heb ik hier nl niet voor.

Deze optie zie ik niet staan... heb wel versie 4.17. Enig idee waarom ik deze optie niet zie?

Overigens gaat het wel goed als ik de tip van Willem probeer. Maar ja, om dan steeds de HDMI kabel eruit te trekken is ook zo wat..
Reputatie 7
Badge +35
Welke afstandsbediening gebruik je?

Als je AB van de Next gebruikt zou de beschrijving van @hanh te zien moeten zijn:
"Eerst dit. Hoe staat de nieuwe optie in 4.17 'Een knop voor aan en uitzetten' ingesteld?
Zie plaatje. Probeer die in de stand 'Uit' en bekijk of dit uitmaakt."
Reputatie 3
Badge
Niemand?
Met een IR afstandsbediening zoals een Logitech of een andere die de Next (deels) bestuurt, krijg je die optie niet te zien.
Dat is wat krom.
De redenering is: de Next aan/uitzetten met IR heeft nooit een HDMI-CEC probleem gegeven, zoals dat wel het geval was met de Rode Power Button (RF-signaal!) van de Next-AB.
Dat klopt, maar is m.i geen goede reden die optie dan maar buiten beeld te laten, als je met een IR AB kijkt. Het schept maar verwarring & heb daar dan ook meteen tegen geprotesteerd bij de release van 4.17. Vlgs mij is dit nog niet goed opgepakt voor een volgende Update. De te voorspellen verwarring blijkt er hoe dan ook gekomen, omdat er al meer meldingen over zijn.

Ihb geldt dit voor types, zoals ik, die een Logitech en Next-AB door elkaar gebruiken.
Ik heb de Next-AB toch al klaarliggen voor Voice Control. Dat kan immers alleen met de Next-AB ivm de microfoon. Verder weet ik inmiddels hoe raar het in elkaar zit met die nieuwe optie voor HDMI-CEC aan/uit.
Reputatie 6
Badge +8
Overigens gaat het wel goed als ik de tip van Willem probeer. Maar ja, om dan steeds de HDMI kabel eruit te trekken is ook zo wat..

Is het dus op alle HDMI-ingangen van de tv hetzelfde?
Reputatie 7
Badge +19
"Overigens gaat het wel goed als ik de tip van Willem probeer. Maar ja, om dan steeds de HDMI kabel eruit te trekken is ook zo wat..."

Dat is inderdaad ook niet de bedoeling, maar ik was hier toch een beetje bang voor. Een andere HDMI ingang kan baten, maar bij het issue wat ik eerder noemde, het geheel wegvallen van het geluid, maakt dat helaas niets uit. Samsung zou daarmee aan de slag, maar ik hoor of zie daar niets meer over, en het enige waar ze eerder mee zijn gekomen, was, dat het in dat geval aan de Humax ligt. Humax echter, legt de bal weer bij Samsung, en tja, je weet da wel hoe het gaat.

De Tv zal in stand-by bepaalde dingen uitvoeren en wellicht is dat wat je nu merkt in het geluid. Worden bv. de Guide/smartcard bijgewerkt, schakelt uiteraard even een deel van de Tv in, en het zou zomaar eens kunnen dat je dat bemerkt in het geluid. Hoe gaat het als je de Tv in die gevallen dat je radio luistert, geheel spanningsloos zet met bv. een stand-by killer of een geschakelde contactdoos? Als dat de oplossing is, is dat nog goed te doen. Maar ik vind wel dat de uitval erg frequent is.

Gezien je ervaring nu, denk ik dat je het verhaal over de versie en de afstandsbediening wel naast je neer kan leggen. Daaruit blijkt toch dat er (weer) iets vreemds speelt met de HDMI verbinding. Verder dan; "Er gebeurt 'iets' met het signaal" kwam men toen niet. En daar kun je veel kanten mee op. Een oplossing is dan ook niet zomaar voorhanden.

Reageer